پیروزی ایران در برابر آمریکا در پرونده توقیف 1.6 میلیارد دلاری مربوط به قربانیان حملات یازدهم سپتامبر

به گزارش رکنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، دادگاهی در لوکزامبورگ با صدور بیانیه ای اظهارات مقامات ایران را مبنی بر اینکه مراجع قضایی لوکزامبورگ با انتقال یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران به خانواده های قربانیان حملات 11 سپتامبر ۲۰۰۱ مخالفت کرده‌اند، مورد تائید قرار داد.

در این بیانیه تصریح شده است که این دادگاه درخواست قدیمی آمریکا برای انتقال یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار از دارایی های ایران به خانواده های قربانیان حملات یازدهم سپتامبر را متوقف کرده است.

همچنین در این بیانیه آمده است که یک دادگاه تجدید نظر در تاریخ 1 آوریل تقاضای توقیف (دارایی های ایران) از سوی آمریکا را "غیرقابل قبول" دانسته زیرا نوع حساب مورد نظر طبق قوانین ملی لوکزامبورگ "غیر قابل توقیف" است.

اکنون بر اساس این حکم، دارایی های ایران در حسابی نگهداری می شود که در اختیار یک شرکت خدمات مالی در لوکزامبورگ به نام کلییراستریم است که در مالکیت دویچه بورس آلمان قرار دارد.

این دارایی بلوکه شده در واقع بخشی از اموال بانک مرکزی ایران است که در سال ۲۰۱۷ در پی شکایت تعدادی از خانواده های قربانیان حملات یازدهم سپتامبر مسدود شد.

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران نیز روز یک شنبه اعلام کرد که تهران در یک پرونده حقوقی در لوکزامبورگ در رابطه با ۱.۶ میلیارد دلار از دارایی‌های خود که از مدت‌ها پیش به درخواست آمریکا در لوکزامبورگ توقیف شده بود، پیروز شده است.

دادگاهی در نیویورک در سال ۲۰۱۲ پس از بررسی شکایت خانواده های بعضی از خانواده های قربانیان حملات 11 سپتامبر، با این ادعا که ایران امکان تردد آزادانه اعضای القاعده را در خاک خود فراهم کرده بود تهران را به پرداخت هفت میلیارد دلار غرامت به خانواده قربانیان محکوم کرد.

به گزارش ایسنا، مقامات ایران این ادعاهای واهی را قویا رد کرده و تاکید دارند که حکم صادر شده برای پرداخت غرامت نیز بی اساس است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 559330 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟