آمریکا:منتظر پیشنهاد از طرف ایران هستیم

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری شامگاه دوشنبه با اشاره به اینکه کشورش پیشنهاد حضور در نشستی با حضور طرف‌های برجام را داده گفت که واشنگتن منتظر «پیشنهادی سازنده» از طرف ایران است.

به گزارش رکنا، پرایس در پاسخ به سئوال خبرنگاری که واکنش دولت «جو بایدن» به گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره اقدام ایران در آغاز غنی‌سازی اورانیوم با سومین آبشار سانتریفیوژهای IR-2M در سایت نطنز را جویا شده بود گفت: «چیزی که ما گفته‌ایم این است که صبر ما به خاطر ماهیت این چالش نمی‌تواند بی‌پایان باشد. »

خبرگزاری انگلیسی رویترز ساعاتی قبل‌تر مدعی شد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی که به رؤیت این رسانه رسیده تصریح کرد ایران غنی‌سازی اورانیوم با سومین آبشار سانتریفیوژهای پیشرفته IR-2M را در سایت نطنز آغاز کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه با بیان اینکه ماهیت این چالش موجب می‌شود هر روز بر نگرانی‌های آمریکا افزوده شود، تصریح کرد که دولت جو بایدن از نخستین روزهای آغاز به کار خود، رایزنی با شریکان، متحدان و اعضای کنگره در خصوص برجام را آغاز کرده است.

او سپس گفت: «همچنان بر این باوریم که همان‌طور که از آغاز گفته‌ایم برنامه هسته‌ای ایران چالشی است که بهترین روش مواجهه با آن، دیپلماسی است. »

کاخ سفید اعلام کرده قصد دارد آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام که دولت پیشین آمریکا از آن خارج شد بازگرداند، اما تا به حال هیچ اقدام عملی در این راستا انجام نداده است.

با آنکه واشنگتن طرفی بوده که این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد را نقض کرده و از آن خارج شده است دولت «جو بایدن» اکنون می‌گوید بازگشت آمریکا به برجام منوط به این است که جمهوری اسلامی ایران گام‌های جبرانی را که در واکنش به نقض عهد آمریکا و بی‌عملی طرف‌های اروپایی برداشته به عقب برگرداند.

جمهوری اسلامی ایران تصریح کرده که با توجه به آنکه واشنگتن طرفی بوده که توافق را نقض کرده و کاهش تعهدات تهران در واکنش به اقدام غیرقانونی آمریکا انجام شده هر گامی از سوی تهران بعد از رفع تحریم‌ها صورت خواهد گرفت.

«ند پرایس» در کنفرانس خبری این اقدامات جبرانی ایران را «نگران‌کننده» خواند و به تلاش‌های «رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای رایزنی با تهران در این زمینه اشاره کرد.

او گفت: «درباره گام‌هایی که ایران ظرف دو یا چند سال گذشته برای فاصله گرفتن از توافق انجام داده صحبت کرده‌ایم. این گام‌ها، مطمئناً نگران‌کننده‌اند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم در خصوص این گام‌ها صحبت کرده است. »

ند پرایس اضافه کرد: «همان‌طور که گفته‌ایم به مدیر کل [آژانس اتمی] اعتماد و ایمان کامل داریم و همزمان، درب دیپلماسی را باز نگاه می‌داریم. »

دولت آمریکا اخیراً اعلام کرد چنانچه اتحادیه اروپا از این کشور برای شرکت در نشستی با حضور اعضای برجام از جمله ایران دعوت به عمل آورد این دعوت را خواهد پذیرفت.

جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد برای برگزاری چنین دیداری را رد کرد. «سعید خطیب‌زاده»، سخنگوی وزارت خارجه ایران حدود یک هفته پیش در توییتر نوشت: «با توجه به مواضع و اقدامات ایالات متحده و تروییکای اروپایی، زمان برای نشست غیررسمی پیشنهادی مهیا نیست. به یاد داشته باشید: ترامپ به واسطه سیاست غلط "شکست حداکثری" بود که نتوانست دیداری داشته باشد. با وجود تحریم‌ها، شرایط همچنان همانطور است. اتهام‌زنی های هماهنگ شده، دیپلماسی نیست. این رویکرد در قبال ایران جواب نمیدهد.»

ند پرایس گفت: «چیزی که می‌خواهم تأکید کنم این است که ما پیشنهادی مطرح کرده‌ایم. پیشنهاد ما ورود به گفت‌وگوهای مبتنی بر حسن نیت در چارچوب ۱+۵ بوده است. ما شاهد اظهارنظرهای علنی متعددی از سوی ایرانی‌ها در این خصوص بوده‌ایم. ما منتظر پیشنهادی سازنده از تهران هستیم.»

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا بعد از خروج از برجام در راستای سیاستی موسوم به «فشار حداکثری» علاوه بر بازگرداندن تحریم‌های متوقف‌شده ذیل این توافق و اعمال تحریم‌های جدید به سیاست‌هایی تحریک‌آمیز مانند ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روی آورد.

تئوری ترامپ این بود که این سیاست‌ها می‌تواند جمهوری اسلامی ایران را به مذاکره بر سر توافقی جدید به جای «برجام» وادار کند.

او روز ۲۰ ژانویه سال جاری میلادی در حالی از قدرت کنار رفت که در تحقق این هدف شکست خورده بود. ترامپ به دلیل نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش از سوی منتقدانش آماج انتقادات تند قرار گرفت.

مقام‌های دولت بایدن بارها به شکست سیاست «فشار حداکثری» علیه ایران اذعان کرده‌اند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 668796 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟