کشیده شدن فضای انتخابات 1400 به ادبیات تخریبی و غیراخلاقی / ردصلاحیت کاندیداها به دلیل عضویت در یک حزب خاص

انتخابات 1400 در 28 خرداد سال جاری برگزار می شود و تنور تبلیغات انتخاباتی نامزدها روز به روز داغ تر می شود.

به گزارش خبرنگار رکنا، کمتر از یک ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری 1400 داوطلبان شرکت در انتخابات ریاست جمهوری مثل سال های گذشته از یک ماه مانده به انتخابات و حتی پیش تر از آن شروع به تبلیغات کرده اند.

در این بین بازهم شاهد تخریب و کنایه های غرض ورزانه داوطلبان نسبت به یکدیگر هستیم، روندی که شاید با شروع مناظرات تلویزیونی به اوج خود برسد. تخریب نامزدها علیه یکدیگر در سال های قبل آنقدر شدت یافته بود که رهبری هم نسبت به آن تذکر دادند. با این حال همچنان در نشست ها و تریبون های مختلف شاهد تخریب نامزد ها توسط یکدیگر هستیم.

کارشناسان معتقدند این اتفاقات علی رغم روشن کردن یکسری واقعیت ها اگر بدون سند، مدرک و استدلالی شفاف و منطقی بیان شود می تواند باعث بی انگیزگی مردم و خدشه دار کردن اعتماد آن ها به مسئولین و در نتیجه کاهش مشارکت و شور انتخاباتی شود.

فضای رقابتی انتخابات به ادبیات تخریبی و غیراخلاقی کشیده شده

دکتر احمد حکیمی پور، دبیرکل حزب اراده ملت ایران در این رابطه به خبرنگار رکنا اظهار داشت: فضای رقابتی در ایران به ادبیات تخریبی و غیراخلاقی آغشته شده است. این موضوع نه تنها به اخلاق عمومی جامعه لطمه می زند، بلکه منجر به افزایش بی اعتمادی در جامعه می شود. از طرفی تخریب های انتخاباتی نوعی سرمایه سوزی است، همه باید قدر سرمایه های انسانی موجود در کشور را بدانند، نیروهایی که از جیب ملت و بیت المال به مسندی رسیده اند و تحصیل کرده اند، باید پاسخگوی مردم باشند.

وی با بیان اینکه سیستم انتخابات در کشور ما با سیستم تحزب و احزاب مختلف هماهنگ نیست، افزود: این موضوع باعث شده تا هیجانات زمان انتخابات بیشتر و فضای تخریب نیز گسترده شود. علاوه بر این با وجود فضای مجازی، شرایط تخریبی نامزدها نیز راحت تر و گسترده تر شده است. این تخریب ها به نوعی چوب حراج زدن به داشته های ملت است و بعید است که در هیچ جای دنیا مثل ایران چنین تخریب های همه جانبه ای صورت گیرد.

دبیرکل حزب حاما در مورد کیفیت برگزاری انتخابات و تخریب های انتخاباتی نامزد ها گفت: به نظر می رسد مقدماتی که یک انتخابات سالم به آن نیازمند است را در کشورمان نداریم. انتخابات دارای شرایطی است که به دقیقه نود و روزهای آخر کشیده می شود. همچنین در روند ثبت نام ها نیز در هیچ جای دنیا چنین شرایطی نداریم، ضمناً سیاست یکی از عرصه هایی است که همه فکر می کنند باید در آن وارد شوند، بنابراین یکسری افراد در سیاست وارد می شوند و نتیجه آن بلبشویی می شود که گاهی در ایام انتخابات شاهد آن هستیم.

عضو یک حزب بودن در انتخابات، امتیاز منفی محسوب می شود

حکیمی پور تاکید کرد: ساماندهی انتخابات کار سختی نیست، ما می توانیم حتی از تجربیات کشورهای دور و بر برای خود استفاده کنیم، اگر ما این الگوها را با فرهنگ و ساختار کشورمان منطبق کنیم، خیلی راحت می شود کار را انجام داد. در هر عرصه ای یکسری قواعد و ضوابطی داریم که در آن برگزیدگان تعیین می شوند، در حوزه نشر، موسیقی، سینما، تئاتر و حتی علم، مردم یکسری افراد را به عنوان برگزیده خود انتخاب می کنند، در عرصه سیاست هم مردم حق دارند تا با قاعده و ضوابط مشخص دست به انتخاب بزنند.

وی با ذکر یک مثال در تعیین نامزدهای انتخاباتی گفت: اکنون در تیم ملی والیبال، بسکتبال و فوتبال افرادی که دعوت می شوند، ابتدا سنجیده شده و عملکردشان مورد ارزیابی قرار گرفته است، بازیکنان در تیم های لیگ برتری خودشان را نشان می دهند و برحسب عملکردشان به تیم ملی دعوت می شوند. این اتفاق در انتخابات بر عهده احزاب است اما در ایران نه تنها اجازه ندادند که احزاب کار کنند بلکه عضو یک حزب خاص بودن در ایران تبدیل به یک امتیاز منفی شده است. گویی کسانی که سابقه حزبی ندارند، به نتایج بهتری می رسند. اکنون در انتخابات شورای شهر تعدادی از افراد را فقط به دلیل عضویت در یک حزب خاص، رد صلاحیت کردند.

صاحبان قدرت و ثروت دست به تخریب گری در انتخابات می زنند

این کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر اینکه درصورت نبود احزاب ممکن است رقابت های انتخاباتی به نزاع و خشونت کشیده شود، گفت: اگر احزاب در کشور قدرت نداشته باشند، عرصه انتخابات تبدیل به عرصه ای حاد می شود و منطقی پیش نمی رود. این به دلیل آن است که بازیگران احزاب در آن حضور ندارند و اجازه فعالیت به آن ها داده نشده است. وقتی لیگ فوتبال نداشته باشیم، چطور می توانیم تیم ملی فوتبال قوی داشته باشیم؟ افراد در احزاب خود می توانند بر حسب فعالیت و شایستگی هایشان به عنوان نماینده در انتخابات شرکت کند، حال آن که چنین چیزی در انتخابات ما کمتر به وقوع می پیوندد.

احمد حکیمی پور در رابطه با نامزدهای تخریب گر در انتخابات گفت: کسانی که دسترسی به منابع قدرت و ثروت دارند دست به تخریب دیگران می زنند، این افراد شفاف نیستند و مشخص نیست که چگونه به جایگاهی که در آن قرار گرفته اند، ایستاده اند. باید توجه داشت که تخریب دیگران فقط یکی از راه های سریع به قدرت رسیدن است و رای خریدن، خبرنگار خریدن، مسموم کردن فضا و مواردی از این دست هم شامل آن می شود. افرادی که دست به تخریب دیگران می زنند بازیگر اصلی نیستند، این افراد بازیگرهای بدلی و غیرشفافی اند که وارد صحنه شدند و با صاحبان قدرت و ثروت نیز در ارتباط هستند، بنابراین وجود چنین مسائلی موجب می شود تا تخریب کنندگان نامزدها در انتخابات هرروز فعال تر شوند.

بعضی می گویند هرکس با ما نیست، باطل است/ نظام انتخابات و احزاب باید به هم پیوند بخورند

دبیرکل حزب حاما در مورد فرهنگی بودن مسئله تخریب نامزدها توسط یکدیگر ابراز داشت: به طور کلی این احزاب هستند که فرهنگ سیاست را تشکیل می دهند. احزاب، شهروندپرور هستند و کسانی که با حقوق آن آشنا هستند، به حقوق خود، دیگران و حاکمیت عمل می کنند. وقتی حزب، کسی را تربیت می کند، اینجا ذکاوت در مسائل حقوقی و قانونی وارد می شود، اما وقتی رقابت در مسائل حقوقی و قانونی وارد شود، دیگر مسائل حاد نیستند. بنابراین وقتی ما چنین چیزی را در کشورمان نداریم، رقابت در کشور ما اکنون جنبه سیاسی امنیتی به خود گرفته است. بنابراین انگیزه و اعتمادی هم در این شرایط برای مردم به مسئولین نمی ماند. نسخ ساختار سیاسی ما در امر رقابت های انتخاباتی، به جای آن که به مسائل قانونی و حقوقی شیفت کند، به مسائل سیاسی و امنیتی صرف شیفت کرده است.

وی با بیان اینکه سیاست، عرصه نبرد بین حق و باطل نیست، اظهار داشت: سیاست، نحوه تعادل بخشی و ایجاد تعادل با توجه به اقتضائات زمان، امکانات و واقعیات موجود است و این از هنر سیاست مداران است، در حالی که ما عرصه را این گونه تعریف کرده ایم که هرکس با ما نیست، باطل است. بنابراین باید نظام انتخاباتی با نظام حزبی یکدیگر را تکمیل کنند. اکنون این دو مانند دو درخت دور از هم هستند که فقط شاخ و برگ دارند و ثمری ندارند، پس لازم است تا این دو به یکدیگر پیوند بخورند تا از آن ها میوه بوجود آید، حال آن که ما نه در انتخابات و نه در احزاب مان شاهد میوه و ثمره ای نیستیم. اکنون ما در کشور هند با آن همه اختلاف و تنوع عقیده شاهد انسجام هستیم و این موضوع قطعاً در کشور ما هم قابل اجرا خواهد بود.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 689471 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟