زمان‌بندی اعلام نتایج در شب انتخابات امریکا / ترامپ یا بایدن

به گزارش رکنا، اینها ساعت‌های مهمی در شب انتخابات آمریکا هستند که باید منتظرشان باشید (همه ساعت‌ها به وقت شرق آمریکا هستند):
ساعت ۶ عصر سه‌شنبه (۱/۵ بامداد چهارشنبه به وقت تهران)
نخستین حوزه‌های رای‌گیری در ایالت‌های ایندیانا و کنتاکی بسته می‌شوند (هر دوی ایالت‌ها در دو منطقه زمانی تقسیم شده‌اند). بخش یا کانتی «ویگو» در ایالت ایندیانا در مرز ایالت ایلینوی هر بار از سال ۱۹۵۶ به بعد به برنده انتخابات رای داده است. اما انتظار اعلام نتایج سریع در ویگو را نداشته باشید: روند شمارش آرا در ایالت ایندیانا به کندی انجام می‌شود.

ایالت کنتاکی جایی است که میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوریخواه مجلس سنا برای انتخاب مجدد رقابت می‌کند. اما حتی اگر مک‌کانل دوباره انتخاب شود، باید منتظر بماند تا معلوم شود آیا دوباره به عنوان رهبر اکثریت به مجلس سنا باز می‌گردد یا دموکرات‌ها در طول شب اکثریت مجلس سنا را به دست خواهند آورد؟ این دومین هدف بزرگ دموکرات‌ها علاوه بر تصاحب کاخ سفید است.
ساعت ۷ عصر سه‌شنبه (۲/۵ بامداد به وقت تهران)
این ساعت هنگامی است که اغلب حوزه‌های رای‌گیری در ایالت کلیدی بسیار مهم فلوریدا بسته می شوند که معمولا نتیجه شمارش آرای آن را به سرعت اعلام می‌کند. با اعلام تدریجی نتایج بخش‌های گوناگون این ایالت باید دید کدام یک از نامزدها جلو می‌افتد و آیا فاصله خود را با دیگری حفظ می‌کند یا نه. با توجه به نظرسنجی‌ها، ترامپ برای رسیدن دوباره به مقام ریاست‌جمهوری باید حتما این ایالت را ببرد. بنابراین اگر ترامپ در این ایالت بازنده شود، با احتمال زیاد سرنوشت کل انتخابات تعیین‌شده خواهد بود.

همچنین در این هنگام سرنوشت لیندزی گراهام، سناتور جمهوریخواه و از متحدان نزدیک ترامپ نیز در ایالت کارولینای جنوبی که می‌خواهد به عنوان سناتور این ایالت انتخاب شد، معلوم می‌شود.

نتایج اولیه آرا در ایالت‌های ویرجینیا و جورجیا هم در این هنگام شروع به اعلام شدن می‌کنند. جورجیا معمولا ایالت «مطمئنی» برای جمهوریخوان بوده است، اما بایدن امسال پیشرفت‌هایی در آن داشته است و مشارکت بالای آمریکاییان آفریقایی تبار در شهرهایی مانند آتلانتا- مرکز این ایالت- به نفع او است. گرچه حوزه‌ها در جورجیا در ساعت ۷ عصر بسته می‌شوند، نباید انتظار نتایج فوری را داشته باشید. با توجه به اینکه نتیجه آرای مناطق روستایی کم‌جمعیت زودتر و نتیجه آرای شهرهایی مانند آتلانتا که بیشتر به دموکرات‌ها گرایش دارند، دیرتر اعلام می‌شود، ممکن است تغییراتی در نتایج به وجود آید.
ساعت ۷:۳۰ عصر سه‌شنبه (۳ بامداد چهارشنبه به وقت تهران)
در این هنگام صندوق‌ها در ایالت سرنوشت‌ساز کارولینای شمالی بسته می‌شوند. این ایالت معمولا رای‌های زودهنگام (شامل رای‌های حضوری زودهنگام و رای‌های پستی پردازش‌شده) را به سرعت می‌شمارد و اول آنها را اعلام می‌کند. با توجه به این که بیشتر دموکرات‌ها در این ایالت به طور زودهنگام رای‌ داده‌اند، ممکن است در اعلام نتایج بایدن جلو بیفتد، اما بعد ترامپ از او پیشی بگیرد.

دموکرات‌ها در ایالت کارولینای شمالی به بازپس‌گیری کرسی مجلس سنا از جمهوریخواهان امیدوارند.

ایالت دیگر یعنی اوهایو در این زمان صندوق‌هایش بسته می‌شود. باختن این ایالت برای ترامپ مصیبتی کامل خواهد بود. از آنجایی که اوهایو هم رای‌های پیش از موعد (قبل از روز رای‌گیری) را اول می‌شمارد، باز ممکن است در ابتدا بایدن پیشگام باشد و بعد ترامپ جایگزین او شود و در نهایت شمارش آرا در مرکز این ایالت، شهر کلیولند اهمیت پیدا کند که اعلام نتایج آن بیشتر طول می‌کشد.
ساعت ۸ شب سه‌شنبه (۳/۵ بامداد به وقت تهران)
صندوق‌ها در برخی از بخش‌های ایالت تگزاس و میشیگان در این ساعت بسته می‌شوند و بقیه در ساعت ۹ عصر بسته می‌شوند.

برخی نظرسنجی‌ها جلو بودن بایدن را در این ایالت به طور سنتی جمهوریخواه را نشان داده بودند. اگر واقعا بایدن این ایالت را ببرد، تاریخ‌ساز خواهد شد و برنده شدن کلی‌اش تقریبا حتمی است.

همچنین دموکرات‌ها به بازپس گرفتن کرسی ایالت میشیگان از جمهوریخواهان چشم دارند. از طرف دیگر باید دید دوگ جونز، نماینده دموکرات سنا از ایالت آلباما که با رقابت سختی از طرف نامزد جمهوریخواه روبرو است، خواهد توانست کرسی‌اش را حفظ کند یا نه. همچنین جمهوریخواهان نگران شکست نماینده فعلی جمهوریخواه مجلس سنا، سوزان کالینز در ایالت مین در شمال شرق آمریکا هستند. باخت کالینز هم دموکرات‌ها را به هدفشان برای کسب اکثریت در سنا نزدیکتر می‌کند.

بالاخره ایالت کلیدی پنسیلوانیا (یک ایالت دیگر که حتما ترامپ باید آن را ببرد) نیز حوزه‌هایش را در ساعت ۸ عصر می‌بندد. اما اعلام نتایج در این ایالت هم به فوریت اعلام نخواهد شد، در واقع ممکن است اعلام نتایج در آن روزها طول بکشد. علت تاخیر شمارش آرا در بزرگترین شهر این ایالت یعنی فیلادلفیا است که به دموکرات‌ها گرایش دارد و شمردن آرای پستی آن ممکن است چند روز طول بکشد (این ایالت رای‌های پستی را تا ۶ نومبر، سه روز پس از روز رای‌گیری می‌پذیرد).
ساعت ۹ شب سه‌شنبه (۴/۵ بامداد چهارشنبه به وقت تهران)
پس از ایالت‌های کلیدی فلوریدا، کارولینای شمالی، جورجیا و اوهایو نوبت به ایالت کلیدی آریزونا می‌رسد که در این ساعت حوزه‌هایش بسته می‌شوند که صحنه رقابت سخت بایدن و ترامپ بوده است. در این ایالت رای‌گیری زودهنگام انجام می‌شود، اما معمولا نتایج سریع اعلام می‌شود. بنابراین می‌توان انتظار اعلام زودرس دست کم برخی از نتایج را داشت. در رای‌گیری‌های گذشته در این ایالت، معمولا نتایج اولیه نسبت به نتایج نهایی بیشتر به سوی جمهوریخواهان بوده است. دموکرات‌ها به تصاحب کرسی سنا در این ایالت با نامزدی مارک کلی، فضانورد سابق هم امیدوارند.

بعد باید به سراع ایالت کلرادو رفت که معمولا نتایج انتخابات را زود اعلام می‌کند و باز دموکرات‌ها به تصاحب کرسی سنای آن هم امیدوارند. ایالت نیومکزیکو را ترامپ در سال ۲۰۱۶ بت فاصله ۸ درصد به هیلاری کلینتون باخت. ایالت نبراسکا بر خلاف ایالت‌های دیگر رای‌های الکترالش بر حسب درصد آرای عمومی در ایالت تقسیم می‌کند و بایدن می‌تواند امیدوار باشد که یک رای الکترال از این ایالت جمهوریخواه به دست آورد.

بالاخره به ایالت کلیدی ویسکانسین می‌رسیم. در این ایالت هم انتظار نتایج اولیه قوی‌تر به نفع ترامپ باشید چرا که جمهوریخواهان در حومه‌های مرکز این ایالت شهر میلواکی پایگاه مستحکیمی دارند، اما نتایج شهر میلواکی که دیرتر اعلام می‌شود، ممکن است ورق را برگرداند.
ساعت ۱۰ شب سه‌شنبه (۵/۵ بامداد روز چهارشنبه به وقت تهران)
ممکن است در این ساعت ایالت‌های قبلی برنده را تعیین کرده باشند، اما در این ساعت صندوق‌ها در ایالت‌های یوتا، نوادا و آیووا بسته می‌شوند: ترامپ احتمالا این ایالت را می‌برد، اما فاصله برنده شدنش مهم خواهد بود؛ نوادا که بایدن مسیر سختی را برای بردن آن دارد و بالاخر آیووا که یک ایالت کلیدی دیگر است.

ایالت آیووا در غرب میانه آمریکا در گذشته به دموکرات‌ها رای می‌داد، اما ترامپ در سال ۲۰۱۶ آن را برد. دموکرات‌ها به بازگرداندن این ایالت به اردوگاه خود امیدوارند، اگر واقعا دموکرات‌ها در این ایالت را ببرند، شبی مصیبت‌بار برای ترامپ رقم خواهد خورد و بردن او تقریبا ناممکن می‌شود. دموکرات‌ها به دنیال خارج کردن کنترل یک کرسی سنا در این ایالت از دست جمهوریخواهان هستند.
ساعت ۱۱ شب سه‌شنبه (۶/۵ بامداد چهارشنبه به وقت تهران)
در این ساعت حوزه‌های رای‌گیری در غرب آمریکا در ایالت‌های کالیفرنیا، اورگون و واشینگتن (و هاوایی) بسته می‌شوند. این ایالت‌ها معمولا به دموکرات‌ها رای می‌دهند و به احتمال زیاد بایدن آرای الکترال آنها را به دست می‌آورد.

گرچه با توجه به ویژگی‌های این دوره نباید انتظار داشت حتما نتیجه قطعی و برنده انتخابات مشخص شود، اما شبکه‌های تلویزیونی و خبرگزاری‌ها معمولا پیش‌بینی خود درباره نامزد پیروز انتخابات اعلام می‌کنند. در سال ۲۰۰۸، فاکس نیوز در ساعت ۱۱ شب پیروزی باراک اوباما را اعلام کرد. در سال ۲۰۱۲، آسوشیتدپرس، در ساعت ۱۱:۳۸ برنده شدن دوباره اوباما را اعلام کرد. حتی در سال ۲۰۱۶، که رقابت میان کلینتون و ترامپ بسیار نزدیک بود، آسوشیتدپرس در ساعلت ۲:۲۹ صبح چهارشنبه به وقت شرق آمریکا برنده شدن ترامپ را اعلام کرد.
ساعت یک بامداد چهارشنبه (ساعت ۸/۵ صبح به وقت تهران)
بالاخره در این موقع حوزه‌های رای‌گیری در غربی‌ترین ایالت آمریکا یعنی آلاسکا بسته می‌شوند. رای‌های الکترال آلاسکا معمولا به جمهوریخواهان می‌رسد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 623192 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟