به گزارش رکنا، سرباز ولایت و امت اسلامی سردار سرلشکر پاسدار حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پس از عمری مجاهدت، فداکاری و نقش‌آفرینی‌های ماندگار و پر افتخار در راه اعتلای اسلام و سرافرازی ایران عزیز، در حمله هوایی نیرو‌های آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد به شهادت رسید. بر اساس اعلام وزارت دفاع آمریکا، دستور این حمله هوایی را دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور و فرمانده کل قوای این کشور صادر کرده بود.

ابومهدی المهندس، معاون حشدالشعبی و جمع دیگری از اعضای محور مقاومت از جمله محمدرضا جابری، مسؤول تشریفات بسیج مردمی عراق در این حمله به شهادت رسیدند. ایرج مسجدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد در تشریح جزئیات شهادت سردار سلیمانی گفت: حدود ساعت یک بامداد جمعه دو خودرو که در حال انتقال شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس از فرودگاه بغداد به سمت شهر بودند هدف حملات موشکی نیرو‌های آمریکایی قرار گرفتند.

مسجدی در گفتگو با شبکه خبر افزود: در این حمله تروریستی تمام سرنشینان که ده نفر از همراهان سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس بودند به شهادت رسیدند. وی با اشاره به ابراز همدردی مقامات عراقی با ملت ایران گفت: سردار سلیمانی شخصیت شناخته شده‌ای برای مسؤولان و مردم عراق بود و از همان زمان اعلام شهادت سردار سلیمانی تاکنون، مقام‌ها، شخصیت‌های مختلف سیاسی، مذهبی، فرهنگی و مردم عراق در حال ابراز همدردی با مردم ایران هستند.

۶۳ سال زندگی پرافتخار

سردار رشید اسلام سپهبد شهید قاسم سلیمانی ۲۰‌اسفند ۱۳۳۵ در شهرستان رابر از توابع استان کرمان در ایل عشایر سلیمانی به دنیا آمد. سال ۵۹، سلیمانی به عضویت سپاه پاسداران درآمد و زمانی که جنگ تحمیلی آغاز شد وی با آموزش چند گردان در کرمان به جبهه‌ها اعزام شد.

فعالیت سردار سلیمانی در دوران دفاع مقدس باعث شد با توجه به کفایت و لیاقتی که از خود نشان داد مدارج فرماندهی را در سپاه طی کند و در مقطعی به عنوان فرمانده سپاه آذربایجان‌غربی به ایفای نقش بپردازد. سال ۶۰ سلیمانی به عنوان فرمانده لشکر ۴۱ ثارا... منصوب شد. حضور این سردار رشید اسلام در برخی عملیات‌ها بسیار تاثیرگذار بود و وی از فرماندهان عملیات‌های تاثیرگذار و مهم والفجر ۸، کربلای ۴ و کربلای ۵ بود.

پس از دوران دفاع مقدس سردار سلیمانی به زادگاه خود کرمان بازگشت و فرماندهی عملیات درگیری با اشراری که مرز‌های شرقی ایران را تهدید می‌کردند، به‌عهده گرفت. او تا قبل از انتصابش به فرماندهی سپاه قدس با باند‌های قاچاق مواد مخدر در مرز‌های ایران و افغانستان درگیر بود. سال ۷۹، قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس شد. در این دوره از فعالیت سپاه قدس، ایران در بسیاری از تحولات منقطه‌ای و فرامرزی نقش‌آفرین بود و همین مساله، نگرانی‌های زیادی را برای جبهه استکبار و صهیونیست‌ها و سران مرتجع عرب در پی داشت. بهمن ۸۹ او با حکم فرمانده کل قوا درجه سرلشکری را دریافت کرد.

حضور تاثیرگذار شهید قاسم سلیمانی در مقاطع حساس تاریخ دو دهه اخیر مانند جنگ ۳۳ روزه لبنان، دو جنگ غزه، تقابل سخت با حرکت خطرناک داعش در عراق و سوریه بسیار موثر و مورد توجه بسیاری از تحلیلگران سیاسی و نظامی دنیا بود. از سویی دیگر، وی رایزنی‌های متعددی در جریان حل و فصل ماجرای مشکوک طرح استقلال اقلیم کردستان داشت و بعد از هیاهو‌هایی که رژیم صهیونیستی در این زمینه به‌راه انداخت، مشاوره‌های سردار سلیمانی باعث شد بانیان این طرح از اهداف اولیه خود عقب‌نشینی کنند.

نقش موثر سلیمانی در تحولات مهم خاورمیانه و هراس دشمنان منطقه‌ای از اقدامات تاثیرگذارش، طبعا برای بسیاری از دشمنان ایران و خط مقاومت منطقه‌ای هراس‌افکن بود و از این رو طرح‌های زیادی برای ترور این سردار برجسته نظامی و سرباز نظام جمهوی اسلامی ایران در دستور کار قرار گرفت. در نهایت در بامداد جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸ در حمله موشکی بالگرد‌های آمریکایی به دو خودرو در اطراف فرودگاه بغداد، سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون حشدالشعبی و تنی چند از اعضای حشدالشعبی در این حمله هدف قرار گرفتند و به شهادت رسیدند.

محبوبیت میان مردم

اندیشکده آمریکایی شورای آتلانتیک چندی قبل درباره محبوبیت سردار سلیمانی نوشته بود: سلیمانی برای حامیانش که او را «سردار دل‌ها» هم خطاب می‌کنند، قهرمانی است که در جنگ با داعش از اماکن مقدس و منافع ایران در منطقه حفاظت کرده و همچون سربازی فداکار در کوه‌ها و دره‌ها به جست‌وجوی «شهادت» رفته است.

در این یادداشت آمده است: «ژنرال قاسم سلیمانی یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های شناخته شده در کشور ایران است، جایی که حامیانش او را قهرمان ملی از خودگذشته‌ای می‌بینند که در حال نبرد با دشمنان ایران است.»

آتلانتیک با اشاره به این‌که تصاویر سردار سلیمانی برای اولین بار سال ۲۰۱۴ در شبکه‌های اجتماعی پدیدار شد نوشته برخی از صفحات حامیان او در اینستاگرام بالای ۱۹۰ هزار نفر طرفدار داشته است.

این اندیشکده با اشاره به نتایج نظرسنجی مرکز مطالعات امنیتی و بین‌المللی دانشگاه مریلند که حکایت از ارتقای روزافزون محبوبیت سردار سلیمانی داشت، نوشته بود: محبوبیت این ژنرال ایرانی تا اندازه زیادی از نگرش ایرانی‌ها و ارزش گذاری آن‌ها برای از خودگذشتگی و فروتنی نشات می‌گیرد.

زمان تشییع پیکر سردار سلیمانی

خانواده سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اعلام کردند: پیکر مطهر شهید سلیمانی صبح امروز در بغداد تشییع می‌شود و بعد از ظهر به میهن اسلامی منتقل خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، صبح فردا نیز پیکر شهید سلیمانی در دانشگاه تهران تشییع خواهد شد و مقام معظم رهبری بر پیکر ایشان نماز می‌خوانند.

پس از آن پیکر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، به وصیت ایشان، در گلزار شهدای شهر کرمان به خاک سپرده می‌شود.

همراهان شهید سردار سلیمانی

دفتر فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اسامی، شهدای عضو سپاه پاسداران را که در حمله تروریستی آمریکایی‌ها در بغداد به شهادت رسیدند اعلام کرد.

بر اساس این گزارش، دراین حمله تروریستی، جمعا ده نفر به شهادت رسیدند که پنج نفر از جمله سردار سپهبد پاسدار شهید قاسم سلیمانی، ایرانی و پنج نفر دیگر از جمله ابومهدی مهندس، معاون نیرو‌های حشدالشعبی، عراقی بودند.

اسامی شهدای پاسدار همراه سردار شهید سلیمانی به این شرح است:

سردار سرتیپ پاسدار حسین جعفری نیا

سرهنگ پاسدار شهرود مظفری نیا

سرگرد پاسدار‌هادی طارمی

سروان پاسدار وحید زمانیان

خروش غم

در ساعات اولیه بامداد که خبر شهادت سپهبد قاسم سلیمانی از طریق رسانه‌های داخلی و خارجی پخش شد، واکنش ابتدایی مردم به این خبر بهت و ناباوری بود.

همه علاقه‌مندان سردار دل‌ها که او را همواره سربازی جان برکف در راه دفاع از میهن اسلامی می‌دانستند بلافاصله بعد از شنیدن این خبر، این امید را به خود می‌دادند که شاید رسانه‌ها اشتباه کرده‌اند یا یک بازی تبلیغاتی رسانه‌های غربی و صهیونیستی است که می‌خواهند دل مردم ایران را خالی کنند.

اما با تایید آن از سوی رسانه‌های رسمی داخلی موجی از غم و اندوه فضای عمومی کشور را فرا گرفت.

مردم ایران سلایق مختلف سیاسی و فرهنگی دارند و گاه، موقع ابراز دیدگاه‌های خود دچار احساسات زودهنگام سیاسی می‌شوند و شاید این گونه واکنش‌ها بعضا باعث ملتهب شدن فضا هم شود؛ اما بسیاری از آن‌ها متعصبانه درباره قهرمانان ملی خود در هر لباسی حرف می‌زنند و با غرور و افتخار از آن‌ها یاد می‌کنند.

سردار حاج‌قاسم سلیمانی یکی از آن قهرمانان ملی بود که مردم خاطره فداکاری‌های او را در مواجهه با فتنه‌انگیزان دهشت‌افکن داعش به‌خوبی به یاد دارند.

آن‌ها هیچ‌گاه فراموش نمی‌کنند روزگاری را که داعشیان خونریز در سایه حمایت‌های آمریکا و بهره‌گیری از منابع مالی صهیونیسم و کشور‌های مرتجع عربی تا نزدیک مرز‌های ایران آمدند، اما با سد قاطع نیروی مقاومت تحت فرماندهی داهیانه سردار سلیمانی برخورد کردند و با همان سرعت که به تصرف اراضی می‌پرداختند، مجبور شدند سنگر به سنگر از نقاط اشغالی دور شوند. رفع فتنه داعش و امن کردن مرز‌های کشور از تهدیدات خارجی کاری بود کارستان که با تدابیر موثر رهبری و مدیریت نخبه‌گرایانه سردار سلیمانی میسر شد.

این خاطرات شیرین، غرور ملی بسیاری از شهروندان ایران را تحریک کرد و مردم با هر سلیقه سیاسی، سردار سلیمانی را قهرمانی غرورآفرین برای کشور می‌دانستند و بر اساس نظرسنجی که یکی دو ماه قبل از سوی دانشگاه مریلند انجام شد، سردار قاسم سلیمانی محبوب‌ترین چهره سیاسی از نگاه مردم ایران لقب گرفت.

حالا این مردم دیروز شنیدند فرماندهی که عاشقانه دوستش می‌داشتند در یک عملیات تروریستی به شهادت رسیده، پخش این خبر واکنش‌های احساسی زیادی را در کشور برانگیخت.

مردم گوشه و کنار کشور، در شهر‌ها و روستا‌های کوچک و بزرگ به خیابان آمدند و حجله‌ها بر پا کردند و اشک ماتم ریختند و یاد و خاطره این قهرمان ملی را زنده نگه داشتند. خروش انقلابی مردم ایران شامل فریاد‌های حماسی مردان و زنانی با فکر و اندیشه و طایفه و مذهب گوناگونی بود که کنار هم قرار گرفتند و یکصدا خواستار انتقامی سخت و سهمگین از عوامل این ترور شدند.

مردم سراسر ایران از ساحل لاجوردی خزر گرفته تا سواحل نیلگون خلیج فارس و دریای عمان و از غربی‌ترین نقطه مرزی ایران تا شرقی‌ترین حدود این سرزمین، غمگینانه و با یادآوری حوادث روز عاشورا، ناله سردادند که‌ای اهل حرم، میر و علمدار نیامد...

تصاویر این شور حماسی که در بسیاری از رسانه‌ها منعکس شد حاوی هزاران نکته و حرف است. نما‌هایی که از یکسو شور حماسی جوانی مازندرانی را نشان می‌داد و از سویی دیگر گریه سوزناک کودک کهگیلویه و بویراحمدی در فراق حاج‌قاسم سلیمانی را به تصویر می‌کشید.

بعد از انتشار خبر شهادت سردار، مردم ماتم‌زده در تهران مقابل منزلش گرد آمدند تا با خانواده اش همدردی کنند. همسر داغدیده‌اش با صدای بغض آلود، اما امیدوار به انتقام الهی، در دلگویه‌ای پراحساس همسر شهیدش را مورد خطاب قرار داد که بشنو! دارند پشت بیسیم، «بسم ا... القاصم الجبارین» می‌گویند... علم بر زمین نمی‌ماند سردارم.

کرمان، زادگاه سردار هم دیروز حال و هوایی عاشورایی داشت و مردم کرمان در منزل پدری او گرد هم آمدند و یاد و خاطره این قهرمان ملی را گرامی داشتند.

در کنار این همه شور و حماسه و غم، اما واقعیتی آتش به جان‌ها می‌زند. این روز‌ها باید فکر فرزندان شهیدان مدافع حرم نیز بود. عزیزانی که با شهادت حاج‌قاسم سلیمانی گویی دوباره یتیم شده‌اند.

رهبر انقلاب در پیامی به مناسبت شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی تاکید کردند انتقام سخت در انتظار جنایتکاران خواهد بود

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام مهمی شهادت سردار بزرگ و پرافتخار اسلام سپهبد حاج قاسم سلیمانی و همراهان ایشان به ویژه مجاهد بزرگ ابومهدی المهندس را تبریک و تسلیت گفتند و با تأکید بر این که انتقام سختی در انتظار جنایتکاران حادثه دیشب خواهد بود، خاطرنشان کردند: خط جهاد و مقاومت با انگیزه مضاعف ادامه خواهد یافت، همه دلبستگان مقاومت خونخواه شهید سلیمانی هستند و ادامه مبارزه و دست یافتن به پیروزی نهایی کام قاتلان و جنایتکاران را تلخ‌تر خواهد کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، متن پیام حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای به این شرح است:

بسم ا... الرحمن الرحیم

ملت عزیز ایران!

سردار بزرگ و پرافتخار اسلام آسمانی شد. دیشب ارواح طیبه شهیدان، روح مطهر قاسم سلیمانی را در آغوش گرفتند. سال‌ها مجاهدت مخلصانه و شجاعانه در میدان‌های مبارزه با شیاطین و اشرار عالم، و سال‌ها آرزوی شهادت در راه خدا، سرانجام سلیمانی عزیز را به این مقام والا رسانید و خون پاک او به دست شقی‌ترین آحاد بشر بر زمین ریخت. این شهادت بزرگ را به پیشگاه حضرت بقیه ا... ارواحنا فداه و به روح مطهر خود او تبریک و به ملت ایران تسلیت عرض می‌کنم.

او نمونه برجسته‌ای از تربیت‌شدگان اسلام و مکتب امام خمینی بود، او همه عمر خود را به جهاد در راه خدا گذرانید.

شهادت پاداش تلاش بی‌وقفه او در همه این سالیان بود. با رفتن او به حول و قوه الهی کار او و راه او متوقف و بسته نخواهد شد، ولی انتقام سختی در انتظار جنایتکارانی است که دست پلید خود را به خون او و دیگر شهدای حادثه دیشب آلودند. شهید سلیمانی چهره بین‌المللی مقاومت است و همه دلبستگان مقاومت خونخواه اویند. همه دوستان - و نیز همه دشمنان - بدانند خط جهاد و مقاومت با انگیزه مضاعف ادامه خواهد یافت و پیروزی قطعی در انتظار مجاهدان این راه مبارک است. فقدان سردار فداکار و عزیز ما تلخ است، ولی ادامه مبارزه و دست یافتن به پیروزی نهایی کام قاتلان و جنایتکاران را تلخ‌تر خواهد کرد.

ملت ایران یاد و نام شهید عالی مقام سردار سپهبد قاسم سلیمانی و شهدای همراه او به ویژه مجاهد بزرگ جهان اسلام جناب آقای ابومهدی المهندس را بزرگ خواهد داشت و اینجانب سه روز عزای عمومی در کشور اعلام می‌کنم و به همسر گرامی و فرزندان عزیز و دیگر بستگان ایشان تبریک و تسلیت می‌گویم.

سیدعلی خامنه‌ای / ۱۳ دی ماه ۱۳۹۸

رهبر انقلاب در منزل سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی:حاج قاسم در راه خدا از هیچکس و هیچ‌چیز پروا نداشت

رهبر معظم انقلاب اسلامی دیشب با حضور در منزل سردار بزرگ و پر افتخار اسلام سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، ضمن تفقد از خانواده شهید، شهادت آن مجاهد مخلص و عالی‌مقام را تبریک و تسلیت گفتند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای با اشاره به اخلاص و فداکاری شهید سلیمانی، گفتند: حاج قاسم بار‌ها و بار‌ها در معرض شهادت قرار گرفته بود، اما در راه خدا و انجام وظیفه و جهاد، از هیچ‌کس و هیچ چیز پروا نداشت.

رهبر انقلاب اسلامی، شهادت سردار سلیمانی به دست خبیث‌ترین افراد عالم یعنی آمریکایی‌ها و افتخار آن‌ها به این جنایت را یک ویژگی ممتاز برای آن مجاهد شجاع برشمردند و خاطرنشان کردند: جهاد او جهاد بزرگی بود و خداوند نیز شهادت او را شهادت بزرگی قرار داد. این نعمت عظیم بر حاج قاسم که شایسته آن بود، گوارا باشد. حاج قاسم باید همین‌جور به شهادت می‌رسید.

ایشان با طلب نزول صبر و سکینه الهی بر دل خانواده سردار شهید و دل‌های همه مردم ایران، افزودند: امروز دیدید که مردم در شهر‌های مختلف کشور با چه جمعیت و ارادتی به خیابان‌ها آمدند، مراسم تشییع را نیز خواهید دید، این نعمت‌ها مقابل چشم ما است تا ارزش شهادت را متوجه شویم. خوشا به‌حال حاج قاسم که به آرزویش رسید، او شوق شهادت داشت و برای آن اشک می‌ریخت و داغدار رفقای شهیدش بود.

حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای با تأکید بر اینکه جهاد بیرونی متکی به جهاد اکبر یعنی جهاد درونی است، خطاب به دختر شهید گفتند: همه مردم عزادار و قدردان پدر شما هستند و این قدردانی در اثر اخلاص بزرگی است که در آن مرد وجود داشت، چرا که دل‌ها به دست خداست و بدون اخلاص، دل‌های مردم اینگونه متوجه نمی‌شود. خداوند به همه ما و به همه ملت ایران عوض خیر عنایت بفرماید.

جهان در شوک

خبر شهادت سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابومهدی المهندس، معاون الحشد الشعبی در حمله آمریکایی‌ها در نزدیکی فرودگاه بغداد، واکنش‌های گسترده‌ای در سطح بین‌الملل داشته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در گفت‌وگوی تلفنی با امانوئل‌مکرون، رئیس جمهور فرانسه گفت کشته شدن قاسم سلیمانی در حمله آمریکا تهدیدی است که وضعیت خاور میانه را شعله‌ورتر می‌کند. به گزارش کرملین، پوتین گفت که این اقدام می‌تواند به صورت جدی وضع منطقه را وخیم‌تر کند.

سید حسن نصرا... دبیرکل حزب‌ا... لبنان در پیامی گفت: قصاص عادلانه قاتلان جنایتکار که از بدترین اشرار جهان هستند، مسؤولیت و وظیفه تمامی مقاومان و مجاهدان سراسر جهان خواهد بود.

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر مستعفی عراق، ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس را محکوم کرده و آن را نقض حاکمیت و تعدی به کرامت میهن دانست و گفت: هدف قراردادن شخصیت‌ها، نقض آشکار شروط حضور نیرو‌های آمریکایی در عراق است. وی در ادامه گفت: شهید سردار قاسم سلیمانی و شهید ابو مهدی المهندس هر دو سمبل بزرگ مقاومت و پیروزی در مقابل گروه تروریستی داعش بودند. آیت‌ا... سید کاظم الحائری از مراجع تقلید عراق هم ادامه حضور نیرو‌های آمریکایی در عراق را حرام اعلام کرد.

همچنین مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق در پیام توییتری نوشت: روشن است که ترور سلیمانی توسط استکبار جهانی، هدف قرار دادن جهاد، مبارزه و روح انقلابی است. اما آن‌ها نمی‌توانند عزم و اراده ما را از بین ببرند و ما را از جهاد منصرف کنند.

صدر همچنین از نیرو‌های تحت امرش در مقاومت عراق از جمله ارتش المهدی و تیپ یوم الموعود خواست برای حفظ امنیت عراق در آماده باش کامل باشند.

همچنین بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در پیامی به رهبر معظم انقلاب شهادت سردار سلیمانی را تسلیت گفت و افزود: شهید سلیمانی زندگی خود را در خدمت به کشورش، محور مقاومت و مسائل برحق جهان صرف کرد. جنبش حماس نیز در بیانیه‌ای تاکید کرد: آمریکا مسؤول خون‌هایی است که در منطقه عربی ریخته می‌شود و سیاست‌ها و رفتار‌های آمریکا بدون توجه به منافع ملت‌ها و آزادی و ثبات آن‌ها باعث ایجاد تنش می‌شود.

وزارت خارجه چین هم در واکنش به اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی خواستار خویشتنداری آمریکا و ایران شد.

همچنین وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای شهادت سردار سلیمانی را اقدامی پرماجرا دانست که منجر به افزایش تنش در سراسر منطقه خواهد شد. همچنین سخنگوی وزارت خارجه روسیه از بررسی موضوع عملیات نظامی آمریکا در بغداد در شورای امنیت سازمان ملل متحد خبر داد.

دومینیک راب، وزیر خارجه انگلیس در بیانیه‌ای گفت: از تمامی طرف‌ها می‌خواهیم تنش‌زدایی کنند و درگیری بیشتر به نفع ما نیست.

دولت آلمان نیز در واکنش به ترور سردار سلیمانی از سوی نیرو‌های تروریست آمریکایی، خواستار احتیاط و تنش زدایی در منطقه شد.

بزرگ‌ترین قمار ترامپ

رسانه‌های بین‌المللی نیز به شهادت فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به دست تروریست‌های آمریکایی واکنش نشان دادند.

روزنامه آمریکایی لس‌آنجلس‌تایمز گزارش داد رئیس جمهور این کشور با صدور دستور ترور فرمانده نیروی قدس سپاه ایران، بزرگ‌ترین قمار دوران ریاست جمهوری خود را انجام داد. شبکه خبری سی‌ان‌ان ضمن قطع برنامه عادی خود این‌طور واکنش نشان داد: قاسم سلیمانی بار‌ها در میدان مبارزه با داعش در عراق و سوریه دیده شده بود. او چهره‌ای در سایه بود و با این اتفاق، کل ماهیت اتفاقات جاری در عراق و ایران و منطقه تغییر خواهد کرد.

بلومبرگ در خبری نوشت: فرمانده ارشد ایرانی در حمله هوایی ایالات متحده به دستور ترامپ کشته شد. این اتفاق که بر اثر حمله هوایی آمریکا در عراق صورت گرفت خطر درگیری فزاینده با جمهوری اسلامی را تشدید می‌کند. واشنگتن پست هم نوشت: درگذشت قاسم سلیمانی، یکی از فرماندهان نظامی ایران به طور حتم باعث افزایش تنش‌ها میان ایالات متحده و ایران می‌شود.

از رگ گردن به خصم نزدیک‌تر بود

سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی عاشق ایران، انقلاب، اسلام و انسان بود.

حاج‌قاسم شجاع، دست از جان شسته و فدایی نظام جمهوری اسلامی ایران بود و ایران را برای اسلام و اسلام را برای ایران و هر دو را برای انسان می‌خواست و به همین علت بنا به ذکاوت، کیاست و درایتی که خدا در وجود او به عنوان یک مومن و شیعه علوی نهاده بود، بیش از آن‌که یک جنگ‌سالار باشد، استراتژیست بود.

او مغز متفکر راهبرد سیاست خارجی جمهوری اسلامی در توسعه عمق راهبردی ایران بود که از میهن و ایمان خویش در پشت گوش دشمن دفاع می‌کرد و همین دشمن را می‌ترساند و همه‌جا سایه او را احساس می‌کرد.

حاج قاسم از رگ گردن به خصم نزدیک‌تر بود و همین سبب شد نه در جنگی شرافتمندانه که در تروری ناجوانمردانه او را به شهادت برسانند. البته از دولتی مانند دولت آمریکا و شخص دونالد ترامپ نمی‌توان انتظار داشت که سنت پهلوانی ایرانی را بشناسد و از آیین فتوت بویی برده باشد.

آنچه به زبان روز روشنفکران جهان قابل پیگرد است اقامه شکایت جمهوری اسلامی ایران به مجامع جهانی علیه تروریسم دولتی ایالات متحده آمریکاست. سپهبد سلیمانی فرمانده قانونی سپاه قانونی دولت قانونی جمهوری اسلامی ایران بود که صاحب کرسی در سازمان ملل متحد است و دولت‌های ایران و آمریکا در شرایط جنگی به‌سر نمی‌برند؛ بلکه ملت آمریکا در جنگ با داعش مدیون حاج قاسم بود که جان جوانانشان را از جنگ با داعش نجات داد.

بر این اساس با هیچ معیار حقوقی و سیاسی نمی‌توان بر این اقدام دولت آمریکا نامی جز تروریسم دولتی گذاشت.

این اقدام دولت آمریکا، همان‌طور که مرجعیت دینی عراق آیت‌ا... سیستانی و نیز دولت قانونی این کشور اشاره کرده‌اند، نقض آشکار حاکمیت ملی دولت عراق است و دولت‌های ایران و عراق می‌توانند از این اقدام به سبب تعارض با منشور سازمان ملل متحد و اصول مسلم حقوق بین‌الملل به مجامع حقوقی جهانی شکایت کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 531980 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟