وزیر خارجه احتمالی دولت بایدن برای بازگشت آمریکا به برجام شرط گذاشت

به گزارش خبرگزاری رویترز، کریس کونز سناتور آمریکایی و وزیر امور خارجه احتمالی در دولت جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا روز جمعه گفت که تنها در صورتی از بازگشت به توافق هسته‌ای حمایت می‌کند که راهی برای محدود کردن برنامه موشکی ایران و حمایتش از نیروهای نیابتی در منطقه وجود داشته باشد.

کونز با تاکید بر این که او فقط موضع خودش را بیان می‌کند، گفت که «واشنگتن پس از این که از بازگشت به برجام حمایت کند، راهی رو به جلو در زمینه محدود کردن برنامه موشکی آن ها و حمایتشان از نیروهای نیابتی نیاز خواهد داشت. این دو باید همزمان اتفاق بیفتند.

اظهارات این سناتور آمریکایی در پی این مطرح می شود که بایدن وعده داده است با روی کار آمدنش، در صورت «بازگشت ایران به پایبندی کامل به تعهدات هسته ای اش» به توافق هسته ای باز می گردد.

بایدن همچنین گفته است که در صورت بازگشت آمریکا به این توافق، موضوع برنامه موشکی ایران و نقش ایران در منطقه نیز باید در مذاکرات در چارچوب این توافق مطرح شود.

این در حالی است که مقامات کشورمان تاکید کرده اند برای توافق هسته ای پیش از این مذاکرات لازم انجام شده است و این توافق با پشتوانه قانونی قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل به امضای طرفین رسیده است که آمریکا نیز عضوی از آن بود.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در نشست خبری اخیر خود گفت: برجام اقدام جامع مشترکی است که بین ایران و گروه ۱+۵ امضا شده است. البته آمریکا به مشارکت خود در این برنامه پایان داده است. مذاکره در مورد این برنامه مشترک چندین سال به طول انجامید و بعد از این مذاکرات جمع بندی شد و برای اجرا مهر و موم شد.

وی ادامه داد: برجام باید در چارچوب خود برجام اجرایی شود. طرف های اروپایی باید به تعهدات خود بازگردند و باید بپذیرند که خسارت عظیمی به ایران از بابت عدم تعهدات آنها وارد شده است و اگر آمریکا نیز می‌خواهد به این مسیر برگردد باید به اجرای تمام و کمال برجام بدون کم و کاست آن بازگردد و این مسیر اجرای برجام است و برجام چیزی نیست که قابل مذاکره مجدد باشد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 629931 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟