وام یک میلیونی یارانه بگیران قرض‌الحسنه شد / رییس جمهور دستور داد

به گزارش رکنا، رئیس جمهوری ضمن تأکید بروجود برنامه های گسترده دولت برای کمک به کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا، اعلام کرد: با برعهده گرفتن دولت برای بازپرداخت سود 12 درصدی، وام یک میلیون تومانی یارانه بگیران، به صورت قرض الحسنه خواهد بود و قبل از ماه مبارک رمضان پرداخت می شود. حسن روحانی همچنین به مردم نسبت به تأمین کالاهای اساسی‌شان تا پایان سال اطمینان داد و گفت: برنامه ریزی برای تأمین ذخایر و خرید کالاهای اساسی،تجهیزات پزشکی و دارو انجام گرفته و این اقلام در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی روز سه شنبه در جلسه ستاد اقتصادی دولت برای بررسی آثار شیوع بیماری کرونا همچنین گفت که روند پرداخت تسهیلات از مبلغ 52 میلیارد تومان به همه واجدان شرایط در کسب و کارهای 10 رسته شغلی- مشروط به اینکه در دوران مبارزه با کرونا کارگران خود را اخراج نکرده باشند- ، از اردیبهشت ماه آغاز و تا پایان خرداد ادامه می یابد.

رئیس جمهوری با بیان اینکه اقداماتی که بر اساس طرح فاصله هوشمند اجتماعی باید انجام بگیرد به طور منظم به اطلاع مردم می‌رسد، گفت: اقداماتی که مردم باید دست نگه دارند، کسب و کارهایی که می‌توانند فعالیت کنند و کسب و کارهایی که هنوز نمی‌توانند فعال باشند، بخش‌های آموزشی که هنوز نمی‌توانند فعال باشند و بحث حمل و نقل و سایر مسائلی که در بخش‌های مختلف برای مردم در این زمینه توضیح داده می‌شود.

روحانی درباره کمک دولت به رسته‌ها و مشاغلی که در 2 ماه گذشته بخاطر شیوع ویروس کرونا تحت فشار قرار گرفتند و کسب و کار آنها با مشکلات مواجه شده است، افزود: «در مجموع یک بسته 100 هزار میلیارد تومانی را مد نظر قرار دادیم که این بسته، 25 هزار میلیارد تومان به بخش بهداشت، دارو، درمان، تجهیزات پزشکی مربوط می شود و بخشی هم مربوط به صندوق بیمه بیکاری است و این بخش بلاعوض و پرداخت پولی است که توسط دولت برای مسائل کرونا انجام می شود. مبلغ 75 هزار میلیارد تومان نیز به صورت تسهیلات یا به عموم مردم و یارانه‌بگیرها پرداخت می‌شود.»

بر اساس اعلام رئیس جمهوری حدود 52 هزار میلیارد تومان از این تسهیلات به کسب و کارهای10 رسته شغلی که در این ایام تحت فشار شدیدتری قرار گرفتند تعلق می گیرد و 23 هزار میلیارد تومان هم در قالب وام 1 میلیون تومانی به یارانه بگیران پرداخت می شود.

جزئیات پرداخت وام یک میلیونی قرض الحسنه

حسن روحانی با تبیین اینکه با بر عهده گرفتن پرداخت سود 12 درصدی این تسهیلات از سوی دولت وام به صورت قرض الحسنه در اختیار یارانه‌بگیران قرارخواهد گرفت، گفت: همه تلاش ما این است که بتوانیم چهارم الی پنجم اردیبهشت؛ قبل از روز اول ماه رمضان، این یک میلیون تومان به حساب مردم ریخته شود و همه یارانه‌ بگیرها از آن بهره‌برداری و استفاده کنند.

به گفته رئیس جمهور ظرف دو روز (دیروز و امروز) به مردم اطلاع داده می‌شود آنهایی که مایل هستند از این وام قرض‌الحسنه استفاده کنند، از طریق پیامک اعلام کنند چون باز پرداخت این وام از تیرماه به تدریج از یارانه آنها کسر خواهد شد یعنی یارانه اردیبهشت و خرداد آنها پرداخت می‌شود و در یارانه تیر به بعد، یک مقداری کسر می‌شود بخاطر آن یک میلیون وام که به صورت قرض الحسنه پرداخت شده است و یارانه وام گیرندگان در حدود هر نفر 35 هزار تومان پرداخت می‌شود.

رئیس جمهوری در ادامه افزود: اعلام کرده بودیم که به 3 میلیون نفر که در شرایط مضیقه اقتصادی زندگی می‌کنند، یک یارانه ویژه‌ برای 4 ماه پرداخت شود که بین 200 هزار تومان تا 600 هزار تومان را در ماه اسفند و فروردین پرداخت کردیم و در ماه اردیبهشت و خرداد هم پرداخت می‌کنیم و علاوه بر این 4 پرداخت، یک پرداخت ویژه هم در ماه مبارک رمضان به این 3 میلیون اضافه داده می‌شود.

او در ادامه گفت:در حال برنامه ریزی هستیم که به 4 میلیون خانواری که از قبل اعلام کرده بودیم علاوه بر این یک میلیون که به همه خانواده‌های یارانه‌بگیر داده می‌شود، یک وام قرض الحسنه بین یک تا 2 میلیون تومانی هم پرداخت شود.

پرداخت تسهیلات حمایت از کسب و کارهای متضرر

رئیس جمهوری در این جلسه همچنین درباره نحوه تخصیص اعتبار 52 هزار میلیارد تومانی برای ارائه تسهیلات به کسب و کارهایی که در این ایام تحت فشار بیشتری قرار گرفتند، گفت: حدود 10 رسته‌ اعلام شد و وزارتخانه‌های مربوطه به میراث فرهنگی،‌گردشگری و صنایع دستی، صنعت، معدن و تجارت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این زمینه کار می‌کنند. تلاش ما این است که همه اقدامات در ماه اردیبهشت انجام بگیرد و در اواخر ماه اردیبهشت به اینها اعلام شود که برای دریافت این تسهیلات به بانک‌ها مراجعه کنند و امیدواریم از اواخر اردیبهشت تا پایان خرداد این تسهیلات به همه اینها که مشمول این تسهیلات می‌شوند، پرداخت شود.

او در این باره افزود: این تسهیلات شامل حال کسانی می‌شود که کارگری را اخراج نکردند. اگر یک بنگاه کوچک و متوسط کارگری را اخراج کرده باشد، شامل حال آن نمی‌شود اما آنهایی که همه کارگرها را با سختی نگه داشتند و حقوق کارگرها را پرداختند، یک پولی به آنها با یک محاسبه و یک مقدار برای سرمایه در گردش و برای جبران این کاری که کردند و همه کارگرها را نگه داشتند، پرداخت می‌شود و این پول طبق یک معیاری به عنوان تسهیلات پرداخت می‌شود. امیدواریم تا 15 اردیبهشت یا نهایتاً تا ماه خرداد همه اینها با مشخصات به واجدین شرایط پرداخت شود تا تنفسی باشد برای همه کسب و کارهایی که در این مدت فعالیت کردند.

وی ادامه داد: خوشبختانه امروز خدمت مردم عزیز عرض کنم که از آن 4 میلیون تن کالایی که قبلاً گفتیم از گمرک ترخیص می‌شود تا امروز یک میلیون تن کالا ترخیص شده است و این تحول بزرگی را برای بازار ما ایجاد می‌کند و آن 3 میلیون تن کالای باقیمانده هم ظرف هفته‌های آینده ترخیص می‌شود و در اختیار مردم قرار می‌گیرد.این هم یک شرایط خوبی را برای کالاهای اساسی در بازار بوجود می‌آورد و البته بحث راجع به کل سال هم در جلسه قبل و در این جلسه مورد تصمیم ما بود و برای همه نیازمندی کالاهای اساسی تا پایان سال، در این جلسه برنامه‌ریزی و یک مقدار بحث را تکمیل کردیم.

روحانی گفت: مردم باید نسبت به کالاهای اساسی‌شان تا پایان سال مطمئن باشند. ذخایر ما و همان مقدار کالای اساسی که باید برای تجهیزات پزشکی و دارو خریداری شود، تقریباً برنامه‌ریزی‌ها انجام گرفته و اینها در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.ان‌شاء الله.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 559395 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟