صاحب کشتی اسرائیلی منفجر شده کیست؟ / او با ایران چه ارتباطی داشت ؟

ایران در حمله به کشتی اسرائیلی دست دارد!

روزنامه اسرائیلی ها آرتص به نقل از این منابع نوشت که دلیل و منشأ این انفجار که شامگاه پنجشنبه ۲۵ فوریه (۷ اسفند) روی داد، مشخص نیست اما گزارش شده که به کشتی آسیبی نرسیده و خدمه آن نیز «در امان» هستند.

به گزارش رکنا ، این کشتی که «هلیوس ری» نام دارد و در زمان وقوع حادثه با پرچم پاناما در دریای عمان حرکت می‌کرد، متعلق به یک شرکت اسرائیلی است و اسناد مالکیت آن در تل‌آویو ثبت شده است.

شرکت اطلاعات و امنیت دریایی «یوکی‌ام‌تی‌او» بریتانیا با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن اعلام این که تحقیقات در زمینه این انفجار در حال انجام است، به کشتی‌های منطقه توصیه کرده که «احتیاط» کنند.

این انفجار در ساعت ۲۰ و ۴۰ دقیقه پنجشنبه به وقت گرینویچ (۱۱ و ۴۰ دقیقه شب به وقت ایران) رخ داده است.

شرکت امنیت دریایی «درایاد گلوبال» بریتانیا نیز اعلام کرد که این کشتی متعلق به شرکت هلیوس ری با مسئولیت محدود، مخصوص حمل خودرو است و در زمان حادثه از مبدأ بندر دمام عربستان در حال حرکت به سوی سنگاپور بوده است. شرکت هلیوس ری در «جزیره من» بریتانیا ثبت شده است.

سخنگوی وزارت حمل و نقل اسرائیل گفته هیچ اطلاعی در مورد حمله به کشتی اسرائیلی در نزدیکی خلیج فارس ندارد. استامکو، شرکتی که مدیریت کشتی را به عهده دارد نیز از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی کرده است.

شرکت درایاد گلوبال در گزارش خود درباره این حادثه مدعی شده است: «در حالی که جزئیات مربوط به این حادثه همچنان نامشخص است، اما این احتمال واقع‌بینانه وجود دارد که این رویداد نتیجه فعالیت نامتقارن نیروهای نظامی ایران باشد.»

بنی گانتز وزیر جنگ اسرائیل روز شنبه گفت «ارزیابی‌های اولیه» او نشان می‌دهد که ایران مسئول انفجار روز گذشته در یک کشتی باری متعلق به اسرائیل در آب‌های خاورمیانه است.

جزئیاتی از اقدامات ضد ایرانی مالک کشتی

همانطور که گفته شد، ‌کشتی هلیوسری یکی از کشتی های باری فعال در ناوگان کمپانی کشتیرانی Ray است که ‎رامی اونگر، تاجر نام آشنای اسرائیلی مالکیت آن را برعهده دارد.

اونگر از جمله تجار موفق اسرائیلی است که در حوزه های حمل و نقل و صنعت خودرو شهرت فراوانی دارد. او در دهه های قبل برای نخستین بار زمینه واردات اتومبیل های شرکت خودروسازی ‎دوو به اسرائیل را در دست گرفت. وی و پسرش در حال حاضر نمایندگی شرکت خودروسازی ‎کیا در اسرائیل را بر عهده دارند.

‌اونگر از چهره های نزدیک به رهبران سیاسی، نظامی و امنیتی ‎اسرائیل به شمار می رود. وی ارتباط نزدیکی با ‎ایهوداولمرت و ‎دن خلوتص (به ترتیب نخست وزیر اسبق و رییس اسبق ستاد سابق مشترک ارتش اسرائیل) دارد.

‌فعالیت های تجاری رامی اونگر از همان آغاز با نام ‎ایران گره خورده بود. او در دهه ۱۹۶۰ با همراهی ۲ شریک خود ‎عزروایزمن (بعدها به ریاست‌جمهوری اسرائیل دست یافت) و ‎داویدکولیتص تحت عنوان شرکت ‎الول اقدام به صادرات سیستم های تهویه دستگاه های جوجه کشی به ایران می نمود.

‌رامی اونگر اما در سالهای اخیر با عضویت در کمپین ‎اتحاد علیه ایران هسته ای به یکی از منابع مهم شناسایی شرکت هایی مبدل شد که در مسیر دور زدن تحریم ها به ایران یاری می رساندند. او با کمک نهادهای امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل با نزدیک شدن به کانال های تجاری ایران در سطح بین الملل

‌پس از شناسایی و جمع آوری اطلاعات شرکت های مزبور و مسیرهای تجاری آنها با تهران، اسامی آنها را با هدف قرار گرفتن در فهرست تحریم های بین المللی در اختیار نهادهای اطلاعاتی اسرائیل و ‎آمریکا قرار می داد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 665859 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟