ایران برای توافق منتظر است من پیروز انتخابات می‌شوم یا نمی‌شوم

به گزارش رکنا ، رئیس جمهور آمریکا باری دیگر ادعای انتخاباتی اش مبنی بر تمایل ایران به انجام دادن توافقی با آمریکا در صورت پیروز شدن او در انتخابات را مطرح کرد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز گذشته در جمع هوادارنش در ایالت ویرجینیا با تکرار ادعای انتخاباتی‌اش گفت : ایران دوران سختی را می گذراند. جمع کل تولیدات داخلی آن ها به حدی پایین آمد که نمی توانید تصور کنید. آن ها توافق خواهند کرد. آن ها احتمالا ظرف یک هفته یا یک ماه(پس از پیروزی ام در انتخابات) توافق خواهند کرد.

آن ها با من تماس خواهند گرفت. خواهند گفت"ده روز طول کشید. اشتباه می‌کرد". آن‌ها منتظرند ببینند که من پیروز می شوم یا نه. اگر پیروز شوم، آن‌ها توافق می کنند.

ترامپ ادامه داد: اگر هم به دلیلی پیروز نشوم، صبر می کنند و یکی از بهترین توافق ها را از زمان آخرین توافقی که با آن ها انجام دادیم و در آن مبلغ ۱۵۰ میلیارد دلار به خاطر هیچ چیز به آن ها دادیم، انجام می دهند. آن توافق حتی توافقی بلند مدت نبود. همین حالا هم زمان آن تقریبا تمام شده است. مانند یک توافق کوتاه مدت بود. انگار یک مغازه را در یک مرکز خرید اجاره کنید. این ها کشورهایی هستند که با آن ها سر و کار دارید. به مدتی طولانی احتیاج است اما آن توافق کوتاه مدت بود.

گفتنی است ، پیش از این نیز دونالد ترامپ در حضور جمعی در ایالت آریزونا با تکرار این ادعا که ایران خواستار پیروزی جو بایدن نامزد دموکرات ریاست جمهوری آمریکا است، گفت: (اگر من پیروز شوم) در ماه اول یا زودتر به توافقی با ایران دست خواهیم یافت.

وی ادعا کرد: ایران بسیار مشتاق انجام دادن یک توافق است. اما من گفتم که تا پس از انتخابات صبر کنیم.

ترامپ افزود: آن ها هم می خواهند صبر کنند، چرا که فرصتی وجود دارد که اگر بایدن در انتخابات پیروز شود، مانند قبل ۱۵۰ میلیارد دلار دیگر به آنها بدهند. (توافق هسته ای) احمقانه ترین توافقی بود که تا به حال وجود داشته است.

رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه هفته قبل نیز در حضور جمعی از هوادارانش گفت که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، شی رئیس جمهور چین، کیم جونگ اون رئیس جمهور کره شمالی و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه "شطرنج بازانی در سطح جهانی هستند که منتظر پیروز شدن جو بایدن در انتخابات هستند".

ترامپ اظهار کرد که بایدن قادر نخواهد بود به عنوان شریکی برابر با آن‌ها همکاری کند چرا که در بهترین سال‌هایش عملکرد خوبی نداشته است".

طبق ادعای ترامپ، تهران هم خواهان پیروزی این نامزد دموکرات در انتخابات سوم نوامبر است.

وی گفت: اگر ما پیروز شویم بلافاصله به توافقی با ایران دست پیدا خواهیم کرد.

ترامپ هشدار داد که بایدن هیچ تجربه ای در مذاکرات با پکن ندارد و اگر او دوباره در انتخابات پیروز نشود، چین آمریکا را تصاحب خواهد کرد.

ترامپ همچنین در جمعی خصوصی از هوادارانش نیز پیش از این وعده انتخاباتی دست‌یابی به نوعی توافق قریب الوقوع با ایران را داد.

وی در ویدیویی که پایگاه خبری جوییش اینسایدر آن را منتشر کرد، در این باره مدعی شد: اگر ما در انتخابات پیروز شویم، ظرف چهار هفته به توافق با ایران دست پیدا می کنیم.

اظهارات ترامپ در این باره در حالی مطرح می‌شود که مقامات کشورمان بارها تاکید کرده‌اند پیش از خروج آمریکا از برجام در این چارچوب با این کشور مذاکره کرده‌اند و تنها در صورت بازگشت آمریکا به برجام و پایبندی کامل به تعهداتش با این کشور مذاکراتی انجام خواهند داد.

دولت ترامپ در سال ۲۰۱۸ با ناقص تلقی کردن توافق هسته ای از آن خارج شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 597999 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟