سخنگوی وزارت خارجه ایران: برنامه فضایی ایران دارای اهداف دفاعی است + فیلم
حجم ویدیو: 12.86M | مدت زمان ویدیو: 00:02:11

به گزارش رکنا، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیشب (جمعه) ضمن غیر قابل قبول خواندن مواضع فرانسه و انگلیس در خصوص پرتاب «ماهواره نور» گفت: به کارگیری فناوری فضایی با اهداف صلح آمیز بخشی از برنامه دفاعی و نیز توسعه علمی جمهوری اسلامی ایران است و هیچ یک از معاهدات بین‌المللی ایران را از دستیابی و توسعه این فناوری که به پشتوانه تلاش کارشناسان و نخبگان ایرانی به دست آمده، منع نمی‌کند.

سید عباس موسوی تفسیر یکجانبه فرانسه و انگلیس از قطعنامه ۲۲۳۱ را قویا رد و تاکید کرد: برنامه هسته‌ای ایران مطابق فتوای مقام معظم رهبری و نیز طبق گزارش‌های آژانس بین‌المللی اتمی دارای مقاصد انحصارا صلح آمیز است و لذا برنامه فضایی ایران که دارای اهداف دفاعی است، برای مقاصدی غیر از این طراحی نشده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: در حالی که آمریکا با خروج خود از برجام و تحمیل تحریم های غیرقانونی خود علیه ایران هر روز و هر لحظه بند بند قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد را نقض می کند، عدم برخورد کشورهای اروپایی با آمریکا و خودداری از محکوم کردن آن کشور، جای تعجب دارد و حاکی از برخوردهای دوگانه و تن دادن به قلدرمنشی آمریکا در صحنه جهانی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین اظهار داشت: فرانسه و انگلیس در حالی نسبت به امنیت منطقه ابراز نگرانی می‌کنند که خود سابقه‌ای طولانی از حضور تنش آفرین در منطقه داشته و سیاست‌های ثبات زدای آنها مانع مهمی در بازگشت امنیت و ثبات منطقه است.

سخنگوی وزارت خارجه انگلیس با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «گزارش‌ها مبنی بر اینکه ایران با استفاده از فناوری موشک بالستیک، پرتاب ماهواره انجام داده، مایه نگرانی شدید و در تضاد با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است. سازمان ملل از ایران خواسته تا فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک را که با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای طراحی شده‌اند، انجام ندهد. ایران باید از این امر تبعیت کند.»(اینجا بخوانید)

از سوی دیگر، فرانسه روز پنجشنبه در واکنش به پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره «نور» از برنامه موشکی ایران ابراز نگرانی کرد.

در بیانیه‌ای که فرانسوی‌ها منتشر کردند، آمده است: «ایران ادعا می‌کند یک ماهواره نظمی را در مدار قرار داده است. فرانسه به شدت پرتاب این ماهواره که در تناقض با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت قرار دارد را محکوم کند.»

ماهواره نور به عنوان نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران صبح روز چهارشنبه ۳ اردیبهشت ماه از ماهواره بر ۳ مرحله ای قاصد از کویر مرکزی ایران توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موفقیت پرتاب و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفت.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 562237 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟