«قایق موشک انداز پیکان»، تیری در چشمان دشمنان ایران

به گزارش رکنا، نیروی دریایی ارتش کشورمان ۱۲ فروند از این نوع را بین سال‌های ۱۳۵۶ تا ۱۳۶۰ از فرانسه خریده بود. این قایق به نام قایق موشک‌انداز پیکان نام‌گذاری شده که در جریان عملیات مروارید در ابتدای دفاع مقدس غرق شد. قایق موشک‌انداز پیکان در سال ۱۳۵۹ و در عملیات مروارید ۳ قایق موشک‌انداز اوسا-۲ عراقی را مورد هدف قرار داده و غرق کرد و خود نیز در این عملیات غرق شد.

پیکان اولین قایق موشک‌انداز تولید ایران است و مجهز به ۲ یا ۴ موشک سطح‌به‌سطح و ضدکشتی نور، ۱ توپ ۷۶ میلی‌متری فجر ۲۷ و ۱ توپ ضدهوایی ۴۰ میلی‌متری است.

مشخصات فنی

این قایق ۴۷ متر طول داشته و پهنای بدنه آن هم در حدود ۷ متر است که با چهار موتور دیزلی و چهار شفت توان تولید قدرت ۱۴،۴۰۰ اسب‌بخار دارد که سرعتی معادل ۳۶ گره دریایی (۶۷ کیلومتربرساعت) برای این قایق تولید کرده و می تواند تا ۲۷۵ تن بار نیز بارگیری کند. همچنین تعداد خدمه های این قایق در حدود ۳۱ نفر است.

قایق موشک‌انداز پیکان در تیر ماه ۹۲ به همراه قایق موشک‌انداز جوشن به عنوان اولین ناو گروه اعزامی شمال در دریای خزر از بندر انزلی به آستاراخان جهت دیدار از ناوچه‌های روسیه و همچنین پاسخ به پهلوگیری ناو‌های روسی که در اردیبهشت همان سال در منطقه اول نیروی دریایی در بندرعباس پهلوگیری کرده بودند، به روسیه اعزام شدند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 500379 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟