روابط عمومی اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات لرستان، مرتضی براری در نشست با اعضای هیات علمی و استارتاپ‌های برگزیده حوزه فاوای استان گفت: جمهوری اسلامی ایران با ۴۰ سال تحریم به چرخه کامل فناوری فضایی با همت و تلاش جوانان خود دست یافته است.

او افزود: در سند جامع نقشه علمی کشور، صنعت فضایی نقش مهمی خواهد داشت و در این زمینه نخستین سند پیوستی سند جامع علمی کشور، صنعت فضایی و در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز به تصویب رسیده است.

براری اظهار داشت: مقام معظم رهبری بر توسعه صنعت فضایی و رئیس جمهوری نیز بر استراتژیک و راهبردی بودن این صنعت برای کشور تاکید دارند.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ایران طی یک دهه اخیر به دستاورد‌های مهمی در صنعت فضایی رسیده به گونه‌ای که بین کشور‌های منطقه امسال رتبه نخست را بدست آورده و درجهان رتبه یازدهم را دارد.

براری با اشاره به اینکه پارسال ۲ ماهواره از ایران به فضا پرتاب شد، تصریح کرد: ایران با پرتاب ماهواره امید به فضا، به عنوان نهمین کشور جهان صاحب چرخه کامل فناوری فضایی شده است.

او افزود: اکنون متخصصان ایرانی به دانش پایگاه پرتاب، پرتابگر، ماهواره، ایستگاه دریافت و کنترل ماهواره و ایستگاه داده‌های ماهواره‌ای دست یافته اند که یک افتخار برای کشور است.

براری اظهار داشت: در سال ۲۰۱۵ بیش از ۸۰۰ هزار شغل سنتی از بین رفته و ۲میلیون شغل جدید به این اکوسیستم شغلی بازگشته که پیش بینی می‌شود در انقلاب چهارم صنعتی بیش از ۵۰۰ هزار شغل جدید مبتنی بر داده‌ها و فناوری‌های اطلاعات ایجاد و به همین میزان شغل سنتی حذف شود.

رئیس سازمان فضایی ایران با بیان اینکه رشد اقتصادی هوا و فضا ۱۶ برابر گذشته شده، گفت: رشد اقتصاد هوا و فضا اکنون به بیش از ۱۳۹ برابر رشد اقتصادی رسیده که ایران نیز در برنامه خود به دنبال توسعه صنعت فضایی است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: روزانه ۶۰ تا ۹۰ هزار نفر از صنعت خدمات هوایی بهره مند می‌شوند و به منظور آشنایی با این فرصت، رویداد استارتاپ ویکند حوزه فضایی آبان ماه در دانشگاه لرستان برگزار می‌شود.

براری اظهار داشت: قلمرو هوایی کشور‌ها تا ۸۲ کیلومتری زیمن است و از آن به بعد قلمرو فضایی آغاز می‌شود که می‌توان از داده‌های ماهواره‌ای برای توسعه کسب و کار‌های هوافضا استفاده کرد.

او ارتباطات گسترده در همه زمینه‌ها را از دیگر دستاورد‌های داده‌های ماهواره‌ای عنوان کرد و گفت: این ظرفیت را می‌توان در استان‌های مختلف برای بهره مندی از کسب و کار فضاپایه استفاده کرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 503516 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟