بررسی جعبه حقایق سقوط

به گزارش رکنا، هجدهم دی ماه بود که هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ خطوط هواپیمایی اوکراین سقوط کرد و کلیه سرنشینان این هواپیما که اکثر آنها را اتباع و جوانان نخبه ایرانی تشکیل می‌دادند، جان خود را از دست دادند.

ابتدا چند مقام اطلاعاتی امریکا به رسانه‌های این کشور گفتند، شواهدی در اختیار دارند که نشان می‌دهد موشک‌ ایران روز چهارشنبه ۸ ژانویه هواپیمای مسافربری اوکراینی را به اشتباه سرنگون کرده است.

رسانه‌های امریکایی هم از جمله «رویترز»، «سی‌بی‌اس»، «نیوزویک» و «سی‌ان‌ان» به نقل از منابع اطلاعاتی بی‌نام و نشان گزارش کردند که دستگاه‌های اطلاعاتی امریکا شواهدی مبنی بر ساقط شدن این هواپیما با پدافند هوایی ایران در دست دارند. طبق گفته این منابع، این شواهد از ماهواره‌های جاسوسی به دست آمده است. محور ثابت این گزارش‌ها بر پایه این ادعا می‌چرخید که هواپیمای اوکراینی به‌صورت تصادفی پس از حمله موشکی سپاه پاسداران به اهداف امریکایی در عراق، سرنگون شده‌ است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا نیز در واکنش به این موضوع مدعی شد که نسبت به سقوط این هواپیما مشکوک است و ممکن است کسی به اشتباه آن را ساقط کرده باشد. ترامپ با بیان اینکه «اطمینان دارد این اقدام از طرف کشورش نبوده است»، افزود:«بعضی گفته‌اند که مشکل فنی داشته است. واقعاً نمی‌دانم. ایده‌آل این است که جعبه سیاه را به بوئینگ یا حتی به کشوری مثل فرانسه بدهند تا بررسی شود».

این درحالی بود که روزنامه امریکایی لس آنجلس تایمز در گزارشی خبر داد که مقامات امریکایی از جمله پمپئو، مایک اسپر، وزیر دفاع و جینا هاسپل، رئیس سازمان اطلاعات و امنیت امریکا به اعضای کنگره گفتند شواهدی که نشان دهد هواپیمای اوکراین در برخورد با موشک ساقط شده باشد، در دست نیست. با این حال ساعاتی بعد جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا این گونه موضع گرفت که شواهدی از منابع مختلف دارد که نشان می‌دهد هواپیمای اوکراینی با پدافند ایران در نزدیکی تهران ساقط شده است.

ترودو در عین حال این کار ایران را احتمالاً غیرعمدی خواند و گفت:‌ «اطلاعات ما نشان می‌دهد که هواپیما به وسیله یک موشک زمین به هوای ایرانی ساقط شده است. البته ممکن است این شلیک غیرعمدی انجام شده باشد».

نخست وزیر کانادا اما در نشست خبری با رسانه ها در پاسخ به سوال خبرنگاری این قطعیت را کنار گذاشت و گفت: باید تحقیقات معتبر و جامعه درباره علت سقوط هواپیمای اوکراینی انجام بگیرد.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا هم در گفت‌وگویی تلفنی با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، حمایت بریتانیا را از تحقیقات کامل برای روشن شدن علل سرنگونی هواپیما اعلام کرده است. در پی این واکنش‌ها بود که ولودیمیر زلنسکی، هم سقوط هواپیمای خطوط هوایی این کشور بر اثر اصابت یک موشک را محتمل دانست، اما گفت که این مسأله برای آنها همچنان تأیید نشده است. زلنسکی در همین حال از شرکای بین‌المللی بخصوص ایالات متحده و کانادا و بریتانیا خواست تا اطلاعاتی را که در خصوص این حادثه دارند ارائه کنند تا در کمیته ویژه تحقیق بررسی شود. کمی بعد اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا هم گفت که سقوط هواپیمای خطوط هوایی اوکراین نتیجه شلیک دو موشک زمین به هوا بوده است.

این در حالی بود که معاون وزیر خارجه روسیه گفت کشورش دلیلی برای مقصر شمردن ایران در ماجرای سقوط هواپیمای بوئینگ اوکراین ندارد. «سرگئی ریابکوف»، ادعاهای مطرح شده درباره سرنگونی هواپیمای خطوط هوایی اوکراین توسط موشک پدافند ایران را رد کرد و از مقام‌های دنیا خواست تا زمان مشخص شدن جزئیات بیشتر از سقوط این هواپیما از قضاوت درباره دلایل آن خودداری کنند.

شامگاه دیروز نیز یک مقام امنیتی اوکراین دو فرضیه اصابت موشک و اقدام تروریستی را به عنوان احتمال های ممکن مطرح کرد.

دعوت ایران از بوئینگ امریکا و کانادا برای بررسی جعبه سیاه

برای جمهوری اسلامی ایران اما آنچه اهمیت دارد روشن کردن ابعاد پنهان واقعیت سقوط هواپیمای اوکراینی است. چه علی‌ربیعی، سخنگوی دولت ایران اعلام کرده است که سازمان هواپیمایی ایران با شفافیت و دقت و سرعت کمیته برای بررسی سانحه تشکیل خواهد داد.

او از شرکت بوئینگ خواست که نماینده خود را برای مشارکت در فرآیند بررسی جعبه سیاه اعزام کند. علی عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی ایران نیز ساقط شدن هواپیمای اوکراینی به‌دلیل اصابت موشک را از لحاظ علمی غیر ممکن دانست و گفت: «همزمان با این هواپیما، چندین پرواز داخلی و خارجی در فضای ایران و در همین ارتفاع هشت هزار پایی در حال پرواز بودند و موضوع برخورد موشک به این هواپیما به‌هیچ وجه نمی‌تواند صحت داشته باشد».

او افزوده:«بین همه بخش‌های نظامی و غیر نظامی در ایران هماهنگی کامل وجود دارد». به‌گفته عابدزاده، هنگامی که هواپیمای اوکراینی در حال پرواز بوده، ۸ تا ۹ هواپیما در اطراف فرودگاه امام خمینی تهران در حال پرواز بوده‌اند. رئیس سازمان هواپیمایی ایران گفت چون در ماه‌های گذشته دو فروند دیگر هواپیمای بوئینگ سقوط کرده بودند، امریکا ادعای حمله موشکی به هواپیما را مطرح کرده است تا از سقوط سهام بوئینگ جلوگیری کند.

در همین حال سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز از سفر یک هیأت ۱۰ نفره کانادایی به ایران خبر داد. به گفته سخنگوی وزارت خارجه ایران طبق هماهنگی انجام شده بین ایران و کانادا یک هیأت

10 نفره کانادایی برای رسیدگی به امور قربانیان کانادایی در حال سفر به ایران هستند. سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت که «جمهوری اسلامی از هیچ کمکی برای تسهیل امور مربوط به کشورهایی که اتباع آنها در این حادثه غم انگیز دچار حادثه شده‌اند دریغ نخواهد کرد و نتایج بررسی‌های فنی هم بر اساس مقررات ایکائو و با مشارکت نمایندگان اوکراین، بوئینگ و با حضور متخصصین ناظر از سایر کشورهای خسارت دیده پس از تکمیل به‌طور شفاف به اطلاع عموم خواهد رسید».

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران هم در تماس‌های تلفنی با وادیم پریستایکو و فرانسوا فیلیپ شامپانی، وزرای خارجه اوکراین و کانادا در خصوص سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی و سایر موضوعات گفت‌و‌گو و تبادل نظر کرد. بنا بر اعلام دولت کانادا، دست‌کم ۶۳ نفر از مسافران این هواپیما که پس از برخاستن از فرودگاه امام خمینی(ره) سقوط کرد، تابعیت کانادایی داشته‌اند. ده‌ها نفر دیگر از مسافران این هواپیما هم ایرانیان مقیم یا محصل در کانادا بوده‌اند و قصد داشته‌اند از کی‌یف پایتخت اوکراین، به سمت کانادا پرواز کنند.

وزیر خارجه اوکراین: ایران همکاری می کند

وزیر خارجه اوکراین اعلام کرد که ایران در حال همکاری کامل در خصوص تحقیقات درباره هواپیمای سقوط کرده است. او اضافه کرد طرف ایرانی به ما اجازه داده تا از اطلاعات جعبه سیاه مطلع شویم و بادقت درباره ابهامات موجود در مورد سقوط این هواپیما بررسی انجام دهیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 533542 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟