ترامپ: دوست دارم از خاورمیانه خارج شویم، ما هرگز نباید در خاورمیانه حضور پیدا می‌کردیم

به گزارش رکنا ، نشریه تایم مصاحبه خود را با دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا که چند روز قبل انجام شده، امروز (جمعه) به‌طور کامل منتشر کرد.
وی در این مصاحبه، تصمیم ایران مبنی بر غنی‌سازی اورانیوم در سطوح بالای 3.67 درصد (در صورت عدم اجرای تعهدات اروپا پس از مهلت 60 روزه) را یک اشتباه بزرگ خوانده اما در برابر این سوال که آیا در چنین شرایطی بیشتر به گزینه نظامی توجه خواهد کرد می‌گوید: «من چنین چیزی نمی‌گویم. اصلا نمی‌توانم این را بگویم. چنین اقدامی نامناسب خواهد بود. اما آنها در صورت غنی‌سازی [در سطوح بالاتر] مرتکب اشتباه بزرگی می‌شوند.»
وی در بخش دیگری از این مصاحبه بار دیگر بر این ادعا که آمریکا خلافت داعش را سرنگون کرده تاکید کرده و گفته است: «الان دیگر داعش وجود ندارد. کلیت خلافت سرنگون شده است.»
رئیس‌جمهور آمریکا وقتی با سوالی در خصوص احتمال رویارویی با ایران مواجه شده، چنین پاسخ گفته است: «خوب ببینید، من در خصوص ایران گفته بودم که ایران به سلاح هسته‌ای دست نمی‌یابد، این مساله خیلی مهم است. در افغانستان، وقتی من آمدم 16 هزار نیرو داشتیم. الان 9 هزار نیرو داریم. اتفاقات خوبی آنجا در حال رخ دادن است. نه [نمی‌خواهم با ایران وارد رویارویی شوم]، من دوست دارم از خاورمیانه خارج شویم، ما هرگز نباید در خاورمیانه حضور پیدا می‌کردیم. هرگز نباید آنجا می‌بودیم و من دوست دارم خارج شویم.»
خبرنگار تایم از ترامپ پرسیده است که نظر به توضیحات او، آمریکا به خاطر سلاح هسته‌ای با ایران وارد جنگ می‌شود اما به خاطر تنگه هرمز چنین اقدامی صورت نمی‌دهد و ترامپ پاسخ می‌دهد: «من حتی این را هم نمی‌خواهم بگویم، البته مطمئنا به‌خاطر سلاح هسته‌ای وارد جنگ می‌شوم اما در خصوص مورد دیگر [تنگه هرمز] آن را به صورت یک علامت سوال باقی می‌گذارم.»
ترامپ در این مصاحبه تلاش کرده با استناد به آمار نشان دهد که تنگه هرمز باز است و کشورها برای واردات نفت از این تنگه مشکلی ندارند.
وی در ادامه مصاحبه با سوالی در خصوص همراهی سایر کشورها با آمریکا در اعمال فشار بر ایران و مشکل اعتبار این کشور در همراه کردن کشورهای دیگر مواجه می‌شود. او در پاسخ ضمن رد وجود مشکل در اعتبار آمریکا مدعی شده مشکل آنجاست که آمریکا در حال مواظبت از جهان است اما جهان از خود مواظبت نمی‌کند! وی در ادامه به عدم پرداخت هزینه‌های ناتو از سوی کشورهای ثروتمند اشاره کرده است.
تایم می‌گوید یک انتقاد وجود دارد مبنی بر اینکه رویکرد تقابل‌جویانه دولت ترامپ با اروپا باعث شده اروپایی‌ها در فشار بر ایران با واشنگتن همراهی نکنند که ترامپ پاسخ می‌دهد: «نه. ... رابطه من با اروپا بسیار خوب است. سفر اخیر من به فرانسه و گرامی‌داشت عالی وزیبای نورماندی را دیدید. واقعا باورنکردنی بود. من روابط خیلی خوبی در اروپا دارم. با نخست‌وزیر و ملکه انگلیس وقت بسیار خوبی را گذراندم. ... من می‌گویم روابط ما با اروپا الان بسیار بهتر از دوران اوباما است...» در ادامه ترامپ باز هم به مسائل مربوط به هزینه‌های ناتو پرداخته است.
ترامپ در بخش دیگری از این مصاحبه بار دیگر مدعی شده که ایران با زمانی که او روی کار آمده خیلی فرق دارد. «ایران دو تا دو سال و نیم پیش کشور بسیار متفاوتی بود. آنها به شکل غیر قابل باوری دشمن بودند. همه جا حضور داشتند. آنها واقعا ملت ترور بودند. در 14 نقطه با آنها درگیر بودیم ... الان ایران کشوری متفاوت است. مشکلات بزرگی دارند، مشکلاتی که کسی فکر نمی‌کرد که داشته باشند. آن موقع، زمان توافق نبود، توافقی که رئیس‌جمهور اوباما منعقد کرد. آن توافقی وحشتناک بود. به همین خاطر من توافق را لغو کردم و تحریم و کارهای دیگر صورت دادم و ایران هم می‌خواهد که به یک توافق برسد. آنها در مورد توافق حرف نمی‌زنند – هرچند که بعضا حرف می‌زنند – ایران می‌خواهد به توافق برسد و این هوشمندانه‌ترین کاری است که می‌توانند بکنند.»
وی سپس با این سوال مواجه می‌شود که آیا پیامی از ایران دریافت کرده یا نه؟ ترامپ به این سوال پاسخ نمی‌دهد و به جای آن در خصوص مخالفتش با جنگ عراق سخن می‌گوید.
تایم سوال می‌کند که آیا آمریکا قصد دارد با ایران گفت‌وگوی مستقیم داشته باشد که ترامپ می‌گوید: «هر زمان که آنها بخواهند من آماده‌ام. راه درازی مانده تا به آن نقطه برسیم اما من هر زمان آنها آماده باشند، آماده‌ام. ... اما اگر به دو تا دو و نیم سال پیش برگردید، فاجعه‌ای در جریان بود. ایران بیش از هر کسی مشکل ایجاد می‌کرد.»
رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص حمله به کشتی‌ها در دریای عمان می‌گوید: تاکنون بسیار جزئی بوده است. اگر ادبیات ایرانی‌ها را با زمان امضای توافق (برجام) مقایسه کنید، «مرگ بر آمریکا، مرگ بر آمریکا، ما آمریکا را نابود می‌کنیم...»، من دیگر چنین چیزهایی را زیاد نمی‌شنوم و چندان هم انتظار ندارم که بشنوم. تفاوت زیادی ایجاد شده است.
دونالد ترامپ افزود: ببینید آنها زمانی که توافق را امضا می‌کردند، همگی فریاد می‌زدند مرگ بر آمریکا. آنها ده ملوان آمریکایی را گرفتند و تنها علت رها کردن آنها این بود که ما از روز بعد شروع به پرداخت مبالغ گزاف به آنها کردیم، وگرنه تحت ریاست‌جمهوری اوباما، ملوان‌ها هنوز در ایران بودند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 483923 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟