بازی خطرناک ترامپ در آستانه خروج از کاخ سفید

به گزراش رکنا، کمتر از سه هفته دیگر «جو بایدن» رئیس جمهوری منتخب مردم آمریکا قدرت را در کاخ سفید به دست خواهد گرفت.

رویکرد دیپلماتیک بایدن امیدواری ها را به احیای توافق هسته‌ای و فروکش فضای تخاصم و دشمنی مطلق میان تهران و واشنگتن که در دوران ترامپ به اوج خودش رسید افزایش داده و حتی برخی ناظران می‌گویند یک فضای حداقلی عادی‌سازی و مدیریت تنش را میان دو کشور فراهم خواهد ساخت.

این موضوع خوشایند ترامپ و تیم سیاسی‌اش نیست. چهار سال تلاش و تقلا برای آوردن ایران پای میز مذاکره و رسیدن به توافق مورد نظر خودشان در خصوص مسائل هسته ای ایران به نتیجه حاصله نرسید و امروز ترامپ بدون داشتن دستاورد و میراثی اثرگذار و قابل عرضه برای مردم آمریکا در حال ترک قدرت است.

ترامپ با اطلاع و آگاهی از این موضوع، استراتژی برهم زدن بازی و تلاش برای تنش آلود کردن فضای منطقه ای خاورمیانه و در این مرحله راه اندازی جنگی محدود را در پیش گرفته است. اعزام بمب افکن بی ۵۲ به منطقه خاورمیانه و اعلام اینکه در پشت حملات به منطقه سبز بغداد که محل استقرار سفارت آمریکا است؛ نیروهای مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران قرار دارند؛ همگی بازی هدفمند و برنامه‌ریزی شده از سوی ترامپ برای ماجراجوی جدید به نظر می‌رسد بلکه از این طریق بتواند مساله انتقال قدرت در داخل آمریکا را متاثر سازد.

نگرانی نسبت به رفتار ترامپ زمانی بیشتر می شود که تمایلی به ترک و انتقال مسالمت آمیز قدرت نشان نمی‌دهد. این موضوع با اینکه اساسا مساله داخلی آمریکا است اما بی گمان تاثیرات بین المللی زیادی خواهد داشت.

هیجان‌زدگی و تلاش برای زود به نتیجه رسیدن بخشی از شاخصه های رفتاری ترامپ است و با توجه به اینکه خودش را همواره بازیگر عاقل و مسلط به مسائل و تحولات می داند؛ احتمال رفتارهای غیر قابل پیش بینی و ماجراجوایانه زیاد است؛ به خصوص اینکه ترامپ متاثر از لابی های یهودی و سعودی هم هست. این دو لابی نقش معناداری در رفتار ضدایرانی ترامپ طی چهار سال اخیر داشته‌اند. اخیرا هم به نقل از برخی منابع گزارش شده که عربستان سعودی و صهیونیست‌ها سخت در تلاشند که ترامپ را قانع کنند قبل از ترک کاخ سفید دست به انجام حملات محدود و عملیاتی علیه مراکز حساس نظامی و هسته ای ایران بزند.

در این شرایط حساس باید دیپلماسی فعال کشورمان هم در جهت رسانه ای و هم میدانی وارد عمل شده و نیات و اهداف شوم دشمنان را در سطح افکار عمومی جهانی روشنگری کنند.

واقعیت این است که ترامپ امروز احساس شکست و ناکامی می کند. استراتژی فشار حداکثری در عمل با استراتژی مقاومت حداکثری مواجه شد. در سطح بین المللی ترامپ نتوانست ائتلاف جهانی را علیه ایران بسیج کند.

کشورهای اروپایی، چین و روسیه هرگز در دام و بازی افراطی ترامپ نیافتادند. از این جهت به لحاظ روانشناختی هم این موضوع قابل تفسیر و تحلیل است که ترامپ با نزدیکی به موعد پایانی حضورش در کاخ سفید رفتارهای پرخاشگرانه و تند بیشتری از خودش نشان دهد.

اساسا انسان و سیاستمداری که ناکامی و احساس شکست را تجربه کرده؛ رفتارهای ضد عقلانی و پرخاشگرانه از خود بروز می دهد. تحرکات و رفتار ترامپ طی یک هفته اخیر در خاورمیانه نشان از همین امر دارد که رئیس جمهوری افراطی آمریکا اخرین تقلاها و تلاش خود را برای رسیدن به اهداف مورد نظرش دنبال می کند و در این مسیر با توجه به بن بست همه سیاست های ضد تحریمی اش، احتمال عملیات نظامی را هم در ذهن و روانش جست و جو می کند.

به عبارت و زبان ساده تر، ترامپ به عنوان بی قانون ترین و افراطی ترین رئیس جمهور تاریخ آمریکا دنبال بهانه و مستمسکی برای ماجراجویی است که باید با هوشمند و تدبیری عالمانه فرصت بهانه را نداد و شکست را مثل گذشته نصیب اش ساخت. در همین خصوص محمد جواد ظریف با نوشتن توئیتی با مضمون اینکه ترامپ به دنبال بهانه ای برای راه اندازی جنگ است؛ افکار عمومی منطقه و جهان را نسبت به خطر رفتارهای ترامپ آگاه ساخت.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

 

کدخبر: 647735 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟