تأکید دیوان کیفری بین‌المللی به دولت مستقل فلسطین

به گزارش رکنا، «فاتو بنسودا» دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی (ICC) بامداد امروز (جمعه به وقت ایران) با صدور بیانیه‌ای مواضع پیشین خود درباره دولت مستقل بودن فلسطین را تکرار کرد.

به نوشته وبگاه «تایمز اسرائیل»، بنسودا در گزارش ۶۰ صفحه‌ای خود ضمن تاکید بر اینکه فلسطین، یک دولت مستقل است،گفت دیوان کیفری بین‌المللی صلاحیت آن را دارد که به درگیری‌های قانونی در این موضوع ورود کند.

بر این اساس، وی تصریح کرد: «دادستانی با دقت نظرات اعضای [دیوان کیفری بین‌المللی] را بررسی کرده و بر موضع خود مبنی بر اینکه این دیوان صلاحیت قضایی درخصوص سرزمین‌های فلسطین اشغالی را دارد، باقی مانده است».

این پایگاه خبری نوشت که سند ۶۰ صفحه‌ای بنسودا، راه را برای تحقیقات دیوان کیفری بین‌المللی درباره جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری، نوار غزه و شرق قدس هموار می‌کند.

اکنون دادگاه مقدماتی این دیوان، متشکل از سه قاضی، ۱۲۰ روز وقت دارند تا تصمیم نهایی خود درباره این موضوع را اعلام کنند.

این در حالی است که سه قاضی مذکور، پیشتر در تاریخ دوم بهمن ۹۸، به بهانه اینکه تعداد صفحات گزارش قبلی بنسودا بیش از ۳۰ صفحه است، صدور حکم برای آغاز تحقیقات درباره جنایات جنگی اسرائیل را به تعویق انداخته بودند.

پیشتر «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از آمریکا و دیگر کشورها خواسته بود دادستان‌ها و اعضای دیوان کیفری بین‌المللی را تحریم کنند.

آخرین تحقیق بین‌المللی که درباره جنایات اسرائیل انجام شد تحقیق «گلدستون» بود. در پی جنگ ۲۲روزه رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین در نوار غزه در سال ۲۰۰۸، قتل عام بیش از ۱۵۰۰ فلسطینی و زخمی کردن بیش از ۵۰۰۰ نفر دیگر ، سازمان ملل متحد با اعزام کمیته‌ای حقیقت یاب به ریاست «ریچارد گلدستون»-قاضی سابق دادگاه قانون اساسی آفریقای جنوبی- به نوار غزه جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه ساکنان این منطقه را مورد بررسی قرار داد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 563854 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟