برخی نامزدها چارچوب های نظام را بهم ریختند/ ردصلاحیت ها از آزادی بیان نمی کاهد

انتخابات 1400 در 29 خرداد سال جاری برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار رکنا، در روزهای اخیر با انتشار مصوبه شورای نگهبان در رابطه با شرایط تایید صلاحیت نامزدها، اظهار نظرات گوناگونی در این رابطه منتشر شد.

علاوه بر این طحان نظیف، عضو حقوقدان شورای نگهبان در گفت‌وگویی درباره این که آیا ممکن است نامزد تایید صلاحیت شده بعد از مناظره صلاحیتش رد شود، گفته است: مبانی ما نظارت استصوابی شورای نگهبان است. با این حال اگر در خلال مناظره های انتخاباتی مشخص شود که فردی صلاحیت نداشته یا صلاحیت داشته اما الان اتفاقی پیش آمده که صلاحیت خود را از دست داده است، شورای نگهبان تا لحظات آخر هم می‌ تواند صلاحیت را مورد بررسی و تجدید نظر قرار دهد.

این اتفاقات و مصاحبه اخیر عضو شورای نگهبان، بازتاب هایی مبنی بر این داشت که فیلتر شورای نگهبان ممکن است باعث کمرنگ شدن رقابت ها و آزادی ها در گفت و گو های انتخاباتی شود و به این جهت به سراغ ناصر ایمانی، کارشناس و فعال سیاسی رفتیم و تحلیل وی در این رابطه را جویا شدیم.

ملاک اخبار شورای نگهبان، آقای کدخدایی ست

ناصر ایمانی در رابطه با ردصلاحیت های اخیر شورای نگهبان و صحبت یکی از اعضای حقوقدان این شورا مبنی بر اینکه رد صلاحیت نامزدها ممکن است تا لحظه آخر دوران انتخابات اتفاق بیوفتد، به خبرنگار رکنا اظهار داشت: اینکه یکی از اعضای شورای نگهبان درباره موضوعی اظهار نظر کند، فقط نظر خود را ارائه کرده، به نظر می رسد همگی باید نظرات شورای نگهبان را از زبان سخنگوی این شورا جویا شوند. با این حال تا کنون آقای کدخدایی مطلبی در رابطه با رد صلاحیت نامزدها در میان انتخابات و لحظات آخر انتخابات بیان نکرده اند.

ایمانی در پاسخ به انتقادات موجود به وضعیت رد صلاحیت ها در انتخابات گفت: فرض کنید شورای نگهبان، فردی را تایید صلاحیت کرد و تا قبل از روز انتخابات، مدارک و اسناد محکمی هم به دست شورای نگهبان و هم در دست افکار عمومی مردم قرار گرفت. به عنوان مثال فلان فرد یکسری تخلفاتی داشته که تا کنون یافت نشده بود. طبعاً در این حالت، بهترین وضع این است که آن فرد متخلف رد صلاحیت شود. گفتنی است که این موارد نادر است ولی اگر اتفاق افتد، چاره ای جز رد صلاحیت نیست.

نامزدهای انتخابات 96 و 88 موضوعاتی خارج از چارچوب های نظام بیان کردند ولی رد صلاحیت نشدند

این تحلیلگر سیاسی در رابطه با اقدام شورای نگهبان در راستای کمرنگ شدن آزادی بیان و حضور نامزدها در عرصه انتخابات گفت: اگر بخواهیم موضوع سخت گیری شورای نگهبان را با ذکر مثال بیان کنیم، می توان به انتخابات سال 96 و 88 اشاره کنیم. در سال 96 دکتر روحانی در دوران نامزدی و تبلیغات انتخاباتی شان، مطالبی کاملاً خارج از چارچوب قواعد نظام مطرح کردند و مورد اعتراض خیلی ها قرار گرفتند، حتی بسیاری از نهاد های نظام به ایشان پرخاشگری کردند، با این حال، ایشان رد صلاحیت نشدند و نهایتاً نیز رئیس جمهور شدند.

وی ادامه داد: در سال 88 نیز دکتر احمدی نژاد در مناظرات انتخاباتی شان همه چارچوب های نظام را بهم ریخت اما رد صلاحیت نشد و نهایتاٌ رئیس جمهور هم شد. بنابراین روند کار شورای نگهبان هم اینگونه نیست که هرکس در نامزدی اش در انتخابات تایید شد، به محض این که مطالب خاصی بیان کرد، رد صلاحیت شود. با این حال ممکن است به عنوان مثال پرونده فساد یا یک تخلف دیگر در دوران نامزدی یک فرد شناسایی شود که در این صورت، فرد قابل رد صلاحیت شدن هم هست.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 685576 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟