احمدی نژاد ۱۴۰۰ در راه است؟

به گزارش رکنا، در این میان یکی از احتمال‌هایی که برخی از تحلیل‌گران به آن می‌پردازند احتمال روی کار آمدن دولتی چون دولت احمدی نژاد است. اما سوال اینجاست که باتوجه به کنش‌های این جریان که به نظر خالی از رفتارهای انتخاباتی نیست، آیا احمدی نژاد در انتخابات شرکت خواهد کرد و سوال مهم‌تر اینکه آیا تایید صلاحیت خواهد شد؟ شعارهای او چه خواهد بود؟ باتوجه به نتایجی که دولت احمدی نژاد حاصل کرد آیا شعارهای گذشته کاربر خواهد افتاد؟

عبدالله ناصری فعال سیاسی اصلاح‌طلب، امین اسدی فعال سیاسی اصول‌گرا و وحید هروآبادی وابسته به جریان احمدی‌نژاد در گفت‌وگو با انصاف نیوز به این سوالات پاسخ دادند‌. عبدالله ناصری معتقد است که جامعه از تفکر احمدی‌نژاد عبور کرده است و او شانسی نخواهد داشت. از سوی دیگر امین اسدی معتقد است که با توجه به زوایایی که احمدی نژاد با اصول اساسی نظام پیدا کرده تایید صلاحیت او در هاله‌ای از ابهام است و فقهای شورای نگهبان باید این ابهام را برطرف کنند‌. همچنین وحید هرو آبادی نیز امکان تایید صلاحیت را تها در صورتی محقق شدنی می‌داند که اوضاع کشور در مواردی تغییر کند.

متن کامل این گفت‌وگوها را در ادامه بخوانید:

جامعه از احمدی‌نژاد و تفکر احمدی‌نژاد عبور کرده

عبدالله ناصریعبدالله ناصری، فعال سیاسی اصلاح طلب درباره‌ی اینکه آیا صلاحیت احمدی نژاد تایید خواهد شد یا خیر، به خبرنگار انصاف نیوز گفت: منطقی این است که صلاحیت احمدی نژاد رد نشود و در انتخابات شرکت کند تا دوباره خود را آزمایش کند، اما چون باور من این است که هم جامعه از احمدی‌نژاد و تفکر احمدی‌نژاد عبور کرده و هم اینکه حاکمیت به خاطر حفظ استدلال‌ها و مبانی که داشته اساسا در چارچوب نظارت استصوابی برای رد صلاحیت‌ها می‌خواهد مانیفست خود را حفظ کند، پس از نظر آن‌ها تایید صلاحیت احمدی‎نژاد هیچ منطقی ندارد، هرچند منطق درستی نیست. بنابراین تلقی من این است که حتما شورای نگهبان رد صلاحیتش خواهد کرد و در این مسایل هم اساسا مسوولین عالی کشور دخالتی ندارند.

او ادامه داد: ولی پیش‌بینی من این است احمدی‌نژاد دوباره ورود پیدا خواهد کرد، یا به او پیغام می‌دهند که نیاید و یا رد صلاحیتش می‌کنند؛ اما حتما هم جامعه از تفکر احمدی‌نژاد عبور کرده و او را تجربه کرده و هم تصمیم‌گیران سیاسی دیگر برای حفظ استدلال‌های خودشان باید کماکان امثال احمدی نژاد را در چارچوب تفکر خودش رد کند.

عبدالله ناصری در پاسخ به این پرسش که آیا اگر احمدی‌نژاد کاندید ریاست جمهوری شود با استقبال مردم رو به رو نخواهد شد؟، گفت: نه! من معتقدم که الان دیگر جامعه‌ی مدنی خوشبختانه روز به روز دارد تقویت می‌شود، و خودش یک گفتمان ترکیبی و معناداری را نسبت به دو جناح سیاسی پیدا کرده و خودش به یک جریان سوم مقتدر و با هویت اجتماعی و مدنی تبدیل شده است، در واقع دوره‌های مختلف تاریخی و حکومتی جمهوری اسلامی را تجربه کرده‎‌اند.

به باور من جز تفکر اصلاح طلبی و چهره‌‌ی شاخص اصلاح طلبی –آن هم از جنس خود آقای خاتمی- اگر نامزد شود، این تجربه‌ی تاریخی دوره‌ی اصلاحات تکرار می‌شود، ولی اگر این اتفاق نیفتد دوره‌های دیگر چون آزمون خوبی برای جامعه‌ی مدنی پس نداده‌اند اقبالی به آن‌ها نخواهد شد، هرچند طرفدارانی دارند.

اما به این نکته باید توجه کرد اگر نهادهای حاکمیتی مثل سال ۸۴، ۸۸ و ۹۶ بخواهند با تمام قوا از یک نامزد خاصی حمایت کنند و او رای بیاورد و مردم او را نپسندند، در این صورت هنوز این پتانسیل برای مردم وجود دارد که به تعبیر خودشان بین بد و بدتر تصمیمی را اتخاذ کنند.

ناصری در واکنش به اینکه برخی معتقدند دولی بعدی دولتی شبیه به دولت احمدی نژاد خواهد بود، گفت، نه! من فکر می‌کنم که جامعه از رفتارهای پوپولیستی عبور کرده؛ ببینید در نظرسنجی‌ها با حفظ موقعیت آقای خاتمی در بین روسای جمهور با فاصله‌ی معناداری در رده‌ی اول است. هرچند هنوز آقای احمدی‌نژاد در خیلی از نظرسنجی‌ها از آقای روحانی بالاتر است و تحلیل جامعه این است که چون بحران اقتصادی و اجتماعی دوره‌ی آقای روحانی به اوج خود رسیده بنابراین آقای روحانی را کاملا یک چهره‌ی ناکارآمد در ذهن‌ جامعه جاانداخته؛ اما باورم این است احمدی‌نژاد جریانی باشد که شانسی دارد؛ در سال ۸۴ هم آزمایش نشده بود و گفتمانش یک گفتمان تحریک کننده و عدالت‌جو بود، امروز هم اگر بخواهد بیاید با آن گفتمان باید بیاید و طبیعتا آن گفتمان از ناحیه‌ی آقای احمدی نژاد خریدار ندارد و ضمن اینکه بر این نظر هستم که حاکمیت یا اجازه‌ی ورود او را نخواهد داد یا رد صلاحیتش خواهد کرد. البته از نظر سیاسی، اجتماعی و حقوق مدنی این رد صلاحیت مثل رد صلاحیت آقای هاشمی کاملا برخلاف اخلاق و روح قانون اساسی است.

سوءمدیریت‌های احمدی نژاد ما را به دولت تدبیر رساند

یک فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه سو مدیریت‌های احمدی نژاد ما را به دولت تدبیر رساند، گفت: آقای احمدی‌نژاد یک سری نقاط ضعف دارد. در واقع یک‌سری زوایایی با اصل نظام، قانون اساسی و ولایت فقیه دارد و اینکه بگوییم برای انتخابات آینده رد صلاحیت می‌شود یا نه این نکته‌ای است که در هاله‌ای از ابهام است زیرا به دست فقهای شورای نگهبان این تصمیم گرفته می‌شود.

امین اسدی ادامه داد: اما آنچه به عنوان یک تحلیلگر سیاسی می‌بینیم این است که احمدی نژاد با توجه به مواضعی که علیه قوا و قانون اساسی می‌گیرد، نمی‌تواند موقعیت قبل خود را داشته باشد؛ چون یک سری افراد دور ایشان را احاطه کرده‌اند که به صلاح کشور نیستند.

اسدی درباره‌ی اینکه احمدی نژاد رد صورت آمدن چه شعاری خواهد داشت، گفت: ببینید الان به برکت آقای روحانی و ضعف مدیریتی ایشان هرکسی که می‌خواهد وارد عرصه‌ی انتخابات شود می‌گوید که می‌خواهد معشیت مردم را درست کند، اما اگر آقای احمدی نژاد بخواهد این حرف را بزند این پرسش مطرح می‌شود که در دوران ریاست جمهوری ایشان وضعیت معیشت مردم چگونه بود؟ آیا نرخ ارز در زمان ایشان لحظه‌ای عوض نمی‌شد؟ ایشان کارنامه‌ی خود را نشان داده؛

یا زد و بندهای اقتصادی که آقای بقایی و مشایی با برادر آقای جهانگیری انجام می‌دادند و پروژه‌هایی مثل همان شرکت ملی گردشگری که راه انداختند و همینطور زمین‌هایی که به آن‌ها واگذار می‌کردند، این‌ها بخش کوچکی از پرونده‌ی آقای احمدی نژاد است.

الان سهام عدالت آقای احمدی نژاد به کجا رسید؟ یا کارهایی که برای معیشت مردم انجام دادند به کجا رسید؟ اصلا کار درست و حسابی برای معیشت مردم انجام ندادند و سوءمدیریت آقای احمدی نژاد بود که ما را به دولت تدبیر رساند.

«تایید صلاحیت احمدی نژاد و نزدیکانش به تغییر وضعیت کشور بستگی دارد»

یک عضو جریان احمدی‌نژاد با بیان اینکه «من دوتا انتخابات آتی را می‌بینم»، گفت: نزدیک‌ترین انتخابات مجلس است و پرسش ما در آنجا درباره‌ی شیوه‌ی تعامل سیستم با کسانی است که به صورت روشن علاقه‌مندی خود را به دکتر احمدی‌نژاد ابراز می‌کنند، مثل حاج آقای شریف‌زاده، آقایان تمدن، جوانفکر و داوری و شخصیت‌های سیاسی که به طور مشخص علاقه‌مندی خود را به دکتر احمدی‌نژاد ابراز می‌کنند.

وحید هِرُوآبادی در گفت‌وگو با خبرنگار انصاف نیوز گفت: این پرسش مطرح است که در انتخابات سال ۹۸ برای مجلس چه اتفاقی برای این افراد خواهد افتاد، زیرا رفقای ما به این اتهام به زندان رفته‌اند، پس رد صلاحیت خیلی اتفاق عجیبی نخواهد بود. مطلب دوم هم مربوط به ۱۴۰۰ است که من فکر می‌کنم تمام این دو گزاره به شرایط کشور وابسته است.

یعنی من معتقدم اگر شرایط کشور تغییر کند هم در مجلس و هم در ریاست جمهوری امکان اینکه دوستداران آقای احمدی‌نژاد کامل تایید صلاحیت شوند وجود دارد و بویژه این می‌تواند گامی باشد که آقای احمدی‌نژاد هم در سال ۱۴۰۰ تایید صلاحیت شود. اما اگر همین فرمان ادامه پیدا کند، کاملا روشن است که نه در مجلس این اتفاق خواهد افتاد و نه در ریاست جمهوری. بنابراین به تغییر شرایط کشور بستگی دارد.

هروآبادی در توضیح منظورش از «تغییر»، گفت: اگر عملکرد قوه قضاییه، مجلس و دولت را نگاه کنیم، به صورت روشن و بدون هیچگونه تعارفی در شبکه‌های اجتماعی که بازتاب توده‌های مردم است می‌بینیم که از این سه قوه ناراضی هستند. اما پرسشی که به وجود می‎آید ای است که آیا عزم و کنشی برای تغییر رفتار در این سه قوه وجود دارد؟ می‌بینیم که هیچ عزمی نیست و حتی شما یک پالس مثبت هم نمی‌بینید که گمان ببرید که احتمالا شرایط دارد تغییر می‌کند.

الان شما انواع جریان‌ها و گروه‌ها را نگاه ‌کنید از عملکرد این سه قوه رضایت ندارند؛ مثلا متدینین و حزب‌اللهی‎ها انتقاد دارند می‌گویند چرا شما با کسی که انقلابی حرف می‌زند برخورد می‌کنید؟ و یک عده‌ای انتقاد دارند که چرا با مفسدین جدی برخورد نمی‌کنید؟ هر گروهی را که می‌بینید به این سه قوه انتقاد جدی دارند و آنها هم هیچ عزمی برای تغییر و همسو شدن با مطالبات مردمی ندارند.

بنابراین من فکر می‎کنم این روند اگر همینطور ادامه پیدا کند روشن است که ما نه تنها از جانب جریان دکتر احمدی‌نژاد رد صلاحیت گسترده‌ای خواهیم داشت، بلکه قطعا در میان اصلاح طلبان رد صلاحیت گسترده‌تری را شاهد خواهیم بود. در شهرستان‌ها در زمان انتخابات لیست‌های شورای شهر اصلاح‌طلب‌ها موفق بوده بعد می‌بینیم که تعداد زیادی از اعضای شورای شهرها را به بهانه‌هایی مثل فساد دستگیر کرده‌اند، این اتفاقات مثل مین‌گذاری می‌ماند، فکر می‌کنید تمام شد و رفت؟ من به شما قول می‎دهم دم انتخابات با مدیریت فضای مجازی این مین‌ها را چنان منفجر کنند که اگر همه‌ی اصلاح‌طلب‌ها هم به اتفاق رد صلاحیت شدند برای کسی عجیب نباشد.

هرو آبادی درباره‌ی اینکه شعار احمدی‌نژاد اگر بیاید چه خواهد بود، گفت: آقای احمدی‌نژاد اخیرا از یک منشوری به نام به سوی بهار رونمایی کردند. برداشت من این است که تا سال‌های آینده جدی‌ترین شعار و جدی‌ترین برنامه‌ای که آقای احمدی‌نژاد و دوستدارنش دنبال خواهند کرد همین منشور به سوی بهار خواهد بود. استراتژی سیاسی ما هم از رونمایی نهضت منشور مردمی به سوی بهار خیلی روشن است و معطوف به همین خواهد بود.

سرفصل‌های مهمی دارد. مثلا راجع به آزادی کامل، کرامت انسان، عدالت و نفی ظلم هم صحبت شده، این گزاره‌ها وجود دارد. از آبادانی بگیرید تا شعارهای دیگر، بخواهیم مفهوم سیاسی آن را پی بگیریم هم می‌بینیم که در واقع آن زمانی که آقای احمدی‌نژاد شهردار تهران شدند لیستی که به ایشان به عنوان شهردار رای داد شعار لیست آبادگران بود، می‌خواهم بگویم اینطور نیست که هیچ عقبه و ریشه‌ای در شعارهای اجرایی و ملموس نداشته باشد. اما آنچه که همه‌ی این نگاه‌ها را جمع می‌کند عنوان بهار است و استراتژی است که از سال۹۲ به بعد اعلام شده و خیلی هم دلچسب و خوب است. البته برای ما ( با خنده) . ممکن است به مذاق بقیه جور درنیاید، اما ما خیلی استقبال می‌کنیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

انصاف نیوز

 

کدخبر: 568603 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟