خطیب‌زاده: امضای بایدن برای رفع تحریم‌ها ملاک نیست/ پیامی بین ظریف و بایدن رد و بدل نشده است

به گزراش رکنا، سعید خطیب‌زاده ، سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ترور سپهبد شهید قاسم سلیمانی به دست رژیم ایالات متحده هم عنوان می‌کند: آنچه در فرودگاه بغداد در آن سحرگاه اتفاق افتاد، چیزی نیست که ما فراموش کنیم.
این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: فکر می‌کنم هر چه زودتر حکم عاملان، آمران و معاونان این جنایت صادر شود، برای وزارت خارجه پیگیری آن در محاکم و مراجع بین‌المللی راحت‌تر باشد.
خطیب‌زاده همچنین گفت: عراق به‌عنوان دولتی که این اتفاق در آن کشور رخ داه و میزبان ایشان بوده و آقای عادل عبدالمهدی نیز به صراحت اشاره کرده است، مسؤولیت کاملاً روشنی در این خصوص دارد.
این دیپلمات ارشد ایرانی در بخش دیگری از این گفت‌وگو عنوان کرد: رژیم صهیونیستی خوب می‌داند که اگر کسی به خطوط قرمز ایران نزدیک شود، جواب ایران کوبنده خواهد بود. ما در مورد امنیت ملی، امنیت و منافع ملت ایران نه مسامحه می‌کنیم و نه با کسی مصالحه.
خطیب‌زاده در مورد تحرکات آمریکا و برخی شیطنت‌ها و نشانه‌هایی که دیده و می‌بینیم نیز تصریح کرد: به طور مستقیم و بدون هیچ‌گونه پرده‌پوشی گفتیم که مسؤولیت عواقب هرگونه ماجراجویی با آمریکاست. ما قطعاً به دنبال تنش نیستیم، اما در عین حال در دفاع از منافع خود کاملاً جدی هستیم. این موضوع را از طریق مجاری خود به اطلاع واشنگتن رساندیم و به منطقه هم گفته‌ایم که باید مراقبت کنند در دام توطئه‌ها و شیطنت‌‌ها نیفتند.
وی گفت: ما برای هر سناریویی آماده‌ایم و در همه ابعاد سناریوهای مختلف بررسی شده است. ما آغازکننده هیچ چیزی نخواهیم بود اما پاسخ ما قطعی، یقینی و محکم خواهد بود.
وی همچنین گفت: زمانی که چکمه‌پوشان آمریکایی از عراق خارج شوند، روزی خواهد بود که مردم عراق می‌توانند امنیت بومی خود را برای کشور خودشان تأمین کنند.
این دیپلمات ارشد ایرانی در خصوص سیاست ایران در قبال منطقه و عربستان سعودی یک سیاست کاملاً پیوسته و بدون سکته بوده است و عنوان کرد: مسیر درست، مسیر همکاری در منطقه است، نه دست دراز کردن برای خرید امنیت از نیروهایی که منشأ ناامنی در منطقه هستند.
خطیب‌زاده همچنین گفت که ایران پاسخ مکتوبی از عربستان در خصوص طرح صلح هرمز دریافت نکرده‌ است و افزود: حکام عربستان سعودی باید به این بلوغ و اعتماد به نفس برسند که برای اینکه در این منطقه به یک سازوکار همکاری‌های منطقه‌ای دست یابند، نیاز به بزرگ‌تر ندارند.
وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو تصریح کرد که برای اروپا و برای کسانی که فکر می‌کنند برجام چارچوبی برای دیپلماسی بوده، آخرین شانس حفظ برجام است.
خطیب‌زاده تصریح کرد: آمریکا باید اعتماد ما را جلب کند، نه روی کاغذ، بلکه آمریکا باید در عمل نشان دهد که به تعهداتش عمل می‌کند و ما هم به عنوان کشوری که بارها ثابت کرده‌ایم، سخت مذاکره و سخت امضا می‌کنیم، ولی دقیق اجرا می‌کنیم، یک بار دیگر مجدد به دنیا نشان خواهیم داد آنچه را ما امضا می‌کنیم، پای آن هستیم، ولی مطلقا بدون اجرای کامل برجام از طرف آمریکایی‌ها، این طرف اتفاقی نخواهد افتاد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین تصریح کرد: ما اصلا قوانین داخلی آمریکا را به رسمیت نمی‌شناسیم و نمی‌دانیم تگ و خزانه داری و اوفک چیست. ما فقط یک چیز می‌شناسیم، قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام. گاهی اوقات به رسانه‌های داخلی می‌گویم اینقدر آمریکاشناس نباشید، چون آنها ایران شناس نیستند. وقتی درباره قوانین مجلس ما صحبت می‌کنند، فکر می‌کنند قوانین مجلس ما قوانین مدرسه است. مثلا امروز صادر می‌شود و فردا می‌شود اجرا نکرد، ولی زمانی درباره قوانین خود صحبت می‌‌کنند، انگار وحی منزل است.
وی همچنین در این گفت‌وگو عنوان کرد که مطلقا هیچ پیامی بین آقای ظریف و بایدن نرفته و نیامده است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین گفت که انگلیس بدهی قطعی خود به ایران را تاکنون پرداخته نکرده و هر روز بهانه‌های واهی را علم می‌کنند.
رویکرد کانادا در قبال سقوط هواپیمای اوکراینی و اینکه دولت اوتاوا در این ایام همکاری بسیار گسترده‌ای با رژیم فعلی در کاخ سفید در مسدود کردن مسیرهای ارسال دارو به ایران و مسیرهای انتقال مالی برای موضوعات مرتبط صورت داده و رکورد بسیار تاریکی را از خودش به جا گذاشته است.
وضعیت اسدالله اسدی دیپلمات بازداشت شده ایران در بلژیک، سند جامع همکاری راهبردی ایران و افغانستان و ... از دیگر مواردی بود که در این گفت‌وگو مطرح شد.
خطیب‌زاده همچنین در این گفت‌وگو عنوان کرد: آقای ظریف صریح گفته‌اند که هیچ برنامه‌ای برای کاندیدا شدن ندارد و این را خصوصی و عمومی گفته‌اند و بعید می‌دانم ایشان جز همین کاری که امروز انجام می‌دهد به دنبال کار دیگری باشد.
منبع : فارسآخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

 

کدخبر: 646884 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟