فساد اقتصادی ، صادرات چین است/ نیاز به هزار سلیمانی برای نبرد با داعش اقتصادی داخلی/ ظریف مردم را آگاه کرد + فیلم
حجم ویدیو: 62.94M | مدت زمان ویدیو: 00:07:49

محمد صادق مشایخ ، فعال سیاسی و اقتصادی اصلاح طلب، از همراهان همیشگی مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در طول دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی و به ویژه در زمان حضور ایشان در مجمع تشخیص مصلحت نظام است. مشایخ که سابقه عضویت در حزب جمهوری اسلامی و اتاق بازرگانی ایران را در کارنامه دارد، در حال حاضر رئیس کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان است. در آستانه برگزاری ا نتخابات 1400 با او درباره شرایط اقتصادی و سیاسی کشور به گفت و گو نشستیم و راهکارهای این کهنه کار عرصه سیاست و اقتصاد برای برون رفت از وضعیت موجود را از زبان او جویا شدیم.

هنوز هم مشکلات اقتصادی کشور گردن مدیریت احمدی نژاد است!

به گزارش خبرنگار سیاسی رکنا، در یک سال و نیم گذشته، همه گیری کرونا به همراه تشدید تحریم های آمریکا، موجب ایجاد رکود شدید اقتصادی و دشواری وضعیت معیشتی مردم و افزایش نرخ تورم و بیکاری شده است. کشور ما نیز اکنون در همین شرایط، در آستانه برگزاری یک انتخابات بسیار مهم یعنی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری قرار گرفته است و سوال اصلی اینجاست که آیا نتیجه این انتخابات می تواند کشور را بخصوص از لحاظ اقتصادی از شرایط دشوار کنونی خارج سازد؟

محمد صادق مشایخ در گفت و گو با رکنا پیش از پاسخ به این سوال، وضعیت اقتصادی و مدیریت فعلی را محصول رفتارهای مدیران در طول سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی توصیف کرد و گفت: شرایط موجود حاصل سوءمدیریت، تنگ نظری و بهره برداری نکردن از نخبگان کشور است. اتفاقی که البته صرفا مربوط به هشت سال گذشته نیست و اوج آن در دوره مدیریت آقای احمدی نژاد بوده است.

وی با تاکید بر این که بزرگترین ننگ نظام جمهوری اسلامی، هشت سال دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد بوده است، تصریح کرد: وقتی یک ضربه اقتصادی به کشور وارد می شود، اثر آن ممکن است 20 سال بعد مشخص شود و آقای احمدی نژاد با شیوه مدیریتی خود، هم جامعه را به روز سیاه نشاند و هم یک میراث سنگین و فاسد برای دکتر روحانی باقی گذاشت.

از مشایخ که از همین ابتدای گفت و گو، مشکلات اقتصادی فعلی کشور را مانند برخی مدیران دولت به گردن دولت قبل انداخت، خواستیم درباره مصداق های میراث به گفته او ننگین دوره مدیریت احمدی نژاد توضیح دهد. مشاور اقتصادی آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز در پاسخ به این درخواست ما عنوان کرد: مهمترین مصداق سوءمدیریت احمدی نژاد آن است که ایشان تمام سیستم های اقتصادی کشور را به چالش کشید، چراکه آقای احمدی نژاد اساسا به مدیریت علمی معتقد نبود و تمام دوران هشت ساله خود را با پوپولیسم و لمپنیسم گذراند.

رئیس کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان ادامه داد: آقای احمدی نژاد دائما به افراد دیگر و بخصوص بزرگان کشور توهین می کرد و خود را مدیری توانا و حتی سقراط هزاره سوم می دانست! این در حالی است که اگر کسی آدم بزرگی باشد، نباید خودش و اطرافیانش از او تعریف کنند، بلکه مردم باید متوجه بزرگی او شوند. اکنون هم ما هنوز با حاصل بی تدبیری های ایشان دست و پنجه نرم می کنیم.

تحریم ها، زمین اقتصاد ایران را خشک کرده است

مشایخ بعد از این که مشکلات اقتصادی کنونی کشور را به دولت قبلی نسبت داد، تاکید کرد که حسن روحانی در چهار سال اول توانست معجزه کند که کشور را تا سال 96 به شرایط مناسبی بکشاند. به گفته او، بعد از تشدید تحریم ها در دوره ترامپ نیز این مدیریت و درایت روحانی و نفوذ او در سطح کشور بود که توانست مانع از فروپاشی اقتصادی ایران شود.

البته مشاور اقتصادی آیت الله هاشمی رفسنجانی در حالی این صحبت ها را مطرح می کند که بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند که استراتژی نامناسب دولت روحانی در گره زدن اقتصاد کشور به برجام ، موجب نابسامانی وضعیت اقتصادی کشور شده است. مشایخ البته این نکته را پذیرفت، اما در پاسخ به این سوال که چرا ما نتوانستیم برمبنای اقتصاد درون زای مد نظر رهبر انقلاب برای مدیریت کشور برنامه ریزی کنیم تا خروج آمریکا از برجام چنین تبعاتی برای ما نداشته باشد، گفت: حتی با ملی کردن تمام صنایع کشور نیز بازهم تا زمانی که تحریم ها وجود داشته باشد، درگیر مشکلات اقتصادی شدید خواهیم بود و بنابراین ما چاره ای نداشتیم جز این که به سمت احیای برجام حرکت کنیم.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی ایران پس از خروج ترامپ از برجام عنوان کرد: اکنون حتی تمام کشورهای قدر اروپایی نیز زیرمجموعه آمریکا هستند و خودشان را با رفتار این کشور هماهنگ می کنند. به همین دلیل، در سال های اخیر ما نتوانستیم بهره مناسبی از برجام کسب کنیم. آقای روحانی هم اکنون گرفتار زمینی خشک شده است که هیچ آبی برای حیات بخشیدن به آن وجود ندارد.

عضو پیشین حزب جمهوری اسلامی معتقد است که آب حیات زمین خشک اقتصاد ایران، الزاما با برقراری رابطه با آمریکا و اروپا تامین می شود و از نظر او، تا این اتفاق رخ ندهد، هیچ اتفاق سازنده ای در کشورمان رخ نخواهد داد.

ظریف مردم را از قراداد ایران و چین آگاه کرد

با توجه به اعتقاد راسخ رئیس کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان بر لزوم برقراری رابطه با آمریکا و اروپا، از مشایخ پرسیدیم که آیا از نظر او، تحکیم روابط با چین و روسیه و امضای قراردادهای بلندمدت با این کشورها نیز می تواند اقتصاد ایران را احیا کند یا خیر؟ مشایخ در پاسخ به این پرسش عنوان کرد: هیچ همسایه ای بدتر از روسیه در تاریخ کشور وجود نداشته است؛ بخصوص که روس ها بعد از انقلاب سرخ سال 1919 به دنبال ترویج مکتب کمونیسم در میان تمام همسایگان جنوبی خود بوده اند، اما روس ها حتی نتوانستند این ایدئولوژی را در کشورهای زیرمجموعه خود در قالب اتحاد جماهیر شوروی سابق، پایدار نگه دارند.

عضو پیشین حزب جمهوری اسلامی ایران همچنین رابطه ایران با چین را نیز رابطه ای دانست که تا کنون ضررهای زیادی را برای کشور به همراه داشته است. وی در ادامه وضعیت اقتصادی گذشته چین را این چنین توصیف کرد: چینی ها تا قبل از سال 1975 هیچ جایگاهی در اقتصاد جهان نداشتند و صرفا به تولید توپ تخم مرغی، راکت پینگ پنگ، سنجاق ته گرد و زیرپوش می پرداختند. اما از زمانی که چین رابطه خود را با آمریکا اصلاح کرد، این کشور متحول شد. اکنون هم چینی ها به دنبال اعمال نفوذ در کشورهای خاورمیانه بخصوص ایران هستند.

مشایخ همچنین با ابراز خرسندی نسبت به این که نقشه راه همکاری بین ایران و چین هنوز به مرحله عملیاتی درنیامده است، اظهار داشت: خوشبختانه در شرایطی که هنوز قرارداد ایران و چین به اجرا در نیامده، آقای دکتر ظریف مردم را از این قرارداد آگاه کرد تا ایرانیان بدانند که وزیر امور خارجه در امضای این قرارداد هیچ گناهی نداشته است.

وی با انتقاد از عملکرد اقتصادی چین در رابطه با ایران در سال های گذشته تاکید کرد: چینی ها در سال های اخیر صنایع کشور ما را نابود کرده و به محصولات مختلف کشور ما به شدت آسیب زده اند؛ از این لحاظ، می توان گفت چینی ها از روس ها بدتر هستند و البته هر دو از انگلیسی ها هم ضرر بیشتری برای کشور ما دارند و واقعا باعث ننگ ما خواهد بود که چین پای خود را در کشور ما بگذارد.

فساد، رانت و قاچاق مدیریت شده؛ محصول رابطه اقتصادی ایران و چین

با وجود این انتقادات مشایخ از رفتارهای اقتصادی چین در قبال ایران، اکنون خریدار عمده نفت، محصولات پتروشیمی و دیگر محصولات صنعتی کشورمان بخصوص در حوزه صنایع معدنی، همین چینی ها هستند و البته با توجه به این که ایران در وضعیت تحریمی قرار گرفته است، چینی ها محصولات ایرانی را زیر قیمت می خرند. حال در این میان این سوال پیش می آید که رابطه ایران و چین به اقتصاد ما صدمه زده یا به آن کمک کرده است؟

رئیس کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان به این سوال، این طور پاسخ داد: قطعا رابطه ما و چین به اقتصاد کشورمان ضربه زده است. زیرا چینی ها نفت و سایر محصولات ایرانی را بسیار ارزان تر از قیمت واقعی آن می خرند و بعد هم سر ما منت می گذارند که این فقط ما هستیم که محصولات شما را می خریم. این وسط هم تنها ابرقدرتی که آمریکا باید به آن امتیاز بدهد، چین است که توانسته از ایالات متحده مجوز بگیرد تا محصولات ایران را با قیمتی نازل از تولیدکنندگان ما بخرد.

وی با تاکید بر این که ارزان فروشی ناشی از قرار گرفتن ایران در شرایط تحریمی، هر ساله 40 میلیارد دلار به اقتصاد ایران ضربه می زند، عنوان کرد: این 40 میلیارد در برابر ضربه ای که ما از فرار دانشمندان و متخصصان می خوریم، چیزی نیست، چراکه اکنون شرایط تحریمی کشور منجر به آن شده است که امید از دانشگاه ها و دانشجویان ایرانی برچیده شود و بسیاری از آنها با کوچکترین فرصتی به دنبال خروج از کشور هستند.

مشایخ همچنین تاکید کرد که فساد اقتصادی را چینی ها در کشورمان باب کرده اند. او در این باره گفت: چینی ها با انجام قاچاق مدیریت شده در کشور موجب دامن زدن به رشوه خواری در ایران شده اند و اکنون شرایط به گونه ای است که بسیاری از فعالان اقتصادی در اصل قاچاقچیانی هستند که نوکر چین و اسرائیل هستند و همین ها مملکت ما را به فساد کشانده اند.

روحانی می داند که مردم را باید با امیدهای واهی اداره کند!

در حالی رئیس جمهور در دو هفته گذشته حداقل دو بار از شکسته شدن تحریم‌ ها سخن گفته و تاکید کرده است که در آینده ای نزدیک تحریم های اصلی رفع می شود، اما مقامات آمریکایی در همین ایام تصریح کرده اند که هنوز راه درازی برای دستیابی به توافق مجدد در پیش است. مساله ای که نشان می دهد ذوق زدگی برای بازگشت به برجام در طرف ایرانی وجود دارد و این در حالی است که ابتدا این آمریکایی ها بودند که از برجام خارج شدند.

رئیس کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان درباره این وضعیت توضیح داد: آقای روحانی حداکثر سه ماه دیگر مهمان پاستور هستند و خودشان می دانند که در این سه ماه مردم را باید با امیدهای بی‌جا و بی‌بنیاد اداره کنند. البته ایشان بهتر از همه می داند که تصمیم نهایی در زمینه بازگشت به برجام با آمریکاست و به همین خاطر، آقای روحانی می خواهد به مردم نشان دهد که ما در حال تلاش برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور با رفع تحریم ها هستیم. در واقع، ایشان اکنون در شرایط بن بستی گیر کرده است که راه چاره برای خروج از آن را فقط خودش می داند که آن هم چیزی جز احیای برجام نیست.

آیت الله هاشمی به دنبال ایجاد رابطه بین ایران و آمریکا بود

این صحبت های مشایخ در حالی بیان می شود که حداقل در 42 سال گذشته در ادبیات رسمی نظام، آمریکا به عنوان دشمن ایران شناخته شده است و البته از سال 1332 به این سو نیز در موارد متعدد اعمال دشمنی از سوی آمریکا بر ایرانیان ثابت شده است. اما به نظر می رسد در دولت روحانی با اصرار شدید مقامات دستگاه اجرایی بر برقراری رابطه با آمریکا شرایط به جایی رسیده است که اکنون این سردمداران ایالات متحده هستند که می توانند برای اقتصاد ما سیاست گذاری کنند.

مشاور اقتصادی آیت الله هاشمی رفسنجانی با تاکید بر این که آنچه را که بیان می کند، همه تراوشات ذهنی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام است و مواضع او با تفکرات ایشان نزدیکی بسیاری دارد، عنوان کرد: ما در 42 سال پیش، با انقلاب اسلامی صراحتا در گوش آمریکا زدیم و دکان آمریکا در خاورمیانه را تعطیل کردیم. بعد از آن هم پنتاگون به عنوان مهمترین نهاد سیاسی آمریکا به تمام رؤسای جمهور ایالات متحده دستور داد که باید با ایران طوری رفتار کنند که به عبرت جهان تبدیل شود.

وی در توضیح بیشتر گفت: آمریکا 42 سال است که اقتصاد ایران را به گروگان گرفته است تا ما برای جهانیان عبرت شویم که اگر کسی بخواهد جلوی آمریکا بایستد، وضعش به همین شکل درمی‌آید. البته یک نفر در سطح عالی کشور این موضوع را فهمید و تاکید داشت که باید نوع رابطه ما با آمریکا تغییر کند و آن هم کسی جز آیت الله هاشمی نبود که همواره به من می گفت تا زمانی که ما با آمریکا رابطه برقرار نکنیم، کشورمان درجا خواهد زد.

هاشمی رفسنجانی موافق دیپلماسی بود، نه میدان

مشایخ بستن سوئیفت از سوی آمریکا را نخستین اقدام این کشور برای به زانو در آوردن اقتصاد ایران بعد از خروج از برجام توصیف کرد و گفت: سوئیفت گلوگاه کشور برای اتصال به اقتصاد جهانی است و وقتی سوئیفت بسته باشد، نمی توانیم هیچ اقدام موثری برای اقتصاد کشور انجام دهیم؛ چراکه اساسا جابه‌جایی تمام ارزها با استفاده از سوئیفت انجام می شود. البته بعد از این اتفاق نیز بازهم ما عبرت نگرفتیم و کارهایی را انجام دادیم که تحریم ها به اوج خود برسد.

این صحبت های مشایخ به گونه ای بیان می شود که گویا باید به دلیل این که آمریکا تحریم های اقتصادی علیه ما را تشدید کرده است، مقامات ایران را متهم دانست! البته برخی تحلیلگران سیاسی از جمله خود همین عضو پیشین حزب جمهوری اسلامی ایران اعتقاد دارند که رفتارهای کشورمان باعث شد که تحریم ها در دوره ترامپ علیه ما تشدید شود.

مشاور اقتصادی آیت الله هاشمی رفسنجانی در این باره ضمن تاکید بر این که رفتارهای ایران ریشه ای 42 ساله دارد، تصریح کرد: رفتارهایی که به آن اشاره می کنید، تازگی ندارد و البته کسی هم حاضر نیست آنها را غربال کند و آرایشی به رفتارهایمان بدهد که این قدر تند نباشد.

اشاره مشایخ در واقع به همان دو گانه ای است در هفته های اخیر و بعد از انتشار فایل صوتی ظریف در فضای سیاسی کشور پدید آمده است؛ دو گانه ای که دیپلماسی را در برابر میدان قرار می دهد و به گفته وزیر امور خارجه اهمیت میدان برای کشور حتی در سال های پس از امضای برجام از دیپلماسی بیشتر بوده است.

رئیس کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان در پاسخ به این سوال که آیا این دو گانه در ذهن آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز وجود داشت یا خیر، گفت: قطعا آیت الله هاشمی هم معتقد بودند که ایران باید بین دیپلماسی و میدان یکی را انتخاب کند و البته انتخاب ایشان حتما دیپلماسی بوده است؛ چراکه ایشان حاضر نبود که حتی یک ریال به ملت ما زیان وارد شود و علیه ایران در جهان قدمی برداشته شود.

آیا آیت الله رفسنجانی موافق آمریکاستیزی بود؟

اگرچه که برخی کارشناسان سیاسی تاکید دارند که نباید بین دیپلماسی و میدان دوگانه سازی کرد، اما برخی افراد که قائل به وجود این دو گانه هستند، معتقدند که دوگانه دیپلماسی و میدان در واقع نوع دیگری از دوگانه بین آمریکاستیزی و تعامل با آمریکاست؛ دوگانه ای که از ابتدای پیروزی انقلاب در سطح ارشد تصمیم گیری کشور وجود داشته و البته در ادبیات رسمی نظام همواره بر لزوم مقابله با آمریکا تاکید شده است.

در این میان اما نباید از این نکته صرف نظر کرد که علاوه بر حمایت آمریکا از شاه سابق در دوران حکومت او، تجهیز گروه های ضدانقلاب از سوی آمریکا در یک سال نخست پیروزی انقلاب نیز بدون شک به ایجاد ذهنیت آمریکاستیزی در میان بخش مهمی از مقامات ارشد کشور در سال های ابتدایی حکومت جمهوری اسلامی دامن زده است. حالا سوال ما از مشاور اقتصادی آیت الله هاشمی رفسنجانی این است که آیا رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام جزو شخصیت هایی بود که در سال های نخست پس از پیروزی انقلاب به موضوع آمریکاستیزی دامن زد یا تلاش داشت از این روند جلوگیری کند؟

مشایخ در پاسخ به این سوال گفت: رفتن شاه، پیروزی انقلاب، تحرکات گروه های ضدانقلاب در سال های ابتدایی و البته جنگ تحمیلی با عراق همگی باهم مرتبط است و باید همه این اتفاقات را در بستر فضای سیاسی آن زمان تحلیل کرد. همچنین باید به این نکته توجه داشت که ما به دلیل خفقان اطلاعاتی موجود در سفارت آمریکا ، قرار بود صرفا سه روز لانه جاسوسی را تصرف کنیم؛ اما با تلاش های برخی افراد این سه روز به 444 روز تبدیل شد و البته آیت الله هاشمی رفسنجانی قطعا با طول کشیدن این روند مخالف بود.

وی افزود: آیت الله هاشمی رفسنجانی تمام واقعیت های موجود در جهان را قبول داشت و این آرزو را در ذهن خود می پروراند که کشور ما به اندازه آمریکا رشد کند. اما برخی افراد با حسادت های خود مانع پیاده شدن افکار ایشان در کشور شدند و حتی وقتی آیت الله هاشمی توانست دو مورد از برنامه های خود یعنی دانشگاه آزاد و مترو را در ایران پیاده کند، عده زیادی دائما با ایشان مخالفت کردند.

اصلاح طلبان و اصولگرایان ؛ هر دو مقصر وضع موجود هستند

در ادامه گفت و گو با مشاور اقتصادی آیت الله هاشمی رفسنجانی از موضوعات مربوط به تاریخ انقلاب اسلامی عبور کردیم و از مشایخ درباره علت بروز سوءمدیریت ها در دوران حکومت جمهوری اسلامی پرسیدیم. او هم در پاسخ عنوان کرد: پیروزی انقلاب اسلامی اتفاق بسیار مبارکی بود، اما متاسفانه مدیران ما بعد از انقلاب نتوانستند کشور را به درستی اداره کنند؛ این در حالی است که یکی از ارزشمندترین کشورهای جهان چه از نظر ملت و چه از نظر منابع طبیعی، ایران است، ولی این ما هستیم که لیاقت اداره کشور را نداریم و حالا وضع مملکتمان به این روز افتاده است.

از این سیاستمدار اصلاح طلب پرسیدیم که دقیقا چه گروهی لیاقت اداره کشور در طول دوره پس از پیروزی انقلاب را نداشته است؛ چون مدیرانی که او به آنها اشاره می کند، حتی اگر خودشان بگویند که مستقل هستند، عملا یا جزو اصلاح طلبان هستند یا جزو اصولگرایان و اکنون که مردم مدیریت هر دو جناح را در چند دهه گذشته دیده اند، بسیاری از آحاد ملت از شیوه مدیریت هر دو گروه دلزده هستند و سوال اصلی اینجاست که در وضعیت کنونی کشور، مدیران جناح راست بیشتر مقصر بوده اند یا مدیران جناح چپ؟

مشایخ در پاسخ به این سوال تاکید کرد: وضع کنونی کشور، محصول مدیریت جمع است و همه دست به دست هم داده اند تا کشورمان را به این روز برسانند. علاوه بر این، خودپسندی مدیران در تمام ادوار گذشته باعث شده است که اوضاع کشورمان به‌ویژه از نظر اقتصادی بحرانی شود؛ بنابراین نه تفکر اصولگرایی مقصر بوده است و نه تفکر اصلاح طلبی، بلکه عملکرد افرادی از هر دو طیف که باعث به وجود آمدن وضع کنونی شده است.

تضاد انحصاری شدن مدیریت کشور با اهداف انقلاب

رئیس کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان  بعد از انتقاد از سوءمدیریت های اصلاح طلبان و اصولگرایان در دهه های گذشته تصریح کرد: معمای کشور ما اینجاست که چطور یک عده ای ثروت های چند میلیارد دلاری به دست آورده اند، اما 60 میلیون نفر زیر خط فقر زندگی می کنند؟ این درد اصلی ماست که چرا این وضعیت باعث شده است که در کشور شیعه منتسب به امام علی (ع) این همه مشکلات وجود داشته باشد.

با این وجود، مشایخ تاکید کرد که صندوق رای می تواند راه حلی برای برون رفت از وضع موجود و آمدن مدیری بر سر کار باشد که به همراه تیم خود بتواند کشور را از این وضعیت نجات دهد. او در توضیح بیشتر گفت: صندوق رای پدیده روز جهان است که مربوط به ایران هم نیست و در تمام کشورهای دنیا وجود دارد. اما این نکته مهم است که کدام رای وارد صندوق می شود و اساسا قبل از این که قرار باشد مردم بین اشخاص مختلف یکی را انتخاب کنند، باید ببینیم چه بلایی بر سر برگه رای آنها آورده می شود.

با این حال، مشایخ نسبت به بهبود شرایط کشور با مشارکت مردم در انتخابات 1400 ابراز امیداوری کرد و درباره نگرانی های اصلاح طلبان از رد صلاحیت نامزدهای این انتخابات توسط شورای نگهبان گفت: متاسفانه مسیری که در انتخابات سال 98 مجلس از سوی شورای نگهبان طی شد، به نوعی تکامل مدیریت ناکارآمد کشور بود؛ حال آقایان با خود واکاوی کنند که اگر حذف بیشتر چهره های شناخته شده اصلاح طلب در انتخابات 98 مفید بود، تداوم این روند در انتخابات ریاست جهوری می تواند برای کشور مفید باشد؛ ولی این هدف انقلاب ما نبوده است که مدیریت کشور انحصاری شود.

نظام از یک جانبه گرایی و دوقطبی سازی عبور کند

با وجود آن که جناح راست و چپ به صورت سنتی از همان سال های نخست پس از پیروزی انقلاب در کشورمان شکل گرفت، اما از سال 76 به این سو شاهد آن بوده ایم که در تمام ادوار انتخابات عملا رقابت بین دو طیف بوده است و البته در برخی ادوار هم بعضا اعضای اصلی یک جناح به طور کامل رد صلاحیت شده اند. اما بازهم در هر صورت، هر دو جناح سیاسی اصلی کشور، هر کدام برای چند سال، دولت و مجلس را به دست داشته اند و شیوه مدیریتشان به گونه ای بوده است که اکنون بسیاری از مردم هم از اصلاح طلبان ناراضی هستند و هم از اصولگرایان؛ بنابراین به نظر می رسد ورود یک جناح سوم به عرصه انتخابات 1400 و البته پوست اندازی هر دو طیف بتواند آینده بهتری را در قرن جدید برای کشورمان رقم بزند.

این موضوع را با مشایخ در میان گذاشتیم و او هم در پاسخ عنوان کرد: نظام سیاسی کشور باید تصمیم بگیرد که می خواهد کدام مسیر را انتخاب کند؛ اصلاح طلبی، اصولگرایی یا همین مسیر سومی که شما روی آن دست گذاشتید. در این شرایط، اگر مسئولان احساس می کنند که یک جانبه گرایی در امر حاکمیت و البته ایجاد دوقطبی در بیشتر ادوار انتخابات بحران ساز است، باید از آن عبور کنند.

چرا 20 سال قوه قضاییه دست اکبر طبری بود؟

عضو پیشین حزب جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از صحبت هایش با بیان این که اشتباهات مدیران کشور از هر دو جناح در دهه های اخیر، باعث رنجش تمام نیروهای انقلاب شده است، عنوان کرد: مگر این مدیران دلشان برای این مملکت نمی سوزد، پس چرا اجازه داده اند که این همه تبعیض در کشور به وجود آید و بستری را فراهم کرده اند که دو آقازاده بتوانند با سوءاستفاده از رانت، 1600 آپارتمان لاکچری بسازند که قیمت هرکدام از آنها چند صد میلیارد تومان است؟

وی در ادامه انتقادات خود نسبت به سوءمدیریت هایی که منجر به از بین رفتن عدالت اجتماعی در ایران شده است، گفت: چرا در نظامی که منتسب به امام علی (ع) و امام حسین (ع) است، باید فحشا فراوان شود و آمار اعتیاد، ناامنی و قاچاق این چنین بالا برود؟ مگر تا پیش از دوره شیوع کرونا هر سال حداقل 2 میلیون نفر از ملت ما در پیاده روی اربعین شرکت نمی کردند، پس چرا ما شاهد اثر معنوی این اقدام بسیار ارزشمند بر جامعه نیستیم؟

مشاور اقتصادی آیت الله هاشمی رفسنجانی ادامه داد: مگر ما به امام حسین (ع) اعتقاد نداریم که گفته بود حتی اگر دین ندارید، در زندگی دنیای خود آزاده باشید، پس چرا بسیاری از افرادی که مدیریت کلان کشور را برعهده دارند، دست به فساد و اختلاس می زنند؟ چرا 20 سال بخش زیادی از قوه قضاییه ما دست یک نفر به نام اکبر طبری بود که می توانست هر حقی را ناحق و هر ناحقی را حق کند و باعث ایجاد باستی هیلزها و هزاران سازه با هزینه صدها میلیارد تومانی در ایران ایجاد شود؟ چرا این پول ها خرج پیشرفت کشور ما نشد؟

چگونه هند از ایران جلو زد؟

مشایخ در ادامه وضعیت عقب ماندگی ایران در پیشرفت عمرانی را با پیشرفت سال های اخیر هندوستان در این زمینه مقایسه کرد و گفت: مساحت هند دو برابر ایران است و جمعیت این کشور بیش از 15 برابر کشور ماست، اما آنها بیش از 2 میلیون کیلومتر جاده آسفالته دارند و ما فقط 200 هزار کیلومتر است. همچنین هندی ها بزرگترین شبکه ریلی جهان را دارند، ولی ما هنوز بعد از گذشت نزدیک یک قرن از افتتاح خط آهن در کشور، نتوانسته ایم بخش های زیادی از شبکه ریلی خود را تکمیل کنیم.

رئیس کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان در ادامه عنوان کرد: این در حالی است که منابع طبیعی هندی ها کمتر از ماست، اما آنها توانسته اند با مدیریت صحیح و با بهره گیری مناسب از توسعه کشاورزی از ما جلو بزنند؛ این اتفاق هم در شرایطی رخ داده است که ما ظرفیت های بسیار زیادی در حوزه کشاورزی داریم که با به کارگیری بخش اندکی از آنها می توانیم کشورمان را آباد کنیم. حال باید پرسید چرا وقتی که ما از چنین ظرفیتی برخورداریم، هنوز هم گندم وارد می کنیم.

وی با تاکید بر این که توسعه محصولات داخلی می تواند منجر به افزایش سرمایه ملی کشور و در نتیجه تعدیل نرخ ارز شود، اظهار داشت: با وجود اثرات بسیار مثبتی که توسعه کشاورزی و اثرات رشد میزان تولید محصولات این بخش می توانست بر کشور ما بگذارد، متاسفانه در دوره هشت ساله آقای احمدی نژاد شاهد آن بودیم که تولید پنبه ما از 178 هزار تن به 30 هزار تن کاهش یافت. مواردی از این دست باعث می شود که ما بیشتر به واردات روی بیاوریم و در نتیجه تقاضا برای ارز و قیمت دلار هم افزایش پیدا کند.

مدیران به دنبال پوپولیسم هستند، نه استفاده از ظرفیت دانشگاهیان

از مشایخ که در میانه این مصاحبه مفصل، ما را با چراهای زیادی مواجه کرد که در واقع ما قصد داشتیم از او بپرسیم، سوال کردیم که آیا پاسخ تمام این چراها، سوءمدیریت جمعی تمام جناح های سیاسی حاکم بر کشور در طول دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی نبوده است؟ او در پاسخ به این پرسش عنوان کرد: دقیقا همین سوءمدیریت ها از سوی تمام گروه ها باعث به وجود آمدن شرایط کنونی شده است. مساله اساسی دیگر هم این است که ما در تصمیم گیری هایمان توجهی به استعدادهای دانشگاهی خودمان نمی کنیم و همین مساله باعث می شود که بسیاری از متخصصان بزرگ کشور به کشورهای دیگر بخصوص آمریکا پناه ببرند.

رئیس کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان درباره علت عدم استفاده کافی مدیران از دانشگاهیان کشور در تصمیم سازی های کلان توضیح داد: مدیران ما می دانند که اگر کارها را به متخصصانی بسپارند که سواد و فهمشان از آنها بیشتر است، دیگر این دانشمندان هیچ ارزشی برای صحبت های آنها قائل نیستند. همچنین مسئولان ما می دانند که اگر یک فرد دانشگاهی بر سر کار بیاید، پوپولیسم کنار خواهد رفت و آنها دوست ندارد که به این راحتی از سیاست های پوپولیستی خود دست بردارند.

به هزار سردار سلیمانی برای مقابله با داعش اقتصادی نیازمندیم

صحبت های این سیاستمدار اصلاح طلب در حالی مطرح می شود که در هشت سال گذشته دولتی بر سر کار بوده که با حمایت اصلاح طلبان در انتخابات های 92 و 96 به پیروزی رسیده است. حال سوال اصلی اینجاست که آیا در این هشت سال، این دولت راهکاری مناسب برای پاسخ به چراهای مطرح شده در میانه همین گفت و گو و حل مشکلات اساسی کشور از جمله استفاده ناکافی از متخصصان در سیاست گذاری ها داشته است؟

در واقع سوال مهم این است که چرا همین دولت نتوانسته است به خوبی از نیروهای انسانی کارآمد و منابع و ظرفیت های سرشار کشور برای رشد بیشتر اقتصادی ایران استفاده کند؟ یعنی چرا دولتی که علاوه بر اصلاح طلبان، با حمایت مرحوم هاشمی رفسنجانی به قدرت رسیده است، حتی نتوانسته مانند دولت سازندگی در پیشرفت صنعتی ایران موثر باشد و با وجود اجرای برخی پروژه های مهم در دولت روحانی، شاهد تعطیل شدن بسیاری از صنایع کشور در هشت سال گذشته بوده ایم؟ در این میان به نظر می رسد اشکال اصلی این دولت، آن بوده است که اقتصاد کشور را به طور کامل به برجام متصل کرده و نگاه درون زا به اقتصاد را نداشته است.

این موضوعات را با مشاور اقتصادی آیت الله هاشمی رفسنجانی در میان گذاشتیم و او هم در پاسخ به این سوالات، علت اصلی عقب ماندگی کشور در پیشرفت اقتصادی و صنعتی را سیطره هیولای فساد بر اقتصاد و صنعت کشور دانست و گفت: از همان زمانی که مرحوم شهید سلیمانیدر سوریه و عراق با داعش مبارزه می کردند، من می گفتم که ما به هزار سردار سلیمانی در کشورمان احتیاج داریم که با داعش اقتصادی بجنگد؛ چراکه اژدهاها و دیوهایی بر اقتصاد کشور چنبره زده اند که صد نفر مثل آقای روحانی هم نمی تواند از پس آنها برآید.

رئیس کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان ادامه داد: اکنون شرایط کشور به گونه ای است که ما به دست خودمان ظرفیت های صنعتی کشور را نابود می کنیم؛ به طور مثال، با وجود این که کارخانه ای در اراک داریم که می تواند واگن بسازد، برخی افراد مجوز واردات واگن را از کشورهای دیگر دریافت می کنند. یا مثلا در کشورمان موضوعی مثل نیشکر هفت تپه پیش می آید که البته از جمله ضربه های اقتصادی بزرگی بود که آقای احمدی نژاد با خصوصی سازی رانتی این شرکت به کشورمان زد؛ شرکتی که در آن 6 میلیارد دلار سرمایه گذاری شده بود، اما اکنون به فلاکت دچار شده است.

دستگاه قضایی باید با فساد اقتصادی مبارزه کند، نه قوه مجریه

مشایخ در حالی از نیشکر هفت تپه به عنوان یکی از خصوصی سازی های رانتی که منجر به تعطیلی یک صنعت بزرگ سودآور در کشورمان شده است، مثال می زند که در دولت روحانی هم شاهد بروز مفاسد زیادی در سازمان خصوصی سازی بودیم تا جایی که حتی رئیس سازمان خصوصی سازی همین دولت دادگاهی شد. در واقع، وقتی روال خصوصی سازی های غیرقانونی و باج دادن به شرکت های خصولتی در همین دوره نیز ادامه پیدا کرده است، نمی توان لزوما مشکل فساد در صنایع بزرگ کشور و ناکارآمدی آنها را به گردن دولت قبل انداخت.

رئیس کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان در واکنش به این صحبت ما عنوان کرد: باید توجه داشته باشیم که در نظام سیاسی کشورمان سه قوه مقننه، مجریه و قضاییه وجود دارد؛ آقایان هاشمی رفسنجانی، خاتمی و روحانی فقط رئیس یک قوه یعنی قوه مجریه بوده اند، اما آن دستگاهی که باید با این مفاسد اداری و اقتصادی مبارزه کند، قوه قضاییه است که 20 سال شخصی مثل اکبر طبری در آن حضور داشته که تخلفات بسیاری را در دوران حضور خود در این قوه مرتکب شده است.

وی در ادامه همین استدلال خود گفت: این دستگاه قضایی است که باید جلوی تخلفات اقتصادی را بگیرد؛ زیرا مگر آقای روحانی چند نفر است و چقدر می تواند تلاش کند که جلوی تخلفات را بگیرد؟ بنابراین وقتی قوه قضاییه در طی سال های متمادی جلوی فساد را نگرفته، میراث این تخلفات بزرگ در صنایع مختلف کشور به دست آقای روحانی افتاده است.

مشاور اقتصادی آیت الله هاشمی رفسنجانی بالا بودن آمار قاچاق در کشورمان را از جمله مصادیق وجود فساد اقتصادی گسترده در نهادهای مختلف عنوان کرد و گفت: وقتی رهبر انقلاب چند بار نسبت به آمار بالای قاچاق تذکر می دهد، این مساله نشان می دهد که قاچاق کالا از جمله معضلات بسیار بزرگی است که این روزها دامن اقتصاد کشورمان را گرفته است. اکنون هم کار به جایی رسیده که آمار سالیانه قاچاق کالا در ایران حداقل 30 میلیارد دلار برآورد می شود.

مشایخ ادامه داد: حال در این شرایط، آیا نهادی غیر از دستگاه قضایی باید قاچاقچیان را محاکمه کند؟ وقتی تمام این قاچاقچیان به نحوی قاطعانه محاکمه نمی شوند، کار به همین جا می رسد که شاهد وجود حجم بالای توزیع رانت در خصوصی سازی و آمار بسیار کلان قاچاق در کشورمان هستیم. وجود 30 میلیارد دلار قاچاق سالیانه رقم بسیار بالایی است که حتی اقتصاد آمریکا را نیز می تواند به چالش بکشد.

تا تحریم ها رفع نشود، هیچ رئیس جمهوری گزینه مناسبی نیست

در این میان سوال دیگری که مطرح می شود، این است که آیا با وجود این شرایط درباره فساد گسترده اقتصادی در کشور که مشایخ آن را توصیف می کند، آیا می توان امیدوار بود که از دل همین انتخابات پیش رو، رئیس جمهوری بر سر کار می آید که بتواند در حد اختیارات خود با رانت و مفاسد اقتصادی مبارزه کند و برنامه ای برای پیشرفت اقتصادی کشور ارائه کند؟

مشاور اقتصادی آیت الله هاشمی رفسنجانی در پاسخ به این سوال گفت: ما در حال حاضر، قدرتمندتر از آقای روحانی که از پس همه کاری برآید، نداریم؛ ولی تا زمانی که اقدام اساسی لازم برای اقتصاد کشور را انجام ندهیم، هیچ رئیس جمهوری نمی تواند اقدام مفیدی در این کشور انجام دهد؛ آن اقدام اساسی هم برداشته شدن تحریم ها و برقراری ارتباط سازنده با تمام جهان است.

عضو پیشین حزب جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: ما باید برای پیشرفت اقتصادی کشور تمام تلاشمان را برای رفع تحریم ها انجام دهیم، زیرا در شرایط کنونی، وجود تحریم ها باعث شده است که ما حتی ارتباطمان با دو کشور کره جنوبی و ژاپن را که همواره روابط اقتصادی مناسبی با ما داشتند، از دست بدهیم. در واقع، اکنون اوضاع به گونه ای شده است که ما ارتباط موثر با دنیای پیشرفته و متخصص را از دست داده ایم.

مشایخ با انتقاد از نوع تعامل کشورمان با روسیه و چین اظهار کرد: وقتی که ما نمی توانیم با آمریکا و اروپا ارتباط مناسبی برقرار کنیم، روس ها و چینی ها می دانند که قادر هستند هر اسبی که خواستند در این کشور بتازانند و هر جور که خواستند برای مقامات ما ناز کنند؛ چون می دانند که نازشان در ایران خریدار دارد؛ بنابراین تا زمانی که نتوانیم تحریم ها را برداریم و رابطه موثری با جهان غرب برقرار کنیم، هیچ رئیس جمهوری گزینه ای برای حل مشکلات کلان اقتصادی کشورمان نیست.

برجام و FATF تا پایان این دولت به سرانجام نخواهد رسید

تاکید ویژه مشایخ روی لزوم برقراری رابطه با غربی ها و به ویژه آمریکا در حالی مطرح می شود که بیش از یک ماه است مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا برای بازگشت به برجام در وین آغاز شده و البته از ماه های پایانی سال گذشته نیز مجددا بحث لزوم تصویب FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام به صورت جدی مطرح شد. در این میان، این سوال مطرح می شود که آیا این دو مساله، یعنی برجام و FATF تا پایان دولت روحانی به نتیجه خواهد رسید یا خیر؟

مشاور اقتصادی آیت الله هاشمی رفسنجانی در پاسخ به این سوال با بیان این که بعید می داند هیچ کدام از این دو موضوع تا زمان روی کار بودن دولت فعلی به نتیجه برسد، تاکید کرد: موضوعات برجام و FATF تا پایان این دولت به سرانجام نخواهد رسید، زیرا تصمیم گیر اصلی در این زمینه آقای روحانی نیست و به نظر می رسد نهادهایی که قدرت های اساسی را در کشورمان در دست دارند، نمی خواهند در زمان سر کار بودن این دولت، این مسائل حل شود.

وی در پایان تصریح کرد: البته دولت بعدی هم تا زمانی که یک پشتیبان قدر نداشته باشد که به او اجازه دهد دهد تا که آمریکا رابطه برقرار کند و به رفع تحریم ها بپردازد، خودش نمی تواند در این زمینه ها اقدام خاصی انجام دهد؛ بنابراین می توان این فرضیه را تایید کرد که نیروهایی در کشورمان اعمال قدرت می کنند که اجازه نمی دهند تا پایان این دولت نه برجام به نتیجه برسد و نه FATF. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 686420 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟