اعتراضات عراق؛ دست‌کم 'دو نفر کشته و دویست نفر زخمی' شده‌اند

به گزارش رکنا، در درگیری نیروهای امنیتی با معترضان در عراق حداقل دو نفر کشته و دویست نفر زخمی شده‌اند. به گفته وزارت بهداشت عراق چهل نفر از مجروحان از نیروهای امنیتی بوده‌اند. در استان ذی‌قار در جنوب عراق هم یک معترض کشته و دو نفر مجروح شدند و بیست و پنج پلیس هم آسیب دیده‌اند.

اعتراضات عراق

این بزرگترین اعتراضات علیه دولت جدید عراق است که سال گذشته روی کار آمد. تظاهرکنندگان به بیکاری، فساد مالی و ناکارآمدی خدمات عمومی اعتراض دارند.

در بیانیه دولت عراق آمده که عده‌ای در صدد اغتشاش و آشوب بوده‌اند و نیروهای امنیتی برای امنیت اعتراض صلح‌آمیز تلاش می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری‌ها و تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده تعدادی از معترضان با صورت‌های خونین دیده می شوند. نیروهای امنیتی ابتدا با گاز اشک‌‎آور و ماشین آب‌پاش و نارنجک گیج کننده سعی در متفرق کردن معترضان داشتند اما چون موفق نشدند به تیراندازی به جمعیت روی آوردند.

پلیس و مقام‎های درمانی گفته‌اند بیشتر مصدومیت‌ها به علت استنشاق گاز اشک‌آور و گلوله‌های لاستیکی بوده است.

شماری از معترضان در بغداد سعی کردند با عبور از پلی که به منطقه حفاظت شده بغداد متصل می‌شود، وارد این منطقه شوند اما پلیس با ایجاد راه‌بند و تیراندازی هوایی سعی کرد مانع این معترضان شود.

منطقه حفاظت شده یا سبز محدوده‌ای در بغداد است که ساختمان‌های دولتی و سفارتخانه‌ها در آن واقع واقعند و از آن بشدت محافظت می‌شود.

معترضان شعار می‌دادند "دزدها ما را غارت می‌کنند" و برخی نیز عکس‌های سپهبد عبدالوهاب سعدی را در دست داشتند که فرمانده ضدتروریسم عراق بود و در اقدامی غیر منتظره چند روز پیش برکنار شد. برکناری او که قهرمان پیروزی بر داعش شناخته می‌شد باعث افزایش اعتراض‌ها به عادل عبدالمهدی نخست وزیر شده است.

عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق امروز در جلسه عادی هیات دولت وعده اشتغال به فارغ‌التحصیلان داد و به وزارت نفت و دیگر نهادهای دولتی دستور داد که در قراردادهای آتی با شرکتهای خارجی باید نیمی از کارکنان محلی باشند.

پس از حمله نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا به عراق در سال ٢٠٠٣ که به سقوط حکومت صدام حسین منتهی شد، این کشور دائم گرفتار ناآرامی، انفجار، درگیری نیروهای شبه نظامی، جنگ داخلی و همچنین ظهور داعش بوده که چند سال بخش‌های بزرگی از خاک عراق را در اشغال داشت.

به گفته نهاد شفافیت بین‌الملل که کشورها را از نظر فساد مالی رده‌بندی می‌کند عراق دوازدهمین کشور دنیا از نظر فساد مالی و اداری است. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 507230 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟