از رنگ سفید عارف تا احتمال کاندیداتوری مولاوردی / آخرین وضعیت اصلاح طلبان در انتخابات 1400

این روزها احزاب اصلاح طلب یک به یک مشغول معرفی نامزدهای انتخاباتی مورد حمایت خود هستند، در این میان، برخی نزدیکان محمد رضا عارف اعلام کرده اند که او با رنگ انتخاباتی سفید و خارج از چارچوب نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان نامزد انتخابات 1400 خواهد شد و نام مصطفی تاجزاده و شهیندخت مولاوردی که احتمال رد صلاحیتشان بالاست، در میان نامزدهای حزب اتحاد ملت مشاهده می شود.

به گزارش رکنا و به نقل از اعتماد، در شرایطی که قرار است امروز (یکشنبه) جبهه اصلاحات ایران در نشستی وضعیت کاندیداهای احزاب زیرمجموعه این نهاد اجماع ساز را مورد بررسی قرار دهد، سخنگوی حزب اتحاد ملت روز گذشته و با اشاره به فهرست کاندیداهای این تشکل سیاسی اصلاح طلب به جبهه اصلاحات ایران، از سیدمصطفی تاج زاده، محمد جواد ظریف ، اسحاق جهانگیری ، شهیندخت مولاوردی و محمد صدر به این عنوان خبر داده است.

حسین نورانی نژاد همزمان گفته که این افراد طی بحث و گفت وگو و نهایتا رای گیری در دفتر سیاسی و شورای مرکزی حزب انتخاب شدند. در این میان اما درحالی که قرار گرفتن نام مصطفی تاجزاده صدر فهرست اتحاد ملت نشان از توجه این تشکل سیاسی به کاندیداتوری او دارد، بحث از احتمال تاییدصلاحیت این چهره شاخص در جریان اصلاحات همچنان ازجمله مباحث و گفت وگوهای اصلاح طلبان است.

فارغ از این اما اعلام حمایت حزب اتحاد ملت از کاندیداتوری چهره هایی چون محمد جواد ظریف، اسحاق جهانگیری و حتی شهیندخت مولاوردی و محمد صدر از جهاتی دیگر نیز حائز اهمیت است. به خصوص وقتی صحبت از حمایت این تشکل سیاسی اصلاح طلب از کاندیداتوری ظریف و جهانگیری در میان باشد؛ چراکه به نظر می رسد دیگر احزاب اصلاح طلب نیز درباره حمایت از این دو عضو کابینه روحانی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو با اتحادی ها همراه باشند. با این همه شاید نکته مهم دیگر در فهرست کاندیداهای اتحاد ملت، بحث از حمایت از شهیندخت مولاوردی و به طور کلی بحث حمایت از گزینه زن برای انتخابات ریاست جمهوری باشد.

نکته ای که البته پیش از این نیز به دفعات ازجانب اعضای این تشکل اصلاح طلب موردتاکید قرار گرفته بود اما حالا در شرایطی در فاصله ای اندک تا روز برگزاری انتخابات بالاخره نام یکی از زنان اصلاح طلب ازسوی یکی از احزاب منتسب به این جریان سیاسی به طور رسمی به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری مطرح شده که ازقضا عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان نیز درباره موضوع رجل سیاسی و حضور زنان در انتخابات ریاست جمهوری در قامت کاندیدای این انتخابات توضیح داده و در گفت وگویی با شبکه خبری المیادین لبنان گفته است: «بحث رجال که در قانون اساسی آمده شورای نگهبان تاکنون مانع نام نویسی خانم ها نشده است، اما اینکه بررسی صلاحیت بانوان گرامی در شورای نگهبان انجام می شود، مثل بقیه آقایان بررسی می شود.»

هرچند او صرفا به تکرار گفته های خود در ادوار گذشته پرداخته و همزمان با اذعان بر اینکه «تاکنون چنین وضعیتی نداشتیم که صلاحیت خانم ها برای این مساله (کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری) احراز شود»، از این گفته که منعی پیش روی زنان برای ورود به انتخابات نیست و در این رابطه گفته است: «شورای نگهبان هیچگاه مانعی برای نام نویسی آنها ایجاد نکرده است.»

البته این گفته کدخدایی باتوجه به آنکه او در ادامه با اشاره به ادوار گذشته، بار دیگر صرفا بر امکان نام نویسی در انتخابات ریاست جمهوری برای کاندیداهای زن تاکید دارد، قاعدتا نمی تواند نشانه ای از تغییر اوضاع در این رابطه باشد اما آن چه اصلاح طلبان و احزابی همچون اتحاد ملت را بر آن داشته تا میان گزینه های نهایی خود حتما نام یک کاندیدای زن را قید کنند، با آگاهی از عدم تغییر نگاه شورای نگهبان و برپایه رویکردی مطالبه محور انجام گرفته است.

از دیگرسو بحث حمایت اتحادی ها از محمد صدر به عنوان یکی از کاندیداهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری درحالی روز گذشته ازسوی سخنگوی این تشکل سیاسی اصلاح طلب موردتاکید قرار گرفت که درواقع باید این گفته حسین نورانی نژاد را به نوعی در حکم تایید گزارش نیمه مهرماه ۹۹ «اعتماد» بدانیم. زمانی که در گزارشی با اشاره به تلاش اتحادی ها برای اقناع محمد رضا خاتمی برای کاندیداتوری و تاکید برادر کوچک تر رییس دولت اصلاحات بر اینکه قصد کاندیداتوری ندارد، از گزینه های بعدی اتحاد نوشته و همان جا از این خبر دادیم که طیفی از اعضای حزب اتحاد نیز خواهان کاندیداتوری محمد صدر شده اند.

در این میان خبرگزاری اصولگرای تسنیم به نقل از منبعی بی نام و نشان که در خبر این رسانه، «یکی از چهره های نزدیک به محمدرضا عارف » توصیف شده، از اعلام کاندیداتوری او در انتخابات ریاست جمهوری نوشته و به نقل از این منبع ناشناس آورده است: «احتمالا آقای عارف در یکی از روزهای ۲۱ یا ۲۲ اردبیهشت با حضور در وزارت کشور در انتخابات نام نویسی می کند.»

جالب آنکه این خبرگزاری تسنیم، همزمان به نقل از این چهره نزدیک به عارف، از شعار انتخاباتی او نیز رونمایی و «عدالت و مسوولیت» را به این عنوان اعلام کرده است. همچنین این منبع آگاه، «رنگ سفید» را به عنوان نماد انتخاباتی عارف اعلام کرده است. البته این جدای از تحرکات انتخاباتی برخی چهره های اصلاح طلب است. چراکه ظاهرا هستند اصلاح طلبانی که قصد دارند به طور مستقل وارد انتخابات شوند. چنان که دیروز محسن رهامی در بیانیه ای ضمن اتخاذ روش فراجناحی و ملی برای کمپین خود، ضمن تشکر از احزاب و شخصیت های اصلاح طلب که به گفته رهامی، از او برای نامزدی انتخابات دعوت کرده و نام او را به عنوان داوطلب انتخابات ریاست جمهوری به نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان پیشنهاد کرده یا قصد چنین اقدامی را دارند، تقاضا کرده که از این اقدام خودداری کنند

منبع: روزنامه اعتماد

آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 683701 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟