سیده فاطمه حسینی در تشریح مباحث مطرح در این نشست، گفت: یکی از اقداماتی که در این نشست صورت گرفت، بررسی پیش نویس قطعنامه هایی است که قرار است در کمیته دموکراسی و حقوق بشر  از سوی آن کمیته تصویب شود. ما در مجمع زنان موارد متعدد مورد بحث قرار می دهیم  و همچنین پیشنهاد کشورها را بررسی می کنیم و جمع بندی نهایی را به کمیته ای که قطعنامه در آن تصویب می شود ارائه می کنیم تا خروجی های IPU ، پاسخگو  به حوزه زنان و همچنین در راستای عدالت جنسیتی باشد.

رئیس شورای اجرایی ایران در اتحادیه بین المجالس جهانی با اشاره به موضوع سلامت زنان به عنوان یکی از بحث های مطرح در این نشست گفت: زنان در سراسر دنیا با وجود هزینه های زیادی که برای سلامت از جیبشان  پرداخت می کنند، اما در دسترسی آنان به دلیل بالا بودن میزان هزینه سلامت از ریسک  بالایی برخوردار است. 

برگزاری مجمع زنان در IPU به ریاست نماینده مجلس ایران / فاطمه حسینی

حسینی با اشاره به اینکه در مجمع زنان بر این موضوع تاکید شد که باید تلاش کنیم سیاست ها به نحوی اتخاذ شود که اطمینان داشته باشیم نیازهای زنان و دختران در حوزه سلامت در آن پیش بینی می شود، گفت: بحث پوشش بیمه سلامت و به طور کلی مسائل مربوط به حوزه سلامت برای زنانی که در بخش های غیررسمی شاغل هستند هم ازجمله نکات مطرح در این مجمع بود. 

نماینده ایران در صد و چهل و یکمین اجلاس اتحادیه بین المجالس جهانی همچنین گفت: تحقیقات جهانی نشان می دهد که زنان در مناطق روستایی و حاشیه نشین برای تامین سلامت خود، اغلب دسترسی بسیار کمتر و سخت تری به خدمات سلامت دارند به ویژه در موارد بارداری و زایمان . از این رو  بحث حضور زنان بیشتری در عرصه سلامت و ارائه خدمات سلامت و پرورش نیروهای بیشتری در این حوزه اعم از نیروهای داوطلب و غیرداوطلب ازجمله موارد مورد بحث در نشست اخیر مجمع زنان IPU بوده است. 

رئیس شورای اجرایی ایران در IPU تاکید کرد: ضرورت توجه ویژه به کودکان و افراد جوان در کشورهای مختلف جهان که نیازهای متفاوتی دارند اما به دلیل آنکه در عرصه تصمیم گیری و تصمیم سازی نقشی ندارند، صدای آنان شنیده نمی شود، به شدت احساس می شود و این یکی از موضوعاتی است که در مجمع زنان به آن توجه شده و تاکید داریم که این امر نیز باید در سیاستگذاری های کشورهای دنیا مورد توجه قرار گیرد.

به گفته حسینی، موضوعات مربوط به زنان،کودکان، سالمندان، افراد دارای معلولیت و همچنین زنان سالمند که از لحاظ مالی نیاز به حمایت دارند، مهاجرین، پناهجویان و افراد فاقد تابعیت هم ازجمله مواردی است که مجمع زنان IPU در مباحث خود مورد بررسی قرار داد.

برگزاری مجمع زنان در IPU به ریاست نماینده مجلس ایران / فاطمه حسینی

کدخبر: 510598 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟