دولت معطل انتخابات آمریکا نیست/ تعداد جانباختگان کرونا روند کاهشی دارد

به گزارش رکنا ، علی ربیعی سخنگوی دولت امروز (سه‌شنبه) در اولین نشست خبری با اصحاب رسانه پس از بستری در بیمارستان به دلیل ابتلا به کرونا، با بیان اینکه رهبر انقلاب سال آخر دولت را مهم تلقی و آن را معنا بخشی کردند، اظهار کرد: دولت فرمایشات ایشان را با اهتمام ویژه پیگیری خواهد کرد. ما تعطیلی، رکود و سستی نداشته‌ایم و نخواهیم داشت، مفهوم سال آخر، برای ما به منزله پایان و سست کردن فعالیت‌ها نیست.

امسال، سال اصلاحات ساختاری برای دولت است

ربیعی افزود: ما علاوه بر مسائل جاری و روزمره کشور، در حال دنبال کردن اصلاحات ساختاری و بلندمدت بوده‌ایم و خواهیم بود. در یکسال باقی مانده، در تداوم گذشته تلاش خواهیم کرد با عبور از شرایط سخت به سمت ایجاد ثبات در تکانه‌هایی که در سال‌های اخیر به اقتصاد کشور وارد شد، به نحوی عمل کنیم که امکان فرازی نوین برای دولت آینده هم فراهم شود. امسال برای دولت، سال اصلاحات ساختاری و ایجاد آمادگی برای ورود به قرن جدید است.

سهام پالایشی «دارا دوم» چهارشنبه عرضه می‌شود

وی با اشاره به برخی مصوبات هیئت وزیران گفت: یک مصوبه درباره واگذاری و شیوه واگذاری سهام پالایشی «دارا دوم» بود. این واگذاری با جذابیتی که خواهد داشت منجر به تحرک و شادابی بورس خواهد شد. تمام موانع واگذاری دارا دوم بررسی شد و از چهارشنبه آماده واگذاری خواهد بود.

کیفیت بنزین اصلاح نمی‌شد، کلانشهرها قابل سکونت نبود

سخنگوی دولت با اشاره به گزارش محیط زیستی که در دولت مطرح شده است، گفت: براساس این گزارش، در سال ۱۳۹۲ به ازای هر کیلومتر حرکت خودروها در جاده های کشور، ۱.۱۸۱ گرم مواد مضر متصاعد می‌شد. با پیگیری‌های مستمر و اصلاح بنزین و گازوئیل، این مواد مضر به ۰.۵۰۱ گرم در هر کیلومتر رسیده است. اگر کیفیت سوخت اصلاح نمی‌شد، امروز کلانشهرهای کشور قابل سکونت نبود. متوسط آلایندگی مواد بنزینی و مواد نفت و گاز به استانداردهای جهانی نزدیک شده است و حتی وضعیت مناسبت تری نسبت به دیگر کشورها دارد.

ربیعی خاطرنشان کرد: متاسفانه گروه های دیگر صنعتی مثل خودروسازی‌ها به اندازه‌ای که وزارت نفت برای محیط زیست اهتمام داشت، آنها این اهتمام لازم را به خرج ندادند.

وی تاکید کرد: یک مصوبه دیگر درخصوص تامین اعتبار برای پروژه های باقی مانده و احیای دریاچه ارومیه داشتیم. ما متاسفانه نتوانستیم درباره کار مهمی که برای دریاچه ارومیه صورت گرفت، به طور مناسبی گزارش کامل بدهیم. بدون تردید اقدامات صورت گرفته برای احیای دریاچه ارومیه از ارزش بالایی برخوردار است و تاثیرات آن در حفظ محیط زیست گیاهی و انسانی، گستره چند استان را دربرمی‌گیرد.

عملیات اجرایی احیای دریاچه ارومیه امسال به پایان می‌رسد

سخنگوی دولت گفت: امسال کل عملیات اجرایی احیای دریاچه ارومیه به پایان خواهد رسید و تاثیر محیط زیستی دریاچه ارومیه قطعا برای مردم منطقه مبارک خواهد بود. از امسال تا سال ۱۴۰۶ تراز دریاچه ارومیه هرساله افزایشی خواهد بود و به تراز نهایی خود یعنی ۱۲۷۴.۱ متر از سطح دریا خواهد رسید. ۱۵ میلیارد مکعب حجم آب آن و ۴ هزار و ۳۰۰ کلیومتر مربع هم وسعت دریاچه خواهد بود.

ربیعی تاکید کرد: یکی از مصوبات دیگر دولت در حوزه برق بود. خدمات مرتبط با زندگی مردم از جمله برق، آب و گاز در دو دولت یازدهم و دوازدهم جزء برنامه هایی بود که سال ۹۳ طراحی و با جدیت دنبال شد. در برق شاهد مصوبه‌ای جدید بودیم که کمک کرد بتوانیم برای ۳۰ میلیون کم مصرف ایرانی که معمولا از طبقات پایین اقتصادی هستند، برق را مجانی کنیم. البته این به معنای آن نیست که گروه‌های دیگری به آنها نپیوندند، هرکسی در برق کم مصرف کند، مشمول این مصوبه خواهد شد.

وی با اشاره به ماه محرم و مراسمات عزاداری، گفت: ما ایرانیان ملت امام حسین(ع) هستیم. عزاداری سالار شهیدان به یک فرهنگ نهادینه شده درمیان مسلمانان با مذاهب گوناگون و ایرانیان با ادیان مختلف تبدیل شده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که درصد بالایی از عزاداران پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند. ما قدردانی خود را از مسئولان هیئات و عزاداران اعلام می‌کنیم و امیداوریم همگان تا به آخر به این امر مهم اهتمام بورزند و محرم امسال را به الگویی ماندگار برای عزاداران حسینی تبدیل کنیم.

تعداد جانباختگان کرونا روند کاهشی دارد

سخنگوی دولت با اشاره به بحث کرونا گفت: گزارش‌ها نشان می‌دهد تعداد جانباختگان روند کاهشی دارد و به عدد دورقمی نزدیک می‌شویم. همه ما می‌دانیم کاهش یک جانباخته و فوتی حاصل زحمات کادر بهداشت و درمان و رنج‌های زیادی است که در این کاهش صورت گرفته است. به رغم اینکه در کاهش مرگ و میر تلاش‌های کادر درمان اثر زیادی داشته است، ولی در ابتلاء هیچ چیزی جز رفتار ما ایرانیان اثر ندارد. من مجدد برای کاهش مبتلایان و مرگ و میرها توصیه‌های سه گانه «رعایت فاصله گذاری فیزیکی، استفاده از ماسک و شستشوی مرتب دست» را تکرار می‌کنم.

ربیعی با اشاره به هفته دولت، گفت: تصمیم و اهتمام همه اعضای دولت و تاکید رئیس‌جمهور بر این استوار است که در یکسال باقی مانده دولت همه تلاش خودمان را برای ورود پر قدرت به قرن جدید بکار بگیریم. ما در ۷ سال گذشته در محیطی متلاظم، تمرکز بی‌سابقه دشمنی‌ها، ائتلاف بدخواهان و توطئه‌های شوم صهیونیستی-آمریکایی و همچنین تکانه‌های اقتصادی سنگین مثل کاهش قیمت نفت سال ۹۳ و تحریم‌های ۹۷ که به طور بی‌سابقه صورت گرفتند و همپوشانی آنها با آثار اقتصادی و اجتماعی کرونا مواجه شدیم.

دولت معطل تحولات در انتخابات آمریکا نبوده است

وی ادامه داد: در این سال‌ها دولت سیاست منزوی کردن آمریکا را در عرصه بین‌المللی دنبال کرده است و به همراه آن افزایش توان ملی در اقتصاد و سلامت مردم را به طور توامان به پیش برده است. استراتژی سه گانه «به عقب راندن آمریکا، افزایش توان ملی اقتصاد و حفاظت از زندگی و سلامت مردم»، استراتژی‌هایی بوده است که در سال گذشته با تمرکز بیشتری دنبال کردیم.

ربیعی تاکید کرد: دولت با عقلانیت و سخت کوشی به هیچ وجه نگاهی به تحولات آمریکا نخواهد داشت و با این وصف، هرکسی که به کاخ سفید راه پیدا کند، باید نگاهش متوجه ایران باشد. دولت معطل تحولات در انتخابات آمریکا نبوده است و اتکاء و افزایش قدرت داخلی باعث ناامیدی دشمنان و ایجاد فرصت‌های جدید در زمینه‌های اقتصادی خواهد شد.

بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان از هزینه ها را کاهش دادیم

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دولت در بودجه سال ٩٩ با چه موانع و مشکلاتی روبرو بود و برای جبران کسری بودجه چه اقداماتی انجام داد و این اقدامات تا چه اندازه موثر بود و همچنین رویکرد وسیاست کلی دولت نسبت به «آخرین لایحه بودجه» چیست؟، اظهار کرد: یکی از مهمترین مشکلات ما در ارتباط با بودجه، کاهش درآمدهای نفتی ناشی از فشارهای آمریکا بود که عدم تحقق درآمدهای بودجه را متصور بودند که باعث به هم ریختن تراز بودجه و نهایتا تعادل های اقتصادی کشور خواهد شد.

وی افزود: ما بلافاصله برای مدیریت بودجه با اتکای کم و حتی بدون اتکا به نفت دو راهکار را در دولت پیش‌بینی و دنبال کردیم. یکی کاهش هزینه ها و دیگری ایجاد درآمدهای جدید بود.

ربیعی افزود: در بحث کاهش هزینه ها امکان صرفه جویی هزینه ها در هزینه های اجتناب ناپذیر وجود نداشت. ما باید هزینه های اجتناب ناپذیر مانند حقوق ها را انجام می دادیم که با توجه به سیاست افزایش خرید به سمت افزایش حقوق هم رفتیم. در همین حال حقوق کارکنان، همسان سازی حقوق بازنشستگان و پرداخت بدهی های دولت به بخش های مختلف انجام شد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: ما بیش از ۲۰ هزار میلیارد کاهش هزینه را دنبال کردیم. در حوزه ایجاد منابع جدید، شیوه‌های متنوعی برای تامین منابع مالی اتخاذ کردیم و اساس دولت بر عدم تکیه بر پول پرقدرت بانک مرکزی بود.

وی بیان کرد: یکی از افتخارات ما این بود که افزایش نقدینگی نداشتیم. اگر نمودار افزایش نقدینگی را ملاحظه کنید متوجه خواهید شد هیچ وقت اتکای ما به افزایش نقدینگی و پول پرقدرت نبوده است‌ و فروش اوراق و اخذ مالیات از گروه هایی که فرار مالیاتی داشتند بیشتر صورت گرفت. علاوه بر اینکه کسری بودجه را از این اقدامات جبران کردیم با اقداماتی که در راستای اصل ۴۴ داشتیم امکان سرمایه گذاری جدید هم فراهم شد. تصمیمی هم که برای واگذاری دارا دوم با بیست درصد تخفیف گرفته شد، تصمیمی در راستای بحث بودجه سال بود.

برنامه‌ای که برای آینده ایران طراحی شده است

ربیعی در رابطه با تصمیم بودجه سال ۱۴۰۰ نیز گفت: بنای دولت علاوه بر تکانه و شوک های اقتصادی این بوده است که ایجاد زیرساخت های مناسب برای بودجه ریزی داشته باشد. طبق فرمایش اخیر مقام معظم رهبری برنامه ریزی دولت برای بدبینانه ترین شرایط هم طراحی شده است به نحوی که اقتصاد ایران از شوک های درآمدی وابسته به نفت خارج شود و بتواند متکی بر تولید داخل باشد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: واگذاری شرکت ها و کار مهمی دیگری هم انجام دادیم این بود که با هماهنگی وزارت صمت و وزارت خارجه الگوی هماهنگی به وجود آمد و ما در این الگوی هماهنگ، اتکای خود را به بازارهای همسایگان، کشورهای منطقه و بازارهای جهانی به سمت صادرات غیرنفتی بردیم.

وی اعلام کرد: رئیس‌جمهور به زودی برنامه‌ای را اعلام خواهند کرد که متعهدانه برای آینده ایران طراحی شده است‌. ما به دنبال ورود نیرومند به قرن جدید هستیم.

سخنگوی دولت اضافه کرد: در این دوره، بودجه ریزی کاملا در معرض شفافیت قرار گرفت و بسیاری از کارشناسان حتی متوجه نمی شدند در لابلای بودجه چه می‌گذرد که شفاف سازی شد. این اتفاق مهمی بود که در این دولت رخ داد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 599152 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟