پاسخ مهرعلیزاده به سئوالات مناظره اقتصادی

به گزارش رکنا، محسن مهرعلیزاده کاندیدای انتخابات1400 امروز(شنبه) در جریان برگزاری نخستین مناظره تلویزیونی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به پرسشی درباره برنامه‌های وی در زمینه جلوگیری از فرار مالیاتی گفت: من برنامه مدونی را که طی سال های قبل روی آن کار کردم و شامل همه راهکار ها در همه زمینه هاست و در آن ۳ پیوست وجود دارد امشب در سایت خودم بارگذاری می‌کنم.

وی اظهار کرد: اینک که به هر دلیل از جمله شائبه مهندسی انتخابات با حذف تعدادی از افراد صالح در فرایند انتخابات روبرو هستیم تا جایی که از کنار فرمایش رهبری معظم انقلاب در جایگاه ولایت فقیه مبنی بر لزوم جبران جفا و ظلمی که بر برخی از آنان رفته است به راحتی عبور کنند، پرسش این است که این امر چگونه از سوی طراحان وضعیت موجود توجیه می‌شود؟ آیا حمایت از یک فرد خاص در دستور کار قرار گرفته است؟

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: شما می دانید با وجود ظرفیت‌های فراوان و علی‌رغم تلاش‌های فراوانی که شده است، ایران عزیز ما مشکلات فراوانی دارد و اگر بخواهم این مشکلات را بیان کنم، می‌توانم به دهها مورد اشاره کنم؛ مشکلاتی که رخنه در جان و مال و زندگی روزانه مردم کرده و سالها زندگی آنها را تحت تاثیر قرار داده است.

مهرعلیزاده گفت: هموطنان شما با عزت و سربلندی تاریخی تان امروز روزگار سختی را می‌گذرانید؛ آمارها نشان می‌دهد که امروز نزدیک به پنجاه درصد مردم زیر خط فرق زندگی می کنند و این زیبنده مردم شرافتمند ایران نیست. امروز ۷ میلیون سرپرست خانوار درآمد ثابت ندارند و در تامین زندگی به کمک های معیشتی نیازمندند.

وی اظهار کرد: سوالی که از آقای رییسی دارم این است که آیا جنابعالی حاضرید خانواده خود را در جاده چالوس به دست راننده ای که مومن و متدین است اما گواهینامه رانندگی ندارد؟ بدهید هرگز! من از آقای رییسی سوالم این است که شما از نظر تحصیلات کلاسیک فقط ۶ کلاس سواد دارید؛ البته من احترام میگذارم به تحصیلات حوزوی شما ولی با این سواد نمی شود اقتصاد را درست کرد.

وی افزود: من نخواستم بیشتر از این قیمت ارز بالا برود. من به خاطر مردم دفاع می‌کنم مردم از بالارفتن قیمت ارز ضرر می‌کنند. آقای زاکانی از پوششی بودن دربیایید! یعنی چه که این‌همه متهم می‌کنید؟ شما دو کلاس اقتصاد خوانده‌اید؟ اقتصاد نمی‌دانید! هسته‌ای پزشکی‌تان هم که مشخص است چطور مدرک گرفتید. دهن من را باز نکنید. من میخواهم محترمانه صحبت کنم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خطاب به رضایی تصریح کرد: آقای رضایی شما می‌گویید گروگانهای آمریکایی را می‌خواهم بگیرم و چنان کنم! آقای رضایی شما می‌گویید من اقتصاددانم. من که می‌دانم چگونه اقتصاد خواندید. من که نحوه اخذ مدرک شما را خبر دارم که استادان را مجبور می‌کردید بیایند و در دفتر شما درس بدهند و امتحان بگیرند! شما درخواست داشتید که وارد گروه دانشکده اقتصاد شوید که با اکثریت قاطع رد شد! اجازه ندهید که من مجبور شوم چنین مواردی را بگویم.

همتی همچنین خطاب به رئیسی افزود: من برای آقای رئیسی احترام ویژه قائل هستم ولی این افراد شما را پوشش می‌دهند. شما به جای رفتن به استان‌ها و دادن وام به کارخانه‌ها، می‌رفتید و به زندانها سر می‌زدید. این کارها وظیفه بخش اجرایی است و آخر هم معلوم نشد آن وام‌ها چه شد؟ من خواهش می‌کنم اول مشکلات قوه قضائیه را حل کنید و بعد بروید مشکلات قوه مجریه را حل کنید.

وی ادامه داد: شما از معیشت مردم می‌گویید اما با رای مثبت به فیلترینگ اینستاگرام معیشت مردم را تهدید کردید و حالا نمایندگان شما اینجا من را تهدید می‌کنند.

مهرعلیزاده در بخش سوم این مناظره در تشریح برنامه‌های اقتصادی دولت خود گفت: یکی از مشکلاتی که طی ۴۲ سال گذشته مواجه بودیم این بود که هیچ وقت یک الگوی صحیح علمی تجربه شده توسعه بویژه توسعه اقتصادی حاکم نبوده است؛ هر دولت، وزیر و هر جمع اقتصادی آمده یکسری اقدامات انجام دادند و یکی به نئولیبرالیسم و دیگری به سوسیالیسم اعتقاد داشت و ملغمه‌ای از کارها انجام شد.

وی افزود: چون دکترای مهندسی اقتصاد خوانده ام و اقتصاد را مهندسی می‌کنم، به این نتیجه رسیدم روشی که به آن الگوی حکمرانی اقتصاد اجتماعی می‌گویند. الان در کشورهای اروپایی از جمله آلمان به عنوان یک کشور پیشرفته در حال اجراست؛ امروز آلمان با حدود ۸۰ میلیون نفر جمعیت بیش از ۱۶۰۰ میلیارد دلار درآمد دارد اما ما ممکن است ۵۰ الی ۶۰ میلیارد دلار درآمد داشته باشیم؛ علت درآمد بالای آلمان این است که یک الگوی صحیح را بکار گرفته است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: در الگویی که من در برنامه‌ای طراحی کرده‌ام، مانع زدایی از تولید، معافیت های مالیاتی بر تولید و هدایت نقدینگی به تولید را بعنوان یک اصل گذاشتیم و همچنین ایجاد کار و گردشگری محیط زیست را شدیداً مورد تاکید قرار داده‌ایم. افزایش تولید و درآمد سرانه و جلوگیری از فرار مالیاتی از دیگر بخش‌های برنامه من است.

مهرعلیزاده در ادامه با اشاره به سوابق کاری و تحصیلی خود گفت: عملاً  آنچه را که در دانشگاه خوانده‌ام، در عمل هم تجربه  کردم و معتقدم باید با مدیریت منطقی، برنامه محور و عمل‌گرایانه بر اساس علم روز دنیا، اقتصاد محوری، تولید گرایی و کارآفرینی، سیاست های رفاهی مناسبی را ترتیب دهیم که در مجموع این مجموعه را «دولت زندگی» گذاشته‌ام.

وی در ادامه شعری به زبان ترکی خواند.

مهرعلیزاده در بخش دوم مناظره اول که بعد از تنفس ۱۵ دقیقه‌ای آغاز شد در پاسخ به دومین پرسش مناظره درباره اولویت سرمایه گذاری برای توسعه صنعتی و اقتصادی اظهار کرد: انجام طرح‌های بزرگ اقتصادی نیاز به سرمایه اعم از داخلی و خارجی دارد؛ در داخل وضعیت مشخص است و هر سال با کسری بودجه مواجهیم و امسال نیز با همین وضعیت مواجهیم و در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد بودجه صرف مسائل کاری و عملا کمتر از ۱۰ درصد بودجه صرف امور عمرانی می‌شود.

وی با بیان اینکه اصولاً دولت نباید سرمایه گذاری کند بلکه باید راه را برای سرمایه گذاری بخش خصوصی باز کند، افزود: برای واردات پول به داخل کشور باید راه های خاصی را باز کنیم؛ اولین کاری که باید انجام دهیم تامین امنیت سرمایه گذاری است؛ سرمایه گذار باید اطمینان پیدا کند که امنیت دارد و مزاحم ندارد؛ چراکه سرمایه فرار است؛ وقتی به قصد یک گنجشک سنگی به درخت پرتاب می‌شود، همه گنجشک های روی درخت فرار می‌کنند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری روان بودن بروکراسی، نبود فساد و رانت را از شروط اصلی جهت انجام سرمایه گذاری خارجی در کشور عنوان کرد و گفت: از همه مهم‌تر نداشتن تنش در سطح بین‌المللی و داخل است بویژه درباره کشورهای همسایه و رفاقت و همزیستی مسالمت‌آمیز با آنها. ما در منطقه‌ای قرار داریم که سطح دانش علمی، فنی، کارخانه، صنعت و تجربیات صنعتی ما در مقایسه با اغلب کشورهای همسایه بالاتر است و باید روی بازار ۵۰۰ میلیون نفر در منطقه حساب باز کنیم نه روی بازار ۸۰ میلیونی ایران.

مهرعلیزاده ادامه داد: به آقای رییسی که به شورای حفاظت از حقوق بیت المال اشاره کردند باید بگویم که من در اصفهان مسئول ستاد تسهیل رفع موانع تولید بودم؛ در جلسات در جهت مانع زدایی کار می کردیم و در چارچوب قانون جلو می‌رفتیم اما یک نفر از بیرون از این موضوع خوشش نمی‌آمد؛ نامه می‌نوشت به قوه قضاییه و می‌گفت حقوق بیت‌المال در اینجا حفظ نشده و این باعث توقف کار جهت بررسی بیشتر می شد؛ درواقع دخالت مستقیم در امور اجرایی رخ می‌داد.

درحال تکمیل

آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 693987 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟