بنیاد هابیلیان (خانواده شهدای ترور) مرکز تخصصی در حوزه مطالعات تروریسم به بازخوانی و بررسی بخشی از وقایع تروریستی که منجر به شهادت جمعی از عناصر فعال و خدوم جامعه روحانیت کشور شده،‌ پرداخته است که در ادامه میخوانید:

12 اردیبهشت 1358 تهران: ساعت 22:40 دقیقه، رئیس شورای انقلاب، استاد مرتضی مطهری، هنگامی که از منزل دکتر سحابی در خیابان فخرآباد خارج می‌شد، از فاصلۀ 2 تا 4متری، با سلاح کوتاه کمری از ناحیۀ سر هدف گلوله قرار گرفت و پس از انتقال به بیمارستان، در ساعت 24 به شهادت رسید. دو تن از مهاجمان که با خودروی استیشن سفید برای انجام این کار آمده بودند، دستگیر شدند. گروه فرقان مسئولیت این ترور را بر عهده گرفت.

4 خرداد 1358 تهران: دو نفر از مهاجمان عضو گروهک فرقان در ساعت 20:40 دقیقه به منزل حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی حمله کردند و او را از ناحیۀ شکم هدف اصابت گلوله قرار دادند. مهاجمان فرار کردند و از آن‌ها یک قبضه کلت بر جای ماند. هاشمی رفسنجانی تحت عمل جراحی قرار گرفت. در این حمله تروریستی، همسر او نیز مجروح شد.

26 آذر 1358 تهران: ساعت 09:15 دقیقه صبح به دکتر محمد مفتح، رئیس دانشکدۀ الهیات و دو پاسدار محافظش سوءقصد شد که یکی از محافظانش در همان لحظه و خود او و محافظ دیگرش در بیمارستان طالقانی به شهادت رسیدند. اولین گلوله‌ها به پای او و سپس از پشت چند گلوله به کتفش زده شد. یکی از محافظان مجروح که قصد دفاع از دکتر را داشت، به ضرب گلولۀ تروریست‌ها به شهادت رسید. سلاح محافظ یوزی بود که به سرقت رفت. سلاح یکی از ضاربان کلت کمری بود. ضاربان سه نفر بودند که دو نفر در ترور شرکت کردند و یک نفر با موتورسیکلت منتظر بود تا ضاربان را با خود ببرد.

یکی از پاسداران به نام اصغر نعمتی همان‌جا شهید شد و دیگری، جواد بهمنی، در بیمارستان به شهادت رسید. شهیدان همگی تلفنی تهدید شده بودند. گروه فرقان در اطلاعیه‌ای، مسئولیت انجام این اقدام تروریستی را بر عهده گرفت. علاوه بر این، تاکنون چند گروه دیگر به نام مار کبری، اف‌سام (یا اف‌ام)، گروه چریک‌های سرخ و گروه ضربتی انتقام، مسئولیت ترور دکتر مفتح را بر عهده گرفته‌اند.

10 آبان 1358 تبریز: بعد از نماز مغرب وعشا، آیت‌الله طباطبائی با خودروی مخصوص از مسجد شعبان به منزل بر می‌گشت که هنگام ورود به خیابان مقصودیه، هدف گلوله قرار گرفت. موتورسواری با کلت کمری، سه تیر به داخل خودرو شلیک کرد که گلولۀ دوم به پیشانی آیت‌الله قاضی طباطبائی اصابت کرد. ایشان را به‌سرعت به بیمارستان شیر و خورشید تبریز منتقل کردند؛ اما وی نیمه‌شب به شهادت رسید. عصر 11 آبان 1358، گروه فرقان با انتشار اعلامیه‌ای مسئولیت این ترور را بر عهده گرفت.

6 تیر 1360 تهران: حدود ساعت 12 ظهر، آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای(مدظله) امام جمعه تهران و نماینده امام در شورای عالی دفاع که به منظور ایراد سخنرانی و پاسخگویی به سئوالات مردم به مسجد ابوذر واقع در خیابان قزوین رفته بود، پس از نماز ظهر پشت تریبون قرار گرفتند. دو ضبط صوت، یکی برای ضبط صدای جمعیت و دیگری برای ضبط صدای سخنران روی تریبون گذاشته شد. دقایقی بعد، جوانی حدودا 25 ساله و قد بلند که کت خاکستری رنگی به تن داشت خود را به تریبون رساند و ضبط صوتی روی آن گذاشت. چند دقیقه بعد صدای انفجار مهیبی مسجد را لرزاند و آیت‌الله خامنه‌ای از سمت راست بدن مورد اصابت ترکش قرار گرفت و به روی زمین افتاد.

ضبط صوت فلزی به شکل مستطیل بود و در وسط آن مواد منفجره تعبیه شده و روی قسمتی از ضبط صوت که در محل انفجار افتاده بود عبارت «هدیه گروه فرقان» به چشم می‌خورد که با ماژیک نوشته شده بود. آیت‌الله خامنه‌ای ابتدا به بیمارستان بهارلو منتقل شدند و پس از اقدامات اولیه، با هلی‌کوپتر به بیمارستان قلب انتقال یافتند. یک تیم پزشکی به سرپرستی دکتر منافی معالجه ایشان را شروع کرد. ترکش‌ها به ناحیه بالای کتف راست، زیر بغل و بالای ران راست و چپ اصابت کرده بود و استخوان ترقوه را نیز شکسته بود. ایشان صبح روز بعد به هوش آمدند.

7 تیر 1360 تهران: ساعت 20:50 دقیقه بر اثر انفجار دو بمب در دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی، چندین نفر از شخصیت‌های مهم کشور، تنی چند از نمایندگان مجلس و وزرای دولت، شهید و مجروح شدند. اسامی شهدای حادثه: 1- آیت الله دکتر سیدمحمد حسینی بهشتی (رئیس دیوان عالی کشور) 2- دکتر حسن عباسپور تهرانی فرد (وزیر نیرو) 3- مهندس موسی کلانتری (وزیر راه و ترابری) 4- علی‌اکبر سلیمی جهرمی (دبیرکل سازمان امور اداری و استخدامی کشور) 5- سیدنورالله طباطبایی‌نژاد (نماینده اردستان) 6- علیرضا چراغ زاده دزفولی (نماینده رامهرمز) 7- غلامحسین حقانی (نماینده بندرعباس) 8- عبدالمجید دیالمه (نماینده مشهد) 9- حجت الاسلام محمدحسن طیبی (نماینده اسفراین) 10- حجت الاسلام عمادالدین کریمی بیژنی‌نژاد (نماینده نوشهر) 11- سیدمحمدجواد شرافت (نماینده شوشتر) 12- عباسعلی ناطق نوری (نماینده نور) 13- دکتر محمدباقر حسینی لواسانی (نماینده تهران) 14- علی هاشمی سنجانی (زنجانی) (نماینده اراک) 15- علی‌اکبر دهقان (نماینده تربت جام) 16- دکترسیدرضا پاک نژاد (نماینده یزد) 17- محمدحسین صادقی (نماینده درود) 18- سید محمدکاظم دانش (نماینده اندیمشک) 19- سیدفخرالدین رحیمی (نماینده ملاوی لرستان)

20- عبدالوهاب قاسمی (نماینده ساری) 21- (محمدعلی) محمد منتظری نجف‌آبادی (نماینده نجف آباد) 22- سیف الله عبدالکریمی (نماینده لنگرود) 23- حجت الاسلام غلامرضا دانش آشتیانی (نماینده تفرش و آشتیان) 24- دکتر شمس الدین حسینی نائینی (نماینده نایین) 25- محمدعلی حیدری (نماینده نهاوند) 26- محمود تفویضی زواره (معاون راه داری وزارت راه و ترابری) 27- جواد اسدالله‌زاده (معاون خارجی وزارت بازرگانی) 28- مهدی امین‌زاده (معاون داخلی وزارت بازرگانی) 29- غلام علی معتمدی (معان رفاه و تعاون وزارت کار) 30- هاشم جعفری معیری (معاون وزیر) 31- جواد سرحدی (زاده) (مدیرعامل تعاون شهر و روستا) 32- قاسم صادقی (نماینده مشهد) 33- حجت الاسلام سیدمحمدتقی حسینی طباطبائی (نماینده زابل) 34- (پیربهزاد) میربهزاد شهریاری (نماینده رودباران) 35- مهدی ن. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 510464 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟