حمله به ایران به سه دلیل یک ایده وحشتناک است

به گزارش رکنا، با توجه به تماسی که ژنرال مارک میللی، رئیس ستاد مشترک ستاد ارتش، با همتای اسرائیلی خود در اواخر هفته گذشته گرفت، باید این احتمال را داد که چنین بحث‌هایی در مورد حمله به ایران در جریان باشد.

کوری چاک در نشریه «آتلانتیک» نوشت: نیویورک تایمز گزارش داد که هفته گذشته مشاوران ارشد ترامپ وی را از انجام حمله هوایی به تاسیسات اتمی ایران منصرف کردند. اگرچه این اقدام مشاوران ترامپ باعث امیدواری است، اما همین برگزاری چنین جلسه‌ای خود باعث نگرانی است.

چنین اقدامی نشان می‌دهد که ممکن است ترامپ تا پیش از پایان دوره ریاست‌جمهوری‌اش دست به اقدامی خطرناک بزند. منتقدان ترامپ حدس می‌زنند که اقدام اخیر رئیس جمهور در تغییر مقامات ارشد پنتاگون به دلیل تمایل به حمله به ایران بوده است. البته من هنوز در این رابطه تردید دارم، اما به نظرم ترامپ مر است که در روزهای پایانی دولت خود دست به اقدامی خطرناک بزند و در این بین حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران می‌تواند این اقدام خطرناک و در عین حال فاجعه بار باشد.

چهار سال پیش، رئیس جمهور ترامپ برای خروج آمریکا از توافق هسته‌ای باراک اوباما با ایران که به طور رسمی تحت عنوان برنامه جامع اقدام مشترک شناخته می‌شد، علاقه نشان می‌داد. اگرچه آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا همه اتفاق نظر داشتند که ایران به برجام پایبند بوده، اما ترامپ استدلال کرد که این توافقی یک طرفه و وحشتناک است که هرگز نباید انجام می‌شد. کشورهای دیگر در این توافقنامه یعنی چین، روسیه، فرانسه، آلمان، انگلستان و اتحادیه اروپا این اقدام ترامپ را محکوم و رقبای ایران یعنی عربستان سعودی و اسرائیل آن را تحسین کردند. با وجود خروج آمریکا از برجام، ایران همچنان به مفاد توافق نامه پایبند بود، در سوی دیگر روسیه و چین به دنبال کمک به ایران برای بهره‌برداری از مزایای توافق بودند و اروپا یک سیستم پرداخت ایجاد کرد که به شرکت‌های سرمایه گذار در ایران اجازه می‌داد محدودیت های مستمر در معاملات انجام شده به دلار را کاهش دهند.

بعد از خروج از برجام دولت ترامپ یک کارزار فشار حداکثری را با هدف نابودی اقتصاد ایران آغاز کرد. ترامپ به دنبال آن بود تا با تحت فشار قرار دادن ایران این کشور را پای میز مذاکره بنشاند. در نهایت هیچ یک از 12 خواسته‌ای که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه به عنوان پیش شرط مذاکرات جدید با ایران بیان کرد، برآورده نشد. آمریکا با خروج از برجام عملا ایرانی‌هایی را که از آن حمایت می‌کردند بی اعتبار و برعکس ضد غربی ترین عناصر تهران را تقویت کرد. هنگامی که دولت تلاش کرد تا از سرگیری تحریم‌های چند جانبه علیه ایران را مهندسی کند، تنها یک رأی از کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل را به دست آورد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 630781 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟