موزه سرعین منتظر عتیقه شدن است!

شهر گردشگری سرعین تنها شهر بدون موزه ایران !

تقریبا چیزی شبیه این است که به نانوایی بروی و نانی نباشد...

این سوالی است که همه مسئولین امر از میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان گرفته تا استاندار و فرماندار و شهردار و خود مدیریت شهری باید از خود بپرسد که سرعین مگر عنوان گردشگری ندارد که از وجود یک موزه حتی ساده و کوچک بی بهره است .

ای کاش شهرهای دیگر شهرستان هایی که حتی یک دهم مسافر این شهر را ندارد موزه نداشت حداقل کمتر حرص و جوش این مسئله بزرگ یا نقص عمده نداشتن آن را حس می کردیم.

جهت اطلاع تک تک اهالی شهرستان سرعین لازم است که بگوئیم بزرگترین علت عدم اداره شدن میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان نبود یک موزه است یعنی تا زمانی که شهری موزه ندارد نمی تواند از نمایندگی به اداره ارتقا یابد .

حال بعد از بیان این مطالب حزن انگیز چند مطلب به ذهن می رسد که بد نیست به آن اشاره کنم.

سرعین در اکتشافات اخیر تپه آناهیتا قدمتی به مراتب بیشتر از شهر اردبیل را رکورد زد آری بالاتر از ۵ هزار سال قبل میلاد که خود شهر اردبیل به عنوان مرکز استان ۲ هزار سال قدمت کمتری دارد .

بدون شک با این نظریه که توسط کارشناسان باستان شناسی اعلام می کنند باید بگوئیم که کنار تپه باستانی آناهیتا ایستادن خودش یک افتخار به تاریخ این شهرستان است از اوج قلعه آلوارس تا چله خانه ویند از غارهای تاریخی گنزق تا غارهای ویند کلخوران و از تپه زال شایق تا خود روستای بی نظیر آتشگاه چه بگویم که اگر متولی پیدا کند موزه ای غنی با آثاری چشم نواز را شاهد خواهیم بود چرا که این شهرستان بیشتر از بعد گردشگری طبیعی باید به میراث گرانبهایی که متاسفانه از عدم درک صحیح موضوع گردشگری رنج می برد کمی بیشتر تامل کنیم .

امید اینکه انشالله متولیان امر استانی و شهرستانی کمی بیشتر به این مسئله اهتمام ورزند که چه می شود شهری که می تواند موزه غنی پر بار و پر مخاطب در میان موزه های ملی کشور داشته باشد امروز حتی خود واژه موزه منتظر عتیقه شدن است که انشالله در آینده حداقل منتظر انداختن گردن این و آن نباشیم .

باور نداشتن حداقل هایی که باعث آبروست برای شهری که دایه گردشگری شمالغرب کشور را دارد درد دارد که مدیران ناتنی درکش نمی کنند.

ضمن تبریک و خسته نباشید خدمت زحمت کشان موزه استان و متولیان پاسداری از ارزش های فرهنگی و باستانی کشور امیدواریم هر چه سریعتر شهری که نگین شمالغرب کشور را یدک می کشد حداقل نه برای گردشگر بلکه برای افتخار آفرینی و ایجاد غرور  حداقل دانش آموزان خود و پرورش حس وطن پرستی آنها باشد .

#یادداشت_امین_مولاخواه

 

کدخبر: 688696 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟