آخرین وضعیت نامزدهای انتخابات 1400 / چه کسانی برای ثبت نام به وزارت کشور می روند؟

به گزارش رکنا و به نقل از جام جم، آرایش سیاسی جریان های سیاسی برای انتخابات 1400 در حال شکل گرفتن است و در این میان برخی چهره های سیاسی به صراحت از قصد خود برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری سخن گفته و برنامه هایشان را نیز اعلام کرده اند.

حسین دهقان

حسین دهقان ، وزیر دفاع دولت یازدهم به صورت رسمی در چهارم آذر ۹۹ با انتشار فایل تصویری آمادگی خود را برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد. او را باید جزو نظامیانی دانست که وارد عرصه انتخابات شدند و البته خود او هم ابایی از بیان این مطلب ندارد و در گفت وگویی که در ۱۹ اسفند با ایسنا داشت از حضور نظامیان در انتخابات آینده دفاع و در عین حال خاطرنشان کرد، تنها چیزی که می تواند موجب نگرانی شود این است که نظامیان سازمان یافته بخواهند یک جایگاه سیاسی را اشغال کنند.

در برخی از محافل سیاسی از دهقان به عنوان نامزد مستقل یاد می کنند و فعلا معلوم نیست که در جریان تکاپوهای مختلف نامزدهای رنگارنگ انتخاباتی چه گروه و جریانی از او حمایت خواهند کرد. دهقان را با توجه به حضورش در دولت روحانی شاید بتوان به عنوان چهره ای میانه رو درنظر گرفت.

رستم قاسمی

رستم قاسمی ، وزیر پیشین نفت با شعار «نفت برای همه» وارد عرصه انتخابات شد. وی معتقد است اکنون یارانه نفت و بنزین تنها به اشخاصی تعلق می گیرد که دارای خودرو یا موتورسیکلت هستند اما برای این که این یارانه به همه مردم داده شود، برنامه دارد. قاسمی علاوه بر تصدی وزارت نفت در سال های ۹۰ تا ۹۲، معاون مهندسی قرارگاه دریایی خاتم الانبیاء، معاون مهندسی نیروی دریایی سپاه پاسداران، فرمانده قرارگاه سازندگی نوح و فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا را در کارنامه خود دارد.

سعید محمد

سعید محمد ، فرمانده سابق قرارگاه خاتم الانبیاء هم وارد کارزار انتخاباتی شده است. فرمانده سابق قرارگاه خاتم الانبیاء گفته در صورتی که آقای رئیسی نامزد ریاست جمهوری شود، کناره گیری خواهد کرد و به او کمک می کند. محمد پیشتر مدیرعامل گروه ایرانیان اطلس بود، همچنین در فاصله سال های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۳ مدیرعاملی سپاسد (از زیرمجموعه های قرارگاه خاتم) را به عهده داشت.

شاخص ترین دیدگاه اقتصادی او، دیدگاه مبتنی بر عمران و آبادانی است. همان چیزی که اصولگرایان از آن به عنوان سازندگی یاد می کنند. با وجود این، سعید محمد در همین حوزه نیز یک دیدگاه شاخص دارد. وی معتقد است: مردم باید لذت و منفعت سازندگی را ببرند و سازندگی نباید فاصله طبقاتی ایجاد کند.

رامین مهمانپرست

رامین مهمان پرست ، دیپلمات و سخنگوی وزارت خارجه در دولت احمدی نژاد است که فروردین ماه در یک نشست خبری کاندیداتوری خود را اعلام کرد. وی که سابقه کاندیداتوری در سال ۹۲ و ۹۸ را نیز دارد در این نشست گفته بود خود را نه نزدیک به جلیلی می دانم و نه نزدیک به ظریف. وی خود را نزدیک به خط ملت و کاندیدای مستقل معرفی کرده است.

عزت الله ضرغامی

از حضور پررنگ عزت الله ضرغامی ، رئیس پیشین صدا و سیما در فضای مجازی و قرارهای سیاسی و گفت و شنود به بهانه صرف صبحانه با برخی چهره ها معلوم بود موضوع انتخابات ریاست جمهوری برای عزت الله ضرغامی جدی است و حداقل به آن به عنوان یک گزینه محتمل فکر می کند.

در میان نامزدهای احتمالی ریاست جمهوری او بیش از هر کس دیگری اظهار نظر رسانه ای دارد و پیرامون مسائل مختلف تحلیل و تفسیر خود را ارائه می دهد. از همین رو شاید بتوان اینگونه برداشت کرد که او به واسطه ارتباط خوب با بخش زیادی از بدنه اصول گرایی کشور و همچین چهره و شخصیت های سایر جریان های سیاسی می تواند به عنوان یکی از گزینه ها مورد بحث در میان جریان اصولگرایی مورد توجه باشد.

با این وصف این داوطلب نامزدی انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری با تاکید بر حضور مستقل خود در انتخابات ۲۸ خرداد اعلام کرد که بنای ورود به سازوکارهای مرسوم را ندارد. این اظهار نظر حاکی از آن است که وی چندان با تصمیم گیری های تشکیلاتی اصولگرایان در حوزه انتخابات موافق نیست.

اسدالله بادامچیان

اسدالله بادامچیان ، از فعالان سیاسی پیش از انقلاب است که سابقه عضویت در حزب جمهوری اسلامی، نمایندگی مردم تهران در مجلس و معاونت سیاسی رئیس قوه قضاییه را در کارنامه خود دارد. وی که دبیرکل حزب موتلفه اسلامی است چند روز قبل کاندیداتوری خود را در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد. وی همچنین گفت: چون موتلفه پنج نامزد داشت از سوی این حزب، بنده در شورای وحدت برای کاندیداتوری مطرح هستم. بادامچیان در اظهارنظر انتخاباتی گفته ما در عین این که به دولت حزبی معتقد هستیم اما در عین حال طرفدار دولت فراگیر هستیم.

مسعود پزشکیان

مسعود پزشکیان ، فعال سیاسی اصلاح طلب که در دولت هشتم وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بود. پزشکیان گفته برای کاندیداتوری با هیچ گروه و فردی مشورت نکرده و اگر کسانی مانند علی لاریجانی، رئیس سابق مجلس و محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید هم نامزد انتخاباتی شوند به نفع آنها کنار نخواهد رفت. وی همچنین گفته از همه افراد متخصص در کابینه استفاده خواهد شد و اگر آن فرد از جبهه پایداری هم باشد تخصص او برایم اهمیت دارد و نه چیز دیگری.

این فعال سیاسی که چهار دوره است با رای مردم تبریز وارد بهارستان می شود، شعار دولت خود را انصاف و عدالت گذاشته است. پزشکیان از جمله افرادی است که اعتقاد دارد بنزین ۲۰هزار تومانی به نفع مردم است و فقط باید حقیقت به مردم گفته شود.

علی نیکزاد

علی نیکزاد ، فعال سیاسی اصولگرا که سابقه استانداری اردبیل و وزارت راه و شهرسازی را در کارنامه خود دارد هم وارد عرصه انتخابات ریاست جمهوری شده است. وی شعار دولت خود را «دولت انقلابی، مسکن انقلابی» نامیده است و معتقد است دولت بعدی باید برای همه ایرانیان یک واحد مسکونی بسازد و این کار سختی نیست.

وی که استاندار اردبیل از سال ۸۴ تا ۸۷ بود اما در دولت دهم راهی تهران شد و سرپرستی وزارت راه و ترابری و مسوولیت وزارت مسکن و شهرسازی را به عهده گرفت و درنهایت با ادغام دو وزارتخانه کلید وزارت راه و شهرسازی را به دولت یازدهم تحویل داد. وی معتقد است مسکن، لکوموتیو اقتصاد ایران است و تحریم در این بخش بی تاثیر است. از این رو توانایی بی اثر کردن تحریم ها در بخش مسکن است که می تواند آن را خنثی کند.

محسن رهامی

محسن رهامی ، دبیرکل سابق انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها، نماینده دوره اول و دوم مجلس شورای اسلامی و از کاندیداهای اصلاح طلب است. وی معتقد است اگر تایید صلاحیت شود، یک روحانی با حرف های جدیدتر یا یک خاتمی با یک نگاه نوتر در مسائل حقوقی و اجتماعی است.

رهامی که مدعی است می تواند رئیس دولت ۱۴۰۰ باشد، تاکید می کند اگر رئیس جمهور شود ظریف گزینه او برای وزارت خارجه است و عارف می تواند معاون اولش باشد. وی گفته برای وزارتخانه ها لیستی طراحی کرده اما وزرایی که از دولت فعلی باشند عموما در این لیست نیستند و دلیل آن هم سن بالای آنها است.

امیرحسین قاضی زاده هاشمی

امیرحسین قاضی زاده هاشمی ، نماینده مردم مشهد در مجلس است و اکنون به عنوان یک نامزد مستقل پا به عرصه انتخابات گذاشته. او که حضور خود را برای انتخابات ریاست جمهوری به تایید صلاحیت شورای نگهبان منوط می داند، اعلام کرده جریانی در حال ایجاد است که شورای نگهبان را با جوسازی تحت فشار قرار دهد، در حالی که ویژگی های رجل سیاسی و مذهبی در قانون مشخص شده است.

وی گفته است که برنامه اجرایی ما دولت اعتماد خواهد بود. قاضی زاده، اصلی ترین اولویت خود را کاهش هزینه های خانوار و افزایش قدرت خرید اعلام کرده است. این نامزد انتخابات رقیب خود را رضاخان (پهلوی اول) معرفی کرده و معتقد است چون نهاد اداره کشور برخاسته از رضاخان است و ادامه پیدا کرده، آمده ام نهاد ۱۰۰ساله رضاخانی را به هم بریزم!

علی مطهری

علی مطهری ، این نماینده پیشین مجلس قبلا جزو نیروهای اصولگرا محسوب می شد اما در فرآیندهایی به ویژه بعد از انتخابات ۸۸ آرام آرام مسیر خود را از جریان اصولگرایی جدا کرد و نزدیکی قابل توجهی با اصلاح طلبان و اعتدالی ها پیدا کرد.

وی در گفت وگویی درباره دلیل اعلام نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری ، گفت: از آنجا که گروهی از قبل پیروزی خود را تضمین شده و از پیش تعیین شده می دانند، احساس کردم باید وارد شوم. مطهری در حوزه سیاسی با توجه اظهارنظرهایی که از او شنیده می شود به تفکرات اصلاح طلبان نزدیک است و حداقل طبق شواهد رسمی قرائت او از موضوع ولایت فقیه، نقش نظامیان در سیاست، نوع مواجهه شورای نگهبان با مساله تایید صلاحیت ها و... با اصلاح طلبان مشترک است اما در حوزه فرهنگی به ویژه درمقولاتی مثل حجاب از نظر برخی، دیدگاه های سخت گیرانه ای دارد.

مصطفی کواکبیان

مصطفی کواکبیان ، دبیر کل حزب مردمسالاری در اسفند ۹۹ با اجماع اعضای این حزب نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ شد. وی که سابقه نمایندگی مجلس را دارد پیش از این دو بار در انتخابات ریاست جمهوری رد صلاحیت شده است. کواکبیان بعد از اعلام کاندیداتوری خود با بیان این که ۵۰ برنامه برای ریاست جمهوری تدوین کرده ایم گفته لیبرال ها را به دولت راه نخواهم داد و حتما افرادی را به خصوص در بحث اقتصاد معرفی خواهم کرد که گرایش شان اقتصاد آزاد لیبرالیستی نباشد و بحث را به این سمت ببرند که معیشت مردم و اقشار ضعیف جامعه بهبود بخشیده شود.

مصطفی تاج زاده

مصطفی تاجزاده ، معاون وزیر کشور در دولت اصلاحات است که روز گذشته با بیانیه ای برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اعلام کاندیداتوری کرد. وی که در جریان حوادث 88 عضو سازمان مجاهدین انقلاب بود از جمله افرادی است که در آن جریان دستگیر و به مدت هفت سال در زندان بود.

تاج زاده که طی روزهای گذشته گفته بود نظر قطعی خود را در مورد کاندیداتوری اعلام خواهم کرد روز گذشته اعلام کرد که سرانجام به دلیل آن که مزایای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را بیشتر از زیان های آن دیدم، تصمیم به انتشار بیانیه اعلام حضور گرفتم و به زودی برنامه اجرایی خود را منتشر خواهم کرد.

سید ابراهیم رئیسی

سید ابراهیم رئیسی ، رئیس قوه قضاییه یکی ازگزینه های محتمل به ویژه برای اصولگرایان در انتخابات ۱۴۰۰ است، به طوری که آمدن و نیامدن او نوع تصمیم گیری درباره گزینه های احتمالی نامزدی انتخابات ریاست جمهوری در بین اصولگراها را دچار تغییر و تحول جدی خواهد کرد.

در پیشینه سیاسی و مدیریتی قاضی القضات البته مناصب مختلفی مثل ریاست سازمان بازرسی کل کشور، معاون اول قوه قضاییه، دادستان کل کشور، نمایندگی مجلس خبرگان رهبری، تولیت آستان قدس رضوی و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام وجود دارد و در نهایت این که او هفتمین رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران است.

در انتخابات ریاست جمهوری پیشین، او توانست به عنوان یک رقیب جدی برای حسن روحانی عرض اندام کند و ۱۶ میلیون رای را به خود اختصاص دهد. طبعا این اقبال نسبی باعث شد که برخی احتمال جدی بدهند که رئیسی می تواند به عنوان نامزد بعدی انتخابات وارد عرصه شود. شعارهای انتخاباتی او در دوره گذشته مبتنی بر تحقق عدالت اجتماعی و مبارزه با فساد بود و در عین تصدی گری بر دستگاه قضا هم با تغییر ساختار و رویه توانست نمایشی از اقتدار قوه قضاییه را در برخورد با فساد به نمایش بگذارد.

لبته وی هنوز به صورت رسمی خبری مبنی بر آمدن یا نیامدنش در عرصه انتخابات نداده اما با این وصف منوچهر متکی سخنگوی شورای وحدت، حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی را اولویت شماره یک این شورا برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده است.

محمد جواد ظریف

محمد جواد ظریف ، این دیپلمات ۶۱ ساله از اواسط دوره دوم ریاست روحانی به عنوان یکی از گزینه های محتمل ریاست جمهوری ۱۴۰۰ مطرح بود اما در عین حال این احتمال همواره از سوی او به صورت جدی رد می شود. وزارت خارجه در کابینه یازدهم و دوازدهم مهم ترین سمت اجرایی ظریف طی این سال ها بود و پیش از این او به عنوان سفیر ایران در سازمان ملل متحد و پیشتر عضویت در تیم مذاکره کننده ایران در جریان مذاکرات آتش بس میان ایران و عراق به ایفای نقش پرداخت. انکار چندباره ظریف و همچنین اعلام حضور سیدحسن خمینی تا مدتی بحث نامزدی وزیر خارجه را به حاشیه برد اما انصراف سیدحسن باعث شد که نام ظریف مجددا بین اصلاح طلبان مطرح شود. به طوری که روزنامه سازندگی ارگان کارگزاران، روز ۲۶ فروردین از بازگشت اصلاح طلبان به گزینه محمدجواد ظریف خبر داد و اعلام کرد که رایزنی ها با ظریف برای کاندیداتوری آغاز شده است و محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی کارگزاران هم بیان کرد که ظریف گزینه اول ما است.

محمد باقر قالیباف

محمد باقر قالیباف ، رئیس مجلس یازدهم سابقه چندباره ای برای اعلام نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری دارد. فرماندهی لشکر در دوران دفاع مقدس، فرمانده قرارگاه در دوران سازندگی، فرماندهی نیروی انتظامی، شهرداری تهران و... قالیباف را برآن داشت که به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری در سال ۸۴ پا به میدان بگذرد. او بار دیگر در سال ۹۲ هم بخت خود را آزمود و در سال ۹۶ هم دگرباره وارد عرصه شد و در کنار رئیسی به عنوان دو نامزد جدی و مطرح در برابر روحانی و جهانگیری در مناظرات عرض اندام کرد.

بعد از ورود وی به مجلس یازدهم و تصدی ریاست مجلس، در برخی از محافل سیاسی زمزمه هایی مبنی بر حضور مجدد وی در عرصه رقابت های انتخابات ریاست جمهوری شنیده شد؛ زمزمه هایی که البته این روزها تا حدودی از گمانه زنی های معمول در عرصه فضای رسانه ای فراتر رفته و به صورت جدی تری مطرح می شود. البته قالیباف هنوز به صورت رسمی درباره ورودش به عرصه انتخابات اظهار نظر نکرده است.

شاید یکی از تردیدهای او مطرح شدن دوباره دوگانه رئیسی - قالیباف است اما براساس آنچه که در محافل سیاسی اصولگرایی شنیده می شود احتمال قوی این است که یکی از این دو گزینه پا به میدان بگذارند.

علی لاریجانی

علی لاریجانی در مقطعی از تاریخ انتخابات ریاست جمهوری به ویژه سال ۸۴ لاریجانی، گزینه جدی اصولگرایان بود. عضویت در سپاه پاسداران، وزارت ارشاد، ریاست صدا و سیما، دبیری شورای عالی امنیت ملی، نمایندگی مجلس و ریاست طولانی ادوار مختلف قوه مقننه جزو سوابق پیشین علی لاریجانی است. سیر تحولات سیاسی این سال ها باعث شد بسیاری ازاصولگرایان او را از دایره اصولگرایی جدا کنند و حتی برخی وی را جزو گزینه نامزدی ریاست جمهوری با حمایت اصلاح طلبان بدانند.

نام او البته بعد از انصراف سید حسن خمینی به عنوان یکی از گزینه های نامزدی انتخابات بیشتر شنیده شد وحتی برخی از اعضای حزب کارگزاران هم در تلاش اند به ویژه پس از قطعی شدن عدم کاندیداتوری سیدحسن خمینی و احیانا انکار ظریف، علی لاریجانی را به عنوان گزینه اجماعی اصلاح طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰ معرفی کنند. لاریجانی هنوز درباره آمدن یا نیامدنش به عرصه انتخابات اظهارنظری نکرده است.

محمد رضا عارف

محمد رضا عارف ، رئیس بنیاد امید ایرانیان و معاون اول دولت اصلاحات است که از سال قبل بحث هایی درباره کاندیداتوری وی مطرح شده است. وی در مدت چهارسالی که در مجلس بود به جز یک سال که ریاست کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس را بر عهده داشت، نتوانست در راس دیگر کمیسیون های پارلمان بنشیند و صرفا در جایگاه ریاست فراکسیون امید مجلس ایفای نقش می کرد که البته اصلاح طلبان انتقادات زیادی به دلیل عملکردش داشتند.

طی یکی دو هفته اخیر خبرهایی مبنی بر آغاز فعالیت های انتخاباتی و راه اندازی ستادهایی در برخی استان های کشور منتشر شده که نشان می دهد عارف این بار عزم جدی تری برای ورود به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ دارد. در این میان به نظر می رسد حذف نرم عارف توسط اصلاح طلبان آغاز شده و وی مسیر متفاوت تری را از این جریان آغاز کرده است.

اسحاق جهانگیری

اسحاق جهانگیری سابقه نمایندگی مجلس و وزارت در دولت خاتمی و معاون اولی در دو دوره ریاست جمهوری حسن روحانی را دارد. او با این سوابق ریز و درشت اما نامزد پوششی انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ بود و بعد از شرکت در مناظره و استفاده از برنامه های تبلیغاتی رسانه و ملی و دفاع از عملکرد دولت یازدهم همان طور که پیش بینی می شد صحنه انتخابات را به نفع حسن روحانی ترک کرد. از آغازین روزهای کاری دولت دوازدهم این احتمال داده می شد که جهانگیری به عنوان نامزد جدی ۱۴۰۰ مطرح باشد اما کم کم به واسطه ناکامی های دولت، همچنین وجود اختلافات در درون کابینه این احتمال رنگ باخت. با این وجود وی در برخی ازمحافل به عنوان یکی از گزینه مطرح است با این حال هنوز اظهارنظری از سوی وی دراین باره شنیده نشده است.

محسن هاشمی

محسن هاشمی ، رئیس فعلی شورای شهر تهران که حزب کارگزاران و بسیاری از تکنوکرات های جناح چپ و اعتدالی، او را کاندیدای خود می دانند. وی که بزرگ ترین پسر مرحوم هاشمی رفسنجانی است در آخرین اظهارنظرهای خود گفته برای کاندیداتوری ریاست جمهوری به عنوان یکی از اعضای حزب کارگزاران به بنده پیشنهاد شد.

هاشمی که هنوز به صورت رسمی اعلام کاندیداتوری نکرده است، گفت: به بنده هم به عنوان یکی از اعضای حزب کارگزاران پیشنهاد شد، البته این به معنای آن نیست که من خودم قبول کرده باشم، بلکه در شورای مرکزی اصلاح طلبان اسم من هم مطرح شده و دوستان لطف فرمودند و اسم من را به عنوان یکی از نامزدهای احتمالی که احتمالا قرار است در موردم دفاعی صورت بگیرد قرار دادند و در مجموع همه ما در یک بلاتکلیفی برای شرکت در انتخابات هستیم.

غلامحسین کرباسچی دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی در یک اظهار نظر انتخاباتی گفته اگر محمدجواد ظریف و محسن هاشمی کاندیدا شوند، از گزینه های حزب خواهد بود.

سعید جلیلی

سعید جلیلی ، برخی او را یکی ازنامزدهای انتخابات ۱۴۰۰ می دانند. در کارنامه سیاسی او هیچ وابستگی حزبی دیده نمی شد اما زمانی که دبیر شورای عالی امنیت بود به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ پا به عرصه گذاشت و از سوی جریان پایداری مورد حمایت قرار گرفت.

همان موقع هم برخی در فضای رقابتی درون گروهی براین باور بودند که اگر از میان جلیلی یا قالیباف یک نفر انصراف می داد می توانست شرایط را برای روحانی سخت تر کند. او که در انتخابات با شعار «حیات طیبه» آمده بود نتوانست موفقیتی کسب کند.

در انتخابات 1400 او به عنوان یکی از گزینه ها مطرح است اما این مساله از سوی او تاکنون به صورت رسمی مطرح نشده است با این وصف و به گفته نقوی حسینی نماینده پیشین مجلس و یکی از مدیران ستاد انتخاباتی جلیلی در سال ۹۲ وی آمادگی نامزدی در انتخابات را دارد اما تمامی گزینه ها در جریان اصولگرا منتظر رئیسی هستند و اگر رئیس دستگاه قضا نامزد شود سعید جلیلی از او حمایت خواهد کرد ودر غیر این صورت جلیلی وارد میدان خواهد شد.

محمود احمدی نژاد

محمود احمدی نژاد ، رئیس جمهوری دوره های نهم و دهم است که طی یکی دو ماه اخیر، تحرکات وی گمانه زنی ها درباره حضور مستقیم یا غیرمستقیم او را در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ افزایش داده است.

از مدت ها پیش، رسانه ها خبر از عزم راسخش برای شرکت در انتخابات داده بودند؛ خبری که البته عده ای معتقد بودند هرگز به واقعیت بدل نخواهد شد؛ چرا که محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری قبلی در سال ۹۶ هم عزم آمدن به میدان داشت اما با عدم احراز صلاحیت از سوی شورای نگهبان مواجه شد.

محسن رضایی

چهره نام آشنای انتخابات چند دوره ریاست جمهوری هنوز به صورت رسمی نامزدی خود را برای انتخابات اعلام نکرده است اما برخی از اعلام نظرهای او در فضای مجازی شاید نشانه هایی از تمایل او برای حضور دوباره در انتخابات باشد.

فرمانده پیشین سپاه پاسداران و دبیر فعلی مجمع تشخیص مصلحت بخت خود را در انتخابات مجلس ششم، ریاست جمهوری ۸۴، ۸۸ و ۹۲ آزمود اما توفیقی کسب نکرد.

او البته همواره در عرصه انتخابات بر حضور یک رئیس جمهور اقتصاددان تاکید دارد و معتقد است باید در سال ۱۴۰۰ یک دولت قوی، کارآمد، مسوولیت پذیر و پاسخگو تشکیل شود تا کشورمان به سلامت از این مشکلات عبور کند.

رضایی با هر تفکری که دارد در هر صورت در طیف اصولگرایی قرار دارد و در شورای وحدت اصولگرایان هم جزو ۱۰ نامزد محتمل این طیف محسوب می شود.

سید حسن خمینی

سید حسن خمینی ، نوه امام راحل از جمله افرادی بود که چند وقتی نام وی به عنوان یکی از کاندیداهای اصلاح طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری مطرح بود تا این که اواخر فروردین ماه سیدیاسر خمینی، برادر وی اعلام کرد سیدحسن بر اساس مشورت با رهبر معظم انقلاب یقینا نامزد انتخابات ریاست جمهوری نخواهد شد.

وی گفت: حاج حسن آقا با تردید در حال مشورت و بررسی جوانب امر (شرکت در انتخابات) بودند تا این که مطابق دیدارهای نوبه ای خود با رهبری به دیدن ایشان رفتند که طی این ملاقات، رهبر انقلاب کاندیداتوری ایشان در انتخابات را به صلاح ندانستند و با بیان این که حاج حسن آقا را مانند فرزند خود می دانند، از ایشان خواستند در شرایط فعلی به این عرصه ورود نکنند.

منبع: روزنامه جام جم

آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 681808 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟