جنگ نفتکش ها با پیروزی ایران پایان یافت / سیلی که انگلیس به آمریکا زد

به گزارش رکنا ، عبدالباری عطوان، سردبیر ­روزنامه اینترنتی رای الیوم، در یادداشتی نوشت: مخالفت مقامات جبل‌الطارق با درخواست آمریکا مبنی بر مصادره نفتکش ایرانی «گریس ۱» به همراه محموله آن طبق دستوری که در این خصوص صادر کرد، سیلی محکمی به دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، بود که چنین درخواستی کرد و این موضوع از تزلزل هیبت آمریکا در میان کشور‌های اروپایی و جهان حکایت دارد. حال این پرسش مطرح است که امور چگونه پیش خواهد رفت و فصل بعدی این بحران چگونه رقم خواهد خورد؟

در این مطلب آمده است: ابتدا لازم است، به صورت شفاف و روشن توضیح دهیم که تصمیم مخالفت با درخواست آمریکا، در وهله نخست تصمیم انگلیس به شمار می‌رود و اگر دولت محافظه‌کار بوریس جانسون که شش هفته پیش به درخواست آمریکا با توقیف نفتکش ایرانی اشتباه بزرگی مرتکب شد، می‌خواست باز هم به درخواست آمریکا این نفتکش را آزاد نکند، می‌توانست از آزادسازی آن خودداری کند؛ اما این بار برای اینکه در مخصمه هرگونه درگیری نظامی با ایران و بازو‌های آن در منطقه گرفتار نشود به خواسته آمریکا عمل نکرد و پشت دادگاه مقامات جبل‌الطارق پنهان شد و این رفتار انگلیس کاملا از روی تدبیر بود.‌

ایران به هیچ وجه دیگر در برابر هرگونه راهزنی دریایی آمریکا ساکت نخواهد نشست

نمی‌دانیم اقدام تحریک‌آمیز بعدی آمریکا چه خواهد بود؛ اما صدور دستور برای ناو‌های نظامی آمریکا به منظور حمله به نفتکشی که حامل پرچم ایران است و با نام جدید «آدریان داریا» حرکت خواهد کرد، تلاش آمریکا برای بی‌اثر کردن پیروزی ایران است و چه بسا بار دیگر شعله جنگ نفتکش‌ها را برافروخته کند؛ زیرا حسن خانزادی، فرمانده نیرو‌های دریایی ایران، اعلام کرد برای ارسال ناوگان دریایی خود به منظور همراهی نفتکش مورد نظر آمادگی دارد و این نشان می‌دهد، ایران به هیچ وجه دیگر در برابر هر گونه راهزنی دریایی آمریکا در این چارچوب ساکت نخواهد نشست و پاسخ آمریکا را خواهد داد و تجربه ماه‌های گذشته در این خصوص نیز همچنان در اذهان باقی مانده است.

سیاست احمقانه آمریکا در خلیج فارس انگلیس را هم تحت تاثیر خطرات ناشی از آن قرار می‌دهد

عطوان در ادامه نوشت: انگلیس به عنوان کشوری که در جبل‌الطارق داری حاکمیت واقعی است، دو سیلی محکم به ترامپ و جان بولتون مشاور وی زد. نخستین آن زمانی بود که نفتکش ایرانی را آزاد کرد و دیگری هنگامی روی داد که با درخواست آمریکا برای مصادره این نفتکش مخالفت کرد. این بدان معناست که احتمال پیوستن انگلیس به ائتلاف دریایی که رئیس جمهور آمریکا تلاش دارد برای حمایت از دریانوردی در خلیج (فارس) آن را ایجاد کند، اگر کاملا از بین نرفته باشد، ضعیف شده است؛ زیرا این سیاست احمقانه آمریکا، انگلیس را هم تحت تاثیر خطرات ناشی از آن قرار می‌دهد.

ایران به هیچ وجه تسلیم نخواهد شد و هرگز پرچم سفید را به اهتزاز در نخواهد آورد

پیشتر هم گفته بودیم و بازهم هم تکرار می‌کنیم: ایران به هیچ وجه تسلیم نخواهد شد و هرگز پرچم سفید را به اهتزاز در نخواهد آورد و همواره با همه توان خود در برابر زورگویی‌های آمریکا و اسرائیل مقاومت خواهد کرد و این موضوع را هنگام سرنگونی پهپاد آمریکایی که حریم هوایی آن را نقض کرده بود، عملا نشان داد. همچنین زمانی که نفتکش انگلیسی را با قدرت توقیف و آن را در روز روشن و با تهدید‌های مسلحانه به بندر عباس منتقل کرد، تا پاسخی به توقیف نفتکش خود در تنگه جبل الطارق داده باشد، این مقاومت را به اثبات رساند و بعید نمی‌دانیم، در صورتی که کشتی‌های ناوگان دریایی آمریکا نفتکش آزاد شده ایران را در جبل الطارق توقیف کنند؛ ایران هم در مقابل به این چالش ادامه دهد و نفتکش یا کشتی جنگی آمریکایی را در تنگه هرمز یا دریای عمان توقیف کند.

دولت آمریکا در منطقه خاورمیانه منزوی و تنها به نظر می‌رسد

در ادامه این یادداشت آمده است: برای نخستین بار است که دولت آمریکا در منطقه خاورمیانه منزوی و تنها به نظر می‌رسد و نمی‌تواند ائتلافی قدرتمند تشکیل دهد تا از تحریم‌های اقتصادی علیه ایران حمایت کند و این موضوع به وضوح نشان می‌دهد، سیاست‌های احمقانه تحریم که دولت ترامپ همچون ببری زخمی همواره آن را به کار می‌گیرد، دیگر فایده‌ای ندارد و نتیجه بخش نیست.

عطوان در ادامه نوشت: ایران به عنوان طرفی که در راس محور مقاومت قرار دارد، حرف اول را در منطقه خاورمیانه می‌زند و تحت پشتیبانی توان بازدارندگی نظامی بی‌سابقه‌ای قرار دارد. این محور از کشور‌های متعددی همچون سوریه، عراق و بازو‌های نظامی همانند حزب‌الله، گروه بسیج مردمی، انصارالله، جنبش حماس و گروه جهاد اسلامی تشکیل شده است.

سردبیر رای الیوم نوشت: ترامپ در اعمال تحریم‌ها افراط کرد، او گمان می‌کرد، توان نظامی می‌تواند، مخالفانش را در خاورمیانه و دیگر مناطق جهان بترساند و فراموش کرده بود در سوریه، افغانستان و عراق شکست خورده است و در هر گونه رویارویی احتمالی در تنگه هرمز هم شکست خواهد خورد؛ زیرا ملاک تعداد ناوگان‌ها یا ناو‌های جنگی نیست، بلکه ملاک قدرت پایداری و مقاومت در جنگ و آمادگی برای جانفشانی به منظور حفظ کرامت ملی و میهنی است و محور مقامت و گروه‌های وابسته به آن همچنین رهبران آن همه این مشخصات را دارند.

به ترامپ توصیه می‌کنیم، در سیاست‌های خود بازنگری کند و دست از تشدید تنش‌ها بردارد. او همان کسی است که در تبلیغات انتخاباتی خود وعده داد، نیرو‌های آمریکا را از منطقه خاورمیانه خارج کند و با به راه انداختن جنگ در این منطقه مخالفت کرد. همچنین به او توصیه می‌کنیم، به منظور حفظ آبروی کشور خود و هیبت آن و دور ماندن از هر گونه شکست سنگین، منافع اسرائیل را به منافع راهبردی کشور خود ترجیح ندهد، به ویژه اینکه در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری قریب‌الوقوع قرار دارد و خواستار پیروزی در دومین دور این انتخابات است.

البته ما خوب می‌دانیم که او به هیچ وجه به توصیه‌های ما عمل نخواهد کرد و چه بسا آن‌ها و هیچ توصیه دیگری با همین مضمون در داخل آمریکا یا خارج آن را نشنود؛ زیرا دوست او بنیامین نتانیاهو (نخست وزیر رژیم صهیونیستی) و لابی اسرائیلی در واشنگتن هر آنچه در راستای منافع آمریکاست از او پنهان می‌کنند و اقدام تاسف‌بار او در جهت حمایت از ممنوعیت ورود ایلهان عمر و رشیده طلیب دو عضو مسلمان کنگره آمریکا به فلسطین اشغالی تنها یکی از نشانه‌های سقوط ترامپ (به سبب تاثیر پذیری از لابی رژیم صهیونیستی) به شمار می‌رود.

عطوان در پایان نوشت: ایران در نخستین دور جنگ نفتکش‌ها پیروز میدان شد و این پیروزی را همچنان حفظ و تقویت خواهد کرد و با در نظر گرفتن اقدامات عملی آن در رویارویی‌های اولیه در زمینه دریانوردی همچنان آمادگی دارد، هر قدر هم که هزینه داشته باشد این جنگ را تا پایان ادامه دهد، مگر در صورتی که طرف مقابل کوتاه بیاید، تسلیم شروط ایران شود، دست از تشدید تنش‌ها بردارد و عاقلانه رفتار کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 497922 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟