گشایش نمایشگاه حماسه ایران در موزه ویکتوریا و آلبرت لندن

به گزارش رکنا،سیدمهدی حسینی متین» در مراسم گشایش رسمی نمایشگاه حماسه ایران در موزه ویکتوریا و آلبرت در لندن امروز، روز فرهنگ و تمدن ایران در انگلیس است، زیرا نمایشگاه "حماسه ایران" که پنج هزار سال از فرهنگ ایران در آن معرفی می‌شود، از نظر ابعاد و گستردگی، از زمان برگزاری نمایشگاه آکادمی سلطنتی انگلیس در سال ۱۹۳۱ میلادی، بی سابقه است.

وی افزود، پیشنهاد برگزاری چنین نمایشگاهی، دو سال پیش از سوی سفارت جمهوری اسلامی ایران در انگلیس ارائه شد که می‌تواند به شناسایی فرهنگ و تمدن غنی ایران به بازدیدکنندگان و تفاهم بهتر میان ایرانیان و دیگران، به ویژه غربی‌ها کمک کند.

به گفته کاردار ایران در لندن، به علت گستردگی آثار به نمایش در آمده در این نمایشگاه که تا شهریور ماه برپاست، بازدیدکنندگان از اقشار مختلف به ویژه باستان شناسان، مورخان و علاقه‌مندان به مطالعه درباره تاریخ و فرهنگ ایران می‌توانند از این فرصت بهره ببرند و با تمدن دیرپای ایران، بیش‌تر آشنا شوند.

«تریسترام هانت» مدیر موزه ویکتوریا و آلبرت در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما در لندن گفت ما در این موزه افتخار می‌کنیم که توانسته ایم با قرض گرفتن از موزه‌های سراسر جهان، از جمله موزه بریتانیا ، بروکسل، موزه‌های آمریکا، روسیه، موزه ملی ایران و نیز مجموعه داران خصوصی، به ویژه خانواده ساریخانی در انگلیس، این نمایشگاه منحصر به فرد را برگزار کنیم.

وی افزود به علت تحریم‌هایی که دونالد ترامپ اعمال کرده است، امکان قرض گرفتن بسیاری از آثار مورد نظر از ایران، فراهم نشد، اما در آینده همکاری‌ها میان موزه‌های ایران و انگلیس بیش‌تر خواهد شد.

به گفته مدیر موزه ویکتوریا و آلبرت، مردم انگلیس فقط یک روایت از ایران را در رسانه‌ها ملاحظه می‌کنند و این نمایشگاه به آنان کمک می‌کند تا با ابعاد متنوع، زیبا، پیچیده و غنای فرهنگ و تمدن ایران آشنا شوند.

در ادامه این مراسم، «تیم استنلی» مدیر امور غرب آسیا در موزه ویکتوریا و آلبرت و مسوول مشترک برگزاری نمایشگاه " حماسه ایران " در سخنانی گفت:" ما در تلاشیم تا تاریخ ایران را به عنوان مرکز بزرگ هنر، طرح و فرهنگ و نه به عنوان موضوعی سیاسی، معرفی کنیم. "

وی افزود:" به علت محدودیت‌های زمانی و مکانی، تاریخ ۵ هزار ساله ایران، از ۳۲۰۰ سال پیش از میلاد مسیح تا دوران کنونی، در ۱۰ بخش معرفی می‌شود.

به گفته تیم استنلی، برای آشنایی بازدیدکنندگانی که به ایران سفر نکرده اند، ابتدا تصاویری از جغرافیا و طبیعت ایران به نمایش در آمده است و سپس آثار تمدن دوران پیش از امپراتوری ایران، یعنی دوران پیش از هخامنشی، عرضه می‌شود. سپس آثار دوران هخامنشی، به ویژه آثار مربوط به پرسپولیس، به عنوان نماد مهم امپراتوری هخامنشی، از جمله ظروف و زینت آلات طلا و نقره نمایش داده شده است.

به گفته این کارشناس موزه، شاید مهم‌ترین بخش نمایشگاه حماسه ایران، لوح کوروش باشد که از موزه بریتانیا وام گرفته شده است. "

مسوول مشترک برگزاری نمایشگاه "حماسه ایران" در ادامه سخنانش گفت در بخش‌های دیگر، آثار دوران پارت ها، ساسانیان، دوران ورود اسلام به ایران، قران ها، خطاطی ها، تذهیب ها، به ویژه آثار درباره امامان از جمله امام علی (ع)، آثار مربوط به دوران صفوی، آثار علمی ایرانیان، دیوان شعرا همچون شاهنامه، خمسه نظامی، دیوان حافظ، آثار هنری همچون قالیچه‌های نفیس ایرانی با اشعار شاعرانی همچون حافظ، خلعت‌های ایرانی، معماری ایران و انواع سرامیک ها، کاشی ها، نقش و نگارها، به نمایش در آمده است.

به گفته مدیر امور غرب آسیا در موزه ویکتوریا و آلبرت ، ارتباط ایران با دیگر تمدن‌ها همچون چینی و غربی، بخش آثار مربوط به دوران قاجار، لباس زنان ایرانی، هنر معاصر ایرانی شامل نقاشی، طراحی، عکاسی و نیز آثار هنرمندان ایرانی از دهه ۱۹۹۰ میلادی تاکنون، از دیگر بخش‌های این نمایشگاه است.

نمایشگاه حماسه ایران از روز شنبه ۸ خرداد ماه، در موزه ویکتوریا و آلبرت، برای بازدید علاقه مندان، آماده خواهد بود.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

منبع:ایلنا

کدخبر: 691628 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟