حسین صمیمی رئیس پژوهشگاه فضایی ایران درباره طرح‌های در حال انجام این پژوهشگاه با اشاره به اینکه به طور کلی پژوهشگاه فضایی ایران سه حوزه کاری مشخص را پیگیری می‌کند، اظهار کرد: حوزه اول کسب دانش فنی لازم برای طراحی و ساخت ماهواره‌های مخابراتی و سنجشی است که باید همواره به آن بپردازیم.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران ادامه داد: در همین حوزه ما ماهواره تحقیقاتی مخابراتی ناهید ۱ را به اتمام رساندیم؛ ماهواره سنجشی پارس ۱ هم مراحل انتهایی ساخت خود را طی می‌کند و می‌توانید به زودی شاهد پرتاب و در مدار قرار گرفتن این ماهواره‌ها باشید.

او گفت:‌ حوزه دوم توسعه خدمات فضاپایه است؛ در این حوزه تمرکزمان را روی کاربرد سنجش از دور است و به موضوعاتی مثل کشاورزی می‌پردازیم؛ در این حوزه دستاوردهای مناسبی داشتیم که از جمله آنها می‌توان به همکاری این سازمان با وزارت کشور برای تعیین خسارات وارده در مزارع کشاورزی مناطق سیل زده اشاره کرد.

صمیمی اظهار کرد: در حال حاضر مبنای پرداخت خسارت به کشاورزانی که مزارع آن‌ها در جریان سیل دچار آسیب شد نقشه‌هایی است که توسط پژوهشگاه فضایی ایران تهیه شده و در دسترس مسئولان کشوری قرار گرفته است.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران بیان کرد: حوزه سوم سرریز دانش فضایی در سایر صنایع است؛ حوزه فضایی ارتباط مناسبی با سایر صنایع دارد و هر پیشرفتی در این حوزه می‌تواند منجر به پیشرفت در سایر صنایع شود.

او تصریح کرد: تاکنون موفقیت‌های خوبی در این حوزه به دست آورده‌ایم و توانسته‌ایم دتکتور مواد ممنوعه را ساخته و در اختیار برخی از کارفرماها قرار دهیم همچنین اقدام به ساخت دستگاهی به نام رادیوسوند کردیم و امیدوار هستیم این دستگاه کمک زیادی به ارتباط سازمان هواشناسی داشته باشد.

صمیمی یادآوری کرد: در حال حاضر ماهواره ناهید ۱ به پایان رسیده است و تمرکز اصلی مان را روی ماهواره پارس ۱ قرار داد‌ه‌ایم که یک ماهواره سنجشی است و سه محموله تصویربرداری را با رزولیشن‌های ۱۵ متر، ۱۰۰ متر و ۳۰۰ متر به فضا خواهند برد مراحل ساخت این ماهواره هم تا پایان سال به پایان می‌رسد و تحویل کشور داده خواهد شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 502497 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟