مذاکره با تهران بر سر پرداخت غرامت به قربانیان سقوط هواپیمای اوکراینی + فیلم
حجم ویدیو: 14.53M | مدت زمان ویدیو: 00:01:59

به گزارش رکنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، دولت کانادا روز پنجشنبه اعلام کرد که برای آغاز مذاکره با ایران درباره جبران خسارت وارده به خانواده‌های قربانیان خارجی هواپیمای مسافربری اوکراینی که در ماه ژانویه سقوط کرد، به توافق رسیده است. سوئد نیز ابراز اطمینان کرد که ایران غرامت را پرداخت خواهد کرد.

براساس بیانیه دولت کانادا، یک گروه هماهنگی بین المللی از کشورهایی که اتباع آن‌ها در این حادثه جان خود را از دست دادند، با امضای یک تفاهم‌نامه راه را برای مذاکره با تهران هموار کردند.

این کشورها که شامل کانادا، انگلیس، اوکراین، سوئد و افغانستان می‌شوند، هرکدام شهروندانی را در پرواز 752 اوکراین داشتند که هنگامی که پدافند هوایی ایران به اشتباه این پرواز را مورد هدف قرار داد، جان خود را از دست دادند.

فرانسوا-فیلیپ شامپین، وزیر خارجه کانادا به خبرگزاری فرانسه گفت: این پنج کشور ساختار قانونی لازم برای شروع این مذاکرات را ایجاد کردند.

وی گفت: این نخستین گام برای شروع مذاکرات به منظور دریافت غرامت برای خانواده‌های قربانیان است.

سوئد نیز پیش از این از توافق با تهران خبر داده بود

پیش از این، آن لیند، وزیر خارجه سوئد گفته بود که تهران موافقت کرده است تا به خانواده قربانیان خارجی غرامت بپردازد.

وی با بیان اینکه شکی نیست که ایران پرداخت غرامت را پیگیری خواهد کرد، افزود: هنوز مشخص نیست چه مبلغی پرداخت می‌شود.

خانم لیند گفت: ما توافق نامه همکاری متقابل را امضا کرده‌ایم تا اکنون در مورد جبران خسارت به خانواده‌های قربانیان، با ایران مذاکره کنیم.

شامپین گفت: اوکراین، سخنگوی مشخص شده از سوی این گروه بین المللی در مورد مذاکرات، مسئولیت پیشنهاد تاریخ برای شروع مذاکرات در تهران را بر عهده خواهد داشت.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 582725 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟