ادعای عجیب جاسوس آمریکایی بعد آزادی در ایران ! / یک آدم ربایی بود + جزییات

به گزارش رکنا، سخنگوی کاخ سفید ضمن قدردانی از ایران به خاطر آزاد کردن نزار زکا، خواستار آزادی دیگر زندانیان آمریکایی در ایران شد.
کاخ سفید اندک زمانی پس از آزادی نزار زکا، شهروند لبنانی دارای اقامت دائم آمریکا، از ایران سپاسگزاری کرد، اما در عین حال خواستار آزادی دیگر شهروندان آمریکایی بازداشت‌شده در این کشور شد.
سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید، دیروز سه‌شنبه ۲۱ خرداد (۱۱ ژوئن) در واکنش به آزادی نزار زکا در ایران و بازگشت او به زادگاه خود لبنان، در برابر خبرنگاران گفت: «ما به خاطر آزادی این فرد از ایران سپاسگزاریم.»
سخنگوی کاخ سفید در عین حال گفت: «مسئله اساسی این است که تعداد دیگری در ایران زندانی هستند و ما خواستار آزادی این افراد هم هستیم.»
سارا سندرز اما در این مورد که آیا دولت آمریکا در مذاکرات برای آزادی آقای زکا نقشی داشته است یا نه، سخنی نگفت.
وزارت خارجه آمریکا طی بیانیه‌ای درباره آزادی نزار زکا از "بازداشت غیرقانونی" او سخن گفت. در این بیانیه ابراز امیدواری شده که آزادی آقای زکا "نشانه مثبتی" برای دیگر زندانیان آمریکایی در ایران باشد.
نزار زکا دیروز سه‌شنبه پس از تحمل چهار سال زندان در ایران آزاد شد و بلافاصله به همراه مدیر اداره کل امنیت عمومی لبنان که برای تحویل گرفتن او به تهران رفته بود، با پروازی خصوصی تهران را به مقصد بیروت ترک کرد. این شهروند لبنانی پس از ورود به بیروت مستقیما از فرودگاه به کاخ ریاست‌جمهوری لبنان رفته و با میشل عون، رئیس‌جمهوری این کشور دیدار کرد.
به گزارش آسوشیتدپرس، نزار زکا در سخنانی کوتاه در برابر خبرنگاران، بازداشت خود در ایران را "خودسرانه" و "آدم‌ربایی" خواند و از محاکمه خود به عنوان "محاکمه نمایشی" سخن گفت.
غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه ایران، پیش‌تر خبر آزادی قریب‌الوقوع نزار زکا را اعلام کرده و به تلاش‌های رئیس جمهوری لبنان برای آزادی این شهروند لبنانی اشاره کرده بود. این در حالی است که منابع لبنانی همچنین از میانجی‌گری حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان، برای آزادی آقای زکا خبر داده بودند.
سخنگوی قوه قضائیه ایران نیز تلاش‌های حسن نصرالله برای آزادی نزار زکا را تایید کرده و گفته بود: «حزب الله لبنان هم موافقت با این درخواست را برای کشورشان مفید دانستند که همین مساله موجب شد درخواست آزادی مشروط زندانی بررسی شود. ما تقاضای فرد را داشتیم که زندان هم تایید کرد که در مدت محکومیت حسن رفتار داشته و دادگاه ما امروز ایشان را تحویل نمایندگان کشور لبنان خواهد داد.»
آغازی برای "مبادله زندانیان"؟
اندک زمانی پیش از آزادی نزار زکا، عباس ابراهیم، مدیر اداره کل امنیت عمومی لبنان، به قصد بازگرداندن او به ایران سفر کرده بود.
خبرگزاری دولتی ایرنا دیروز سه‌شنبه با انتشار گزارشی با عنوان "متن و حاشیه آزادی نزار زکا" به گمانه‌زنی‌ها پیرامون پیشنهاد اخیر محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، درباره مبادله زندانیان اشاره کرد.
اخبار مربوط به گفت‌وگو میان رئیس جمهوری لبنان با همتای ایرانی خود حسن روحانی نه تنها درمنابع لبنانی بازتاب یافته است، بلکه در اخبار و گزارش‌های خبرگزاری‌های داخلی نیز منتشر شده است. این در حالی است که ایسنا از بی‌اطلاعی وزیر خارجه ایران درباره آزادی نزار زکا سخن گفته بود.
ایرنا درباره گمانه‌زنی‌ها پیرامون "مبادله زندانیان" نوشته بود: «محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، اخیرا موضوع مبادله زندانیان خارجی در ایران با ایرانیانی که در خارج از کشور و خصوصا کشورهای غربی زندانی هستند را مطرح کرده است. حالا نزار زکا در آستانه آزادی قرار دارد و برخی در فضای مجازی یا در رسانه‌ها گمانه‌زنی کرده‌اند که آزادی زکا در قالب مبادله زندانیان صورت می‌گیرد.»
نزار زکا روز ۲۴ شهریور ۱۳۹۴ به هنگام خروج از ایران در فرودگاه بازداشت شد. این چهارمین سفر نزار زکا به ایران بود. این شهروند لبنانی با دعوت شهیندخت مولاوردی معاون وقت رییس جمهوری در امور زنان برای شرکت در همایشی درباره "نقش زنان در توسعه پایدار" به ایران آمده بود که به هنگام خروج از کشور دستگیر شد. او روز ۳۰ شهریور ۱۳۹۵ به اتهام "جاسوسی" به ۱۰ سال زندان و پرداخت چهار میلیون و ۲۰۰ هزار دلار محکوم شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 482202 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟