منتظرچهره‌های شاخص‌تر برای انتخابات ۱۴۰۰ باشیم

به گزارش رکنا، مصطفی درایتی در خصوص نامزدهای اصلی انتخابات ۱۴۰۰اظهار کرد: به‌نظر نمی‌رسد که نامزدها محدود به چهره‌هایی باشند که تاکنون اعلام آمادگی برای حضور در انتخابات کرده‌اند و احتمال ورود افراد با چهره‌های آشناتر و با سابقه در انتخابات همچنان وجود دارد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: اگر انتخابات صرفا با حضور همین چهره‌هایی که تاکنون اعلام حضور کرده‌اند برگزار شود بعید به نظر می‌رسد انتخابات گرم و پرشوری در پیش داشته باشیم، ولی پیش‌بینی من این است که چهره‌های شاخص‌تری تا روزهای آینده برای حضور در انتخابات اعلام حضور می‌کنند.

وی در رابطه با احتمال ائتلاف چهره‌های نظامی با یکدیگر اظهار کرد: بعید می‌دانم که چهره‌های نظامی با همدیگر ائتلاف کنند، اتئلاف معنا و مفهوم خاص خود را دارد و در جایی صورت می‌گیرد که احزاب قابل قبول و موثری وجود داشته باشد. ممکن است که این چهره‌ها توافقات شخصی با همدیگر داشته باشند ولی ائتلاف به آن به معنای خاص بین جریان‌ها بعید در انتخابات پیش‌رو وجود داشته باشد.

درایتی درخصوص احتمال حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات بیان کرد: من به صورت کلی این تلقی را به‌طور عام قبول ندارم که «اصلاحات از چشم مردم افتاده است». این بستگی به این دارد که چه کسی به نمایندگی این جریان وارد عرصه انتخابات می‌شود و اینکه مردم چقدر به توانمندی آن شخص در حراست از اختیارات ریاست جمهوری و پایبندی به حرف‌هایی که می‌زند، اعتماد دارند که قطعا اگر چنین فردی حضور پیدا کند، طبیعتا گرایش مردم به جریان اصلاح‌طلب در برابر جریان مقابل گسترده‌تر خواهد شد.

رقابتی در انتخابات 1400 وجود نداشته باشد، مردم انگیزه‌ای برای حضور پیدا نخواهند کرد

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم اعتماد مردم را به صندوق انتخابات و تاثیر این صندوق در آینده و زندگی‌شان جلب کنیم و کسی حضور پیدا کند که بتواند این مطالبات را نمایندگی کند، می‌تواند بخشی از این بی‌اعتمادی را از بین ببرد و جبران کند.

درایتی با تاکید بر لزوم وجود انتخابات رقابتی بین جریان‌ها اظهار کرد: اگر انتخابات معنای اصلی خود را از دست بدهد و انتخابات رقابتی قابل قبولی وجود نداشته باشد، مردم نیز انگیزه‌ای برای حضور پیدا نخواهند کرد.

وی همچنین ادامه داد: باید ببینیم که شرایط چگونه پیش می‌رود و اگر قرار باشد این حلقه محدودیت همانطور ادامه پیدا کند و حفظ شود، ممکن است انتخابات معنای اصلی خود را از دست بدهد و طبیعی است که مردم هم خیلی گرایش به حضور جدی در انتخابات 1400 پیدا نمی‌کنند.

صحبت از حضور جهانگیری و ظریف است اما خود ایشان نفی نکرده اند

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه «همیشه امکان این وجود داشته که افرادی از خود دولت در انتخابات حضور پیدا کنند»، گفت: برای مثال صحبت از حضور آقای جهاگیری است ولی خود ایشان فعلا نفی کرده و چیزی در این زمینه مطرح نکرده است.صحبت از حضور آقای ظریف نیز هست که البته خود ایشان رد کرده‌اند ولی با این حال احتمال حضور افرادی از بدنه دولت در عرصه انتخابات وجود دارد.

درایتی در خصوص وحدت و همبستگی میان اصولگرایان در انتخابات اظهار کرد: جریان اصولگرا زمانی که احساس خطر از جانب جریان مخالف کنند، نه به‌طور کامل ولی مقداری به یکدیگر نزدیک می‌شوند.

تشتت آرا در رفتار سیاسی و حتی فکری جریان اصولگرا گسترده‌تر از اصلاح‌طلبان است

وی با بیان اینکه «اگر رقابت بین خود اصولگرایان باشد ۸ یا ۹ تا کاندیدا ممکن است به میدان بیاید»، بیان کرد: تشتت آرا در رفتار سیاسی و حتی فکری جریان اصولگرا گسترده‌تر از اصلاح‌طلبان است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در رابطه با حضور قالیباف در انتخابات اظهار کرد: آقای قالیباف در حال ارزیابی شرایط است و اگر ببیند چهره‌ای ممکن است حضور پیدا کند که احتمال پیروزی آن شخص بیشتر است، طبیعتا شرایط فعلی‌اش را از دست نمی‌دهد. اما در غیر این صورت قطعا در انتخابات شرکت می‌کند.

وی در خصوص ایجاد دو قطبی در فضای انتخاباتی برای گسترش حضور مردم در انتخابات گفت: این مساله بستگی به این دارد که حاکمیت چه رفتاری را در پیش بگیرد. اگر حالت دوقطبی پیش آید شور انتخابات افزایش پیدا می‌کند و لازمه آن این است که افراد برجسته‌ای از دوطرف در میدان رقابت حضور جدی داشته باشند.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ضمن تاکید بر تاثیر دوقطبی‌سازی بر پرشور برگزار شدن انتخابات ادامه داد: این دو قطبی باید با مطالبات و خواسته‌های مردم گره خورده باشد، اگر کاندیداها و جریان‌های سیاسی این را به خوبی تشخیص دهند و بر روی آن کار کنند و دو جریان فکری مشخص روبه‌روی هم قرار بگیرد، طبیعتا انتخابات خوبی برگزار می‌شود.

درایتی خاطرنشان کرد: اما اگر میدان برای کاندیداها باز باشد و جریانات بتوانند بر روی مطالبات جدی مردم شعارهای خود را طراحی کنند و نشان دهند که مردم دوباره می‌توانند به صندوق‌های رای برای تغییر و حل مشکلاتشان اعتماد کنند، شاهد انتخابات پرشوری خواهیم بود.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

 

کدخبر: 676883 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟