شانس واشنگتن برای مذاکره با تهران/ استقبال اروپا از تعامل با ایران

به گزارش رکنا ، «فهد حسین» که تجربه ۳۰ سال فعالیت روزنامه نگاری و مدیریت رسانه را دارد، شانس آمریکا برای بازگشت به برجام و تعامل با جمهوری اسلامی ایران را بستگی به تغییر رهبری در کاخ سفید دانست.

وی که سال ۲۰۰۴ برای پوشش انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به واشنگتن اعزام شده بود، اظهار داشت: ترامپ به رغم مخالفت‌های داخلی از جمله دمکرات‌ها و ناخرسندی متحدان اروپایی به صورت یکجانبه از برجام خارج شد بنابراین آنچه می‌تواند سرنوشت آمریکایی‌ها در بحث برجام را تغییر دهد، بستگی به تغییر رهبری در این کشور دارد.

روزنامه انگلیسی زبان «داون» قدیمی‌ترین روزنامه پاکستان است که ۷۹ سال پیش یعنی ۶ سال قبل از تقسیم شبه قاره و تاسیس کشور پاکستان در شهریور ۱۳۲۶ شمسی راه اندازی شد.

«محمدعلی جناح» بنیانگذار فقید پاکستان پایه گذار این نشریه انگلیسی زبان و انتشار آن برای اولین بار در روز چهارم آبان ماه ۱۳۲۰ در شهر دهلی رخ داد.

این روزنامه در شهر کراچی کار خود را آغاز کرد و امروز علاوه بر اسلام‌آباد در ۵ شهر اصلی پاکستان به عنوان یکی از سه پرتیراژترین روزنامه انگلیسی زبان منتشر می‌شود.

شانس واشنگتن برای مذاکره با تهران

دبیر روزنامه انگلیسی زبان داون پاکستان گفت که این کشور همیشه در حمایت از برجام سخن گفته و مواضع خود را با حامیان این توافق بین المللی همسو کرده است، زیرا برجام بسیار دقیق و با جزئیات کامل مورد مذاکره قرار گرفته و همه ذی نفعان اصلی در آن سهم دارند.

وی افزود: برجام قدم بسیار ارزنده و امیدوار کننده‌ای بود، گامی که همه کشورها از جمله پاکستان نسبت به نتایج مثبت آن اطمینان دارند اما متاسفانه دولت ترامپ دست به خروج یکجانبه از توافق هسته‌ای زد در عین حال باقی ماندن طرف‌های اروپایی در این پیمان دلگرم کننده است.

حسین اظهار داشت: پاکستان مواضع خود را بارها واضح گفته و من نیز شخصاً معتقدم که حفظ برجام نه تنها نتیجه بُرد-بُرد برای ایران دارد بلکه به سود تمامی سهام داران و همچنین منطقه خواهد بود.

وی افزود: به اعتقاد من در صورت تغییر رهبری در آمریکا شاید دولتمردان جدید آن بتوانند دوباره به میز مذاکره با جمهوری اسلامی ایران برگردند. برجام همچنان زنده است، روس‌ها و چینی‌ها در این زمینه نقش مهمی را ایفا می‌کنند و اگر واقعاً تغییری در رهبری آمریکا ایجاد شود شاید طرف بعدی بتواند این توافق را به حالت اول برگرداند.

حسین گفت: واشنگتن تا ماه‌های آینده (بعد از سرنوشت انتخابات آتی ریاست جمهوری در آمریکا) این شانس را دارد تا به میز مذاکره با ایران برگردد و در کنار سایر طرف‌ها به عملیاتی شدن برجام کمک کند زیرا این به نفع همه است.

وی اظهار داشت که اگر ترامپ در انتخابات آتی مجدداً پیروز شود متاسفانه ما شاهد هیچ اتفاق جالبی در آینده نبوده و حتی رویکرد پرچالشی را از جانب ترامپ مشاهده خواهیم کرد.

این روزنامه نگار ارشد پاکستانی پیش بینی کرد که پیروزی ترامپ به معنای تداوم سیاست‌های سختگیرانه وی در قبال ایران است و معتقدیم که ترامپ باعث مشکلات بیشتری میان ایران و آمریکا خواهد شد.

استقبال اروپا از تعامل با ایران

حسین گفت: در صورت پیروزی نامزد دمکرات‌ها در انتخابات آتی آمریکا قطعاً تعامل واشنگتن با تهران نیز بهبود پیدا می‌کند حتی اروپایی‌ها نیز حامی آن هستند.

وی افزود: در صورت روی کار آمدن رهبری جدید در آمریکا می‌توان این انتظار را داشت که تجدیدنظر در سیاست‌های دوران ترامپ در دستور کار قرار بگیرد.

سیاست تحریمی آمریکا یک اصل اشتباه است

حسین درخصوص تحریم‌های ضدایرانی آمریکا و نقش طرف‌های اروپایی برجام برای جبهه گیری برابر سیاست یکجانبه گرایانه ترامپ گفت: ما معتقدیم که تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران گام درستی نیست، پاکستان علیه این تحریم‌ها موضع واضحی دارد و هنگامی که من از دیده یک روزنامه نگار به این سیاست می‌نگرم متوجه می‌شوم که این رویکرد یک اصل اشتباه است.

وی تاکید کرد: تحریم‌ها ناشی از شرایطی است که یک کشور خود را اصل تصمیم گیری می‌داند و می‌تواند برای مجازت یک کشور دیگر از قدرت تحریم استفاده کند که البته این سیاست اشتباهی است.

دبیر روزنامه داون معتقد است که اگر سازمان ملل در فرآیند اعمال تحریم‌ها نقش داشته باشد آن وقت این اقدام معنای دیگری به خود می‌گیرد اما تحرکات یکجانبه اصولی نیست و بسیاری از کشورها از جمله پاکستان مخالفت سیاست تحریمی در قبال جمهوری اسلامی ایران هستند.

وی اظهار داشت: نکته مثبت درباره برجام این بود که در صورت توافق مناسبات میان ایران و آمریکا، تحریم‌ها لغو می‌شد زیرا در صورت لغو آن ایران به حداکثر پتانسیل خود دسترسی پیدا می‌کند و این وضعیت نه تنها برای جمهوری اسلامی بلکه برای پاکستان و سایر ذینفعان اصلی مزایایی خواهد داشت.

حسین، لغو تحریم‌های آمریکا را اجتناب ناپذیر و امری مهم دانست و افزود: تحلیل این موضوع که آیا اروپایی‌ها می‌توانند برخلاف آمریکا حرکت کنند بسیار دشوار است زیرا با توجه به تداوم بحران و مشکلات خاصی که ناشی از پسا برگزیت متوجه انگلیس است و سایر مسائلی که اروپایی‌ها با آن مواجه هستند به نظر نمی‌رسد که غرب بخواهد آمریکایی‌ها را نادیده بگیرد.

وی گفت: در عین حال حضور چین و روسیه می‌تواند فشار بر سایر طرف‌ها برای تعامل و همکاری با جمهوری اسلامی ایران را افزایش دهد و دور از انتظار نیست که ماه‌ها یا سال‌های آینده شاید لغو تحریم‌های ضدایرانی باشیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

منبع : ایرنا

کدخبر: 612457 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟