معرفی موشک‌ های بالستیک زمین به زمین ایران + فیلم و عکس
حجم ویدیو: 8.52M | مدت زمان ویدیو: 00:01:03

به گزارش رکنا، صبح دیروز مرحله اول رزمایش پیامبر اعظم (ص) ۱۵ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با رمز مقدس یا فاطمه الزهرا (س) با شلیک انبوه موشک‌های بالستیک زمین به زمین و اجرای عملیات توسط پهپاد‌های تهاجمی بمب افکن در منطقه عمومی کویر مرکزی ایران برگزار شد.

در این مرحله از رزمایش که با حضور سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه و جمعی از فرماندهان و مسئولان عالی رتبه نیرو‌های مسلح برگزار شد؛ با بهره‌گیری از نسل جدید موشک‌های بالستیک زمین به زمین و پهپادها، تهاجم ترکیبی به پایگاه دشمن فرضی و انهدام تمامی اهداف تعیین شده انجام پذیرفت.

در مرحله اول رزمایش پیامبر اعظم (ص) ۱۵ سپاه، پس از حمله پهپاد‌های تهاجمی بمب افکن نیروی هوافضای سپاه از همه جهت‌ها به سپر موشکی دشمن فرضی و انهدام کامل هدف‌ها، انبوه موشک‌های بالستیک نسل جدید سپاه در کلاس‌های ذوالفقار، زلزال و دزفول هم به سمت اهداف تعیین شده شلیک و این گونه ضربات مهلکی بر پایگاه فرضی دشمن وارد کرد.

موشک‌های جدید سپاه چه ویژگی‌هایی دارند؟

سردار سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه درباره موشک‌های حاضر در این رزمایش گفت: موشک‌هایی که در این مرحله از رزمایش مورد استفاده قرار گرفت، نسل جدید موشک‌های بالستیک هستند که دارای سرجنگی جدا شونده با RCS و سطح مقطع راداری پایین هستند و زمان عملیاتی و آماده شدن آن‌ها نسبت به گذشته به یک دهم کاهش یافته است. این موشک‌ها در کمتر از ۵ دقیقه از زمان استقرار، عملیاتی شده و قابلیت پرتاب خواهند داشت.

طبق اعلام فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سه نوع موشک ذوالفقار، دزفول و زلزال در این رزمایش حضور داشتند که به سرجنگی جدا شونده و قابلیت هدایت در خارج از جو و نیز قدرت اخلال و عبور از سپر موشکی دشمن مجهز شده اند.

مرحله نخست رزمایش پیامبر اعظم (۱۵) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

مشخصات خانواده موشک زلزال

موشک زلزال در سه نسل زالزال یک، دو و زلزال بارشی طراحی و ساخته شده است که نمونه بارشی آن از قدرت تخریب بسیار بالایی برخوردار است.

 

موشک زلزال 1

مشخصات موشک «زلزال ۱»

طول: ۸ متر.

قطر: ۰/۶۰ متر.

وزن مجموع: ۲ هزار و ۹۵۰ کیلوگرم.

وزن کلاهک: ۵۰۰ کیلوگرم.

برد موشک: ۱۶۰ کیلومتر.

زلزال ۲

مشخصات موشک «زلزال ۲»

طول: بیش از ۸ متر.

قطر: ۰/۶۱ متر.

وزن موشک: ۳ هزار کیلوگرم.

وزن کلاهک: ۲۱۰ تا ۶۰۰ کیلوگرم.

زلزال بارشی

مشخصات موشک «زلزال بارشی»

موشک زلزال بارشی یک موشک هدایت شونده است که بر اساس راکت زلزال طراحی و ساخته ساخت شده، برد این موشک ۳۰۰ کیلومتر است که اولین بار در سال ۱۳۹۱ سرلشکر محمد علی جعفری فرمانده وقت کل سپاه خبر تولید آن را اعلام کرد.

این موشک در انتها و جلوی بدنه دارای بالچه هدایت مثلثی است بنابر اطلاعات موجود در دو نوع ارائه شده است که یکی شامل ۳۰ مهمات ۱۷ کیلویی غیر هدایت شونده، نوع دوم آن دارای ۴ مهمات به وزن ۱۰۰ کیلوگرم است که روی کلاهک نصب می‌شود و از سامانه هدایت برخوردار است.

موشک زلزال بارشی برای انهدام تأسیسات و تجهیزات دشمن مانند فرودگاه‌ها، خودروها، هواپیماها، بالگرد‌ها مستقر در فرودگاه و یا سامانه پدافند دشمن استفاده می‌شود.

این نوع موشک برای اولین بار در ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ در جریان بازدید مقام معظم رهبری از نمایشگاه دستاورد‌های نیروی هوافضای سپاه به نمایش گذاشته شد.

موشک ذوالفقار

 

موشک ذوالفقار

مشخصات موشک ذوالفقار

طول موشک: ۱۰ متر.

سرعت: ۱/۵ کیلومتر بر ثانیه.

برد موشک: ۷۰۰ کیلومتر.

وزن کلاهک: ۴۵۰ کیلوگرم.

دقت موشک: ۱۰ متر.

ویژگی‌های خاص: دارای کلاهک جداشونده که فوایدی همچون افزایش برد موشک، کاهش امکان ردیابی و کاهش احتمال اصابت موشک‌های پدافندی دشمن را دارد، موتور قدرتمند، پرتابگر دو فروندی و بسیاری دیگر.

عملیات‌های خاص: عملیات لیله القدر و ضربت محرم.

موشک ذوالفقار یک موشک سوخت جامد با برد ۷۵۰ کیلومتر و با دقت هدفگیری بیشتر از فاتح ۱۱۰ و فاتخ ۳۱۳ است که شباهت بسیاری به فاتح ۳۱۳ دارد، اما از سر جنگی کوچک‌تر برخوردار است و بالک‌های هدایت شونده آن نیز تغییراتی داشته است.

موشک ذوالفقار موشکی زمین به زمین، مایل پرتاب، یک مرحله‌ای که قادر است اهداف خود را تا فاصله ۷۰۰ کیلومتری مورد اصابت قرار داده و منهدم کند.

برخورداری از و سکوی پرتاب متحرک و خود کششی، رادار گریزی قابلیت نقطه زنی، سبک و تاکتیکی بودن را از دیگر ویژگی‌های موشک ذوالفقار است.

موشک‌های ذوالفقار توسط نیروی هوافضای سپاه در عملیات علیه مقر سرکرده‌های داعش در سوریه مورد استفاده قرار گرفت.

موشک دزفول

 

موشک دزفول

مشخصات موشک دزفول

طول: ۱۲ متر.

وزن موشک: ۱ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم.

برد موشک: ۱ هزار کیلومتر.

سرعت: ۹ ماخ.

دقت: ۵ متر.

ویژگی‌های خاص: استفاده از رنگ جاذب امواج راداری، بزرگ ترشدن قسمت سوخت، بالک‌های پایدارساز و بسیاری از ویژگی‌های تاکتیکی.

موشک بالستیک هوشمند زمین به زمین «دزفول» سال ۱۳۹۷ همزمان با دهه مبارک فجر در مراسمی با حضور سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده وقت کل سپاه و سردار امیرعلی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در کارخانه زیرزمینی تولید موشک‌های بالستیک سپاه رونمایی شد.

سرلشکر جعفری در این مراسم درباره نمایش کارخانه زیرزمینی تولید موشک‌های بالستیک نقطه‌زن سپاه برای نخستین بار، گفت: «رونمایی از این شهر تولید موشک در اعماق زمین، پاسخی به یاوه‌گویی‌های غربی‌ها است که تصور می‌کنند با تحریم و تهدید می‌توانند ما را محدود کرده و از اهداف بلندمان بازدارند.»

فرمانده نیروی هوافضای سپاه نیز در این مراسم امنیت ملت ایران را خط قرمز نیرو‌های مسلح برشمرد و اظهار کرد: «با وجود توطئه‌ها و تهدیدات دشمن علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی، طبیعی است که ما نیز به حرکت خود ادامه دهیم و امروز به پاس پایداری و مقاومت خوزستانی‌های غیور، به ویژه مردم قهرمان و مقاوم دزفول در دفاع مقدس، از موشک هوشمند زمین به زمین "دزفول "رونمایی کردیم که آخرین دستاورد و محصول حوزه تحقیقات نیروی هوافضای سپاه است.»

موشک هوشمند دزفول از خانواده موشک ذوالفقار با برد ۱۰۰۰ کیلومتر و دارای فناوری‌های جدیدتری نسبت به ذوالفقار است. سردار حاجی زاده درباره موشک هوشمند دزفول می‌گوید: «این دستاورد مهم به لحاظ ابعاد و اندازه به هندسه موشک ذوالفقار بسیار نزدیک است؛ موشک ذوالفقار ۷۰۰ کیلومتر بُرد دارد، اما موشک دزفول هزار کیلومتر بُرد داشته و افزایش ۳۰۰ کیلومتری بُرد آن به واسطه به‌کارگیری فناوری‌های جدید در این محصول دفاعی است، قدرت انهدام و تخریب این موشک نیز به دلیل نوع موادی که در سر جنگی آن به کارگیری شده، دو برابر موشک ذوالفقار است.»

تمامی موشک‌های بالستیک بعد از انقلاب

۱- موشک «شهاب ۱»

شهاب 1

موشک شهاب ۱ از طریق مهندسی معکوس و برگرفته از موشک اسکاد B شوروی تولید شده است. این موشک دارای سوخت مایع و دو مخزن سوخت درونی و کلاهک یک تنی است.

شهاب ۱ دارای برد ۳۲۰ کیلومتر و طول آن ۱۱.۲ متر است که از سکو پرتاب می‌شود و دقتی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ متر دارد.

از شهاب ۱ در موشک باران پایگاه اشرف متعلق به گروهک منافقین استفاده شد.

۲- موشک «شهاب ۲»

۱۶ موشک بالستیک ایرانی را بشناسید + تصاویر

موشک شهاب ۲ ارتقا یافته شهاب ۱ است. شهاب ۲ دارای برد ۷۵۰ کیلومتر با یک کلاهک ۷۵۰ کیلوگرمی و همانند شهاب ۱ از سوخت مایع بهره می‌برد و دقت آن نیز حدود ۵۰ متر است. این موشک ۱۲ متر طول و ۶ تن وزن دارد.

۳- موشک «شهاب ۳»

۱۶ موشک بالستیک ایرانی را بشناسید + تصاویر

شهاب ۳ اولین موشک میان برد در ایران است، این موشک دارای سوخت مایع بوده که در نمونه ارتقا یافته آن به برد ۲ هزار کیلومتر می‌رسد. شهاب ۳ کلاهک ۷۰۰ کیلوگرمی دارد و نازل خروجی و بخش متغیر آن به موشک اجازه تغییر و اصلاح مسیر می‌دهد و سرعت نهایی آن حدود ۷ ماخ است. موشک شهاب ۳ نیز همانند دو نمونه قبلی دارای سکوی پرتاب متحرک است.

۴- موشک «فاتح ۱۱۰»

۱۶ موشک بالستیک ایرانی را بشناسید + تصاویر

تولید موشک فاتح به اوایل دهه ۸۰ بر می‌گردد. فاتح ۱۱۰ یک موشک سوخت جامد تک مرحله‌ای است که با توجه به دقت بالا به عنوان یک موشک تاکتیکی دقیق نقطه زن جایگزین موشک شهاب ۱ شد. حداکثر برد این نوع از موشک‌های ایران حداکثر ۳۰۰ کیلومتر است.

موشک فاتح از هدایت اینرسی و تکنولوژی‌های جانبی برای هدایت بهره می‌برد و دارای موتوری تک مرحله‌ای است. ۱۷ شهریور ۱۳۹۷ سپاه مقر فرماندهی حزب دموکرات کردستان را با هفت موشک فاتح ۱۱۰ مورد هدف قرار داد که ۱۶ نفر از رهبران این حزب به هلاکت رسیدند.

۵- موشک «قیام»

۱۶ موشک بالستیک ایرانی را بشناسید + تصاویر

موشک قیام در ۲۹ مرداد ۱۳۸۹ رونمایی شد این موشک با برد ۸۰۰ کیلومتر از لانچری متحرک برخوردار است. موشک قیام از فناوری پایداری بسیار بالایی برخوردار است و به همین دلیل بال‌ها در آن حذف شده است تا امکان شناسایی توسط رادار‌ها کاهش یابد، این ویژگی توان رادار گریزی بیشتری به موشک قیام داده است.

۶- موشک «فاتح ۳۱۳»

۱۶ موشک بالستیک ایرانی را بشناسید + تصاویر

موشک فاتح ۳۱۳ نمونه دوربردتر فاتح ۱۱۰ و با بردی ۵۰۰ کیلومتری است که از بدنه سبک تری برخوردار است که در ۳۱ مرداد ماه سال ۱۳۹۴ به نمایش گذاشته شد. این موشک از سوخت جامد مرکب برخوردار است.

دقت و هدف گیری دقیق فاتح ۳۱۳ در عملیات « شهید سلیمانی » برای همگان مشخص شد. در این عملیات نیروی هوافضای سپاه ۱۸ دی ماه و در پاسخ به اقدام تروریستی ارتش آمریکا در به شهادت رساندن سپهبد سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه از موشک فاتح ۳۱۳ برای هدف قرار دادن پایگاه عین الاسد در استان الانبار عراق که از مهمترین پایگاه‌های آمریکا در عراق است استفاده کرد.

۷- موشک «هرمز ۱ و ۲»

۱۶ موشک بالستیک ایرانی را بشناسید + تصاویر

موشک هرمز ۱ و ۲ از نوع موشک‌های ضد کشتی و زمین به زمین ایران هستند که در اردیبهشت ۱۳۹۳ با حضور فرماندهی معظم کل قوا در نمایشگاه دستاورد‌های دفاعی رونمایی شد.

هرمز یک موشک بالستیک ضد رادار و شباهت بسیاری با موشک خلیج فارس و خانواده فاتح ۱۱۰ دارد. برد آن ۳۰۰ کیلومتر و سر جنگی ۴۵۰ تا ۵۰۰ کیلومتر دارد.

موشک هرمز ۲ نیز دارای قابلیت‌های موشک بالستیک خلیج فارس موشکی ضد کشتی است با سرعت حدود ۵ ماخ و با سر جنگی ۴۵۰ کیلوگرم و ویژگی‌های پروازی همچون فاتح ۱۱۰ و خلیج فارس دارد.

۸- موشک «قدر F»

موشک قدر f

موشک بالستیک و دوربرد قدر F با برد ۲۰۰۰ کیلومتر از نوع سوخت مایع است که با سرجنگی‌های مختلف بارشی و شدید الانفجار قابلیت انهدام اهداف را با دقت زیاد تا برد ۲۰۰۰ کیلومتر دارد.

در اسفندماه ۱۳۹۴ و در جریان برگزاری رزمایش موشکی «اقتدار ولایت» دو فروند موشک قدر از نوع قدر F و قدر H از ارتفاعات البرز شرقی به سوی اهدافی در سواحل مکران شلیک شد که بر روی موشک قدر F شعار معروف «اسرائیل باید از صحنه روزگار محو شود» به زبان عبری نوشته شده بود.

برد موشک قدر-F حدود ۲ هزار کیلومتر با وزن ۱۷۴۵۸ کیلوگرم و وزن سر جنگی ۶۴۰ کیلوگرمی دارد.

۹- موشک «عماد»

۱۶ موشک بالستیک ایرانی را بشناسید + تصاویر

یکی از مهمترین دستاورد‌های دفاعی ایران در سال۱۳۹۴ تست موفقیت آمیز موشک بالستیک عماد در شرایط خاص منطقه‌ای و بین المللی بود؛ در آستانه محرم حسینی فرزندان ملت بزرگ ایران در وزارت دفاع موشک دوربرد «عماد» نسل جدید موشک‌های بالستیک زمین به زمین جمهوری اسلامی ایران را با موفقیت آزمایش کردند. آزمایش این موشک در شرایطی که آمریکا و هم پیمانانش تمرکز اصلی خود را بر محدودیت صنعت موشکی گذاشته بودند، دستاورد مهمی به شمار می‌رفت.

موشک عماد که تمامی مراحل طراحی و ساخت آن توسط دانشمندان و متخصصان سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع صورت پذیرفته است، نخستین موشک دوربرد جمهوری اسلامی ایران با قابلیت هدایت و کنترل تا لحظه اصابت به هدف است؛ که قادر است اهداف مورد نظر را با دقت بالا مورد اصابت قرار داده به طور کامل منهدم کند.

طراحی، ساخت و آزمایش موفقیت آمیز موشک عماد یک جهش فناورانه و عملیاتی در این حوزه راهبردی به شمار می‌رود. البته تست این موشک در شرایطی اتفاق افتاد که غربی‌ها گمان می‌کردند جمهوری اسلامی ایران از توسعه توان موشکی خود دست بر می‌دارد، اما تست عماد تمام این رویا‌ها را از بین برد.

۱۰- موشک «سجیل»

۱۶ موشک بالستیک ایرانی را بشناسید + تصاویر

موشک سجیل اولین موشک دوربرد سوخت جامد ایران است که با بهره گیری از موتوری دو مرحله‌ای، قادر به انهدام اهداف در برد ۲۰۰۰ کیلومتری است. تا پیش از رونمایی از موشک خرمشهر، سجیل پیشرفته‌ترین موشک ساخت ایران به حساب می‌آمد چراکه با بهره گیری از سوخت جامد، توانایی حمل سرجنگی به وزن ۶۵۰ کیلوگرم را داشت. سرعت بالای موشک در فاز نهایی که قریب به ۱۴ برابر سرعت صوت است، سجیل را در برابر انواع سامانه‌های ضد بالستیکی مصون می‌سازد.

حداکثر برد موشک سجیل ۲۰۰۰ کیلومتر و وزن موشک ۲۳۵۴۰ کیلوگرم که طول آن ۱۸.۲۱ متر و وزن سر جنگی ۶۵۰ کیلوگرم است که از سوخت جامد برخوردار است.

۱۱- موشک «خرمشهر»

موشک خرمشهر

موشک خرمشهر یکی از آخرین دستاورد موشکی رونمایی شده جمهوری اسلامی ایران در حوزه موشک‌های بالستیک است. این موشک که در رژه ۳۱ شهریورماه سال ۱۳۹۶ رونمایی شد، ظاهری متفاوت‌تر از دیگر موشک‌های ایرانی دارد و اطلاعات زیادی از ابعاد فنی آن منتشر نشده است. برد این موشک ۲۰۰۰ کیلومتر و قابلیت حمل چند سرجنگی را تا وزن ۱۸۰۰ کیلوگرم دارد که قدرت تخریب آن را چندین برابر بیشتر از موشک‌های دیگر می‌سازد.

به گفته فرمانده نیروی هوافضای سپاه، ابعاد کوچک‌تر این موشک قابلیت استفاده تاکتیکی از آن را فراهم می‌آورد.

۱۲- موشک «فاتح مبین»

فاتح مبین

۲۲ مرداد سال ۱۳۹۷ با حضور امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، نسل جدیدی از موشک‌های صددرصد ایرانی به نام «فاتح مبین» رونمایی شد. «فاتح مبین» مجهز به جستجوگر پیشرفته و هوشمند با قابلیت نقطه‌زنی در زمین و دریاست.

امیر حاتمی «فاتح مبین» را موشکی چابک، رادار گریز، تاکتیکی و نقطه‌زن معرفی کرد که قادر است در همه ساعات شبانه‌روز و شرایط محیطی و جنگ الکترونیک دشمن، اهداف خاص مورد نظر را در روی زمین و دریا تشخیص داده و مورد اصابت قرار دهد.

موشک فاتح مبین را می‌توان نسل پیشرفته موشک‌های نقطه زن و کوتاه‌برد ایران به حساب آورد. پیش‌تر موشک‌های «فاتح ۱۱۰» و «فاتح ۳۱۳» توسط متخصصان هوافضای کشورمان تولید شده و در چرخه تجهیزات نیرو‌های مسلح وارد شده بودند.

۱۳- موشک «رعد ۵۰۰»

۱۶ موشک بالستیک ایرانی را بشناسید + تصاویر

موشک رعد ۵۰۰ با موتور کامپوزیتی «زهیر» و نسل جدید پیشران‌های موشکی و ماهواره‌برها، یکشنبه ۲۰ بهمن سال جاری با حضور سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه و سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه رونمایی شد.

با نمایش موشک چابک رعد ۵۰۰، از نسل جدید پیشران‌ها با بدنه غیر فلزی و کامپوزیت رونمایی شد.

استفاده از فناوری بدنه‌های الیاف کربن قابلیت تحمل ۱۰۰ بار فشار و دمای ۳ هزار درجه سانتیگراد و دستیابی به موشک‌های بسیار سبک را فراهم می‌کند.

موشک رعد ۵۰۰ از موشک‌های نسل جدید است که در مقایسه با موشک فاتح ۱۱۰ با بدنه فولادی، با یک دوم وزن، اما ۲۰۰ کیلومتر از افزایش برد برخوردار است.

همچنین نیروی هوافضای سپاه از موتور‌های موشک با نازل متحرک رونمایی کرد که ترکیب دو دستاورد بزرگ «بدنه کامپوزیت» و «نازل متحرک» در موشک، امکان استفاده از موتور‌های سوخت جامد را در خارج از جو فراهم کرد.

با دستیابی به این موفقیت، ساخت ماهواره بر‌های سبک سوخت جامد، موشک‌های زمین به زمین با سطح مقطع راداری کم و مانور پذیر کردن موشک‌ها به منظور عبور از سپر موشکی و کاهش هزینه‌ها و افزایش تولید و کاهش پیچیدگی در تولید و نهایتاً جهش نسلی در موشک‌ها فراهم شد.

آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 651437 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟