خداکرمی : بلاتکلیفی زنان در برنامه های انتخاباتی نامزدهای انتخابات 1400 / کاندیداها مردم را نمی شناسند

موضوعات مربوط به حقوق زنان در دوره های گذشته همواره جزو مهمترین محورهای شعارهای انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری بوده است؛ اما در این دوره به نظر می رسد مشکلات سیاسی و اقتصادی کشور به حدی تشدید شده است که گویی نامزدهای انتخابات 1400 نه تنها هیچ برنامه ای برای حل مسائل زنان ندارند، بلکه اساسا توجه خاصی به پرداختن به حقوق زنان در برنامه های انتخاباتی نیز خود نمی کنند.

مردان، سیاست ورزی را در انحصار گرفته اند

به گزارش خبرنگار سیاسی رکنا، در شرایطی که تا دوره گذشته انتخابات ریاست جمهوری ، زنان حداقل سهمی از شعارهای انتخاباتی و برنامه های نامزدها داشتند، اما این دوره آن‌قدر مسائل سیاسی و اقتصادی بر موضوعات روز کشور سیطره افکنده که حتی در شعارها و مصاحبه های نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری نیز نقش حقوق زنان و سایر مسائل مربوط به بانوان بسیار کمرنگ شده است.

این در حالی است که در نهاد قانونگذاری کشور نیز عمدتا شاهد آن هستیم که طرح ها و لوایح مربوط به زنان و سایر مسائل اجتماعی زیر سایه طرح ها و لوایح اقتصادی قرار می گیرند و به نظر می رسد اصولا مسائل مربوط به حقوق بانوان و سایر آسیب های اجتماعی همواره در اولویت های دوم و سوم برنامه ریزی های کشور قرار دارد.

این موضوعی است که دکتر ناهید خداکرمی ، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران و دبیر پیشین کارگروه سلامت و محیط زیست معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز در گفت و گو با رکنا روی آن دست گذاشت و عنوان کرد: موضوعات مربوط به زنان در جامعه ما همیشه چالش برانگیز بوده، چون متاسفانه کشور ما هم در بعد سیاسی و هم در بعد اجتماعی جنسیت زده است؛ به نحوی که در بعد سیاسی شاهد آن هستیم که مردان نسل اول و دوم انقلاب نه تنها پست را رها نمی کنند و کار را به جوان ترها نمی سپارند، بلکه کمتر حاضر می شوند مسئولیت های خود را به زنان واگذار کنند.

وی با تاکید بر این که بیشتر مردان سیاسی ایران سیاست ورزی را منحصر به جنس مرد می بینند، گفت: این طرز تفکر موجب شده است که در 42 سال گذشته در کشور ما در مهمترین موضوع سیاسی کشور یعنی نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری هیچ حقی برای زنان قائل نشوند و هنوز زنان ما پشت سد داوطلبی ریاست جمهوری متوقف مانده اند.

مدیران مرد زنان را فراموش می کنند

خداکرمی وجود جنسیت زدگی در جامعه ایران را ناشی از بی توجهی بیشتر مردان عرصه سیاست به نقش زنان در تربیت و حمایت از آنها دانست و اظهار داشت: متاسفانه مردانی که در جایگاه های مدیریتی قرار گرفته اند، وقتی از خانه خارج می شوند، هیچ توجهی ندارند که در دامان زنان و با حمایت بانوانی که نقش مادر و همسرشان را برعهده دارند، رشد کرده اند و به همین دلیل، هیچ گاه این فکر به ذهنشان خطور نمی کند که شاید حضور بیشتر زنان در جایگاه های مدیریتی بتواند کشور را از وضعیتی که اکنون دچار آن شده اند، رها کند.

این عضو زن شورای شهر تهران با تاکید بر این که بیشتر کاندیداهای انتخابات 1400 توجهی به مسائل زنان در برنامه های انتخاباتی خود ندارند، تصریح کرد: به نظر می رسد بیشتر نامزدهای انتخاباتی ما اصلا فکر نمی کنند که شاید موضوعات مربوط به زنان از جمله پرچالش‌ترین مسائل کشور است؛ هم از این بُعد که اکنون در کشورمان با خلا مدیریتی مربوط به زنان مواجهیم و هم شاهد آن هستیم که تعداد زنان تحصیلکرده روز به روز افزایش می یابد، اما هنوز جایگاه مناسب آنان در جامعه فراهم نشده است.

نیاز کشور به تبعیض مثبت به نفع زنان

دبیر پیشین کارگروه سلامت و محیط زیست معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری یکی از مهمترین چالش هایی را که منجر به عقب ماندگی بانوان از استیفای حقوقشان شده است، این نکته مهم دانست که اساسا در جامعه ما، بیشتر زنان منتظر آن می مانند تا مردان حقوقشان را تعریف کنند و به آنها اختصاص دهند. وی در توضیح بیشتر گفت: این مساله ای است که نه تنها در دولت و مجلس مشاهده می شود، بلکه در نهادهای کوچکتر کشور نیز عمدتا می بینیم که مردان نقش اصلی را ایفا می کنند و خود زنان نیز صبر می کنند تا ببینند مردان چه امتیازی به آنها می دهند.

خداکرمی با تاکید بر این که جامعه ما نیاز به اعمال تبعیض مثبت به نفع زنان دارد، گفت: من با اعمال هر نوع تبعیض جسنیتی مخالفم و معتقدم در تمام انتخاب ها و انتصاب ها صرفا باید شایستگی های افراد مبنا قرار گیرد. اما وقتی در کشوری قرار گرفته ایم که شایسته سالای رتبه سوم را در انتصاب افراد به مسئولیت های مختلف دارد و بیشتر ملاک های این انتصاب ها، معیارهای غیرمدیریتی است، قطعا باید تبعیض مثبتی برای زنان قائل شویم.

وی بر همین اساس تاکید کرد: در چنین شرایطی لازم است که تمام نامزدهای انتخاباتی اعلام کنند که اولا برای حل مسائلی که به دولت مربوط می شود، چه برنامه ای دارند و ثانیا از چند زن در کابینه خود استفاده می کنند. این در حالی است که برخی نامزدهای انتخاباتی تا کنون صرفا به بیان صحبت های کلی در زمینه حقوق اکتفا کرده اند و بسیاری از آنها اساسا توجهی به مسائل زنان در مصاحبه ها و نشست های خود نداشته اند.

تایید صلاحیت زهرا شجاعی امیدآفرین است

براساس آمار رسمی وزارت کشور، 40 نفر از 592 نامزد اولیه این دوره از انتخابات ریاست جمهوری را زنان تشکیل می دهند که البته شاخص ترین آنها به لحاظ سابقه فعالیت های سیاسی، زهرا شجاعی ، دبیرکل مجمع زنان اصلاح طلب و رئیس مرکز امور مشارکت زنان دولت اصلاحات است.

در این میان، بیشتر تحلیلگران سیاسی معتقدند که با توجه به رویه شورای نگهبان در رد صلاحیت زنان در دوره های گذشته انتخابات ریاست جمهوری، این دوره نیز صلاحیت شجاعی تایید نخواهد شد و او هم طبق تفسیر نانوشته شورای نگهبان از لفظ رجل سیاسی ، راهی به فهرست نهایی نامزدهای انتخاباتی پیدا نخواهد کرد.

در عین حال اما خداکرمی ضمن درخواست از شورای نگهبان برای تغییر رویه کنونی درباره رد صلاحیت نامزدهای زن در انتخابات ریاست جمهوری، تایید صلاحیت شجاعی را برای عموم زنان و حتى مردان ایرانی امیدآفرین توصیف کرد و گفت: شایستگی های خانم دکتر شجاعی برای مقام ریاست جمهوری یک سر و گردن از بیشتر نامزدهایی که خودشان را محق می دانند رئیس جمهور شوند، بیشتر است.

این فعال سیاسی زن در ادامه تاکید کرد: اگر شورای نگهبان تحولی در شیوه تصمیم گیری خود ایجاد کند و خانم شجاعی را مورد تایید قرار دهد، ممکن است تغییری بزرگ در نگاه سنتی و جنسیت زده نسبت به زنان در عرصه سیاست ایران ایجاد شود؛ بخصوص که به نظر می رسد خانم شجاعی از تمام شرایط قانونی و فراقانونی تعیین شده برای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری برخوردار است.

وی با ابراز امیدواری نسبت به تایید صلاحیت زهرا شجاعی عنوان کرد: امیدوارم در این دوره شورای نگهبان اقدامی متفاوت انجام دهد و خانم شجاعی را تایید صلاحیت کند تا با رئیس جمهور شدن ایشان، شاهد نوعی تغییر رویکرد و خردورزی در رسیدگی به مشکلات کشور در بدنه دستگاه اجرایی باشیم.

رفع مشکلات اقتصادی در گرو حل مسائل زنان است

این روزها تورم ، بیکاری و سایر مشکلات اقتصادی آن چنان در جامعه ما تشدید شده است که این موضوعات بر مسائل مربوط به زنان و سایر موضوعات اجتماعی سایه افکنده و موجب کمرنگ تر شدن آنها در ذهن مردم شده است؛ به نحوی که به نظر می رسد انتظارات بیشتر مردم و حتی خود زنان از نامزدهای انتخاباتی نیز حل مشکلات اقتصادی است و در این میان، بسیاری از آحاد جامعه هم توجه زیادی به لزوم پرداخته شدن به مسائل زنان در تبلیغات انتخاباتی نامزدها ندارند.

خداکرمی اما حل مسائل مربوط به زنان را با رفع مشکلات اقتصادی مرتبط دانست و اظهار داشت: اگر ما نگاهمان را به حوزه زنان اصلاح کنیم، بدون شک شرایط اقتصادی ما نیز بهبود پیدا می کند؛ زیرا این روزها تبعیض هایی که علیه زنان وجود دارد، به عاملی برای خروج بخشی از زنان به عنوان سرمایه های عظیم انسانی از کشور تبدیل شده است.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران ادامه داد: اگر ما بخواهیم از این اتفاق جلوگیری کنیم، قطعا باید نگاهمان را به حوزه زنان تغییر دهیم، البته این مساله صرفا ربطى به دولت ندارد و باید در تمام ابعاد حاکمیت این تغییر نگاه ایجاد شود. در هر صورت، اگر امروز اقتصاد در اولویت اول قرار دارد، برای حل آن باید توجه ویژه ای به مسائل زنان بشود تا بتوان بر مبنای خرد و عقلانیت معضلات اقتصادی کشور را حل کرد.

قطع ارتباط نامزدها و حلقه اطراف آنها با بدنه مردم

اساسا روال رسیدگی به مشکلات کشور، بخصوص در شرایط کنونی که با بحران اقتصادی مواجه هستیم، به گونه ای است که به نظر می رسد نه تنها مسائل مربوط به زنان بلکه سایر مسائل اجتماعی نیز در اولویت سیاست گذاری های کشور قرار ندارد و حتی در مجلس نیز معمولا طرح ها و لوایح اجتماعی پشت سد طرح ها و لوایح اقتصادی قرار می گیرند و با فاصله زمانی بیشتری در صحن علنی مجلس مطرح می شوند.

خداکرمی ضمن تاکید روی این موضوع، قطع بودن ارتباط بین بخش زیادی از سیاستمداران با بدنه مردم را عامل اصلی بی توجهی به آسیب های اجتماعی در سیاست گذاری های کشور دانست و تصریح کرد: بسیاری از سیاست گذاران و مسئولان ارشد ما سال هاست که هیچ ارتباط نزدیکی با مردم ندارند و اصلا نمی دانند که دغدغه مردم چیست. این موضوعی است که متاسفانه در میان بیشتر کاندیداهای این دوره از انتخابات نیز مشاهده می شود و این اتفاق می تواند بسیار خطرناک باشد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: در این میان حتی ارتباط بخش عمده ای از حلقه پیرامونی سیاستمداران و نامزدهای انتخاباتی با جامعه نیز قطع است و بیشتر این افراد صرفا وابسته به یک قشر خاص هستند که گویی با جامعه قهر کرده اند و خودشان را برتر از مردم می دانند. حال وقتی افراد نزدیک به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری چنین رابطه ای با مردم دارند، چه انتظاری داریم که خود نامزدها، مسائل اجتماعی را جزو برنامه های خود قرار دهند؟

حل مشکلات فرهنگی و اقتصادی؛ راهکار رفع آسیب های اجتماعی

در این میان نکته حائز اهمیت آن است که فقدان ارتباط موثر میان نامزدهای انتخاباتی و اطرافیان آنها با مردم موجب شده است که همان‌قدر که زنان در برنامه های انتخاباتی نامزدها مطرح نیستند، آسیب های اجتماعی نیز در شعارهای نامزدها زیر سایه مسائل سیاسی و اقتصادی قرار گرفته اند.

خداکرمی با اشاره به این موضوع تاکید کرد: آسیب های اجتماعی موضوعی نیست که ما با آن به صورت انتزاعی برخورد کنیم و نامزدهای انتخاباتی هیچ گاه نمی توانند با این رویکرد به رفع این آسیب ها بپردازند. در مجموع نیز اگر مسئولان آینده دستگاه اجرایی بتوانند مشکلات فرهنگی و اقتصادی کشور را حل کنند، خود به خود آسیب های اجتماعی نیز کاهش خواهد یافت.

وی در پایان تاکید کرد: اما وقتی که ما مشکلات پایه ای را حل نمی کنیم، طبیعتا آسیب های اجتماعی نیز روز به روز افزایش می یابد؛ به طور مثال، وقتی ما برنامه مناسبی برای مقابله با خشکسالی نداریم، به طور طبیعی، شاهد رشد مهاجرت به شهرها و حاشیه نشینی نیز خواهیم بود. یعنی اساسا وقتی نگاه آینده نگر به مشکلات و آسیب ها وجود ندارد، دائما بستر تشدید این مشکلات فراهم می شود. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 689851 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟