افشاگری جان بولتون از لحظه شهادت سردار سلیمانی

به گزارش رکنا، «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در مصاحبه‌ای با یک رسانه هندی بار دیگر از خروج از توافق هسته‌ای برجام به عنوان «روزی خوشحال‌کننده» در دولت «دونالد ترامپ» یاد کرده است.

خروج از برجام و شهادت سردار سلیمانی روزهای خوشحال کننده ای بود

بولتون در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی«DD India» از شهادت سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یکی از «لحظه‌های خوشحال‌کننده‌‌ای» نام برده که هنگام خروج او از دولت ترامپ اتفاق افتاده است.

او سپس گفته که در کتابش به نام «اتاقی که در آن اتفاق افتاد» به شرح وقایع مربوط به دوران حضورش در دولت پرداخته است. بولتون گفت: «خروج از توافق هسته‌ای روز خوشحال‌کننده‌ای بود.»

بولتون در ادامه گفت: «موفقیت‌هایی وجود داشته که من سعی کرده‌ام آنها را در کتابم شرح بدهم. ولی ما در دنیای بسیار چالش‌انگیزی زندگی می‌کنیم.»

شادترین لحظات کاری جان بولتون

این مقام سابق کاخ سفید حدود ۱۰ روز پیش هم در مصاحبه‌ای با فاکس‌نیوز از خروج آمریکا از برجام به عنوان یکی از «شادترین» لحظات کاری خودش یاد کرده بود.

بولتون در آن مصاحبه که روز ۴ تیر انجام شد ادعا کرده سیاست چهارده ماه اول دولت ترامپ در قبال ایران، «تفاوت چندانی» با سیاست «باراک اوباما» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا نداشت.

وی با بیان اینکه در زمان پیوستنش به تیم ترامپ در آوریل ۲۰۱۸، آمریکا هنوز در توافق هسته‌ای ایران بود، تصمیم ترامپ به خروج از برجام را «شادترین لحظه زمان حضور» در دولت ترامپ توصیف کرده و به طنز گفت که بهتر بود همان موقع استعفا می‌داد.

ترامپ می خواست با ایرانی ها ملاقات کند

مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید با بیان اینکه ترامپ از سیاست تند خود علیه ایران عدوت کرده اضافه کرد: «ما فشار عظیمی به ایران وارد کردیم اما در واپسین روزهای فعالیت کاری من، ترامپ هنوز هم به دنبال آن توافق بود، می‌خواست با [ایرانی‌ها] ملاقات کند».

بولتون سپس گفت:‌«سیگنال‌های درهم‌آمیخته ترامپ، باعث شد آن تغییری که [می‌خواهیم] در تهران رخ دهد، بسیار بسیار دشوار شود، اگر نگوییم غیرممکن».

بولتون در کتابش هم درباره اینکه چرا به نظر او سیاست ترامپ در قبال ایران موفق نبوده توضیح داده و اشاره کرده که پاسخ این سئوال را باید در ویژگی‌‌های رئیس‌جمهوری جست که می‌خواست خودش را سرسخت نشان دهد، اما روز به روز نظرش را عوض می‌کرد. بولتون نوشته اولویت اصلی ترامپ «رسیدن به توافقی بود که علی‌رغم داشتن نقائص اساسی آن را موفقیتی عظیم جلوه دهد.»

بولتون نوشته وقتی وارد کاخ سفید شده متوجه شده که واقعیت‌ها کاملاً با پندارهای او متفاوت هستند. طبق روایت او ترامپ هنگام خروج از توافق هسته‌ای مطمئن بوده که ایرانی‌ها برای مذاکره به التماس می‌افتند، حتی اگر مجبور به پذیرش شرایط سخت‌تری در توافق جدید باشند.

فشار حداکثری آمریکا بر ایران

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا وعده داده بود با خروج از برجام و پیگیری سیاست موسوم به «کارزار فشار حداکثری» ایران را به حضور پای میز مذاکره برای رسیدن به «توافقی بهتر» -به زعم او- مجاب خواهد کرد.

در حالی که بیش از ۲ سال از این وعده می‌گذرد او در تحقق این هدف ناکام مانده و به همین دلیل به خصوص در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر از سوی گروه‌های مختلف در آمریکا آماج انتقادات قرار گرفته است.

منتقدان ترامپ او را به نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش متهم کرده‌اند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 583922 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟