حسین کاشفی : اگر آقایان می‌خواهند اصلاح طلب بدلی درست کنند در اشتباه هستند / به شعور مردم دارند توهین می‌کنند

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت گفت: امروز در برابر حضور حداکثری مردم پای صندوق‌های رای عده‌ای هستند که می‌گویند این حضور هیجانی است و منشاء عقلانی ندارد، این چه حرف‌هایی‌ست که گفته می‌شود؛ طوری شده که نه‌تنها دارند به قانون اساسی توهین می‌کنند بلکه به شعور مردم هم دارد توهین می‌شود، گویا برخی آقایان خودشان را قیم مردم می‌دانند، درحالی‌که مردم همه چیز را خوب متوجه هستند. همین مردم بودند که جنگ را پشت‌ سر گذاشتند و همه سختی‌های تحریم را تحمل کردند.

به گزارش رکنا ، جریان انتخابات ریاست‌جمهوری با حرف و حدیث‌های زیادی ادامه دارد، به‌ویژه درخصوص روند بررسی تاید صلاحیت نامزدها که بسیاری معتقدند رد صلاحیت‌های گسترده سبب شده به حقوق مردم کم توجهی شود. در این‌باره حسین کاشفی، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت گفت: براساس اصل ششم قانون اساسی اداره کشور باید به اتکای آرای عمومی از طریق انتخابات باشد. بنابراین مهمترین مسئله ما در قانون مردم است. این مسئله یک میراث گران بها و از دستاوردهای انقلاب است. در زمان بنیانگذار جمهوری اسلامی آن‌چه برای ایشان درخصوص مسائل سیاسی و اجتماعی مطرح بود همین توجه به مردم و حضور مردم در انتخابات بود. از طرفی مقام رهبری هم به همین مسئله تاکید دارند.

همه مردم باید احساس کنند در یک ملک مشا زندگی می‌کنند

وی ادامه داد: کشوری می‌تواند از توسعه و انسجام برخوردار باشد که همه مردم آن کشور از هر مذهب و قومی که هستند احساس کنند در یک ملک مشا زندگی می‌کنند که ملک متعلق به همه آن‌ها است. همان‌طورکه همیشه گفته شده ایران برای همه ایرانیان است، قانون اساسی هم هیچ تبعیضی قائل نشده است، بنابراین همه کسانی‌که در نهادهای نظارتی و اجرایی مسئولیت دارند باید مهم‌ترین وظیفه خود را طبق قانون اساسی خواست مردم بدانند. این یک نظر شخصی نیست، بلکه همه باید به قانون احترام بگذاریم و امانت‌دار آن باشیم. نهادهای نظارتی و اجرایی بدانند قانون بحث شخصی نیست که هرشکلی خواستند اجرا کنند، یک موقعی هست که قانون را به شما امانت داده‌اند که آن را اجرا کنید. وقتی قانون به صراحت جایگاه مردم را مشخص کرده است باید مانند آن اجرا شود. این درحالی‌ست که حتی عضو فقهای شورای نگهبان هم خودش نقد می‌کند و معتقد است ما به‌عنوان شورای نگهبان به‌درستی عمل نکردیم. بنابراین معتقدم این افراد باید در پیشگاه خداوند، مردم و در پیشگاه تاریخ جوابگو باشند. شورای نگهبان باید نظارت بر اجرای درست انتخابات داشته باشند نه این‌که بخشی از جامعه را از انتخابات محروم کند.

کاشفی در پاسخ به این پرسش که آیا یک دولت با مشارکت حداقلی می‌تواند نقش موثری در حل مشکلات داخلی و پیشبرد مذاکرات برون مرزی داشته باشد بیان کرد: برای اداره جامعه بحث کارآمدی اهمیت دارد. وقتی جامعه را از انسان‌های شایسته محروم می‌کنیم طبیعی است که کارامدی آن جامعه پایین می‌آید. فرقی نمی‌کند این اتفاق در مجلس بیفتد، دولت یا خبرگان باشد، درچنین شرایطی کارآمدی کنار گذاشته می‌شود آن هم در شرایطی بسیار ویژه‌ای که ما در اقتصاد داریم که طبیعتاً ربط زیادی به مسائل سیاسی دارد، همچنین وجود تحریم و قطعنامه‌ها که روزگاری عده‌ای می‌گفتند کاغذ پاره است چگونه امروز توانسته رمق مردم را بکشد و مشکلاتی برای کشور ایجاد کند، بنابراین مسئله کارآمدی مهم است.

عدم وجود کارآمدی چه آسیبی به کشور می‌رساند

او تصریح کرد: درصورت فقدان کارآمدی شرایط مانند آن ضرب‌المثلی می‌شود که یک نفر سنگی به چاه می‌اندازد که چهار نفر دیگر نمی‌توانند آن را از چاه خارج کنند. بحث قطعنامه‌ها و تحریم‌هایی که ما داریم دقیقا مانند همین ضرب‌المثل است و شما نگاه کنید که چه بلایی بر سر کشور آورده است. اگر روزگاری به درستی عمل نکنیم می‌دانیم عدم وجود کارآمدی چه آسیبی به کشور می‌رساند.

او با اشاره به اهمیت ایجاد وحدت در صورت مشارکت حداکثری مردم در انتخابات ادامه داد: در زمانه‌ای که ما این همه مشکل داریم نباید طوری عمل کنیم که مردم بیشتر دلسرد ‌شوند. حضور پر رنگ مردم یعنی این‌که مردم به کشور و نظام خودشان علاقه دارند، حضور و مشارکت آن‌ها ضمن این‌که وحدت داخلی را نشان می‌دهد کمک می‌کند تهدیدهای منطقه‌ای و بین‌المللی از سر کشور رد شود. باید با نگاه ملی به بحث مشارکت مردم در انتخابات توجه کرد، بحث رد صلاحیت‌ها در دوره‌های قبل هم وجود داشت اما موردی که این‌بار اتفاق افتاد با همه دفعات گذشته فرق داشت. به هر صورت ما داریم در جامعه زندگی می‌کنیم و مردم از همین الان می‌گویند که نتایج انتخابات از قبل مشخص است و این اصلاً چیز خوبی نیست که در ذهن مردم ایجاد شده است.

برخی آقایان خودشان را قیم مردم می‌دانند

کاشفی با انتقاد از کسانی‌که مشارکت حداکثری مردم در انتخابات را بی‌معنا می‌دانند اظهار کرد: امروز در برابر حضور حداکثری مردم پای صندوق‌های رای عده‌ای هستند که می‌گویند این حضور هیجانی است و منشاء عقلانی ندارد، این چه حرف‌هایی‌ست که گفته می‌شود؛ طوری شده که نه‌تنها دارند به قانون اساسی توهین می‌کنند بلکه به شعور مردم هم دارد توهین می‌شود، گویا برخی آقایان خودشان را قیم مردم می‌دانند، درحالی‌که مردم همه چیز را خوب متوجه هستند. همین مردم بودند که جنگ را پشت‌ سر گذاشتند و همه سختی‌های تحریم را تحمل کردند. آیا مردم به این افراد باور دارند که آن‌ها را تحقیر می‌کنند و می‌گویند به حضور حداکثری نیازی نداریم؟ پس تا حالا حرف‌هایی که درباره اهمیت حضور حداکثری گفته می‌شد چه شده است؟

سرمایه اصلی یک کشور مردم هستند

وی ادامه داد: سرمایه اصلی یک کشور مردم هستند، برخی گمان نکنند با یک اقلیت و پول و قدرتی که در اختیارشان است می‌توانند کشور را اداره کنند، اگر اداره کشور با رضایت‌مندی نباشد پس ما چرا انقلاب کردیم؟ انقلاب کردیم که مردم بتوانند احساس کنند خودشان در همه زمینه‌ها نقش دارند، انقلاب کردیم که احزاب بتوانند نظر مردم را نمایندگی کنند اما متاسفانه در این خصوص برخوردهایی انجام می‌شود که قابل قبول نیست. حتی برخی‌هاشان بداخلاقی می‌کنند و می‌گویند که اصلاح طلب‌ها در ستاد رئیسی فعالیت می‌کنند، این‌ها بداخلاقی است. اگر آقایان می‌خواهند اصلاح طلب بدلی درست کنند در اشتباه هستند آن‌چه برای مردم مهم است راست‌گویی و اخلاق است. آقایان در زمان انتخابات قدرت را برای قدرت نخواهند بلکه قدرت را برای اخلاق و حقوق مردم بخواهند. باید اخلاق، گفت‌وگو و منطق را به میدان عمل بیاوریم و بدون این‌که از ابزارهای فریب استفاده کنیم اجازه دهیم مردم آزادنه و به‌درستی انتخاب خودشان را انجام دهند.

عضو حزب اتحاد ملت یادآور شد: آقایان فکر نکنند این رفتارها برای یکی دو دوره ریاست جمهوری است، بلاخره مردم و تاریخ می‌مانند؛ همان‌طورکه تاریخ را دیگران برای ما گفتند، تاریخ این نسل هم گفته خواهد شد. ضمن اینکه ما معتقدیم خداوند ناظر بر نیت و اعمال ما است باید بدانیم که مردم هم ناظر هستند و متوجه می‌شوند. همه این رفتارها در تاریخ می‌ماند.

باید از طریق کار مردمی و احزاب برای سال‌های آینده تلاش کنیم

کاشفی با اشاره به رویکرد جریان اصلاحات برای آینده بیان کرد: مهم‌ترین مسئله ما در جریان اصلاحات سیاست‌ورزی برای آینده است، همان‌طورکه گفتم موضوع یک یا دو دوره ریاست‌جمهوری نیست. ما در برابر مسئله پیش آمده باید کنار مردم و قانون اساسی باشیم و بدانیم تعیین کننده نهایی مردم هستند. این خواست را باید از طریق نهادهای مدنی، احزاب و تشکل‌ها پیش ببریم. آن‌چه اهمیت دارد تقویت احزاب است. گاهی افرادی هستند با شعارها پوپولیستی بیان می‌کنند ما مستقل هستیم و این درست نیست. اصلاحات همچنان وجود دارد و به‌دنبال حقوق مردم از روش‌های مدنی است. ما باید از طریق کار مردمی و احزاب برای سال‌های آینده تلاش کنیم، اگرچه در این انتخابات بخش زیادی از جامعه کنار گذاشته شدند. وقتی شما نماینده‌ای در جریان انتخابات ندارید به کس دیگری رای نمی‌دهید، بنابراین آقایان ما را از حق مسلم خودمان محروم کردند. براساس نظر جبهه اصلاحات و همین‌طور خود ما در حزب اتحاد ملت باید ارتباط‌مان با مردم تقویت شود، از هرگونه برخورد خشونت‌بار هم پرهیز می‌کنیم. بدترین مسئله نا امید کردن مردم و محروم کردن آن‌ها از حقوق مسلم‌شان است، باید تلاش کنیم در آینده این اتفاق تکرار نشود و به سمت اصلاح امور حرکت کنیم.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 692490 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟