حجم ویدیو: 6.13M | مدت زمان ویدیو: 00:01:00

به گزارش رکنا ، قایق های تندرو نوعی از شناورهای کوچک و با سرعت بالا هستند که در حوزه های گشت دریایی، حفاظت از مرزهای آبی و دفاع از حملات و تهاجم های احتمالی متجاوزان مانند دزدان دریایی و کشورهای متخاصم به مرزهای آبی و دریاهای یک کشور کاربرد فراوان دارند.

کشورمان هم پیش از پیروزی انقلاب اسلامی با خرید ناو‌های و ناوچه‌ها می‌توان قدرتمندترین کشور منطقه در حوزه دریا بود، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تهاجم دشمن بعثی فرماندهان نظامی سپاه در حوزه دریا به این فکر افتادند که برای وظایف یادشده از نوعی شناور‌های تندرو با قابلیت نصب انواع سلاح مانند مین‌های دریایی، پرتابگر‌های راکت های کوتاه برد و تیربار‌های ۷.۱۲ میلیمتری داشتند، بهره ببرند.

استفاده از این قایق ها پس از نتایج به دست آمده در عملیات کربلای ۵ که در آن عراق با همه گونه آمادگی اطلاعاتی، تسلیحاتی و لجستیکی حضور داشت، اهمیت بیشتری پیدا می کند. همچنین، ایران هم دو هفته قبل از آن عملیات ناموفق کربلای ۴ را به دلیل ارسال اطلاعات ماهواره‌ای به دشمن (توسط آمریکا) پشت سر گذاشته بود، کشور‌های پشتیبان عراق وارد مرحله جدیدی در حمایت‌های خود از صدام شده و به رویارویی مستقیم با ایران پرداختند.

در دوران دفاع مقدس و همزمان با تهاجم سراسری رژیم بعث عراق، آمریکایی‌ها فعالترین نقش را در پشتیبانی از صدام ایفا کردند. به طوری که ایجاد مشکل در مسیر‌های صادرات و واردات دریایی، حمله به کشتی‌های ایرانی، ورود به آب‌های سرزمینی ایران، حمله به سکو‌های نفتی، انهدام ناو‌های جوشن و سبلان و از همه بی شرمانه تر، ساقط کردن یک فروند هواپیمای مسافربری ایرباس با ۲۹۰ نفر انسان بی گناه بخشی از آن اقدامات بوده است. بعد از عملیات کربلای ۵ حضور آمریکایی‌ها بسیار متفاوت از قبل شد. در اوایل سال ۶۶، تعداد ۸۵ ناو و شناور آمریکایی در جنگ با ایران حضور فعال داشتند در حالی که تا پیش از این سال حدود ۱۰ فروند فعال بود. در این مقطع حساس، مسئولیت به سپاه واگذار شد تا در این منطقه به اقدامات متقابل و دفاع دست بزند و می‌توان گفت شکل گیری نیروی دریایی سپاه با حضور آمریکایی‌ها همزمان شد.

قایق ‌های تندرو در دوران دفاع مقدس به قدری موفق بودند که شکل گیری نیروی دریایی سپاه بر اساس آن‌ها صورت گرفت و این موفقیت همچنین باعث تحول در دکترین حوزه‌های مختلف شد. هرچند این قایق ها در سایر نقاط دنیا نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، ولی آنچه در ایران اتفاق افتاد و تولید علم محسوب می‌شود، استفاده از نوعی است که در شرایط مختلف دریا، پایداری داشته و توانایی حمل و به کارگیری انواع سلاح را دارند.

پس از دوران دفاع مقدس، تلاش برای به خدمت گرفتن بهترین قایق ‌های تندروی دنیا در کنار توسعه بومی آن‌ها و سایر فناوری‌های کاربردی نظیر سلاح، ادوات ناوبری و مسیریابی و سامانه‌های مخابراتی امن آغاز شد و با روندی بی توقف و رو به رشد ادامه یافت. در زمینه‌های تسلیحاتی، به کارگیری پایدار کننده‌های هیدرولیکی و سامانه کنترل آتش، باعث شلیک موثرتر راکت ۱۰۷ میلیمتری از فاصله دورتر و چند کیلومتری (بیشتر از برد سامانه‌هایی مانند فالانکس) شده و نصب توپ‌های ۲۳ میلیمتری تک لول نیز آتش سنگین تری در مقایسه با تیربار‌های ۷.۱۲ میلیمتری ایجاد می‌ کند.

اما در عصری که در تمام رده‌ها سلاح موشکی یافت می‌شود، موشک‌های کروز کوتاه برد و میان برد دریایی با عملکرد خودکار، قایق ‌های تندروی ایرانی را حتی از برد توپ‌های کالیبر بالای ناو‌های دشمن دور نگه می‌دارند. همچنین سطح مقطع کم این شناور‌ها و سرعت بالای آنها، ترک سریع محل شلیک و عدم فرصت کافی برای پاسخ دشمن را ممکن می‌سازد. در حال حاضر شناور‌های تندروی نیروی دریایی سپاه از متوسط سرعت حدود ۵۵ گره دریایی (نات) برخوردار بوده و شناور‌هایی با سرعت ۶۰ تا ۷۰ نات نیز موجود است.

به همین دلیل در ابتدا با استفاده از قایق تندرو عاشورا و سپس هم با طراحی و ساخت انواع آن قدرت خود را در عرصه دریا حفظ، تثبیت و ارتقا داده اند که این مهم تا امروز هم با قدرت بیشتر ادامه دارد.

در اولین بخش از این گزارش‌ها به بررسی قایق سراج پرداخته ایم که در ادامه متن کامل بررسی آن را مطالعه می‌کنید.

قایق تندرو سراج

سراج یک قایق تندرو تهاجمی راکت انداز، رادار گریز و یا طراحی متناسب با مناطق آب و هوایی گرمسیری است که روز اول شهریورماه سال ۸۹ توسط سردار وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رونمایی شد. این شناور توسط سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع کشورمان و از جنس فایبرگلاس ساخته شده که مجهز به امکانات پیشرفته بومی مخابراتی و ناوبری الکترونیکی است.

استفاده از این امکانات باعث می شود تا تغییرات ارتفاعی ناشی از حرکت بر روی آب و صدای زیاد آن در سرعت‌های بالا در داخل کابین احساس نشود. سرعت این قایق تقریباً به ۶۰ نات می‌رسد که سرعت بسیار بالایی برای یک قایق دریایی است. همچنین در شرایط طوفانی دریا، سرنشینان آن شدت امواج را احساس نخواهند کرد. این شناور در زمینه‌های مختلفی چون حفظ تعادل در سرعت بالا، رفتار مناسب عملیاتی در شرایط گوناگون و قدرت موتور بالا در کنار طراحی و ساخت بدنه مناسب از ویژگی‌های قابل توجهی برخوردار بوده و توان دریایی ایران را افزایش می‌دهد.

سراج در رسانه های خارجی

خبرگزاری CNN آمریکا در گزارشی مربوط به ۲۴ آگوست سال ۲۰۱۲ خبر از رونمایی قایق سراج داد و طی این گزارش ویژگی‌های شاخص آن را برشمرد.

روزنامه دیلی تلگراف چاپ لندن هم طی گزارشی نوشته جان استوک در آگوست سال ۲۰۱۲ قایق سراج و ویژگی های آن را تحلیل و بررسی کرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 496364 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟