سخنان مقامات سیاسی و رسمی کشور پس از حضور در شعب انتخابات

اکثریت مقامات سیاسی و رسمی کشور صبح امروز تا قبل ازظهر برای انداختن آرای خود به پای صندوق های رای رفتند.

آنچه مقامات سیاسی و رسمی کشور پس از حضور در شعب انتخابات بیان کردند را در ادامه می خوانید:

 

احمدخاتمی: مقابله با گرانی‌های افسارگسیخته سریعا آغاز شود

آیت الله سید احمد خاتمی در جمع خبرنگاران گفت: تشکیل کابینه متدین، متعهد، متخصص، خستگی ناپذیر و دارای مدیریت جهادی ضروری است و یک کابینه قوی و در شأن مردم باید تشکیل تا مشکلات کشور حل و فصل شود.

وی بیان کرد: کار اورژانسی، کاری نیست که فردا و پس فردا جواب می دهد اما باید مقابله با گرانی های افسارگسیخته که کمر ملت را شکسته است، سریعاً آغاز شود و باید برنامه‌ریزی لازم برای مقابله با گرانی ها شدید انجام شود.

خاتمی تاکید کرد: مردم باید کدورت های انتخاباتی را کنار بگذارند و با صفا و صمیمیت قبل از انتخابات به زندگی خود ادامه دهند.

قالیباف: انتخابات فرصت بزرگی برای مردم است تا چهره مدیریت کشور را تغییر دهند

رئیس مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران گفت: انتخابات ثمره مردم سالاری دینی در کشور ما است و مردم ما با مجاهدت و تلاش خود توانستند جمهوریت و اسلامیت نظام را حفظ کنند.

وی ادامه داد: صندوق های رأی بزرگترین و مهمترین سرمایه سیاسی و اجتماعی کشور هستند، همانند شوراهای شهر که در سطح محلی و رئیس جمهور در سطح ریاست قوه مجریه برای مردم انجام وظیفه می کنند.

قالیباف تصریح کرد: انتخابات فرصت بزرگی برای مردم است تا چهره مدیریت کشور را نسبت به نقدهایی که دارند، تغییر دهند. بنابراین این وظیفه برعهده آنهاست که انتخاب و بررسی دقیقی در این مورد انجام دهند، چرا که به هرحال می خواهند ۴ سال اداره کشور را در سطح ملی و محلی به نمایندگان خود واگذار کنند.

رئیس قوه مقننه کشورمان اظهار کرد: وظیفه ما است به عنوان نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی همانطور که قانون به ما اختیار داده است، خواسته های مردم و برنامه ای که دولت آینده دارد و همچنین نظارت بر عملکرد شوراهای اسلامی شهر و شهرداری ها را پیگیری کرده و خواسته های مردم را در این زمینه به طور جدی نظارت و دنبال کنیم تا احساس نکنند وعده هایی که داده شده، اجرا نمی شود.

وی گفت: ان شاءالله دولت آینده بتواند با همکاری دو قوه دیگر به گونه ای تلاش کند که رضایت مردم عزیزمان را با اولویت حل مسائل اقصادی تامین کند، لذا راه چاره این نیست که با صندوق های رأی قهر کنیم، بلکه باید پای صندوق های رأی حضور پیدا کرده و با یک انتخاب خوب و پیگیری، دست به دست هم دهیم تا بتوانیم یک تحولی در حوزه مدیریتی ایجاد کنیم.

قالیباف یادآور شد: ریشه اصلی مشکلات کنونی ما ناکارآمدی در عرصه مدیریتی است، نه کمبود امکانات و اعتبارات. ضمن اینکه کشور از ظرفیت های بالایی برخوردار بوده، بنابراین با یک تلاش خوب و مدیریت صحیح می توانیم در یک برنامه پنجساله، ثبات اقتصادی را به کشور بازگردانیم.

همتی: اگر رای نیاورم باز هم در خدمت مردم خواهم بود

عبدالناصر همتی در جمع خبرنگاران گفت: ما به انزوای خارجی پایان خواهیم داد، مردم حق دارند با رفاه و با آرامش زندگی کنند. معیشت مردم مسئله اول من است، ان شاءالله کاری خواهیم کرد حضور مردم در صحنه بیش از پیش باشد.

وی افزود: اگر هم رای نیاورم باز هم در خدمت مردم و پیگیر شعارهایم خواهم بود. هر کسی که رییس جمهور شود باید توسعه و رفاه کشور را به طبقات بالاتر برساند.

زاکانی: بالارفتن مشارکت در انتخابات امکان ریشه‌کنی فساد و فقر را فراهم می‌کند

کاندیدای مستعفی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: هر چقدر مشارکت در انتخابات بالاتر برود امکان ریشه کنی فساد و فقر و تبعیض از جامعه بیشتر می شود.

علیرضا زاکانی پس از انداختن رای خود در شعبه رای گیری حسینیه جماران در پاسخ به این پرسش که چرا به‌خاطر رئیسی کناره‌گیری کردید؟ گفت: به این خاطر کناره ‌گیری کردم تا آنچه که امام عظیم الشان مان‌دنبال می کردند و ملت رشید ایران طلب می کردند در جامعه محقق شود.

وی با تاکید بر این که بودن یا نبودن ما موضوعیت ندارد، تصریح کرد: بودن یا نبودن راه امام موضوعیت دارد، بنابراین امام به سنت‌های الهی پایبند بودند و اسلام را حداکثری می دانستند. امام حفظ نظام اسلامی را اوجب واجبات می دانستند و به هیچ وجه ضربه زدن به نظام اسلامی را جایز نمی دانستند.

زاکانی یادآور شد: امام تبعیت از ولی فقیه و امر ایشان را واجب الطاعه می دانستند، نه اینکه نظر ولی فقیه را یک نظر کارشناسی در کنار نظرات کارشناسی دیگران بنامد. امام مردم سالاری دینی را باور داشتند و می فرمودند من خادم مردم هستند و مقام معظم رهبری نیز می فرماید من نوکر مردم هستم. بنابراین برای مسئولین جایی برای آقایی و سروری باقی نمی گذارد بلکه همه مسئولان خاک پای مردم هستند.

رییس مرکز پژوهشهای مجلس ادامه داد: امام عظیم الشان ما یک موی کوخ نشینان را به همه کاخ نشینان نمی دادند، بنابراین آن روز که بخشی از مسئولان و جامعه که دچار اشرافی گری و فرهنگ کاخ نشینی شده خلاف فرمایشات امام عظیم الشان ما است. امام عظیم الشان ما انقلاب اسلامی را با همه ابعاد آن مقدمه ظهور می دانستند که ظهور کبری اتفاق بیفتد و ما همه مقدمه هستیم. این ویژگی های امام و پیروان او است و هر چیزی غیر از این بدلی است چه پیرو امام باشد چه نباشد ما کنار رفتیم تا این هفت ویژگی در کشور حاکم شود.

زاکانی تصریح کرد: اولین توصیه من به رییس جمهور منتخب این است به حسینیه جماران بیاید و از در و دیوار اینجا درس بگیرد و در حقیقت از سادگی، بی آلایشی و آنچه که عظمت امان را رقم زد درس بگیرد. یک روز در همین حسینیه حضرت آیت الله مشکینی از امام تعریف حداقلی کردند که امام به ایشان اعتراض کردند و فرمودند برو دعا کن آدم شویم. امروز اگر از برخی مسئولان تعریف نشود مسئولان بدشان می آید یعنی عملا ما راه بیراهه‌ای را طی کردیم و هر آنچه رهبر معظم انقلاب و امام می فرمودند در برخی از مسئولان ما اثر نداشته است.

وی همچنین گفت: مسئولان باید مثل مردم در مسیر رشد و تعالی قرار بگیرند و ان شاءالله رییس جمهور آینده هم با تمسک به اسلام و تکیه به رهبری و مردم بتواند ریشه فقر، فساد و تبعیض را در کشور بکند و راه را برای تحقق آزادی، استقلال و عدالت در کنار معنویت و پیشرفت محقق کند.

زاکانی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه در برخی از شعب رای نام جلیلی و شما در لیست‌ها وجود دارد، گفت: فکر نکنم اما اگر چنین چیزی باشد حتما باید خط بزنند چون قانونا اشکال دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر کاندیدای مورد نظرتان رای بیاورد آیا با شما برای جایگاهی صحبت شده است یا خیر، گفت: این مسئله برای من موضوعیت ندارد چرا که از نظر من بهترین جا برای خدمت مرکز پژوهش‌های مجلس است است و من در آنجا نوکری می کنم و این خیلی بد است که هر کسی هر جایی که دوست داشته باشد ول کند و جای دیگری برود.

زاکانی در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود به شما ما پیشنهاد وزارت داده شده، خاطر نشان کرد: خیر، بنده وزارت و رییس جمهوری را خیلی کمتر از این می بینم که بخواهم شان یک بچه بسیجی را پاس وزارت خورد کنم.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر شما وزارت و ریاست جمهوری را در شأن بچه بسیجی نمیبینی پس چرا کاندیدا شدید، گفت: اینجا اجرایی نیست، بلکه محل فکر و کانون اندیشه مجلس شورای اسلامی است. بنده نامزد شدم چون ریاست جمهوری جایی است که با انتخاب آن تحولات بزرگی در کشور رقم می خورد و رییس جمهور بعد از رهبر معظم انقلاب دومین فرد و بالاترین رکن اجرایی کشور است و یکی از مشکلاتی که طی سالیان گذشته به خصوص این ۸ سال به ما تحمیل شده این است که کسانی بر سر کار آمدند که ویژگی هایی که برای پیروی از خط امام ذکر کردم را نداشتند و بی خودی اسم حضرت امام را نیز خراب می کنند. بنده آمدم که اگر در صورت استقبال مردم در صحنه حضور داشته باشند تا انتهای کار بروم و از ابتدا نیز گفته بودم جریان انقلاب مهم تر از افراد آن است، از هر پنج نفر ما مهم تر بودند.

این نماینده مجلس ادامه داد: بنابراین هر کسی که اقبال بیشتری داشته باشد ما حتما به او کمک می کنیم و آنانی که وعده آمدن و رفتنشان را محاسبه مادی و معاملاتی می کنند خسر الدنیا و آخرت هستند. ما به این‌ها نه نگاه داریم و نه یک منافع دنیا ارزش نگاه کردن ندارد. هر کسی رای بیاورد رییس جمهور محترم کشور ما است و ما از همان لحظه به او برای نوکری مردم و انقلاب کمک می کنیم.

وی در پایان گفت: مشارکت مردم تاثیر بالایی دارد و منشاء استحکام درونی انقلاب و انسجام ملی و مایه پشت گرمی رییس جمهوری است که می خواهد اقدامات قاطع و اصلاح‌گرایانه را در دستور خود قرار دهد. هر چقدر رای مردم بالاتر برود امکان ریشه کنی فساد و فقر و تبعیض از جامعه بیشتر می شود.

رضایی: از همه مردم تقاضا می کنم در انتخابات شرکت کنند

محسن رضایی با حضور در جمع خبرنگاران، بیان کرد: ملت شریف ایران، ملت امام حسین، از همه کسانی که تصمیم گرفتید رای دهید و رای دادید و رای خواهید داد صمیمانه سپاسگزارم، اما صحبت با کسانی است که با صندوق رای قهر کردند. شما حق دارید ولی مسئولیت ما در شرایط کنونی بسیار مهم است.

وی در ادامه اظهار کرد: از همه شما تقاضا می کنم بیایید رای دهید و به شما قول می دهم ما به فضل الهی اقتصاد و معیشت شما را حل می کنیم. به شایعات توجه نکنید. ما محکم در صحنه هستیم و به فضل الهی از امسال تحولات بزرگی در اداره کشور شروع خواهد شد. از همه مردم عزیز تقاضا می کنم بیایید پای صندوق رای. اداره زندگی شما برای ما مهم است. حضور شما در انتخابات باعث تقویت اقتدار و امنیت ایران خواهد شد و شما با حضور در صحنه به آینده فرزندان و خودتان رای می دهید و نقش موثری در ساختن این کشور دارد.

ظریف :مردم ما همیشه اشتباه پیش‌گویان سیاسی را ثابت کرده‌اند

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که به منظور شرکت در مجمع دیپلماسی آنتالیا در ترکیه حضور دارد پس از اینکه رای خود را در صندوق انداخت گفت: حق تعیین سرنوشت مهم‌ترین حقوقی است که مردم ما با انقلاب به دست آوردند، جمهوریت رضوان یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های انقلاب است.

وی افزود: اگر ناراحتی داریم، مشکلی و کمبودی هست به سهم خودم نسبت به همه این کمبود‌ها شرمنده هستم و عذرخواهی می‌کنم، اما باز هم ضرورت دارد که در تعیین سرنوشت خودمان مشارکت کنیم.

ظریف با بیان اینکه صندوق رای بهترین مکان برای تعیین سرنوشت، آینده فرزندان و مسیر کشور است، تصریح کرد: امیدوارم این کار با علاقه توسط همه هموطنان انجام شود که همیشه اشتباه پیشگویان سیاسی را ثابت کرده اند و این بار هم این موضوع را ثابت کنند.

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به اقدامات وزارت خارجه در انتخابات ریاست جمهوری، گفت: در وزارت خارجه به سهم خودمان تمام تلاش مان را کردیم که در هرجا که امروز اجازه داده است، شعبه اخذ رای داشته باشیم تا مردم بتوانند با مشارکت فعال حق خودشان را در رای دادن اعمال کنند.

وی با اشاره به اجازه ندادن کانادا برای رای گیری در این کشور، اظهار کرد: البته در کانادا به دلیل مقابله دولت این کشور علی رغم تلاش ما این امکان فراهم نشد، دولت کانادا باید به ایرانیان مقیم کانادا پاسخگو باشد که چرا اجازه نداد که حق شان را انجام دهند اما در سایر جاها به خوبی این اقدام صورت گرفت و امیدواریم که نتیجه خوب آن را مردم ببینند.

وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: هرکسی توسط مردم انتخاب شود، برای همه ما محترم است و انشاءالله موفق باشد.

ابتکار: رئیس جمهور آینده خود را وارد دسته‌بندی‌های سیاسی نکند

معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده ریاست‌ جمهوری،در جمع خبرنگاران با اشاره به برخی نگرانی‌ها در خصوص میزان مشارکت مردم گفت: رییس‌جمهوری که انتخاب می‌شود، رییس جمهور آن کسانی است که رای داده‌اند و کسانی که به هر دلیلی پای صندوق نیامده اند.

ابتکار افزود: رییس جمهور منتخب نباید خود را وارد دسته‌بندی ها و جناح‌بندی های سیاسی کند. او باید خود را پاسخگوی مردم بداند تا بتواند کشور را به خوبی اداره کند.

معاون رئیس جمهور عمل به وعده ها را بسیار مهم دانست و گفت: افراد در دوره تبلیغات وعده های بسیاری می دهند؛ منتخب باید به وعده هایش عمل کند.

ابتکار عنوان کرد: دولت های یازدهم و دوازدهم به خوبی نشان داد که توانست در سخت‌ترین شرایط تحریم، سکان کشور را به سمتی ببرد که فروپاشی اقتصادی اتفاق نیافتد و کشور با وجود کرونا و فشارهای اقتصادی، رشد «۶ دهم درصدی» اقتصاد را به ثبت برساند.

وی گفت: رییس جمهور آینده افرادش را از یک جناح انتخاب نکند و وارد انتقام‌گیری نشود. متاسفانه برخی برای انتقام لحظه‌شماری می کنند. انتقام گرفتن اخلاق دینی ما نیست و آن کسی که رییس جمهور می شود باید با سعه صدر و ایجاد امید، کشور را به سمت ثبات پیش ببرد. ایجاد تنش در جامعه ناامیدی ایجاد می‌کند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: متاسفانه سعی شد در جامعه القا کنند که انتخاب نادرست آنان موجب فراهم شدن این شرایط شد اما به تاثیر تحریم، جنگ اقتصادی ترامپ و آثار کرونا اشاره ای نداشت.

ابتکار بیان داشت: توصیه من این است که مردم پای صندوق بیایند و به کسی که فکر می‌کنند می‌تواند مشکل مردم را حل کند، رأی بدهند.

جهانگیری: امیدوارم مردم هم مشارکت خوبی داشته باشند

اسحاق جهانگیری پس از انداختن رای خود در صندوق های اخذ رای در جمع خبرنگاران مستقر در وزارت کشور اظهار کرد: انتخابات با توجه به شرایط کرونایی که باید سلامت مردم در اولویت باشد، در حال برگزاری است. طبق گزارش‌های وزارت کشور، انتخابات در امنیت و آرامش و با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار می‌شود و مردم هم طبق روال در پای صندوق‌های رای حضور دارند.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت دو انتخابات ریاست جمهوری و شورای اسلامی شهر و روستا افزود: در انتخابات ریاست جمهوری، رئیس جمهوری انتخاب می شود که طبق قانون اساسی دومین شخصیت کشور، مسئول قوه مجریه و رئیس دولت است. رئیس جمهور طبق قانون اساسی مسئولیت‌های مختلفی هم برای توسعه کشور هم برای مسائل سیاست خارجی بر عهده دارد. امروز مردم دست به انتخاب کسی می زنند تا مهمترین امور زندگی خود و کشورشان را از حیث اجرایی در چارچوب قانون اساسی به او واگذار ‌کنند تا رییس جمهور بتواند کشور را در چارچوب قانون اساسی و قوانین کشور اداره کند.

جهانگیری با اشاره به مسئولیت های سنگین شوراهای اسلامی شهر و روستا گفت: خصوصاً پس از تصویب مصوبه وظایف شورا در دوره های مختلف خصوصا در دولت یازدهم و دوازدهم ، بخشی از اختیارات به شوراها واگذار شد که مدیریت محلی به صورت متمرکز در اختیار شهرداران و شوراهای اسلامی شهر باشد و از این رو در کنار انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان برگزار می شود. بخشی از مسائل شهر و روستا بر عهده این شورا است. مردم با انتخاب شهرداران و دهیاران می توانند مسائل شهر و روستای خود را ساماندهی کنند بنابراین این دو انتخابات که هر ۴ سال یکبار همزمان برگزار می‌شود، جزو مهمترین انتخابات کشور است.

معاون اول رییس جمهوری تصریح کرد: از طرفی حساسیتی راجع به انتخابات جمهوری اسلامی به ویژه در ارتباط با رئیس جمهور وجود دارد. ما در شرایطی هستیم که با دنیا در حال مذاکرات جدی لغو تحریم‌ها و حل مسائل کشور در فضای بین‌المللی هستیم. مسائل داخلی کشور با مسائل بین‌المللی بسیار مرتبط است و یکی از رویکردهای اقتصاد مقاومتی ، رویکرد برون نگری است. اقتصاد کشور باید به صورت جدی با اقتصاد جهانی مرتبط باشد تا داد وستد کند، پول، بازار، فناوری و کالا بگیرد.

وی در پایان گفت: وقتی یک اقتصاد زنده رشد دارد که بتواند با دنیا کار کند به همین دلیل مسائل سیاست خارجه تاثیر تعیین کننده ای در مسائل اقتصادی کشور دارد و رئیس جمهور با انتخاب وزیر امور خارجه و انتخاب سیاست هایی که برای پیش بینی امور انجام می دهد، مسئول اصلی این بخش است. امیدوارم مردم هم مشارکت خوبی داشته باشند و هم کسی را از بین کاندیداها انتخاب کنند که بتواند زمینه پیشرفت کشور و حل مشکلات مردم در داخل و فضای بین الملل به وجود بیاورد.

مهرعلیزاده: جمهوریت نظام بسیار ارزشمند است

محسن مهرعلیزاده در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که توصیه شما برای کاندیدایی که رای می آورد چیست، اظهار کرد: توصیه اولم آن است که به فکر معیشت مردم باشد و برنامه ریزی های دقیقی برای توسعه اقتصادی کشور داشته باشد. در فضای داخلی و بین‌المللی تنش ها را از بین ببرد و کاری کند جمهوری اسلامی ایران با آن عزتی که در دنیا دارد به عنوان یکی از کشورهای مطرح دنیا باقی بماند و تمام امکانات و انرژی های جوانان و بزرگترها را در جهت سازندگی کشور بکار گیرد.

وی ادامه داد: مهمتر آن که به مردم نباید سختگیری شود و بپذیرید مردم باید در زندگی راحت و در انتخاب های شان آزاد باشند و بایستی زندگی برازنده یک ایرانی سرافراز را داشته باشند.

مهرعلیزاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر کاندیدای مورد نظر شما رای نیاورد اولین واکنش شما به جناح مقابل چه خواهد بود، گفت: من به وی تبریک و خسته نباشید خواهم گفت و آرزوی موفقیت برایشان می کنم.

وی خطاب به کسانی که تصمیم گرفته‌اند رای ندهند، گفت: من به آنها خواهم گفت جمهوریت نظام بسیار ارزشمند است و سعی کنید با حضورتان جمهوریت نظام جمهوری اسلامی را حفظ کنید و از حق قانونی خود برای نجات کشور استفاده کنید.

مهرعلیزاده در پاسخ به اینکه شوخی هایی که با بخشی از مناظرات شما در فضای مجازی شده را دیدید یا خیر، گفت: ندیدم اما معمولا این گونه است که از کوچکترین پلک زدن یا نزدن ، عدد گفتن و نگفتن ایراد می گیرند و شوخی می کنند، این هم جزء عوامل نشاط انتخابات است.

نوبخت: همه همت‌ها به رفع تحریم متمرکز شود

محمد باقر نوبخت در جمع خبرنگاران گفت: ظرفیت بزرگی در کشور وجود دارد، اما به عنوان کسی که در جریان امور با جزییات آن هستم به صراحت بیان می کنم که امکان استفاده از ظرفیت‌های کشور در حال حاضر وجود ندارد اولین اقدام این است که به صورت عزتمندانه این تحریم باید برداشته شود.

وی افزود: فکر می کنم کسی که این بار مسئولیت اقتصادی را به دوش می‌گیرد اگر مانند حال حاضر از درآمدهای صد وچند میلیاردی فقط چند میلیارد دلار در اختیارش باشد قطعا دچار مضایقی می‌شود که استفاده مطلوب ظرفیت‌های اقتصادی برای مردم را حتما دچار چالش می‌کند.

نوبخت یادآور شد: همه ظرفیت‌های داخلی کشور باید مد نظر قرار گیرد، توصیه من این است که همه همت ها به رفع تحریم متمرکز شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 697780 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟