گزارش رئیس ستاد مرکزی اربعین از آخرین برنامه و تمهیدات برگزاری مراسم اربعین / راهپیمایی اربعین در داخل کشور برگزار نمی شود

اربعین / محرم / به گزارش رکنا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور؛ حسین ذوالفقاری ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور و رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی در برنامه زنده تلویزیونی شبکه خبر سیما در خصوص وضعیت برگزاری مراسم اربعین حسینی امسال و تصمیمات اتخاذ شده این حوزه تاکنون گفت: از سال گذشته که کار را شروع کردیم مبنا بر برگزاری مراسم اربعین بود و حتی تا یکی دو ماه گذشته تلاش جمعی همه عزیزان این بود که آمادگی داشته باشیم که شاید شرایطی ایجاد شود که بتوانیم مراسم اربعین را برگزار کنیم.

وی تصریح کرد: در تمامی تماسهایی که سفیر ایران در عراق با مقامات عالی کشور عراق داشتند، اعلام کردند که هیچ زائری را نمی پذیرند و نهایتا این شد از چندماه پیش بعضی از اخبار در فضای مجازی و مناسبتهای مختلف منتشر می شد و فضای تردیدی در میان زائران ایرانی ایجاد می کرد که پیگیری های زیادی شد و ارتباطات زیادی با عراق داشتیم و به آنها اعلام کردیم تا تصمیم قطعی را اعلام کنند که در نهایت وزارت بهداشت عراق اعلام کرد که ما هیچ زائر خارجی در مراسم اربعین امسال نخواهیم پذیرفت و همزمان با این قضیه وضعیت بیماری در داخل ایران هم بررسی شد و ستاد ملی مدیریت کرونا هم اعلام کرد که راهپیمایی در داخل و بیرون نخواهیم داشت.

وی افزود: بعد از اینکه این دو مواضع رسمی دو کشور اعلام شد، تکلیف ستاد مرکزی اربعین روشن شد و اعلام کردیم که مرزها باز نمی شود و دولت عراق هم اعلام کرده است که هیچگونه زائر خارجی را نخواهد پذیرفت.

ذوالفقاری اظهار کرد: البته ستاد مرکزی اربعین خود را برای سناریوهای مختلف آماده کرده بود و در این راستا یک بحث این بود که حدود ۵۰۰ موکب را زودتر به عراق بفرستیم تا در آنجا خدمات بهداشتی و درمانی ارائه دهند که با تصمیمات دولت عراق و دولت ایران، با این موضوع هم موافقت نشد و تقریبا همه موارد منتفی اعلام شد لذا به دنبال برنامه های جایگزین رفتیم.

وی ادامه داد: در روز پنج شنبه برخی از افراد داخل ایران با بنده تماس گرفتند و اعلام کردند که دولت عراق تصمیم گرفته است که ۲۵۰۰ نفر یعنی ۲۵۰ موکب و برای هر موکب ۱۰ نفر و ۱۵۰۰نفر از شهروندان ایرانی را می توانند بپذیرند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه ما نیز این موضوع را از کانالهای فضای مجازی و کانالهای غیررسمی دریافت کردیم، اظهار کرد: با سفارت ایران در عراق تماس داشتم تا این موضوع را بررسی و اعلام کنند. روز گذشته اعلام کردند که این موضوع صحت داشته است. تماس هایی با برخی از مسئولان و مقامات عراقی گرفته شد که چرایی چنین تصمیم دیرهنگام با این عدد ۱۵۰۰ نفری پرسیده شد چرا که این عدد حتی یک میلیون نفر هم بود بازهم ما در تدبیر و انتخاب نفرات مشکل داشتیم.

وی عنوان کرد: امروز با وزارت خارجه کشورمان، دولت عراق و همچنین سفیر عراق در ایران صحبت کردم که براین اساس سهمیه ۱۵۰۹ نفری به سفیر عراق در ایران اعلام شده است که ایشان به وزارت خارجه ما یادداشت دادند و درخصوص ۲۵۰۰نفر موکب داران نیز اعلام کردند که قرار است وزارت کشور عراق اعلام کند که هنوز هیچ موضع رسمی در این راستا به ما اعلام نشده است.

ذوالفقاری درخصوص چرایی اتخاذ چنین تصمیمی از سوی دولت عراق گفت: با پیگیری هایی که از کانالهای غیررسمی داشتیم متوجه شدیم که دولت عراق تحت فشار برخی از افراد متنفذ در داخل این کشور، تصمیم به اعلام این اعداد کرده است که البته علت دقیق این موضوع را باید از خود آنها سوال کرد.

اربعین

رئیس ستاد مرکزی اربعین گفت: امروز در گفتگو با سفیر با عراق در ایران اعلام کردیم که ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در ایران با اعزام همین تعداد هم به عراق به دلیل بیماری و شرایط کشورمان مخالفت کرده است. لذا تصمیم بر این شد که صرفا کسانی که ضرورت کاری ویژه ای دارند مانند برخی از نیروهای شهرداری که قرار است کار خاصی انجام دهند یا تعدادی خبرنگار صرفا برای پوشش برنامه ها و کمک در انتقال فضای آن کشور در روز اربعین بروند. تعدادی از افراد نیز باید می رفتند که انبار امکاناتی که از قبل فرستاده بودند تخلیه کنند و در اختیار موکب داران عراقی قرار دهند که اگر نمی رفتند این مواد خراب می شد.

ذوالفقاری در خصوص سهمیه ۲۵۰۹ نفری موکب داران نیز گفت: این موضوع هنوز اعلام نشده است و همچنین قابل اجرا نیست. موکب ها برای رفتن به عراق حداقل نیاز به یک ماه زمان دارند. از طرفی انتخاب این افراد از کل موکب داران برچه معیاری باید انجام شود و همچنین با ۱۰ نفر هم نمی توانند کار خود را پیش ببرند از در طرف دیگر، اصولا موکبها باید از چند روز پیشتر در عراق مستقر می بودند و خدمات خود را ارائه می کردند. اما اکنون درصورتی که فردا دولت عراق این سهمیه را رسما به ما اعلام کند و ما نیز روز دوشنبه در خصوص اینکه تعدادی موکب دار حرکت کنند، تصمیم گیری کنیم که باید بار و امکانات خود را ببرند و در نهایت آخر اربعین می رسند. استقرار و دایر کردن موکب ها هم زمان می برد. برهمین اساس دیشب و امروز به سفیر عراق در ایران اعلام کردیم که این تصمیم قابل اجرا نبوده و جا داشت پیش از اعلام چنین چیزی، زمینه اجرایی آن را می سنجیدند و بی جهت موجب یکسری انتظارات نشوند.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور با بیان اینکه برخی از افراد با دامن زدن به این موضوع که امکان رفتن به عراق وجود دارد، گفت: همکاران بنده اطلاع دادند که حتی افرادی که با ویزا به مرزها مراجعه کرده اند، نیروهای عراقی امروز آنها را به داخل عراق راه نداده اند.

ذوالفقاری با اشاره به اینکه وزارت بهداشت کشورمان مسئولیت ۱۵۰۰ نفری که می توانند به عراق بروند، را اصلا نمی پذیرد؛ گفت: وزارت بهداشت همانند همه مومنان و همه افراد داخل ایران تمایل به زیارت رفتن مردم دارد اما شرایط بیماری توجیه ندارد. خود ما متولی زائرین هستیم و بیش از هرکسی علاقمند هستیم و زمینه سازی می کنیم تا زائران ما بتوانند به سفر بروند و در این مراسم شرکت کنند اما وقتی می بینیم چنین خطری هم مردم ایران و هم مردم عراق را تهدید می کند.

وی با تاکید بر شرایط خاص راهپیمایی اربعین در عراق گفت: شرایط حمل و نقل آن سوی مرزها، استقرار در موکبها، طول مسیر، راهپیمایی در هوای نسبتاً گرم، ارتباطات بسیار نزدیک و ورود به داخل حرم و ... همه از جمله مواردی است که شرایط را سخت تر می کند و با این شرایط بالای ۹۰درصد امکان رعایت پروتکلها در مراسم راهپیمایی عراق وجود ندارد.

معاون وزیر کشور افزود:وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا نیز نظر تاکید دارد به صلاح نیست مردم در این راهپیمایی شرکت کنند.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور درخصوص پخش برخی از کلیپها در فضای مجازی درخصوص صدور ویزا برای برخی کشورها مانند افغانستان و آذربایجان گفت: با نمونه های زیادی از این کلیپ ها مواجه شده ایم ولی آنچه که رسما دولت عراق اعلام کرده است و در دیدارها با سفیر جمهوری اسلامی ایران نیز که حداقل دو مرحله با نخست وزیر دیدار داشتند، این بود که با توجه به شرایط بیماری هیچ زائر خارجی را نخواهند پذیرفت.

وی در همین راستا ادامه داد: کشورهای دیگر هم بر مبنای همین سهمیه ۱۵۰۰ نفر زائر صرفا می توانند از طریق هوایی اقدام به اعزام زائر کنند و از راه زمینی امکان اعزام زائر ندارند و چرا که عمدتا از مسیر ایران است و ما نمی توانیم بپذیریم ضمن اینکه عراقی ها نیز تنها شرط حضور این افراد در داخل کشور را راه هوایی اعلام کرده اند.

ذوالفقاری در خصوص نحوه برگزاری مراسم اربعین در داخل کشور نیز توضیحاتی ارائه کرد و گفت: راهپیمایی در داخل کشور برگزار نمی شود البته در فضای مجازی و در برخی مناطق دعوت به حضور در کرمان و تجمع در مزار شهید سردار سلیمانی می کنند که استاندار کرمان هم امروز اعلام کرد هیچگونه تجمع و راهپیمایی نداریم.

ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا رسماً اعلام کرده است که راهپیمایی و تجمع نداریم.

وی اضافه کرد: برنامه این است که در روز پنج شنبه ساعت ۹ تا ۱۰ در سراسر کشور با رعایت پروتکلهای ایام محرم، در فضای باز و با فاصله گذاری و رعایت موارد بهداشتی افراد با حضور در محل های تعیین شده زیارت اربعین را قرائت کنند که هماهنگی های این کار انجام شده و این موضوع در ستاد مرکزی اربعین نیز مصوب شده است.

رئیس ستاد مرکزی اربعین ادامه داد: موکب ها در کنار مناطقی که زیارت اربعین برگزار خواهد شد، می توانند حضور یابند و اقلام بهداشتی توزیع کنند و یا حداکثر غذای بیرون بر با رعایت پروتکلهای بهداشتی و در بسته بندی ارائه کنند.

ذوالفقاری در ادامه افزود: کمکهای مردمی با رعایت ضوابط شرعی به صورت کمک مومنانه به افراد نیازمند در سراسر کشور خصوصا در روز اربعین توسط موکب داران با همکاری کمیته امداد انجام می دهند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین با اشاره به اینکه برنامه های فرهنگی و تبلیغی بسیار گسترده ای داریم، گفت: این اقدامات از سوی کمیته فرهنگی و تبلیغی ستاد انجام شده است که حدود ۵۰ همایش ملی، منطقه ای و بین المللی به صورت مجازی با حضور اندیشمندان سراسر دنیا برگزاری خواهد شد وهمچنین برای حوزه مدارس برنامه ریزی هایی صورت گرفته است که پویش هایی راه اندازی شود و افراد بتوانند مشارکت داشته باشند.

طرح موکب مجازی نیز ایجاد شده است که به صورت مجازی می توانند مسیر نجف تا کربلا را طی کنند و در موکب ها مستقر شوند و دلنوشته های خود را بنویسند که برای این کار اپلیکیشنی طراحی شده است و از امروز کسانی که تمایل دارند می توانند از این فضا استفاده کنند.

ذوالفقاری درخصوص نحوه برگزاری مراسم روز اربعین در تهران با توجه به اعمال محدودیتها و تعطیلی در این شهر، عنوان کرد: جلسه ویژه ای خاص شهر تهران با مسئولیت وزیر کشور و با حضور مسئولان تهران و وزارت بهداشت خواهیم داشت تا شرایط و جزئیات را بررسی خواهیم کرد و درصورتی که این محدودیتها شامل بخش برگزاری زیارت اربعین در تهران شود،اعلام خواهیم کرد.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور گفت: کسانی که به مرزها رفته اند با حضور مقامات محلی، فرمانداران و نیروهای انتظامی و توجیه این افراد،و محترمانه آنها را بازگرداندند که روز گذشته و امروز ۲۳۰ نفر صرفا از مرز خرمشهر عودت داده شدند.

وی اضافه کرد: عده ای با رفتن به مرزهای غیرقانونی به دنبال عبور به صورت پنهانی از مرزها بودند که تعدادی توسط مرزبانی با احترام و اکرام برگردانده شدند و تعدادی نیز عبور کردند که توسط پلیس عراق دستگیر شدند ولی با توجه به هماهنگی مرزبانی جمهوری اسلامی ایران با پلیس عراق، خوشبختانه این افراد تحویل دستگاه قضایی نشدند چراکه در صورت تحویل این افراد به دستگاه قضا، احتمالاً چندین ماه در بازداشت می ماندند.

ذوالفقاری از مردم خواست تا به مرزها نروند و اظهار کرد: در مرزها هیچ امکاناتی مانند سنوات گذشته وجود ندارد و هیچ موکبی دایر نیست لذا هیچ کس به مرزها مراجعه نکنند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین با اشاره به اینکه در سال گذشته ۳میلیون و ۴۰۰ هزار زائر ایرانی به عراق اعزام شدند، افزود: حدود ۳۰۰ هزار نفر زائر عبوری از کشورهای دیگر داشتیم که در مجموع ۳میلیون ۷۰۰ هزار نفر رفت و سه میلیون و ۷۰۰ هزار نفر برگشت داشتیم.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه رعایت شرایط بهداشتی در عراق در ایام مراسم اربعین بسیار سخت است، افزود: سال گذشته با اینکه بیماری به نام کویید ۱۹ وجود نداشت اما بسیاری از زائران نوعی از آنفولانزا و یا سایر بیماری ها مبتلا می شدند، که در برگشت به کشور وزارت بهداشت مجبور می شد در مرزها این افراد را قرنطینه و کنترل و غربالگری کند.

ذوالفقاری همچنین درخصوص نحوه برگزاری مراسم اربعین در کشور عراق گفت: زوار عراقی عموما در زیارت اربعین به داخل حرم امام حسین نمی روند و صرفاً پس از رویت گنبد و بارگاه امام حسین (ع) سلام داده و زیارت می خوانند و برمی گردد. همچنین باید ببینیم دولت عراق برای همین تعداد از زوار داخل این کشور چه تدابیری اندیشیده است. ممکن است راههای متعددی را اندیشیده باشیند که زوار از راههای مختلف بروند تا حجم و تراکم جمعیت کمتر شود، احتمال دارد ورود به داخل کربلا را ممنوع کنند،با این حال رعایت پروتکلها بازهم به صورت کامل امکان پذیر نیست.

رئیس ستاد مرکزی اربعین در پایان گفت: پروتکل تصویب شده در ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا برای ماه های محرم و صفر بود و در خصوص دیگر حوزه ها بستگی به شرایط بیماری ها دارد، در حوزه آموزش و پرورش، آموزش عالی، تجمعات، بازگشایی تالارها، مراسمات دیگر متناسب با شرایط بیماری برنامه ریزی و تصمیم گیری می شود.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور با اشاره به اینکه حداقل در ۱۰ استان در طول این هفته مجوز اعمال محدودیتهای بیشتر به دلیل بروز شرایط خطر در این مناطق، گفت: در طول زمان با توجه به اقتضائات بیماری کرونا، تصمیم گیری ها انجام می شود اما در شرایط کنونی مبنای عمل پروتکلها و دستورالعمل ابلاغی ماه محرم و صفر است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 612896 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟