تصویر دیده نشده از رهبر معظم انقلاب در تشییع فرمانده معروف سپاه

به گزارش رکنا، گرچه حمله نظامی آمریکا به ایران در پنجم اردیبهشت سال ۵۹ به‌دلیل وقوع طوفان شن در صحرای طبس شکست خورد اما از اتفاقات تلخ این ماجرا به شهادت رسیدن یکی از فرماندهان سپاه بود.

در اولین مرحله بمباران بالگردهای آمریکایی برجای مانده در صحرای طبس ، محمد منتظرقائم فرمانده سپاه یزد که همراه ۴ پاسدار دیگر به محل حادثه رفته بود، به شهادت رسید و ۲ تن از همراهان وی هم مجروح شدند.

هدف از این بمباران‌ها که به انهدام هلیکوپترهای آمریکایی باقی‌مانده در منطقه انجامید، جلوگیری از عملیات احتمالی دشمن در ربودن هلیکوپترها اعلام شد.

شهادت فرمانده سپاه

در روز هفتم اردیبهشت که پیکر محمد منتظرقائم فرمانده سپاه یزد که در طبس به شهادت رسیده بود، تشییع شد. این شهر در آن روز یکپارچه تعطیل و عزادار بود و علاوه بر بازار و کسبه خیابان، مراکز آموزشی هم تعطیل شد.

از این رو حساسیت قضیه روی بمباران هلیکوپترهای جامانده در طبس بسیار زیاد بود؛ به‌خصوص که این اقدام بعد از اعلام مشکوک و علنی خبری در رادیو آمریکا که از وجود اسناد و مدارک سری در هلیکوپترهای جامانده در طبس حکایت می‌کرد، صورت گرفت.

گروه‌ها و شخصیت‌های متعددی از جمله دانشجویان یزدی دانشگاه‌های تهران و فخرالدین حجازی بمباران هلیکوپترها و شهادت منتظرقائم را مشکوک خواندند و درخواست رسیدگی کردند. جهاد سازندگی یزد نیز شهادت فرمانده سپاه یزد را مشکوک خواند و در پیامی به امام خمینی تقاضای رسیدگی کرد.

خلخالی در پاسخ به سؤال خبرنگاری گفت: «کسانی که دستور می‌دهند هلیکوپترها را بمباران کنند برای پیشگیری از یک حمله غافلگیرانه بوده و البته موضوع تحت بررسی است... ما از مقامات می‌خواهیم به مردم جواب بدهند و مردم را قانع کنند باوجود اینکه ارتش و سپاه پاسداران و ژاندارمری و نیروی هوایی کاملاً از منطقه محافظت می‌کردند، مسئله حمله نظامی مجدد از طرف آمریکا مسئله کوچکی به‌نظر می‌رسد.»

شورای انقلاب هم یک هیئت ویژه برای بررسی این موضوع تشکیل داد. مهدوی‌کنی عضو این شورا و سرپرست وزارت کشور گفت: «حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی، خامنه‌ای و دکتر چمران مأمور بررسی این موضوع شدند.» که آیت‌الله خامنه‌ای و چمران عازم طبس شدند.تسنیم / برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 563160 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟