به گزارش رکنا، دادگاه انگلیس، اعتراض جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ضرورت پرداخت سود پول‌های ضبط شده ایران در انگلیس، برای خرید تانک‌های چیفتن را رد کرد.

مرداد امسال، دادگاه انگلیس رای داده بود که نیازی نیست این کشور به دلیل بدهی ۳۸۷ میلیون پوندی به ایران ۲۰ میلیون پوند از مجموع سود آن را به ایران بپردازد.

قاضی دادگاه انگلیسی رای داد که دولت این کشور ملزم به پرداخت سود ۲۰ میلیون پوندی نیست، زیرا پس از سال ۲۰۰۸ میلادی، انتقال پول به ایران مشمول تحریم‌های اتحادیه اروپا شده است.

حدود ۴۰ سال است که با لغو قرارداد خرید تانک‌های چیفتن در انگلیس، پول ایران در بانک‌های انگلیس ضبط شده است. این قرارداد مربوط به خرید تانک‌های چیفتن در سال ۱۳۵۰ خورشیدی میان وزارت دفاع انگلیس و حکومت پهلوی است که بر اساس آن قرار بود یک هزار و ۵۰۰ عراده تانک و خودرو‌های زرهی به ایران تحویل شود.

در فوریه سال ۵۸ و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، انگلیس این قرارداد را لغو کرد و با توجه به آنکه ایران همه پول قرارداد را پرداخت کرده بود، خواستار باز پس‌گیری پول خود شده است، اما بر اساس مدارک موجود، دولت انگلیس نمی‌خواهد این پول را به ایران بازگرداند و در ۴۰ سال گذشته نیز با بهانه‌های گوناگون از پرداخت آن خودداری کرده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 508620 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟