مسببین حادثه هواپیمای اوکراینی باید محاکمه شوند/ وضعیت اقشار کم‌درآمد خط قرمز دولت در بودجه است

حجت‌الاسلام‌المسلمین حسن روحانی امروز ( چهارشنبه ) در جلسه هیات دولت از نمایندگان خواست در جریان بررسی لایحه بودجه به خط قرمزهای دولت توجه کنند و گفت: توجه به وضعیت اقشار کم درامد خط قرمز دولت در بودجه است.

به گزارش رکنا، روحانی با یادآوری قیام مردم قم در سال ۵۶ اظهار کرد: در ۱۷ دی سال ۵۶، مقاله‌ای اهانت‌آمیز به رهبر انقلاب اسلامی و مرجع تقلید در یکی از روزنامه‌ها نوشته شد و حرکتی در واکنش به آن در ۱۸ دی شروع و تا ۱۹ دی ادامه یافت و به کشتار خونین مردم قم منجر شد.

وی با اشاره به پیشنهاد و طرح لقب امام از سوی وی اظهار داشت: از زمان رحلت حاج آقا مصطفی-فرزند برومند امام خمینی(ره) - حرکتی در ایران آغاز شد و آن حرکت آنچنان شروع شد که من در سخنرانی‌ام در مسجد ارگ به مناسبت رحلت ایشان، پیشنهاد لقب امام را برای مرجع عالیقدرمان آیت‌الله خمینی مطرح کردم که بلادرنگ همه پذیرفتند و در هفته‌های بعد در زبان مردم و مجالس گفته شد که نشان از عشق و علاقه مردم به نهضت اسلامی بود.

رییس ‌جمهوری با بیان اینکه بعد از حرکت آبان و با کار احمقانه رژیم در مقاله توهین‌آمیز، نهضت اسلامی شور و شوق جدیدی پیدا کرد، تصریح کرد: ۱۹ دی سرآغازی برای حرکت مردم در برابر رژیم وابسته و فاسد آن زمان شد. فساد، غیرقانونی بودن، وابسته بودن و غیردینی بودن موجب شد مردم به خیابان‌ها بیایند. ۱۹ دی به ۲۹ بهمن تبریز منجر شد و این چله‌ها ادامه یافت. فروردین ۵۷ در یزد برگزار شد و تا ۱۷ شهریور و تاسوعا و عاشورا ادامه یافت.

روحانی اضافه کرد: با صبر، مقاومت، ایستادگی و اراده مردم در برابر رژیم وابسته از زمانی که این حرکت سریع از دی ۵۶ آغاز شد، یک سال بعد در دی ۵۷ به ثمر نشست و شاه مجبور به فرار و خروج از کشور شد که نشان از پیروزی انقلاب بود و در بهمن ۵۷ به پیروزی نهایی رسید.

وی ادامه داد: کار دیگری که مردم انجام دادند، در جنگ تحمیلی در سال ۵۹ بود که یک جنگ تحمیلی توسط مزدوران و ابرقدرت‌ها به مردم وارد شد. یک سال بعد شاهد اولین پیروزی‌های بزرگ در این حرکت مردم بودیم. در مهر سال ۶۰ با عملیات ثامن‌الحجج و با شکست حصر آبادان به پیروزی رسیدیم و در آذر ماه بستان آزاد شد.

رییس دولت تدبیر و امید افزود: این حرکت در فروردین ۶۱ ادامه یافت و در نهایت خرداد آن سال منجر به آزادسازی خرمشهر شد. مقاومت شدید مردم در برابر یک تجاوز بیگانه ما را در مسیر پیروزی قرار داد.

روحانی با اشاره به خروج آمریکا از برجام ابراز داشت: حرکت سوم مردم سال ۹۷ بود. ۹۷ جنگ تحمیلی اقتصادی به مردم تحمیل شد و فردی که در راس یک قدرت بزرگ جهانی بود، به صراحت مدعی ساقط کردن ایران از طریق فشار اقتصادی به مردم شد.

روحانی تاکید کرد: فشاری که مدعی بودند تا ۲۲ بهمن ۹۷ نتیجه خواهد داد و شما خواهید دید که دیگر جشنی به نام جشن انقلاب نخواهد بود و فرش قرمز برای آمریکا در خیابان‌های تهران پهن می‌شود. دیدید که مردم در این حرکت سوم باز با ایستادگی، مقاومت، صبر و پشتکار در همان یک سال به پیروزی رسیدند.

کسی فکر نکند تحریم و جنگ اقتصادی ملت ایران را از پا در می آورد

وی تصریح کرد: آثار پیروزی این جنگ در سال ۹۸ پدیدار شد یعنی در سال ۹۸ در اواخر فصل بهار، رشد تورم سیر نزولی را طی کرد و شرایط اقتصادی آرامش بهتری یافت و اگر آن روند ادامه داشت، ما در ۹۹ شرایط بسیار بهتری داشتیم اما در اواخر ۹۸ با کرونا مواجه شدیم و مشکل اقتصادی که برای همه دنیا پیش آمد، برای ما هم ایجاد شد.

رئیس‌جمهور گفت: اما در عین حال می‌بینیم که دولت در یک شرایط غیر عادی و در یک جنگ توانست کشور را به‌گونه‌ای اداره کند که هم فعالیت‌های تولیدی ادامه یابد، هم فعالیت‌های توسعه‌ای ادامه پیدا کند و هم زندگی مردم از یک شرایط سخت بتواند عبور کند.

روحانی گفت: البته زندگی مردم زندگی سخت شد، بالاخره ما در یک جنگ و محاصره شدید بین المللی بودیم و از همه طرف ما را محاصره کردند ولی در عین حال مردم صف نبستند، مردم برای پیدا کردن کالای اساسی از این خیابان به خیابان نرفتند، هرکجا می‌رفتند کالا بود و در اختیار مردم قرار داشت البته یک مقدار به خاطر شرایط جنگ، یک مقدار به دلیل بی‌انصافی‌ برخی افرادی که در زمینه فعالیت اقتصادی کار می‌کردند و یک مقدار هم در زمینه مدیریت‌ها که ما باید کار بیشتری انجام می‌دادیم، قیمت ها زیاد بود. همه این عوامل دست به دست هم دادند و مردم در سختی و فشار بودند ولی در عین حال دولت در این زمینه اقدامات خود را انجام داد.

وی تاکید کرد: دولت در هر مقطعی آمد و یک کمکی را برای اقشار آسیب‌پذیر اضافه کرد. ما از آبان سال ۹۸ یک بسته حمایتیِ معیشتیِ ماهیانه برای ۶۰ میلیون نفر مقرر کردیم و همین طور هم ادامه دارد. ما در شرایط کرونا بسته های حمایتی متعددی را مقرر کردیم. در یک چند ماه برای ۳ میلیون نفری که خیلی در شدت بودند و بسته های حمایتی برایشان قرار دادیم، بعد از آن وام در اختیار بانک‌ها قرار دادیم و به مردم وام دادیم.

رئیس‌جمهور گفت: در این اواخر هم دیدید که یک بسته حمایتی برای ۳۵ میلیون نفر مقرر کردیم. دولت در همه این مقاطع اولین هدفش این بود که اقشار آسیب پذیر در این جنگ، به سختی اما با حداقل ها بتوانند زندگی کنند. البته دولت فعالیت های عمرانی و توسعه‌ای خود را ادامه داده است.

روحانی گفت: شما می‌بینید که ما هر هفته و هر روز در سه سال اخیر، افتتاح داشتیم. یک رسانه خارجی خیلی عصبانی شده بود که من گفتم در این دولت بیش از دولت‌های قبل به اقشار اسیب پذیر رسیدگی کردیم. آن مجری خارجی بر سر و سینه می‌زد که از کجا و چطور؟ از همین جا که در این دولت با همه فشار و با همه جنگی که وجود داشته است، ما در زمینه آب، برق، ارتباطات، راه، بهداشت و آموزش برای روستاهای دور افتاده کارهای زیادی کردیم.

وی تصریح کرد: در همین هفته‌ای که گذشت ۱۳۷ روستای ما به شبکه آب سالم پایدار متصل شد. در طول این ۷ سال و چند ماه بیش از ۱۲ هزار روستای ما به شبکه آب سالم پایدار متصل شده است. قبلا هم من گفتم که برای یک جمعیت ۸ میلیون در این دولت آب سال در اختیارشان قرار گرفته است. قبل از این دولت یعنی در سال ۹۲ حدود ۹۰۰ هزار نفر از روستائیان ما دارای آب سالم پایدار بودند و در پایان این دولت، این عدد به ۱۰ میلیون روستایی می‌رسد.

عوامل حادثه هواپیمای اوکراینی باید محاکمه شوند

روحانی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره هواپیمای اوکراینی اظهار کرد: مسببین این حادثه باید در یک دادگاه عادلانه محاکمه شوند و دولت بر این موضوع اصرار دارد و قوه قضاییه هم حتما این کار را انجام می دهد. اگر قصور و اشتباه و هماهنگی وناهماهنگی بوده باید همه زوایای مساله روشن شود و مردم مطلع شوند که چگونه بوده است.روحانی همچنین اظهار کرد: هیات دولت هم خسارات را تصویب کرده تا پرداخت شود و در این موضوع تابعیت را هم در نظر نگرفته و برای همه به طور مساوی خسارات مدنظر قرار گرفته شده که این پول پرداخت خواهد شد. درباره‌ هواپیما هم با اوکراین مذاکره را ادامه می‌دهیم. مقصران هم حتما در دادگاه محاکمه خواهند شد. در این شرایط سخت بود اما 30 میلیون دلار در اختیار قرار داده شده تا خسارات پرداخت شود البته نه این‌که این موضوع تاثیری در این محاکمه بگذارد چرا که محاکمه عاملان باید با دقت  انجام شود.

رییس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به حادثه ساقط شدن هواپیمای اوکراینی خاطرنشان کرد: 18 دی‌ماه روز تاسف‌انگیزی برای ما بود. چهارشنبه بود که ما جلسه در هیات دولت داشتیم و شب در آسمان هواپیمایی به خطا مورد هدف قرار گرفت و سرنگون شد و عزیزان ما همه‌شان جان به جان آفرین تسلیم کردند. این موضوع خیلی برایمان سخت بود در ابتدا هم قضیه برایمان روشن نبود که چه اتفاقی افتاده و روزهای پنج‌شنبه و جمعه گزارش‌ها کامل شد و مشخص شد که شرایط چگونه است و از همان وقت به مسئولین گفتیم موضوع را به مردم اعلام کنند، چرا که نباید چیزی از مردم پنهان بماند.

وی ادامه داد: ما همان روز هم گفتیم که مسببین باید در یک دادگاه عادلانه محاکمه شوند و امروز هم بر این موضوع اصرار داریم که حتما قوه قضاییه این کار را انجام می‌دهد و همه عاملان را محاکمه می‌کنند. اگر قصور، اشتباه، هماهنگی و ناهماهنگی بوده همه زوایای مساله باید روشن شود و مردم از آن مطلع شوند که چه‌طور بوده است.

محاکمه عاملان باید با دقت انجام شود

روحانی همچنین اظهار کرد: هیات دولت هم خسارات را تصویب کرده تا پرداخت شود و در این موضوع تابعیت را هم در نظر نگرفته و برای همه به طور مساوی خسارات مدنظر قرار گرفته شده که این پول پرداخت خواهد شد. درباره‌ هواپیما هم با اوکراین مذاکره را ادامه می‌دهیم. مقصران هم حتما در دادگاه محاکمه خواهند شد. در این شرایط سخت بود اما 30 میلیون دلار در اختیار قرار داده شده تا خسارات پرداخت شود البته نه این‌که این موضوع تاثیری در این محاکمه بگذارد چرا که محاکمه عاملان باید با دقت انجام شود.

برای عده‌ای از مردم که گرفتار هستند بسته‌هایی درست کرده‌ایم که به دست آنها برسانیم

رییس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر این‌که برخی از دوستان که در رسانه‌ها صحبت می‌کنند باید حواسشان باشد که شرایط ما چگونه بوده است یادآور شد: در شرایط مختلف اقدامات مختلف نیاز است. زمانی کشور در یک شرایط تعادل است و زمانی شرایط کشور شرایطی است که دشمن بر ما جنگ تحمیل کرده و شرایط التهاب است و جامعه ملتهب است که این شرایط دیگری را اقتضاء می‌کند. اگر دولت آمده برای کالاهای اساسی ارز 4200 تومان را مقرر کرده و همه مشکلات و سختی‌ها برای بانک مرکزی، دولت، وزارت صنعت، معدن و تجارت و کشاورزی برای این‌که این کالاها در اختیار مردم با قیمتی که قابل تحمل باشد قرار گیرد کسی نگوید آقا چرا 4200 تومان بعد می‌گویند یک آدمی سوء‌استفاده کرده آخر این شد حرف؟

وی ادامه داد: ما برای عده‌ای از مردم که گرفتار هستند بسته‌هایی درست کرده‌ایم که به دست آنها برسانیم و به عده‌ای آدم سپرده‌ایم که به دست آنها برسانند حالا اگر یک نفر از اینها هم آمد و این بسته را نرساند و دزدی کرد آیا باید بگوییم کل این بسته و کمک ایراد داشته است؟ حالا بله یک عده‌ای آدم‌های بزرگ که 4200 تومان را گرفته‌اند و جنس را نیاورده‌اند که باید اینها را طبق هرچه قانون می‌گوید محاکمه کنیم. هر کس که تخلف کرده با او برخورد کنید، اما این‌که یک تعداد محدودی تخلف کرده‌اند مبنا نمی‌شود که بگوییم کار نادرست است کار کاملا درست بوده و برمبنای یک کار درستی آن را انجام داده‌ایم. البته در یک سال گذشته تعدادی از کالاهای 4200 تومانی را به تدریج خارج کردیم و گفتیم که به اینها ارز نیمایی اختصاص داده‌ایم مثل چای، برنج، شکر، لاستیک و موارد متعدد که یکی یکی و به تناسب آرام آرام در حدی که جامعه بتواند تحمل کند و قابل قبول باشد این کار را انجام دادیم جوری با آرامش عمل کردیم که بعضی‌ها متوجه نشده‌اند و اصلا نفهمیده‌اند که این کار صورت گرفته است.

روحانی در ادامه خاطر نشان کرد: بعضی‌ها اصلا انگار دراین کشور نبودند و می رفتند خرید می‌کردند مثلا برنج و حبوبات خرید کرده و متوجه نشدند که اینها را از آن لیست 4200 تومان خارج کردیم. این خوب است و معنی آن این است که فکر کردند ما هنوز داریم ارز 4200 تومانی را درباره این کالاها ادامه می‌دهیم. ما قدم به قدم ارز 4200 تومانی را خارج کردیم و چند قلم که برای ما مهم بود از جمله دارو نگه داشته‌ایم. در عین حال آنها را هم در یک شرایط قابل قبولی ممکن است دولت برایشان تصمیماتی بگیرد، اما از امروز دوردور کردن و طبل و دهل به راه انداختن و اعلام کردن این‌که آقا دوران 4200 پایان یافت خدمت به چه کسی است. با این کارها به چه کسی کمک می‌کنید. باید به بعضی از حرف‌ها به موقع و درست عمل کرد موقع جارزدن و طبل و دهل نیست که بیاییم شعار بدهیم خوب نتیجه این شعار چه می‌شود باعث آشفتگی می‌شود و همان رانت و فسادی که می‌گویند با آن مخالف هستند ایجاد می‌شود.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 648278 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟