رسوایی بن سلمان / تبلیغات رسانه‌ای به نفع عربستان سعودی

یکی از نقاط ضعف بن‌سلمان این است که او به مسائل مختلف داخلی و بین‌المللی نگرشی متحجرانه دارد و رویکردی مشابه پدرش و عموهایش دنبال می‌کند.

به گزارش رکنا ، رژیم سعودی از بدو تاسیس تا به امروز، پول‌های هنگفتی را به شرکت‌های آمریکایی پمپاژ کرده تا تصویر آن را در داخل آمریکا زیباسازی کنند؛ چرا که سعودی‌ها معتقدند رضایت آمریکا بقای آن‌ها در قدرت را تضمین می‌کند. "محمد بن‌سلمان" ولیعهد نیز چنین رویکردی را البته با ولع بیشتر دنبال می‌کند.

رویکرد بن سلمان مشابه پدر و عموهایش

یکی از نقاط ضعف بن‌سلمان این است که او به مسائل مختلف داخلی و بین‌المللی نگرشی متحجرانه دارد و رویکردی مشابه پدرش و عموهایش دنبال می‌کند. او زمانی‌که دستور قتل و مثله کردن جسد "جمال خاشقجی" روزنامه‌نگار منتقد را در کنسولگری سعودی در استانبول داد، رفتاری مشابه عمویش "فهد بن عبدالعزیز" داشت چرا که ملک فهد نیز زمانی‌که ولیعهد بود در سال ۱۹۷۹ دستور ربودن "ناصر السعید" روزنامه‌نگار از لبنان و قتل وحشیانه‌اش را صادر کرد و به موجب این دستور، او را در ارتفاع بالا از هواپیما به بیرون پرت کرده‌اند. جسد او هرگز پیدا نشده، ولی گفته می‌شود، طعمه حیوانات خشکی و یا دریا در سواحل دور افتاده لبنان شده است.

گرچه ربودن و قتل ناصر السعید در سال ۱۹۷۹ با روش‌های پیچیده صورت گرفت و جامعه جهانی واکنشی به این قتل نشان نداد، ولی رسوایی ربودن جمال خاشقجی بسیار آشکار صورت گرفته و مدارک لازم برای اثبات ناپدیدی او در کنسولگری سعودی در ترکیه وجود دارد و جهانیان به چشم دیدند که چگونه تیم ترور با کیف‌هایی حامل جسد قطعه‌قطعه شده این روزنامه‌نگار از کنسولگری خارج شدند.

جنایت جنگ یمن پررنگ تر از قتل خاشقجی

اما در نتیجه جنایت جنگ یمن، که بسیار بزرگ‌تر از جنایت قتل خاشقجی است، ملت یمن طی افزون بر ۶ سال متحمل بیشترین و وسیع‌ترین تلفات انسانی و مادی شده‌اند و وخیم‌ترین بحران انسانی عصر حاضر در این کشور شکل گرفته است. از دیگر جنایت‌های بن‌سلمان، سرکوب فیزیکی و روحی معارضان و فعالان عربستانی در داخل است که در سایه سکوت کر کننده جامعه جهانی تشدید می‌شود. گزارش‌های زیادی درباره پرونده "لجین الهذلول" زن فعال حقوق بشر منتشر شده که در معرض تجاوزات و شکنجه‌های عدیده‌ای در زندان قرار داشت.

به رغم بحران شدید اقتصادی عربستان سعودی که ماحصل سیاست‌های تهاجمی بن‌سلمان است، ولی این شاهزاده جوان میلیون‌ها دلار به شرکت‌های آمریکایی تزریق کرده تا وجهه او را که تا حد زیادی در جهان خدشه‌دار شده است، ترمیم کنند. در همین راستا، یک وبسایت آمریکایی از قرارداد ولیعهد سعودی با یک شرکت تبلیغاتی جهت ترمیم وجهه خود پرده برداشت.

قرارداد بن سلمان با شرکت تبلیغاتی

وبسایت Des Moines فاش کرده است که محمد بن‌سلمان با شرکت تبلیغاتی و روابط عمومی "LS۲ Group" توافق کرده است که در ازای پرداخت ماهانه یک میلیون دلار، این شرکت در راستای بهبود تصویر عربستان سعودی در افکار عمومی جهان غرب به خصوص در حوزه حقوق زنان، فعالیت کند. طبق گزارش‎ها، فعالیت این شرکت به تبلیغات رسانه‌ای به نفع عربستان سعودی محدود نخواهد ماند و طبق قرارداد اعضای این شرکت موظف به لابی‌گری با نمایندگان کنگره جهت جلوگیری از وضع قوانین علیه دولت سعودی هستند. این لابی‌گری‌ها همزمان با تلاش کنگره برای تصویب قانون حمایت از منتقدان دولت سعودی و وضع تحریم‌ها علیه صادرات سلاح به ریاض جهت پایان جنگ یمن صورت می‌گیرد.

مسلم آن است که بن‌سلمان فراموش کرده که زشتی‌هایی که او سعی دارد آن‌ها را ترمیم کند زشتی‌ها و ناهنجاری‌های مادرزادی‌اش است و به سختی می‌توان آن‌ها را از بین برد. این حقیقت را "برایان ترل" فعال حقوق بشر نیز مورد تأیید قرار داده و گفته است: "گرفتن پول از یک جباری که غیرنظامیان را در یمن می‌کشد و زنان مدعی حقوق بشر را زندانی می‌کند، کاملاً وحشتناک است. آمریکایی‌ها باید چشم‌های خود را به سوی واقعیت‌های موجود در عربستان باز کنند. "آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 681889 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟