طرح سناتور آمریکایی برای نابودی برجام پیش از آمدن بایدن

به گزارش رکنا، این سناتور تندرو جمهوری‌خواه به ترامپ و پامپئو پیشنهاد کرده است که برجام و توافق آب‌وهوایی پاریس را به عنوان «معاهده» به سنا ارجاع دهند تا سنا با رد این دو توافق، عملاً راه بازگشت دولت بعدی به آنها را مسدود کند.
استدلال تد کروز این است که توافق هسته‌ای با ایران (برجام) و توافق آب‌وهوایی پاریس، هر دو جزو پیمان‌های رسمی به شمار می‌روند و به همین دلیل، مشمول اصل دوم قانون اساسی آمریکا هستند که بر اساس آن برای پیوستن آمریکا به یک پیمان، رأی دوسوم نمایندگان سنا لازم است.
در واقع تد کروز اطمینان دارد که برجام و توافق آب‌وهوایی پاریس هیچ‌یک نمی‌توانند تأیید دوسوم نمایندگان سنا را کسب کنند و به همین دلیل، پیوستن آمریکا به آنها منتفی خواهد شد و دولت بعدی نیز نخواهد توانست بدون کسب موافقت سنا به این دو توافق بازگردد.
تاریخ نامه تد کروز به ترامپ و پامپئو که در آن پیشنهاد ارجاع برجام و توافق آب‌وهوایی پاریس به سنا مطرح شده، ۲۱ دسامبر (دوشنبه اول دی‌ماه) است؛ اما وی متن این نامه را سه‌شنبه شب به وقت تهران در پایگاه اینترنتی خود منتشر کرده است.
دونالد ترامپ، مایک پامپئو و همچنین جو بایدن و اعضای تیم انتقالی وی هنوز واکنشی به این نامه نشان نداده‌اند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

 

کدخبر: 643107 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟