پوتین: ترکیه و روسیه برای کاهش تنش در منطقه تلاش می‌کنند

به گزارش ایسنا به نقل از القدس العربی، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در سفرش به آنکارا اعلام کرد روابط روسیه و ترکیه به رغم برخی تلاش‌های خرابکارانه در همه عرصه‌ها در حال پیشرفت است.

وی گفت: برخی‌ها برای تشدید تنش در منطقه تمایل دارند اما روسیه و ترکیه برای کاهش این تنش‌ها تلاش می‌کنند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز نسبت به آغاز جنگ در منطقه در پی رخدادهای اخیر هشدار و تاکید کرد: ما نمی‌خواهیم سوریه، لبنان، عراق یا منطقه خلیج فارس به عرصه درگیری‌های نظامی تبدیل شود.

در همین حال در بیانیه مشترک رهبران روسیه و ترکیه آمده است، پوتین و اردوغان مخالف هرگونه مداخله نظامی و عملیات‌های نظامی یکجانبه هستند.

همچنین چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد که پوتین و اردوغان خواهان کاهش تنش میان ایران و آمریکا شده‌اند. همزمان دو رهبر بر حل مسالمت آمیز مشکلات در منطقه خاورمیانه تاکید کردند.

وی گفت مسکو و آنکارا در مذاکرات استانبول درباره آتش‌بس در لیبی هم گفت‌وگو داشتند و دو کشور طرف‌های درگیری را به بازگشت به میز مذاکره فراخواندند.

همچنین روسای جمهور ترکیه و روسیه اعلام کردند که حملات اخیر در منطقه منجر به دور جدیدی از بی ثباتی در منطقه می‌شود.

در همین حال سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت پوتین و اردوغان آماده مشارکت در توافق صلح در سوریه و مبارزه با تروریسم هستند.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه همچنین گفت، رهبران این دو کشور در مورد حل وفصل تمامی مسائل در منطقه خلیج‌فارس از طریق ابزارهای مسالمت‌آمیز بر پایه قوانین بین‌المللی تاکید کردند.

به گفته وزیر خارجه روسیه، پوتین و اردوغان در استانبول روی بیانیه مشترکی توافق کردند که بر قصد توسعه مشارکت در همه زمینه‌ها تاکید دارد.

سرگئی لاوروف در ادامه سخنانش همچنین تاکید کرد، رهبران روسیه و ترکیه درباره وضعیت در خلیج فارس پس از اقدامات آمریکا رایزنی کردند. آن‌ها همچنین روی موضع مشترکی درخصوص حل و فصل بحران در لیبی توافق کردند و از تمامی طرف‌ها خواستند از امشب تا 12 ژانویه آتش‌بس اعلام کنند.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 533151 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟