مناظره در انتخابات 1400 چقدر موثر است؟

مناظرات انتخاباتی احتمالاً در این دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز برگزار می شود.

به گزارش رکنا، روزنامه آرمان ملی نوشت: لازمه تحلیل شرایط انتخابات آن است که ببینیم چه کسانی در صحنه رقابت باقی خواهند ماند. پس از آن باید دید کدام گروه‌های سیاسی از کدام نامزدها حمایت خواهند کرد. این مسائل هنوز روشن نیست. اگر از حیث سوابق افراد به انتخابات نگاه کنیم، احتمال دارد رقابت نهایی میان آقای رئیسی و آقای لاریجانی یا جهانگیری و رئیسی باشد اما هنوز برای ارزیابی قطعی این امر زود است.

شاید شواهدی برای این امر وجود داشته باشد اما باید دید شورای نگهبان چه کسانی را تایید خواهد کرد و احتمال به دور دوم رسیدن انتخابات تا چه حد خواهد بود. بروز و ظهور افراد باید در جلسات اول و دوم مناظرات انتخاباتی دیده شود و ببینیم تدارکات استان‌های کدام نامزد بیشتر است. تدارکات تبلیغاتی، به قول آقای رئیسی خودجوش، نامزدهای انتخابات در دفاتر استان‌ها و شهرستان‌ها بسیار تعیین کننده خواهد بود. اگر نامزدی در 150 شهر دفتر داشته باشد و فرد دیگری در 50 شهر، کسی که 150 دفتر دارد، احتمال پیروزی بیشتری نیز دارد.

باید این مسائل بررسی شود تا بتوان نتیجه انتخابات را پیش‌بینی کرد. آقای کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان، نظر خود را درباره مشارکت مردمی اعلام کرده و گفتند، کاهش مشارکت مردم، مشروعیت انتخابات را کاهش نخواهد داد. معنای این حرف آن است که شورا رویه خود را پیگیری خواهد کرد. آنان فکر نمی‌کنند که چه کسی می‌تواند تنور انتخابات را گرم کند، بلکه روال گذشته را پیش خواهند گرفت. شورای نگهبان اعلام رویه نمی‌کند، بلکه می‌گوید من تشخیص دادم این آدم‌ها برای ریاست جمهوری مناسب نیستند، کما اینکه برای سمت‌ها و جایگاه‌های دیگر مناسب باشند.

رویه شورای نگهبان اصلا مشخص نیست و نمی‌توان گفت چه کسی را تایید و چه کسی را رد خواهد کرد، بنابراین با رویه‌ای که مشخص و معین نیست، نمی‌توان آن را تحلیل کرد. اگر شورای نگهبان رویه خود را اعلام می‌کرد، می‌شد با آنها تعامل کرد یا گامی برای اصلاح برداشت، اما زمانی که هیچ چیز مشخص نیست، امکان اعتراض نیز وجود ندارد. تنها اقدامی که می‌توان در شرایط کنونی انجام داد، اعتراض کلی است.

در انتخابات سال 1396شورای نگهبان آقای جهانگیری را تایید صلاحیت کرد. بر این اساس می‌توانند ادعا کنند، ما درباره گروه‌های سیاسی و احزاب نظری نداریم و به جای نگاه به وابستگی‌های سیاسی به دنبال شناسایی افراد ذی‌صلاح برای اصلاح کشور هستیم. در نظر گرفتن شرایط کنونی پیش‌بینی نتیجه انتخابات را ناممکن می‌کند و تنها امکانی که وجود دارد، مشاهده شرایط کشور پس از مشخص شدن احراز صلاحیت‌ها و اولین مناظرات خواهد بود.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 689627 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟